HTPC - Ingen bild efter att skärmen slagits av.

Permalänk
Medlem

HTPC - Ingen bild efter att skärmen slagits av.

Hej!

Jag har en HTPC med AMD FM2 APU.

Efter att jag uppgraderat till W10 (från W8.1) så hänger sig datorn / väcker inte skärmen efter att jag slagit av den.

Alltså:

HTPCn påslagen > stänger av TVn (skärmen) > slår på TVn efter ~30min+ > ingen bild visas och datorn verkar ha hängt sig då den inte går att remota.

Detta händer aldrig om jag lämnar skärmen / TVn påslagen.

Vad kan vara fel? Jag har uppdaterat drivrutiner för W10 på AMDs sida.

Har även stängt av alla sleep/hibernation lägen och satt att den aldrig ska stänga av skärmen osv.

Allt ska alltid vara igång enligt inställningarna.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd

Jag tror det har med drivrutinerna att göra då jag hade lite samma problem på en dator med 8.1 med AMD grafik och det enda som hjälpte (dock inte alltid) var att koppla ur och i skärmen. För mig har det blivit mycket bättre sedan tian dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror det har med drivrutinerna att göra då jag hade lite samma problem på en dator med 8.1 med AMD grafik och det enda som hjälpte (dock inte alltid) var att koppla ur och i skärmen. För mig har det blivit mycket bättre sedan tian dock.

Jag testar installera nya chipset drivers nu. Annars måste jag nästan testa köra på grafikdrivrutiner för 8.1

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har hittat problemet. Överhettning.

Ytterst märkligt då den har rullat på w8.1 utan problem i hyffsat låga temps..

Kan faktiskt inte förstå var problemet sitter.

Gissar på att det är någon bugg med tempgivaren men var inte det problemet med w8.1

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |