Permalänk

Delningsfilter hjälp

Hej jag ska byta delningsfilter i mina högtalare men vet inte vad jag ska ha för delnings filter riktigt, tänkte lite mig detta!

bild på högtalare:

länk: Delningsfilter

tänkte mig detta, vad sägs som de?

Permalänk
Permalänk

Varför ska du byta det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Basen i högtalaren har lagt av @DasBoot_swe:

Permalänk

Säket på att det är filtret och inte elementet som gått?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Säket på att det är filtret och inte elementet som gått?

Jag vet faktiskt inte! Tror de är delnings filter, men hur kan jag veta de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

Jag vet faktiskt inte! Tror de är delnings filter, men hur kan jag veta de?

Mät upp resistansen över delningsfiltret och elementet. Om du inte får kontakt är komponenten trasig. Om båda verkar vara hela, mät från plus och minus i högtalarkabeln vid förstärkaränden med högtalare, delningsfilter och högtalarkabel hopkopplat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska först å främst testa/mäta vad som gått sönder, du kan nog utan nått större problem lossa baselementet och ansluta det utan filter direkt till förstärkaren och spela lite lågt på det, låter det nått alls eller är det avbrott ? Finns det mekaniska oljud typ att talspolen skrapar i magentgapet?
Du kan även resistansmäta talspolen, utan att veta vad det är för element så gissar jag på att den bör ha ca 3-7 Ohms resistans om den är hel.

Är det filtret som är trasigt bör du byta den komponent som är trasig, i ditt fall är det troligen bara en spole i serie med elementet och basspolar brukar tåla rätt mycket så elementen brukar gå sönder innan spolen brinner av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

gör de något om man har en aktiv bas?@mrqaffe:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maxxen353:

gör de något om man har en aktiv bas?@mrqaffe:

Hur menar du nu, är det inte fel på fronthögtalarna utan på en aktiv basmodul ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.