Permalänk

SSD installation hjälp!

Tjena!

Jag har köpt ett samsung ssd som jag hade tänkt installera. Innan har jag haft 1tb hårdisk men eftersom min dator startar upp väldigt segt bestämde jag mig för ett ssd. Så jag skriver i olika steg hur jag ska göra så kan ni väll rätta mig om jag gör nåt fel eller komma på ett smidigare sätt. tack

1. koppla ut min gamla hårddisk och koppla in SSDn
2. Starta datorn och ändra saker i bios (behöver hjälp med vad jag ska ändra) sen starta om datorn
3. Installera Windows med skivan och installera alla program osv.
4. Installera min gamla hårddisk igen för jag vill ha spel och större saker på den ist för på SSDn

Låter detta som ett bra sätt?
Jag bryr mig inte om att spara någonting på min gamla hårddisk utan vill mest bara ha Windows och visa program på min SSD.

Ni får gärna skriva steg för steg för ärligt talat är jag ganska efterbliven.

Tack!

Permalänk
Medlem

1. sätt i ssdn
2. starta upp datorn och tryck f12 när den bootar så du når boot menu
3. välj dvd enheten
4. se till att skivan är i
5. starta ominstallationen av datorn
6. välj att du vill installera på din ssd
7. på samma gång kan du formatera om din gamla hårddisk där du väljer din ssd
8. installera alla program och drivrutiner

du behöver aldrig dra ur den gamla hårddisken

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt: https://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-...

Linus visar hur man installerar Windows på en ny SSD: https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishLax:

Tjena!

Jag har köpt ett samsung ssd som jag hade tänkt installera. Innan har jag haft 1tb hårdisk men eftersom min dator startar upp väldigt segt bestämde jag mig för ett ssd. Så jag skriver i olika steg hur jag ska göra så kan ni väll rätta mig om jag gör nåt fel eller komma på ett smidigare sätt. tack

1. koppla ut min gamla hårddisk och koppla in SSDn
2. Starta datorn och ändra saker i bios (behöver hjälp med vad jag ska ändra) sen starta om datorn
3. Installera Windows med skivan och installera alla program osv.
4. Installera min gamla hårddisk igen för jag vill ha spel och större saker på den ist för på SSDn

Låter detta som ett bra sätt?
Jag bryr mig inte om att spara någonting på min gamla hårddisk utan vill mest bara ha Windows och visa program på min SSD.

Ni får gärna skriva steg för steg för ärligt talat är jag ganska efterbliven.

Tack!

Helt rätt. Ev ändring i steg 2 är att se till att AHCI är aktiverat för sata-portarna. Alternativen brukar vara AHCI, RAID samt legacy/compatibility. AHCI har varit standard på de flesta moderkort i några år nu så troligen är det redan aktiverat.

Skrivet av Christley:

1. sätt i ssdn
2. starta upp datorn och tryck f12 när den bootar så du når boot menu
3. välj dvd enheten
4. se till att skivan är i
5. starta ominstallationen av datorn
6. välj att du vill installera på din ssd
7. på samma gång kan du formatera om din gamla hårddisk där du väljer din ssd
8. installera alla program och drivrutiner

du behöver aldrig dra ur den gamla hårddisken

Rekommenderas ej då SSDn kan hamna som sekundär efter befintlig hårddisk, och då lägger windows bootfilerna på hårddisken, vilket ställer till problem om man gör något med hårddisken, formaterar, ändrar partitioner, byter ut eller liknande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Helt rätt. Ev ändring i steg 2 är att se till att AHCI är aktiverat för sata-portarna. Alternativen brukar vara AHCI, RAID samt legacy/compatibility. AHCI har varit standard på de flesta moderkort i några år nu så troligen är det redan aktiverat.

Rekommenderas ej då SSDn kan hamna som sekundär efter befintlig hårddisk, och då lägger windows bootfilerna på hårddisken, vilket ställer till problem om man gör något med hårddisken, formaterar, ändrar partitioner, byter ut eller liknande.

varför skulle den lägga bootfilerna på den andra hårddisken om du säger åt den att installera systemet på den andra?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

varför skulle den lägga bootfilerna på den andra hårddisken om du säger åt den att installera systemet på den andra?

Som Linus säger i videon "Vista and 7 store your boot information only on the first OS installation on that computer". Behåller du den gamla hårddisken inkopplad kommer det att läggas info på den som är nödvändig för Windowsinstallationen. Alltså är det väldigt viktigt att koppla ur eventuella andra hårddiskar innan man gör detta.

Permalänk
Medlem

@TheSwedishLax: Om du har en UEFI bios så finns det lite smått och gott, fastboot är väll det jag gillar mest och att datorn vaknar snabbare ur viloläge. Och nu kommer det ju så att man kan koppla upp mot nätverk via bios också.

Har du inte en lastgammal burk så har du UEFI, annars brukar det finnas nyare bios att ta hem och flasha. Gissar på att det snarare är regel än undantag att man hamnar i legacy boot om man inte aktivt väljer UEFI vid installation. Och om du då ångrar dig vid ett senare skede så är det omformatering av bootdisken som gäller.

Tänk på att inte defragga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Som Linus säger i videon "Vista and 7 store your boot information only on the first OS installation on that computer". Behåller du den gamla hårddisken inkopplad kommer det att läggas info på den som är nödvändig för Windowsinstallationen. Alltså är det väldigt viktigt att koppla ur eventuella andra hårddiskar innan man gör detta.

då har jag lärt mig något nytt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!