i7-3930K, Asus P9X79, 16 Gb Corsair 1866 C9, Corsair H100-kylare

Permalänk
Hedersmedlem

i7-3930K, Asus P9X79, 16 Gb Corsair 1866 C9, Corsair H100-kylare

Det är dags för mig att ta och uppgradera mitt testsystem till något lite mer modernare som ska hålla i ett antal år. Därför säljer jag delar av mitt nuvarande.
Systemet har varit igång i >1 år men normalt i idle. Då jag endast använt det när jag testat grafikkort så har CPU varit klockad 3.2 GHz normalt och endast överklockats när jag behövt köra tester och då under någon vecka i taget. Systemet har varit helt stabilt utan några problem. Naturligtvis använder jag ESD-armband och underlag när jag bytt komponenter för test.

- Core i7-3930K (3.2 GHz). Normal överklockning har varit 4.2 GHz men under den senaste veckan har jag även kört 4680 MHz under ett par dagar i sträck medan jag kört benchmarks på systemet (3Dmark, RealBench, Witcher 3, Cinebench, SuperPi etc). Jag valde denna hastighet då Asus autotune rekommenderade den och den har varit helt stabil utan några behov att höja volt. har ingen aning om den klarar mer (har inte varit fokuserad på detta) utan ville bara ha en bra fart som funkade utan att behöva röra volt och annat.

- ASUS P9X79 Deluxe moderkort med tillbehör (ex wifi-antenn). Uppdaterad med senaste bios. Har t ex 8 stycken DD#-minnesplatser. (http://www.asus.com/SE/Motherboards/P9X79_DELUXE/)

- 4 st 4 GB (d v a 16 GB) med Corsair CMP166X3M4X1866C9 minneskretsar.

- Corsair H100 sluten vattenkylning (2x 120mm fläktar på radiator). Orginalkartong saknas och jag har alltså bara skruvar etc. för montering på socket LGa2011

Jag säljer allt som ett paket då det känns enklast, särskilt som jag helst inte vill plocka isär kylning och moderkort om det inte behövs (t ex om det hämtas).

Priset är .... bud. Snälla buda inte om ni inte planerar att stå fast vid det. Målet är för mig att ta ett bud inom de närmaste dagarna då det känns onödigt att delarna bara ligger.

Om något ska skickas får köparen ta frakt i beaktande när ni budar. Annars kommer det kunnas hämtas i Huddinge.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Börjar med 3000 kr + hämtning.
Hur ser det ut med original kartonger?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem

Har du verifierat att vcore verkligen inte höjdes? Min erfarenhet är att sån där auto-överklockning har en tendens att höja vcore väldigt mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

@Marquzz: Tja, jag har kollat vcore, temperature etc. under tiden jag kört alla tester via ASUS AITuneII och den har åtminstone inte rapproterat någon höjning men jag kan ta en titt igen bara för att verifiera. nu är CPU'n tillbaka på 3.2 GHz igen dock så jag får låta den klocka upp igen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

@CRHASH: Noterat.
Orginalkartong med alla tillbehör för moderkortet. Ingen för kylaren (som jag skrev) och ingen tror jag för minnena (eller jag har en bunt med plastförpackningar för minnen men vet inte om någon är för just dessa. Åh, och ingen för CPU'n.

Förövrigt hittade jag just inköpet hos Webhallen på just dessa delar (så om någon vill ha kvittokopia så finns det, inte för det är någon nytta med det). Moderkort, CPU, minne och kylare köptes in i mars 2012 för 11500 kronor. Puh. Måste dock säga att den i benchmarks klarar sig utmärkt när man överklockar och det ska bli kul att jämföra med Skylake. Sandy Bridge var jäkligt bra.

Minnena heter förresten Corsair Dominator Quad: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/144590-corsai...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Kan man betala via Swish och skulle du kunna ta en bild på grejerna?

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan definitivt betala via Swish (alltid bra äen när man möts så man slipper kontanter) och jag kan ta ett kort på allt så fort jag kommer hem ikväll.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

@Björn Endre:
Ok, tack. Lägger förmodligen ett bud senare i eftermiddag!

Permalänk

Budar 4000 plus frakt

Permalänk
Medlem

Bjuder 900 + frakt för ram-minnena

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönisen:

Budar 4000 plus frakt

Ok, om ingen annan budar tills imorgon lunch så är det ditt. Dock ska jag lägga upp lite bilder senare ikväll.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Entusiast

@Björn Endre: Bilder på g?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marquzz:

Har du verifierat att vcore verkligen inte höjdes? Min erfarenhet är att sån där auto-överklockning har en tendens att höja vcore väldigt mycket.

Ok, du har helt rätt. Det finns en anledning tt jag fokuserat på GPU-tester de senaste 20 åren och lämnat CPU-testerna till andra på min site. ProbeII lurade mig lite eftersom den inte satt tillbaka vcore när jag valde default. Så jag tänkte att VCore var samma även vid 3.2 GHz och inte hade ändrats uppåt. Slarvigt. Borde kommit ihåg att standard låg runt 1.25V. Vid 3.2 GHz med turbo upp mot 3.7 Ghz sätts vcore till 1.31V och vid 4680 Mhz till 1.37V. Allt var fortfarande som sagt stabilt och det finns väldigt mkt manuella inställningar hos moderkortet och ProbeII som man kan göra för att tweaka allt.

Ang kort:
Jag tog kort på moderkortsdlådan föär att visa diverse tillbehör + en bild på moderkortet, kylningen, minnena och processorn (under kyulningen) i min låda där jag just nu låtit det sitta i väntan på att det sista på Skylake köps in. Bilderna kan ses här:

http://s1383.photobucket.com/user/SwedBear/slideshow/i7_3930_...

Kom på att jag inte riktigt visste vad jag skulle ta bild på. Chassit hålls rent .... (Level 10 med bra fräs på fläktarna också så damm ska inte lägga sig där inne) .. det är stort så det har inte legat massor kablar över som påverkat luftflödet och sett till att systemet är varmare än normalt, tvärtom. Bakstycket syns inte men kommer självklart med.

Corsairkylaren syns till höger. Är det något speciellt ni vill ha bild på? Moderkortet kommer skruyvas loss och packas i morgon. Helst med kylningen kvar men annars så tas den loss.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av laxan96:

Bjuder 900 + frakt för ram-minnena

De som ingår med moderkortet etc vill jag inte sälja för sig men jag har 4 exakt likadana till som satt i samma system (hade 32 GB) som jag först tränkte spara men om du är intresserad så kan du få köpa dem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Ok, du har helt rätt. Det finns en anledning tt jag fokuserat på GPU-tester de senaste 20 åren och lämnat CPU-testerna till andra på min site. ProbeII lurade mig lite eftersom den inte satt tillbaka vcore när jag valde default. Så jag tänkte att VCore var samma även vid 3.2 GHz och inte hade ändrats uppåt. Slarvigt. Borde kommit ihåg att standard låg runt 1.25V. Vid 3.2 GHz med turbo upp mot 3.7 Ghz sätts vcore till 1.31V och vid 4680 Mhz till 1.37V. Allt var fortfarande som sagt stabilt och det finns väldigt mkt manuella inställningar hos moderkortet och ProbeII som man kan göra för att tweaka allt.

Ang kort:
Jag tog kort på moderkortsdlådan föär att visa diverse tillbehör + en bild på moderkortet, kylningen, minnena och processorn (under kyulningen) i min låda där jag just nu låtit det sitta i väntan på att det sista på Skylake köps in. Bilderna kan ses här:

http://s1383.photobucket.com/user/SwedBear/slideshow/i7_3930_...

Kom på att jag inte riktigt visste vad jag skulle ta bild på. Chassit hålls rent .... (Level 10 med bra fräs på fläktarna också så damm ska inte lägga sig där inne) .. det är stort så det har inte legat massor kablar över som påverkat luftflödet och sett till att systemet är varmare än normalt, tvärtom. Bakstycket syns inte men kommer självklart med.

Corsairkylaren syns till höger. Är det något speciellt ni vill ha bild på? Moderkortet kommer skruyvas loss och packas i morgon. Helst med kylningen kvar men annars så tas den loss.

Ser bra ut Har du någon aning om vad frakten kostar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönisen:

Ser bra ut Har du någon aning om vad frakten kostar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, jag måste definitivt se till att packa allt väldigt noggrant så att inget skadas. Jag kommer i så fall ta av Corsair-kylaren så att den inte skadar något (inga problem). Låt oss säga frakten blir 125 kr så tar jag de extrakostnader som blir om det blir dyrare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Hmm, jag måste definitivt se till att packa allt väldigt noggrant så att inget skadas. Jag kommer i så fall ta av Corsair-kylaren så att den inte skadar något (inga problem). Låt oss säga frakten blir 125 kr så tar jag de extrakostnader som blir om det blir dyrare.

Jätte bra pma mig ditt mobilnummer så jag kan betala.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, såld till grönis. Jag pm'ar dig.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com