NAS / Server bygge på gång!

Permalänk

NAS / Server bygge på gång!

Tjohej gott folk!

Nu gör jag min första helt egna första tråd här på SweC efter ett par år som medlem haha :).

Nu är det så att jag håller på och bygger en nas / server / bakup, tråden är mer skapad för att dela åsikter och tankar kring att bygga egen nas / server för privat bruk. kommer slänga upp lite bilder m.m när jag får tid! Nedan kan ni se specs sålänge!

Val av OS:
Debian 8.1 a.k.a Jessie
Val av programvara för nas/server är seafile
Teamspeak3
möjligen en liten csgo server

Server spec´s:
MB MSI z87-G45
CPU i5 4570 + stockkylare
RAM 24gb hyperX Fury
CM G550M psu
GPU Leadtek 8400GS
SSD OCZ Agility3 för dist

RAID:
3x2TB WD RED i "fakeraid" alltså mobot´s raid och som även fick blir RAID5

Är för närvarande uppe i att konfigurera seafile, första gången jag ger mig på både seafile och RAID så det är riktigt kul att pilla just nu!

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 5700X Grafikkort: RX7800XT RAM:32GB Corsair MB: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax SSD: 1x1tb Kingston KC3000 1x1tb EVO860 SSD CPU-Cooler: Alpenföhn Case: NZXT H1 itx PSU: NZXT 750W SFX

Permalänk
Medlem

Varför har du en separat GPU i den?

Permalänk
Medlem

Kolla även på mjukvaruraid som alternativ till moderkortets raid. Linux har bra stöd för mjukvaruraid och prestandan är minst lika bra. Blir lättare att flytta diskarna till annan dator om man inte är beroende av viss hårdvara.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Varför har du en separat GPU i den?

Skrivet av ronnylov:

Kolla även på mjukvaruraid som alternativ till moderkortets raid. Linux har bra stöd för mjukvaruraid och prestandan är minst lika bra. Blir lättare att flytta diskarna till annan dator om man inte är beroende av viss hårdvara.

hade gpu låg nämligen

Jo kollat på softwareRAID som finns i debian/ubuntu, men jag testar mest de ja kör nu

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 5700X Grafikkort: RX7800XT RAM:32GB Corsair MB: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax SSD: 1x1tb Kingston KC3000 1x1tb EVO860 SSD CPU-Cooler: Alpenföhn Case: NZXT H1 itx PSU: NZXT 750W SFX