Hur fungerar uppgradering av internethastighet?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar uppgradering av internethastighet?

Jag har Telia som internetleverantör och jag uppgraderade min internethastighet från 8Mb till 12Mb (tror det var 12 iaf) för ett tag sedan. Uppgraderingen skedde genom att de skickade ett modem/router till mig som jag kopplade in och sen hade jag den uppgraderade hastigheten. Vad jag undrar är varför det var nödvändigt att skicka mig ny hårdvara för att jag skulle få bättre hastighet, kan de inte bara skriva något kommando i sin mjukvara eller något? Vad var det med den nya hårdvaruinstallationen som gjorde att hastigheten blev snabbare, var det så att mitt gamla modem inte klarade högre hastighet?

Frågar bara för att jag är nyfiken, vill gärna veta hur det fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murloc:

Jag har Telia som internetleverantör och jag uppgraderade min internethastighet från 8Mb till 12Mb (tror det var 12 iaf) för ett tag sedan. Uppgraderingen skedde genom att de skickade ett modem/router till mig som jag kopplade in och sen hade jag den uppgraderade hastigheten. Vad jag undrar är varför det var nödvändigt att skicka mig ny hårdvara för att jag skulle få bättre hastighet, kan de inte bara skriva något kommando i sin mjukvara eller något? Vad var det med den nya hårdvaruinstallationen som gjorde att hastigheten blev snabbare, var det så att mitt gamla modem inte klarade högre hastighet?

Frågar bara för att jag är nyfiken, vill gärna veta hur det fungerar.

Du hade troligen ett riktigt gammalt modem som inte klarade av mer, jag antar att du nu fick en smart som klarar "upp till vdsl".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du hade troligen ett riktigt gammalt modem som inte klarade av mer, jag antar att du nu fick en smart som klarar "upp till vdsl".

Jag fick en TG799vn v2 som kombinerar router och modem i en enhet. Kan jag stänga av routerfunktionaliteten och endast använda den som modem? Så att jag kan använda min gamla router igen.

Permalänk
Medlem

@Murloc:
Ja det går bra, bara att ringa/chatta med Telia supoorten så fixar dom det, tar 5-10 min sen slipper man "smarten"