Asus N66U fastnar i recovery mode varje gång den tappar ström

Permalänk
Medlem

Asus N66U fastnar i recovery mode varje gång den tappar ström

Hej!
Har under en längre tid haft lite problem med att min router hamnar i recovery mode varje gång jag kopplar ur strömmen till den för att t.ex. flytta på den.

Jag lyckas dock alltid få liv i den igen genom 30/30/30 metoden och uppladdning av firmware via rescue tool.

Kan min enhet vara dålig eller är det ett känt problem?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Hej!
Har under en längre tid haft lite problem med att min router hamnar i recovery mode varje gång jag kopplar ur strömmen till den för att t.ex. flytta på den.

Jag lyckas dock alltid få liv i den igen genom 30/30/30 metoden och uppladdning av firmware via rescue tool.

Kan min enhet vara dålig eller är det ett känt problem?

Hej,

Hamnar den alltid i recovery mode oavsett hur kort tid routern är utan ström?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är inte helt säker på om det händer varje gång, men de senaste gångerna när jag ommöblerat hemma och behövt koppla ur routern så hamnar den i recovery mode.
Ibland får jag möjlighet att ladda upp firmware till den om jag går in på 192.168.1.1 men jag måste alltid göra en 30/30/30 reset innan den accepterar firmware.
Använder för tillfället den senaste från er sida, har även provat custom firmwares med samma resultat.

Nu senast igår var den strömlös i drygt 15 minuter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är inte helt säker på om det händer varje gång, men de senaste gångerna när jag ommöblerat hemma och behövt koppla ur routern så hamnar den i recovery mode.
Ibland får jag möjlighet att ladda upp firmware till den om jag går in på 192.168.1.1 men jag måste alltid göra en 30/30/30 reset innan den accepterar firmware.
Använder för tillfället den senaste från er sida, har även provat custom firmwares med samma resultat.

Nu senast igår var den strömlös i drygt 15 minuter.

Det kan nog vara batteriet, likt klockbatteriet på moderkort, som är dåligt. Dock så är det inte lika lättutbytt i en router som på ett moderkort. Om du vill byta ut routern så ska du kontakta butiken den är köpt ifrån, och du kan du spara ut dina inställningar till ett USB-minne först. Görs genom webbgränssnittet Administration -> Restore/Save/Upload Settings.

Visa signatur