Gigabyte gtx 980 g1 gaming

Permalänk

Gigabyte gtx 980 g1 gaming

Hej!
Har haft lite strul med grafikkort. köpte från komplett. Det började med samma kort, fast det från evga. Första jag beställde kom det ett väldigt irriterande missljud ifrån. skicka tillbaka det och fick hem ett nytt.. samma problem där. Då sa jag att jag ville byta, hade spanat in detta kort istället.
Nu har jag fått hem det, och även det har ett enligt mig överdrivet surrljud :S
Jag börjar undra om det är jag som har fel på hörseln.. Men mitt tidigare gtx 770 låter fan ingenting.
Detta är alltså endast när kortet blir belastat i spel..
Någon som har ett g1 gaming från titan som har samma problem?

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem

Låter på vilket sätt? Är det fläktarna eller ett surr när kortet arbetar hårt? I så fall är det någon form av coilwhine, vilket de flesta grafikkort har i olika benämning. Att grafikkort surrar lite vid hård belastning är vanligt.

Permalänk
Medlem

Har lite spoltjut på mitt exemplar också. Funderat på att skicka tillbaka och byta det, men jag har inte så mycket så vet inte om det är tillräckligt för att få ett nytt.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Det är ett surr som kommer när kortet arbetar hårt. Flera jag pratat med som har gtx 980 har sagt att deras knappt låter någonting.
Mina kort från evga jag testade som surrade, var inga problem med att lämna tillbaka, komplett.se var jättesjyssta osv.
Men detta börjar bli jobbigt nu, det är ett riktigt högt surrljud.

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa:
Spooltjut har väll de flesta grafikkort om man lyssnar nära med örat, men det brukar ju annars inte vara något man lägger märke till om man har chassit stängt och spelar. Däremot överröstar ljudet diverse fläktar och andra ljud när man spelar, då är det enligt mig sk. colwhine, ett ljud som stör och överröstar allt annat. Vad andra sagt så spelar det väll ingen roll, alla har ju olika hörsel och är olika känsliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

Hej!
Har haft lite strul med grafikkort. köpte från komplett. Det började med samma kort, fast det från evga. Första jag beställde kom det ett väldigt irriterande missljud ifrån. skicka tillbaka det och fick hem ett nytt.. samma problem där. Då sa jag att jag ville byta, hade spanat in detta kort istället.
Nu har jag fått hem det, och även det har ett enligt mig överdrivet surrljud :S
Jag börjar undra om det är jag som har fel på hörseln.. Men mitt tidigare gtx 770 låter fan ingenting.
Detta är alltså endast när kortet blir belastat i spel..
Någon som har ett g1 gaming från titan som har samma problem?

Det är troligen spoltjut, hade likande problem som dig provade 3st 980 och det som tog kol på spoltjutet var när jag köpte ett nytt nätagg evga g2 750w. Hade häller inget med mitt 770 som dig.

Permalänk

Kan nätagget verkligen ha med saken att göra? jag har ett rätt bra, corsair cx750m..
men kan itne vara nätaggets fel, då komplett hörde missljudet båda tidigare gånger.. men ska jag orka skicka tillbaka kortet för tredje gången? detta är fan rätt jobbigt.. men å andra sidan är det inte så kul att höra det jävla surrljudet heller...

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

Hej!
Har haft lite strul med grafikkort. köpte från komplett. Det började med samma kort, fast det från evga. Första jag beställde kom det ett väldigt irriterande missljud ifrån. skicka tillbaka det och fick hem ett nytt.. samma problem där. Då sa jag att jag ville byta, hade spanat in detta kort istället.
Nu har jag fått hem det, och även det har ett enligt mig överdrivet surrljud :S
Jag börjar undra om det är jag som har fel på hörseln.. Men mitt tidigare gtx 770 låter fan ingenting.
Detta är alltså endast när kortet blir belastat i spel..
Någon som har ett g1 gaming från titan som har samma problem?

Min låter ingenting, kan det ha att göra med vilken nättagg du har? har ett EVGA G2 850w

Permalänk

jag har ett corsair cx750m... det ska väll klara detta kort vad jag vet..

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem

Komplett testar på en "testbench" dvs. inte i ett chassi med fläktar och högtalare som spelar ljud/headset. Men visst kan colwhine ha att göra med vilket psu man har. Skicka tillbaka om du är orolig, men bli inte förvårnad om du får tillbaka ännu ett gtx 980 som tjuter vid belastning.

Permalänk

Jag hade ett lättare coilwhine på ett 280x när jag hade corsairs rm750 nätagg. Böt agget till ett xfx/seasonic 1250w ett tag innan jag skulle montera två till 280x. Döm om min förvåning så var allt tjut som bortblåst med det nya agget.

Har du ingen polare som kan testa kortet i sin dator alternativt låna ut ett nätagg till dig?

Permalänk

jo man kanske ska testa det hos en kompis.. men har ingen som har bättre nätagg än mig vad jag vet..
att köpa nytt nätagg för att testa i min dator.. känns rätt segt. är det inte nätagget som är felet, har jag lagt ut 1000-2000 kr i onödan..

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk

Ni som verkar vara mer insatta än mig, vilket nätagg ska man köpa då? om jag nu väljer att byta ändå

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

Ni som verkar vara mer insatta än mig, vilket nätagg ska man köpa då? om jag nu väljer att byta ändå

EVGA G2 850w eller 750w är enligt mig den bästa! Ett riktigt kvalitetsagg för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

jag har ett corsair cx750m... det ska väll klara detta kort vad jag vet..

Skulle hålla mig borta från Corsair's CX serie. Den är ökänd för att va skräp.

http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

Hm.. Värt att testa att byta nätagg kanske.
Fick en idé, om jag köper nätagget på någon affär med öppet köp.
Tar hem det, lägger det på golvet och kopplar endast in grafikkortet. Kör gamla nätagget på övriga datorn.
Då slipper jag riva ner allting, och kan ändå testa det smidigt och enkelt!?

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem

@Brunkaren:
Psu måste jordas i chassit eller?

Permalänk

tänkte inte riktigt till där.. jag vet mycket väl att det inte är så enkelt.
vet såklart oxå att skiten måste styras från moderkortet.
aja, verkar inte finnas några genvägar... får koppla in hela självklart.
supertacksam för all hjälp

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

Hej!
Har haft lite strul med grafikkort. köpte från komplett. Det började med samma kort, fast det från evga. Första jag beställde kom det ett väldigt irriterande missljud ifrån. skicka tillbaka det och fick hem ett nytt.. samma problem där. Då sa jag att jag ville byta, hade spanat in detta kort istället.
Nu har jag fått hem det, och även det har ett enligt mig överdrivet surrljud :S
Jag börjar undra om det är jag som har fel på hörseln.. Men mitt tidigare gtx 770 låter fan ingenting.
Detta är alltså endast när kortet blir belastat i spel..
Någon som har ett g1 gaming från titan som har samma problem?

Det är inget fel på det. Jag hade massor av såkallad "coilwhine" men jag gick in på Nvidias kontrollpanel och satte vertikalsynk inställningen på "anpassningsbar". Nu är kortet helt tyst.

Visserligen måste du anpassa varje spel individuellt men det tar bara en minut.

Permalänk

Så, i fredags var jag och handlade ett evga g2 supernova 850w -nätagg, som jag sen satte in!
Nu låter datorn mycket mindre Man hör fortfarande lite coolwhine, men det går nog inte att komma ifrån.
Väl med chassit stängt, så hörs nästan ingenting
Tack alla för hjälpen! Synd bara att det inte gick att lösa på ett billigare sätt

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]