MAXIMUS VII GENE : Levereas utan antistatpåse?

Permalänk
Medlem

MAXIMUS VII GENE : Levereas utan antistatpåse?

Ja jag fick hem mitt nya moderkort idag, lyfter på locket och ser moderkortet direkt. Ska det vara såhär? =S Känns ju inte alls bra..

Permalänk
Medlem

Det ska vara så, har öppnat gäng sådana lådor, det är alltid så.

(men det ska vara ett plastlock över lådan den ligger i)

Permalänk
Medlem

Det låter ju faktiskt inget vidare. Har själv aldrig varit med om att ett moderkort har levererats utan antistatpåse.
Det enda jag kan föreslå att du gör ifall du är orolig för att det kan vara skadat är att ta kontakt med butiken du har beställt det ifrån och be att få ett nytt.

Även mitt moderkort som jag har nu, som dessutom var i en låda med plastlock var packat i en antistatpåse.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Låter konstigt tycker jag, tror inte jag har varit med om det själv. Var det möjligtvis en "fynd" vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag fick hem mitt nya moderkort idag, lyfter på locket och ser moderkortet direkt. Ska det vara såhär? =S Känns ju inte alls bra..

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

@ElectricPulze: @rotkiv42
Tack! Hade det på känn, men ville verkligen kolla upp det. Gav inget bra känsla när man öppnade förpackningen men får hoppas dom har löst det på något sätt..

Permalänk
Medlem

Av de 5 Rog moderkort jag ägt så har inget levererats med antistatpåse. Däremot så kom både Asus P8Z77-V LK samt LX i antistatpåse i sin kartong. Bör nog inte vara nån fara

Permalänk
Medlem

Självklart ska det ligga i en antistatpåse om det inte ligger i en antistatlåda, men det där är ju en vanlig kartong, jag skulle ha skickat tillbaks det illa kvickt.

Skulle alla ROG levereras utan antistatpåse så rekommenderar jag att inte köpa dessa utan välja något annat istället. Du har ju ingen aning om vad som hänt med lådan i frakten från tillverkaren till grossisten och sedan till butiken och till sist till dig.

Permalänk

Dom ROGkorten jag haft. Iaf. senare generationer levereras utan antistatpåse.
Och jag kan inte tänka mig att Asus paketerar dom så, ifall det skulle vara någon risk.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600X | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) 6000MHz | MB: Asus TUF Gaming B650-E | GPU: AMD Radeon RX 7700XT | Chassi: Phanteks XT Pro Ultra | PSU: Corsair RM1000e | SSD: Kingston NV3 NVMe 1TB | Monitor: LG 27GP850 | Tgb: Keychron K8 Pro | Mus: Keychron M2-A1 | OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Mitt Z170 HERO var paketerat på samma sätt.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är ESD kartonger, logiskt då det är billigare än påsar. Däremot är det lite halvtaskigt att dem inte märker dem som ESD. Mitt Hero moderkort kom med en kinesisk ESD logga på det hårda plastlocket. Men att dem skippar markeringen på kartongen i sig?

Permalänk

@Dem8n: Men du, om Asus nu valt att inte leverera sina top-of-the line konsumentkort i antistatpåse så tror jag nog att dom har koll på läget och bedömt att det inte behövs.
Inget av mina Rog kort jag köpt har kommit i en antistatpåse så du kan vara lugn @StuntmanMike.

Permalänk
Medlem

suck

@Dem8n: Rekommenderar att man köper ROG och inget annat till motsats vad du säger! bääää! Märkliga rykten som kan börja gå bara för folk på forum rasar över saker dom inte har någon koll på alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@Dem8n: Men du, om Asus nu valt att inte leverera sina top-of-the line konsumentkort i antistatpåse så tror jag nog att dom har koll på läget och bedömt att det inte behövs.
Inget av mina Rog kort jag köpt har kommit i en antistatpåse så du kan vara lugn @StuntmanMike.

Så bra sagt! Nån måtta får de vara!

Permalänk
Medlem

Mitt Gene VII kom inte heller i en påse, varför ska det göra det när kartongen inte leder något? du kan ju till och med använda kartongen och lägga moderkortet på det och koppla in all ström till det för att se att det fungerar

https://www.youtube.com/watch?v=YKhCQmKAmEM gammal video men ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Mitt Gene VII kom inte heller i en påse, varför ska det göra det när kartongen inte leder något? du kan ju till och med använda kartongen och lägga moderkortet på det och koppla in all ström till det för att se att det fungerar

Nu blandar du ihop saker.
Att någonting inte leder betyder inte att det inte kan laddas upp.
Hur mycket ström leder en uppblåst ballong tror du?
Gnugga den mot håret på huvudet och mät sedan laddningen ballongen har.
Att lägga moderkortet på en bit kartong får du pyssla med själv, jag lägger det på en ESD-matta.

Sist jag köpte ROG var 2011, då använde man fortfarande påse. Nästa år är det dags att byta, och jag köper absolut inte ett kort som inte ligger i en ESD-låda eller påse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Förpackningen är säkerligen ESD-säker om Asus packar så.
Men varken "isolator - > ESD-säker" eller "ESD-säker - > isolator" är sant.