ASUS Z170 Pro Gaming startar inte med DisplayPort ansluten

Permalänk
Medlem

ASUS Z170 Pro Gaming startar inte med DisplayPort ansluten

Jag har precis byggt ihop en dator med följande komponenter:

• Intel i7-6700K, ej överklockad

• 32 GB (4x8) Crucial Ballistix DDR4 (BLS8G4D240FSA)

• ASUS Z170 Pro Gaming, uppdaterat till BIOS version 0301 (90MB0MD0-M0EAY0)

• ASUS Nvidia GeForce GTX 980 Ti STRIX (90YV08J0-M0NM00)

• Intel 750 400 GB, 2.5" ansluten via ASUS Hyper Kit

• Samsung 850 Pro 512 GB, 2.5" SATA-ansluten

• EVGA SuperNOVA G2 750W

Problemet är att så snart DP-kabeln till min Dell U2412M ansluts så går datorn inte att starta alls. Tar man ur kabeln, trycker på startknappen och kopplar in DP-kabeln igen så funkar det utan problem. Det är likadant oavsett om kabeln är kopplad till moderkortets DP-utgång eller till mitt 980 Ti. Jag har bytt ut nätdelen (nyttjat ångerrätt), moderkortet (det första hade en defekt diskkontroller/glapp SATA-kontakt), minnena (ett 2x8 GB kit hade ett defekt minne). Därefter har jag kört MemTest86 på de nya minnena, flashat BIOS på moderkortet till senaste versionen, bytt till ny DP-kabel.

Jag har testat att flytta mitt 980 Ti samt nätdelen till ett ASRock Z77 Extreme4 (med en i5-2500K), där startar grejerna utan problem med DP-kabeln ansluten. Nu har jag då även bytt ut moderkortet, och att jag skulle fått ett till moderkort med samma fel känns en smula långsökt.

EDIT: Det var DP-kabeln! Jag var för trött igår natt och hade glömt knappen på baksidan av nätaggregatet, gav bara upp när datorn inte startade för femtioelfte gången. Nu testade jag dock med båda kablar, och min gamla kabel funkar inte ihop med min nya dator. Det bara klickar till i nätdelen. De möjliga förklaringar jag kan komma på är att antingen moderkortet eller nätdelen har ett inbyggt skydd mot kortslutning som triggas av någon krypström från monitorn som distribueras via den gamla kabeln.

Denna kabel löste mina problem: https://www.dustinhome.se/product/5010615452/displayport---displayport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har precis byggt ihop en dator med följande komponenter:

• Intel i7-6700K, ej överklockad

• 32 GB (4x8) Crucial Ballistix DDR4 (BLS8G4D240FSA)

• ASUS Z170 Pro Gaming, uppdaterat till BIOS version 0301 (90MB0MD0-M0EAY0)

• ASUS Nvidia GeForce GTX 980 Ti STRIX (90YV08J0-M0NM00)

• Intel 750 400 GB, 2.5" ansluten via ASUS Hyper Kit

• Samsung 850 Pro 512 GB, 2.5" SATA-ansluten

• EVGA SuperNOVA G2 750W

Problemet är att så snart DP-kabeln till min Dell U2412M ansluts så går datorn inte att starta alls. Tar man ur kabeln, trycker på startknappen och kopplar in DP-kabeln igen så funkar det utan problem. Det är likadant oavsett om kabeln är kopplad till moderkortets DP-utgång eller till mitt 980 Ti. Jag har bytt ut nätdelen (nyttjat ångerrätt), moderkortet (det första hade en defekt diskkontroller/glapp SATA-kontakt), minnena (ett 2x8 GB kit hade ett defekt minne). Därefter har jag kört MemTest86 på de nya minnena, flashat BIOS på moderkortet till senaste versionen, bytt till ny DP-kabel.

Jag har testat att flytta mitt 980 Ti samt nätdelen till ett ASRock Z77 Extreme4 (med en i5-2500K), där startar grejerna utan problem med DP-kabeln ansluten. Nu har jag då även bytt ut moderkortet, och att jag skulle fått ett till moderkort med samma fel känns en smula långsökt.

EDIT: Det var DP-kabeln! Jag var för trött igår natt och hade glömt knappen på baksidan av nätaggregatet, gav bara upp när datorn inte startade för femtioelfte gången. Nu testade jag dock med båda kablar, och min gamla kabel funkar inte ihop med min nya dator. Det bara klickar till i nätdelen. De möjliga förklaringar jag kan komma på är att antingen moderkortet eller nätdelen har ett inbyggt skydd mot kortslutning som triggas av någon krypström från monitorn som distribueras via den gamla kabeln.

Denna kabel löste mina problem: https://www.dustinhome.se/product/5010615452/displayport---displayport

Kan inte svära på det är agget fel. Har du testat att lägga en HDMI kabel mot chassits plåt från en TV t.ex ? Blir en blå blixt mellan chassit och kontakten. Troligen för jordningen skiljer, kan även förstöra HDMI porten.

Så kan ja vara något glappkontakt i kabeln, du hade även fel på gammal moderkortet.

Så svårt att sätta fingret vart felet var, är ju flera saker som kan gå snett.

Vet en med Fractal agg som brände cpu:n när han körde inbyggda fläktkontrollen i R4 chassit. Han körde då en vattenpump i 7 volt på denna pumpen låg på 12 watt och ett nätagg klarar som mest 15 watt när man kör 7 volt (enligt chassit tillverkaren spex för fläktkontrollen). Så kan ju just vara att kan kör fel grejer på fläktkontakten.

Det jag menar att felet kan hoppa rätt märkliga vägar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ha! Jag har exakt samma problem! Dator reagerar inte ens när jag trycker på startknappen med DP-kabeln i, men drar jag ur den så postar den fint och då är det bara att sätta in den igen. Det måste vara något med moderkortet för jag har kört samma grafikkort, nätdel, kabel och skärm tidigare och det har inte varit några problem.

Jag har nästan samma hårdvara som du, sånär som på minnena och nätagg där jag har Corsair LPX 2666 resp CM V850

Läst mycket på nätet om detta moderkort och det verkar väldigt instabilt. Kört Gigabyte i många år nu och bytte till Asus för att detta verkade sjysst...

Tillägg: Letade fram en annan kabel i bra-att-ha-lådan och nog tusan så funkar det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det måste vara något med moderkortet för jag har kört samma grafikkort, nätdel, kabel och skärm tidigare och det har inte varit några problem.

Kör du din dator på jordat eller ojordat uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kör du din dator på jordat eller ojordat uttag?

Ojordat.

Har dock kört mängder av kombinationer utan problem tidigare, så denna setup måste i såna fall vara super-känslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Ojordat.

Har dock kört mängder av kombinationer utan problem tidigare, så denna setup måste i såna fall vara super-känslig.

Jag kör också ojordat, och jag vet från tidigare kombinationer av apparater och kablar att det kan förekomma olika jordpotentialer mellan dem p.g.a. det. Jag skulle tro att vissa DP-kablar är konstruerade så att det kan gå en krypström från skärmen till datorn, det förklarar i så fall varför moderkortets överspänningsskydd triggas (och kopplar bort strömmen) samt varför det hjälper att byta kabel.

Permalänk

Lånar tråden; jag har också ett problem med min skärm.
Gäller detta så fort du kopplar in DP-kabeln? Eller gäller detta då skärmen står i standby-läget? Kan du testa?

Min dator beter sig som ditt endast då när jag aktiverar igång FreeSync läget på min skärm. Avaktiverar jag freesync så startar datorn. Väldigt märkligt. Har en fundering på att dra ner till webhallen för att köpa en likadan kabeln och se om det fungerar.
Hur jag får datorn att boota idag med freesync på är att stänga av skärmen, sätta igång datorn och starta upp skärmen, i den ordningen. Verka som skärmen skickar ström(?) när freesync är aktiverarat i standbyläget som gör att datorn inte vill boota.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Har exakt samma fel. Köpte en kabel på kjell o co men det går inte att starta datorn med den i. Är datorn startad är det inga problem. Vilken kabel skall man köpa för att det skall funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har exakt samma fel. Köpte en kabel på kjell o co men det går inte att starta datorn med den i. Är datorn startad är det inga problem. Vilken kabel skall man köpa för att det skall funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror min var från Dustin.

Har dock sålt skiten nu och köpt ett Gigabyte. Hade så grymt mycket andra problem med det också så jag orkade inte längre.

Permalänk
Medlem

Köpte Deltacos kabel http://www.maxgaming.se/bild-kablar/deltaco/displayport-monit... och nu fungerar allt som det skall. Med andra ord, man skall köpa riktiga saker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Köpte Deltacos kabel http://www.maxgaming.se/bild-kablar/deltaco/displayport-monit... och nu fungerar allt som det skall. Med andra ord, man skall köpa riktiga saker.

Deltacos är ju egentligen en "no name" kabel, men även jag tycker dom fungerar riktigt bra och har billiga priser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta är lite av en necropost egentligen, men det känns som en viktig uppföljning för den som eventuellt felsöker liknande problem att få en länk till en tråd om hur skärmkabeln kan spela roll för om datorn startar eller inte:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vis...