Corsair HX650W och MSI GTX 970 SLI ?

Permalänk
Medlem

Corsair HX650W och MSI GTX 970 SLI ?

Hej !

Går direkt på sak. Har köpt ett till GFX kort, men är nu osäker om PSUn räcker till och vad som kan hända ifall jag testar ändå och det ligger på gränsen. Vet om att PSUn förlorar kraft efter utökad användning. Har kalkylerat hur mycket kraft jag behöver för att köra min dator, enligt http://outervision.com/power-supply-calculator så ska jag helst ha ett PSU på minst 611W, min nuvarande ligger på 650W med 80+ Bronze kvalité. Den är 3 år och 1 månad gammal och har använts kraftigt. Är det ens värt och testa eller direkt börja leta ny PSU ? Vad är riskerna med att köra med en PSU som knappt håller måttet eller ej räcker till ?

Mvh Selver

Edit: Kan väl nämna några specs ifall outervision kalkyl ej stämmer.

Moderkort: ASRock z77 Extreme 4
CPU: Intel i5-3570k
GFX: MSI GTX 970 SLI
HDD: SSD samt två mekaniska
PSU: Corsair HX650
Fläktar: 8 st(high-end)
USB: 6 st(inkl. 3.0)

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer fungera bra med 650W, i sweclockers test drar en dator med ett 970 max 305W från väggen (då med EVGA Geforce GTX 970 SSC ACX 2.0+) och då har de en överklockad i7 5930K som drar en hel del.
Men jag skulle inte överklocka med 970 i SLI på ett 650W agg.

Edit: Men om du har ett väldigt billigt/låg kavlites PSU kanske det är dumt att använda det, det är inte alltid de klarar den effekt de är specade för under längre tid.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta med att lägga i andra och spara till ett kraftigare psu. Bether safe then sorry.

I vanliga fall så stänger datorn av sig ifall strömmen inte räcker till. Är man olyckligt lottad kan andra komponenter ta skada om nåt kortsluter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettu92:

Jag skulle vänta med att lägga i andra och spara till ett kraftigare psu. Bether safe then sorry.

I vanliga fall så stänger datorn av sig ifall strömmen inte räcker till

Skickades från m.sweclockers.com

Han är inte ens i närheten av att maxa ett 650W med GTX 970. Enligt Sweclockers test så nådde de 310W i peak med ett GTX 970 och då med en ganska kraftigt överklockad 4960X som slukar ström.

Skrivet av excizt:

Hej !

Går direkt på sak. Har köpt ett till GFX kort, men är nu osäker om PSUn räcker till och vad som kan hända ifall jag testar ändå och det ligger på gränsen. Vet om att PSUn förlorar kraft efter utökad användning. Har kalkylerat hur mycket kraft jag behöver för att köra min dator, enligt http://outervision.com/power-supply-calculator så ska jag helst ha ett PSU på minst 611W, min nuvarande ligger på 650W med 80+ Bronze kvalité. Den är 3 år och 1 månad gammal och har använts kraftigt. Är det ens värt och testa eller direkt börja leta ny PSU ? Vad är riskerna med att köra med en PSU som knappt håller måttet eller ej räcker till ?

Mvh Selver

Du ska inte ha några problem alls. Skippa det där testet och kolla på Sweclockers test istället.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Han är inte ens i närheten av att maxa ett 650W med GTX 970. Enligt Sweclockers test så nådde de 310W i peak med ett GTX 970 och då med en ganska kraftigt överklockad 4960X som slukar ström.

Du ska inte ha några problem alls. Skippa det där testet och kolla på Sweclockers test istället.

Vilket test syftar du på? Skulle du kunna länka är du snäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"GeForce GTX 970 or 980 in 2-way SLI - On your average system the cards require you to have an 700~800 Watt power supply unit as minimum."

Quote från Guru3D test som jag läste precis. Ser ut som köp av ett nytt PSU också :|.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av excizt:

Vilket test syftar du på? Skulle du kunna länka är du snäll.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980-...

Att ett kort per automatik skulle dra ungefär vad en dator drar bara för att man slänger in ett till är ju inte direkt logiskt.

Skrivet av excizt:

"GeForce GTX 970 or 980 in 2-way SLI - On your average system the cards require you to have an 700~800 Watt power supply unit as minimum."

Quote från Guru3D test som jag läste precis. Ser ut som köp av ett nytt PSU också :|.

Skitsnack. GTX 970 drar under 300W tillsammans med hela datorn din. Alltså borde det gå under 600W totalt. Verkar som Guru3D suttit och gissat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980-...

Att ett kort per automatik skulle dra ungefär vad en dator drar bara för att man slänger in ett till är ju inte direkt logiskt.

Skitsnack. GTX 970 drar under 300W tillsammans med hela datorn din. Alltså borde det gå under 600W totalt. Verkar som Guru3D suttit och gissat.

360w drar en överklockad i5 ihop med ett fabriksklockat 970. Och lägger man till en till 180w (fabriksklockat EVGA) så blir det 540w. Det klarar ju hans 650w PSU av. Men börjar han klocka dessa 970 till max kommer han upp till gränsen vad PSUn är gjord för.

http://tpucdn.com/reviews/EVGA/GTX_970_SC_ACX_Cooler/images/p...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

360w drar en överklockad i5 ihop med ett fabriksklockat 970. Och lägger man till en till 180w (fabriksklockat EVGA) så blir det 540w. Det klarar ju hans 650w PSU av. Men börjar han klocka dessa 970 till max kommer han upp till gränsen vad PSUn är gjord för.

http://tpucdn.com/reviews/EVGA/GTX_970_SC_ACX_Cooler/images/p...

Om han vill börja överklocka så skulle jag rekommendera ett 750W agg ja. Däremot att bara köra datorn så behöver han inte ett nytt agg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om han vill börja överklocka så skulle jag rekommendera ett 750W agg ja. Däremot att bara köra datorn så behöver han inte ett nytt agg.

Japp det är så jag resonerar också, han kan stanna med sin PSU om han inte tänker klocka hårt. Dock räcker agget till för att klocka upp CPUn och ha lite buffert kvar. Att börja klocka upp sli setupen kommer markant höja effekten och ej kanske så optimalt med hans nuvarande agg.

TS skriver att agget har körts hårt i 3 år. Har läst (kommer inte ihåg vart) för länge sen att en PSU degraderas ungefärligt mellan 1-5% per år. Räknar man worst case scenario på hans 650w borde det bli första året 617, andra året 586 och slutligen tredje året 557.

Och best case scenario slutar vi på 630w efter 3 år. En degration på 20w

Permalänk
Medlem

Tack för all svar, testar och köra men får nog bli en uppgradering framöver. Kan börja leta efter erbjudanden så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Han är inte ens i närheten av att maxa ett 650W med GTX 970. Enligt Sweclockers test så nådde de 310W i peak med ett GTX 970 och då med en ganska kraftigt överklockad 4960X som slukar ström.

Du ska inte ha några problem alls. Skippa det där testet och kolla på Sweclockers test istället.

Men SweClockers test är baserat på mätningar från spelande, vilket inte belastar alla komponenter fullt ut.

Citat:

SweClockers plockar toppvärden från samtliga speltester och använder dessa för att skapa ett snitt. Därutöver presenteras även det högsta noterade värdet under hela speltestsviten. Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilken bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet.

Om man belastar alla komponenter fullt ut kommer datorn alltså dra betydligt mer ström, vilket i princip gör mätningarna irrelevanta när man ska välja nätaggregat.