Permalänk
Medlem

Är detta ett smart datorköp?

Hej, fixade nyss och beställde en dator till min flickvän. Hon spelar inte allt för kraftiga spel, men kan bli lite GTA V och sådant.

Iallafall, hon ville ha en så framtidssäker dator som möjligt för 13.000kr så jag tänkte att jag fokuserar på den nya plattformen Skylake med i7an för framtiden. Har lite ångest just nu och känns dumt nu efteråt att jag valde den processorn då jag valde ett grafikkort som är billigare än processorn. Men känns ändå som ett rätt bra val, finns människor som än idag sitter kvar på Sandy Bridge och kör ett 980 liksom. Vad tycker ni? Är det en bra, framtidssäker dator om man tänker att grafikkort kanske måste bytas ut om 2 år?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8422650/2015-09-02

Ignorera gärna att kommentera vattenkylningen, vet att många har åsikter om det men det är ett val gjort av mig och henne bara. Vi har gått lite efter en speciell stil på datorn!

Permalänk
Medlem

Funderar på att ringa till Inet och ändra ordern till en 6600k istället för att hon ska spara pengar. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Är det en bra dator? Ja. Skulle jag köpt samma delar för 13.000:-? Nej.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

@iFraja: Vad skulle du ändrat på?

Permalänk

Vart e le ssd? Skulle sjalv valt en noctua kylare istallet for vattenkylning, men visst inget fel med det alls, mest for att spara pengar och kopa ssd. Bra grafikkort, men som du sa skulle jag forsokt byta till 6600k istallet, om hon inte sysslar med redigering och sa. Racker gott och val till gaming med i5an. Hade aven bytt till define R5, for att det ar top notch.

Mycket kritik, men det ar ingen dalig dator hon kommer fa iaf

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Tror du kommer klara dig fint med en 6600k, men vill du spara en peng så räcker de med en I5a...ska du inte ha några hårddiskar eller de kanske du har sen tidigare?
6700K-vs-Intel-6600K

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Vart e le ssd? Skulle sjalv valt en noctua kylare istallet for vattenkylning, men visst inget fel med det alls, mest for att spara pengar och kopa ssd. Bra grafikkort, men som du sa skulle jag forsokt byta till 6600k istallet, om hon inte sysslar med redigering och sa. Racker gott och val till gaming med i5an. Hade aven bytt till define R5, for att det ar top notch.

Mycket kritik, men det ar ingen dalig dator hon kommer fa iaf

Jag tycker Noctua kylarna ser så fula ut. Visst, det går att köpa nya fläktar till dem men det kostar ju pengar det också så väljer nog vattenkylningen då jag själv kör på den just nu!
SSD har vi, hon fick en splitterny Intel SSD med 480GB utrymme av sin pappa som han inte behövde. Känns som jag ska byta processorn iallafall, men kollat lite benchmark och ser att i7an presterar väldigt bra i nya spel såsom Witcher 3 och GTA V. Kan det stämma?

Angående chassit så håller jag med dig men hon älskar verkligen NZXT S340 så fick bli den, haha

Skrivet av bärplockaren:

Tror du kommer klara dig fint med en 6600k, men vill du spara en peng så räcker de med en I5a...ska du inte ha några hårddiskar eller de kanske du har sen tidigare?
6700K-vs-Intel-6600K

Skrev du fel och menade 6700k?
SSD har vi på 480GB, blir att införskaffa en mekanisk hårddisk lite senare för lagring.

Permalänk
Medlem

Framtidssäler lär den vara iaf, jag är en av dom som sitter med Sandy bridge (2600k) fortfarande och GTX 970
Ser ingen anledning att byta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Framtidssäler lär den vara iaf, jag är en av dom som sitter med Sandy bridge (2600k) fortfarande och GTX 970
Ser ingen anledning att byta

Haha, just detta jag menar. Om vi nu satsar på en i7 6700k direkt så kommer den hålla ett bra tag!
Bara grafikkortet du uppgraderat lite då och då antar jag?

Permalänk
Moderator
Moderator

Närhelst någon använder orden "dator" och "framtidssäker" i samma mening borde denne få näsan ordentligt omvriden så att vi blir av med detta oskick någon gång.
Du kan plutta i ett nytt grafikkort om två år i vilken plattform som helst och få en prestandaskjuts, det behöver definitivt inte vara Skylake. Vill ni dock hålla er kvar där är en 6700K över en 6600K rejält slöseri med slantar.

Ut med Corsairs H110 som känns helt vanvettigt i sammanhanget och i med en 212 EVO så har ni sparat in ytterligare en tusenlapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvarg:

Haha, just detta jag menar. Om vi nu satsar på en i7 6700k direkt så kommer den hålla ett bra tag!
Bara grafikkortet du uppgraderat lite då och då antar jag?

Jag uppgraderade grafikkortet från ett gtx 570 så det höll länge imo.
Det var i spelet shadow of mordor när det kom jag började känna av att det gick lite segt så då blev det nytt grafikkort och vipps så var det fullfart igen.
Men jag vet inte, kanske hade varit på samma prestanda idag om jag hade valt en i5 2500k vid tillfället jag köpte ist för i7 2600k

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon mer som har någon åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvarg:

förrutom processorn så hade jag inte bytt något. enda personliga jag hade bytt ut är chassit emot ett define s eller define r4/r5
annars tycker jag det ser riktigt bra ut

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Byt ut grafikkortet bara mot ett 980 så blir det en finfin spelburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvarg:

Lite overkill men ser bra ut imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync