Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem

Kom på en sak jag själv gjort! Praoade på IT avdelning på mitt jobb. Vanligtvis fick praktikanter bara ominstallera datorer och dricka kaffe, men eftersom jag jobbar på verkstadsgolvet så känner jag så gott som alla och fick därför åka runt i stan på dom olika ställena och uppdatera antivirusprogrammen på dom olika datorera. (över 300st ) Var bara 15år vid detta tilllfälle dessutom. Då jag satt i lagergubbarnas kontor och försökte installera via USB så hämde inget. Sticka dök inte upp i filhanteraren, datorn plingade inte, och jag fick smått panik och ringde min handledare. Han kom dit, skrattade en bra stund och visade sedan var datorn stod. Hade försökt installera antivirus på en dator som skötte lagerscannrarna och inte hade någon skärm xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

min kompis är på jakt efter ny tv och jag försöker hjälpa henne så säger hon "hehe, tänkte först köpa apple, men ja den hade väl bara pajjat!".
jag tittar lite snett på henne och säger "eeh vadå apple?"
-"Apple TV"

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

min kompis är på jakt efter ny tv och jag försöker hjälpa henne så säger hon "hehe, tänkte först köpa apple, men ja den hade väl bara pajjat!".
jag tittar lite snett på henne och säger "eeh vadå apple?"
-"Apple TV"

det beror ju på om hon bor hemma hos sina Päron

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

det beror ju på om hon bor hemma hos sina Päron

Hon bor själv och det är bara en ny tv hon är ute efter inget annat hahah

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Hon bor själv och det är bara en ny tv hon är ute efter inget annat hahah

den ordvitsen passerade visst långt över ?
undrar vad det är ja insinuera om ? och så säjer man att det är killar som tänker snuskigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

den ordvitsen passerade visst långt över ?

eller så var den så låg att han inte såg den

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

eller så var den så låg att hon inte såg den

hade ja siktat lågt så brukar det vara nånting ja "skrev" nu Fruktar jag det värsta

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det bevisar ju inte om denne är kunnig många vet om att Moccamaster är bra, speciellt kaffe drinkare. Skulle det vara en som bara druckit saft hela livet så hade du inte fått lika kompetent svar DEt jag menar är att man får ha tur om man ska få tag i en bra försäljare

Hur som finns även konkurrenter till Moccamaster, frågan är om dom är lika bra/bättre (sett i tester att dom fått okej resultat med).

Att hon rekommenderade Moccamaster bevisade inte att hon var kunnig men argumenten hon framhöll gjorde det.

Vad jag menar är att elektronikkedjor inte är datorbutiker och således har de inte kompetens som sådana men de har inte sällan kompetens på de områden som de säljer mycket av och kanske framför allt har sålt mycket av historiskt, alltså vitvaror och teve typ. Webhallen har också kaffemaskiner och även Moccamaster och här ligger en av deras butiker nära min närmaste Mediamarkt men jag valde ändå Mediamarkt för att de hade högre kompetens inom området. (Och en trevligare butik men alla butiker är väl trevligare än webhallen liksom.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

Självklart kan det finnas duktiga försäljare på Media Markt och liknande ställen också, men när så är fallet känns det mer som en tillfällighet att en kunnig person råkat hamna där. Jag hävdar alltså inte att alla på Media Markt osv är okunniga utan häpnar mest över att de (MM) verkar tillämpa 0 kontroll av kunskapsnivå hos de personer de anställer.

Det kan vara så, men jag har vid flera tillfällen stött på kunniga personer där inom diverse områden. Det gäller inte riktigt typ Elgiganten eller Siba på samma sätt. Man får också vara medveten om att datorkomponenter eller -tillbehör inte är en särskilt stor produktkategori för dem och det kanske är därför som de fokuserar sin kompetens åt andra håll.

Jag har bland annat hamnat i långa diskussioner om undervattenshus till kameror, väggfästen för TV och till exempel diskmaskiner med kunniga säljare på MM. Och jag har också fått helt kassa rekommendationer på Inet eller Webhallen när det gäller datorer eller komponenter så bara för att det är en nischad butikskedja så behöver inte personalen vara kunnig (har också stött på motsatsen dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan vara så, men jag har vid flera tillfällen stött på kunniga personer där inom diverse områden. Det gäller inte riktigt typ Elgiganten eller Siba på samma sätt. Man får också vara medveten om att datorkomponenter eller -tillbehör inte är en särskilt stor produktkategori för dem och det kanske är därför som de fokuserar sin kompetens åt andra håll.

Jag har bland annat hamnat i långa diskussioner om undervattenshus till kameror, väggfästen för TV och till exempel diskmaskiner med kunniga säljare på MM. Och jag har också fått helt kassa rekommendationer på Inet eller Webhallen när det gäller datorer eller komponenter så bara för att det är en nischad butikskedja så behöver inte personalen vara kunnig (har också stött på motsatsen dock).

Jag har lite svårt att tro att just färdiga, bärbara datorer skulle utgöra en så pass relativt liten kategori men det låter samtidigt rimligt att de (MM) kanske lägger fokus på annat. Jag har tex också upplevt, var jag bor, att deras säljare på kameraavdelningen kan sin sak betydligt bättre än de på datoravdelningen.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Helvete... den förlängningskabeln...

Skulle kunna tänka mig att han trodde att man använde sateliter för att kommunicera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kanske inte teknik relaterat.
Ett barn gick på 3D bio och med en SF Företagsbiljett, som gäller som en ordinare biobiljett (detta står även på företagsbiljetten om man läser vad som står på den).
Barnet fick betala 30kr utöver *presentkortet* eftersom det endast gäller som ordinarie biljett (läs 2D film).

Detta är inget problem, utan allt var som det skulle ända tills en förälder får reda på att barnet fick betala extra. Först ringer hon och tjafsar, det är inte jag utan chefen som svarar och förklarar läget.
Men sedan kommer barnets mamma ner till biografen och tjafsar i säkert 30min med chefen som försöker förklara att jo ditt barn har fått rätt antal pengar tillbaka.
Men nej enligt henne så lurar vi barn och vi tar olika biljettpris för alla etc

Man får förklara att det är glasögonen som kostar 30 extra inte filmen så filmen kosta nog rätt men hon hade inga glasögon med sig och då får man betala för dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

En kompis till min sambo sa att man inte ska prata mobiltelefon när det åskar.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

AMD har mer kärnor = snabbare.

Permalänk
Medlem

Nått man hör då å då som går ungefär så här

Windows phone suger, det är bara sämst!
-Har du testat WP 8 8.1?
-neeee men det suger
-hur suger det?
-ööööö

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

Nått man hör då å då som går ungefär så här

Windows phone suger, det är bara sämst!
-Har du testat WP 8 8.1?
-neeee men det suger
-hur suger det?
-ööööö

bara WP eller Windows 8.1 ?
ja har testat Win 8 för mig är det inte användarvänligt för fem öre. lite bättre med 8.1 men inte tillräckligt för att det ska vara värt uppdatera från 7:an.
ska man lägga till ett helt nytt UI ovanpå vanliga Windows gränssnittet ? ha då valmöjligheten att stänga av ModernUI för annars kan ja tycka det Suger.

Skrivet av VideoyGTX:

AMD har mer kärnor = snabbare.

glöm inte dom som tar 4Ghz X 4 = Hela 16Ghz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

bara WP eller Windows 8.1 ?
ja har testat Win 8 för mig är det inte användarvänligt för fem öre. lite bättre med 8.1 men inte tillräckligt för att det ska vara värt uppdatera från 7:an.
ska man lägga till ett helt nytt UI ovanpå vanliga Windows gränssnittet ? ha då valmöjligheten att stänga av ModernUI för annars kan ja tycka det Suger.

glöm inte dom som tar 4Ghz X 4 = Hela 16Ghz

Jag hörde en snubbe på det här forumet, i den här tråden, som jämförde wp 8 med Windows 8. Det var roligt. Hände ganska nyss faktiskt. Och det var du...

Permalänk
Inaktiv

Folk som kallar alla surfplattor för iPads oavsett var det är för surfplatta. Sätt till och bredvid en på tåget som pratade med sin fru om att hon även skulle lägga ut hans iPad som han köpte i julas på blocket för 500kr. (det kunde ha varit en iPad, jag tror dock mer på att han blanda ihop dem)

Lite samma sak har jag sett med att kalla alla smartphones för iPhones , även om det nu idag när "alla" har smartphones har blivit ovanligare.

Permalänk
Medlem

@nallswe:

Jag var inne på Macforum, Premium Apple Reseller, och skulle kolla vilka externa bluraybrännare de hade, eller rekommenderade. Hade lite tid över i väntan på tåget och tänkte det kunde ju finnas någon brännare som kom bundlad med lite Mac-programvara.

Gick inte till säljaren i kassan, utan snackade med en snubbe i företagsavdelningen som även tog emot garantiärenden och returer, dvs, någon slags koll borde finnas. Fick till svar att Mac inte funkade med Bluray och att de därför inte sålde bluraybrännare. Jag försökte göra det lite klart att jag inte menade för att se film, utan för att säkerhetskopiera. Men nej, det gick inte. (Gissar att Steve Jobs alltför hårt präntat in att Bluray inte var nåt att ha)

Det här är ett par år sedan, men eftersom jag redan då faktiskt hade en intern bluraybrännare i min hackintosh, som funkade utmärkt, så tackade jag för mig och gick tyst därifrån.

(Jag tillhör fossilerna som tycker att bilder, filmer, dokument, itunes-bibliotek, etc, gärna får ligga backupat även på skivor, hos typ föräldrar)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Lite dumheter i senaste reklamen från Elgiganten. En smartklocka som ansluts via NFC lär väl inte vara så användbar då man måste hålla den inom någon centimeter från telefonen hela tiden liksom. :

Förenklad Bluetoothanslutning med hjälp av NFC hade funkat bättre eller om de bara skrivit (BT och) NFC och inget om att den ansluts med tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

@nallswe:

Jag var inne på Macforum, Premium Apple Reseller, och skulle kolla vilka externa bluraybrännare de hade, eller rekommenderade. Hade lite tid över i väntan på tåget och tänkte det kunde ju finnas någon brännare som kom bundlad med lite Mac-programvara.

Gick inte till säljaren i kassan, utan snackade med en snubbe i företagsavdelningen som även tog emot garantiärenden och returer, dvs, någon slags koll borde finnas. Fick till svar att Mac inte funkade med Bluray och att de därför inte sålde bluraybrännare. Jag försökte göra det lite klart att jag inte menade för att se film, utan för att säkerhetskopiera. Men nej, det gick inte. (Gissar att Steve Jobs alltför hårt präntat in att Bluray inte var nåt att ha)

Det här är ett par år sedan, men eftersom jag redan då faktiskt hade en intern bluraybrännare i min hackintosh, som funkade utmärkt, så tackade jag för mig och gick tyst därifrån.

(Jag tillhör fossilerna som tycker att bilder, filmer, dokument, itunes-bibliotek, etc, gärna får ligga backupat även på skivor, hos typ föräldrar)

Inte helt fel av personalen. Kostar skjortan att skaffa licens för att få bygga drivare etc. till Blu-ray. Mycket möjligt att det är billigare och enklare nu än när Blu-ray kom, men om jag förstår det hela rätt så stödjer Apple fortfarande inte Blue-Ray naitive med anledning av just licenskostnader (http://www.macworld.com/article/2042431/watch-and-rip-blu-ray...)

Där emot är det fritt fram att koppla in externa spelare/brännare med t.ex. USB som Macen hanterar ypperligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Inte helt fel av personalen. Kostar skjortan att skaffa licens för att få bygga drivare etc. till Blu-ray. Mycket möjligt att det är billigare och enklare nu än när Blu-ray kom, men om jag förstår det hela rätt så stödjer Apple fortfarande inte Blue-Ray naitive med anledning av just licenskostnader (http://www.macworld.com/article/2042431/watch-and-rip-blu-ray...)

Där emot är det fritt fram att koppla in externa spelare/brännare med t.ex. USB som Macen hanterar ypperligt

Ja, och det var just det sistnämnda jag ville ha, kanske i paket med Toast Titanium - som ju i minst 5 år klarat att bränna Bluray (om man köpt rätt version). Spela kommersiella Bluray är en annan femma, jag kan förstå att Apple (nu) inte vill stödja det, men det var ju inte det jag var ute efter. Jag har (kortvarigt) arbetat i datorbutik och förstår att man inte kan allt, men tvärsäkert säga "det går inte" är inte så bra - bättre fråga en kollega eller två först.

Apropå det stödjer väl inte Windows heller kommersiella Blurayfilmer, knappt ens DVD längre, men där finns det ju drivrutiner och externa program som stödjer det.

Andra konstiga saker jag råkat ut för i butik som kund.

Uppgradera Macbook Pro pre-unibody till SSD? Går inte enligt säljare i datorbutik, den har nog IDE. Efter lite sökning på datorn, jo det gick. (Vilket jag ju visste annars hade jag ju inte gått till butiken för att be dem montera SSDn - ville helst inte skruva i laptopen själv, saker kan vara fastklistrade osv)

Den här Canonfilmkameran är Full-HD, spelar in i 1920x1080, enligt säljare på stor kedja. Stod även på utsidan av kartongen och kameran. För sent upptäckte jag långt in i PDF-manulen att sensorn bara klarade 1.5MPixels, sedan skalade den upp till 2MPixel. Både Canon och nån hövding i kedjan som sålde hävdar att det visst är "Full HD recording", och det är både komiskt och smått tragiskt. Jag orkade tyvärr inte bråka mer och gav upp, får trösta mig med att mina VHS-rippar av gamla familjefilmer snart kan få 4K-kvalitet om jag bara kör dem genom rätt programvara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrixon:

Det är ingenting som hon faktist sa men min farmor har en iphone och jag måste säga att hon är ganska duktig med den.. Kan läsa facebook osv osv MEN när hon skall bläddra bilder så slickar hon först på fingret innan.. Som att hon skall vända blad i en bok. Ganska underhållande att beskåda må jag säga

Invanda beteenden är svåra att göra sig av med.

Permalänk
Medlem

Den här såg jag från några dagar sedan.
http://imgur.com/Z2dEbYX

Permalänk
Medlem

kanske inte så roligt , men satt o snackade med en äldre gubbe om filer på datorn , har inte något specifikt där men enligt han heter det "FAJLER" ja fajlerna haha , lät så jävla dumt ... Ja det är ju dom här fajlerna va x)

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Den här såg jag från några dagar sedan.
http://imgur.com/Z2dEbYX

Det där lät rätt dumt Hade han varit seriös ska man ju köra bench och jämföra energisnål och törstig dator att det går lika smidigt att surfa på båda datorerna är ju inget test

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det där lät rätt dumt Hade han varit seriös ska man ju köra bench och jämföra energisnål och törstig dator att det går lika smidigt att surfa på båda datorerna är ju inget test

De jämförde 4930K + 780 med 4770K + 970. För det är väldigt många som köper ett 780 efter 970 lanserades tillsammans med en 4930K.

Permalänk
Medlem

Det stod "Blinkande prom för enkel uppgradering" på nåt paket för längesen.. tror det var telefonsvarare eller nåt sånt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

De jämförde 4930K + 780 med 4770K + 970. För det är väldigt många som köper ett 780 efter 970 lanserades tillsammans med en 4930K.

Jaha den cpu:n är rätt onödig på vanlig spelburk dock 780 drar ju en del, men inte 500 watt

Ja då lät jämförelsen mer vettigt, men vem köper 4930K med ett grafikkort

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaha den cpu:n är rätt onödig på vanlig spelburk dock 780 drar ju en del, men inte 500 watt

Ja då lät jämförelsen mer vettigt, men vem köper 4930K med ett grafikkort

Vem köper ett 780 när 970 har lanserats?