Jag har precis byggt ihop en dator med följande komponenter:
Intel i7-6700K, ej överklockad
32 GB (4x8) Crucial Ballistix DDR4 (BLS8G4D240FSA)
ASUS Z170 Pro Gaming, uppdaterat till BIOS version 0301 (90MB0MD0-M0EAY0)
ASUS Nvidia GeForce GTX 980 Ti STRIX (90YV08J0-M0NM00)
Intel 750 400 GB, 2.5" ansluten via ASUS Hyper Kit
Samsung 850 Pro 512 GB, 2.5" SATA-ansluten
EVGA SuperNOVA G2 750W
Problemet är att så snart DP-kabeln till min Dell U2412M ansluts så går datorn inte att starta alls. Tar man ur kabeln, trycker på startknappen och kopplar in DP-kabeln igen så funkar det utan problem. Det är likadant oavsett om kabeln är kopplad till moderkortets DP-utgång eller till mitt 980 Ti. Jag har bytt ut nätdelen (nyttjat ångerrätt), moderkortet (det första hade en defekt diskkontroller/glapp SATA-kontakt), minnena (ett 2x8 GB kit hade ett defekt minne). Därefter har jag kört MemTest86 på de nya minnena, flashat BIOS på moderkortet till senaste versionen, bytt till ny DP-kabel.
Jag har testat att flytta mitt 980 Ti samt nätdelen till ett ASRock Z77 Extreme4 (med en i5-2500K), där startar grejerna utan problem med DP-kabeln ansluten. Nu har jag då även bytt ut moderkortet, och att jag skulle fått ett till moderkort med samma fel känns en smula långsökt.
EDIT: Det var DP-kabeln! Jag var för trött igår natt och hade glömt knappen på baksidan av nätaggregatet, gav bara upp när datorn inte startade för femtioelfte gången. Nu testade jag dock med båda kablar, och min gamla kabel funkar inte ihop med min nya dator. Det bara klickar till i nätdelen. De möjliga förklaringar jag kan komma på är att antingen moderkortet eller nätdelen har ett inbyggt skydd mot kortslutning som triggas av någon krypström från monitorn som distribueras via den gamla kabeln.
Denna kabel löste mina problem: https://www.dustinhome.se/product/5010615452/displayport---displayport