Asus ROG Swift PG279Q först till 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vore intressant att se vad "maximum" ligger på. Med 60Hz får man äcklig tearing i CS m.fl. när man vänder sig snabbt. Hur hög hz behövs det för optimalt flyt med snabba vändningar?

Man borde göra ett demo som maxar en 120 och 144 och nu 165 Hz skärm och se om det märks nån skillnad. Kanske räcker 85-90Hz t.om?

Vill du slippa tearing så är det adaptive/g-sync du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja. Är det något plattskärmar är kassa på, så är det att arbeta bort blurret vid snabba panoreringar. Stör mig fortfarande enormt på det i snabba FPS spel. CTRen var knivskarp när man swishade fram och tillbaka mellan fragsen...nu går det knappt att se om det är fienden eller teamates utan att hålla musen still någon sekund.

Du spelade förmodligen aldrig i 60Hz på en CRT (i alla fall inte något fps). Om du hade gjort det så hade den låga pixelresponstiden inte hjälp speciellt mycket. Nu fungerar det ju inte riktigt likadant på en CRT, men du förstår säkert hur jag menar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det var ju synd att man köpte Acers värsting för 1 vecka sedan då....................

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av M3ntalist:

Acer ska lansera en skärm som är på 144hz som standard, men kan överklockas till 200hz (2,560x1,080). Vad har du för tankar kring detta, Thomas? Vill ha kött på benen innan jag köper någon utav dem nya skärmarna. Skulle gärna vilja köpa både en curved skärm och en vanlig 27", men då måste jag skicka iväg sambon så jag inte får stryk.

2560x1080 är 2,77 megapixel medan 2560x1440 är 3,69 megapixel, så det krävs en högre pixelklocka att köra PG279Q i 165 Hz än vad det är med den tilltänkta Acer Z35 på 200 Hz.

Sedan är det en öppen fråga hur Z35-panelen beter sig vid 200 Hz. Är det verkligen en överklockning där panelen körs utanför spec, enstaka exemplar kanske når 210 Hz etc. Eller är det "överklockning" i betydelsen marknadsföring för en väldigt hög frekvens?

Permalänk
Medlem

@jonas1972:
Det är inga problem. Jag kör ju ultra på alla spel i 1440p redan. Nej men det blir nog lite tungt. 1440p i medium går bra men mer pixlar blir nog lite väl tungt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag spelar knappt något men har hört att hög Hz är nice även när man sitter i vanliga program (Sublime Text, Word, Photoshop, Chrome o.s.v.). Stämmer detta?

Permalänk
Bildexpert 📺

Angående tidigare maxgräns på 144 Hz gissar jag att det är en konsekvens av hur matematiken fungerar när man skapar en timing. Det finns en del regler som hårdvaran stället, som att den horisontella antalet pixlar måste vara jämnt delbar med 8.

Sådana regler i kombination med vad som var praktiskt möjligt att pressa ut ur DVI Dual Link gav oss antagligen gränsen på 144 Hz.

Permalänk

Ni säger att vissa personer kan se upp till 3-400Hz, men har det kommit några rapporter om att folk ser den svarta framen i Eizo's 240Hz skärm?

Jag kommer att köpa denna skärmen i slutet av året om inget trevligare har dykt upp tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lagringskapacitet går lösa på andra sätt än att sega ner datorn fullständigt, med tanke på att en SSD typiskt är åtminstone 100 gånger snabbare än valfri mekanisk hårddisk.

Att konstant sitta och omdirigera all lagring till andra diskar, samt ha spel och andra större program på de segare diskarna i alla fall, är såväl ett jäkla jobb som högst kontraproduktivt. Jag har använt mig av SSD i flera år nu och för mig är det inte ett alternativ jag skulle överväga igen förrän de större diskarna blir billigare. Det är för mig skrattretande att se hur folk rekommenderar en "OS-disk" på under 500gb.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Att konstant sitta och omdirigera all lagring till andra diskar, samt ha spel och andra större program på de segare diskarna i alla fall, är såväl ett jäkla jobb som högst kontraproduktivt. Jag har använt mig av SSD i flera år nu och för mig är det inte ett alternativ jag skulle överväga igen förrän de större diskarna blir billigare. Det är för mig skrattretande att se hur folk rekommenderar en "OS-disk" på under 500gb.

Va? =S Du behöver ju bara välja en gång att alla dina downloads hamnar på din lagringsHDD medans du har os&applikationer på din SSD så det går snabbt att använda dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Att konstant sitta och omdirigera all lagring till andra diskar, samt ha spel och andra större program på de segare diskarna i alla fall, är såväl ett jäkla jobb som högst kontraproduktivt. Jag har använt mig av SSD i flera år nu och för mig är det inte ett alternativ jag skulle överväga igen förrän de större diskarna blir billigare. Det är för mig skrattretande att se hur folk rekommenderar en "OS-disk" på under 500gb.

Ja det är ju lätt att konstatera att SSD-lagring är kostsamt. 500 GB lagringsutrymme på SSD var ett tag sedan jag passerade personligen, tidigare med RAID0 och nu med större enheter. Om man kör Windows går det att flytta Users till en annan disk om man går in i Audit Mode under installationen och kör ett enkelt script genom Sysprep.

Vad är det du känner måste vara på C:/systemdisken, eller vad är det du behövt omdirigera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Som sagt: Aldrig mer.

Trodde du var sarkastiskt.
Men okej... finns de som vill har CRT skärmar och Win 98 fortfarande så kör på vad som fungerar för dig.
Kan respektera det.

Ett vettigt tips jag kan ge dig dock, om du verkligen vill ha det så, titta på cache funktioner. Om du har moderkort som stöder Intel Smart Response, titta på det. Du kan kombinera en liten valfri SSD med valfri HDD och få en SSHD, men med betydligt större lagring, snabbare och större cache. tex en 60-120GB SSD och 2+ TB disk? Eller varför inte en RAID 1/0 med SSD?
Du får då en en "helt vanlig" disk i Windows, men med SSD fördelar så långt den räcker.

Använder ISR själv hos en del bekanta som kände precis som du, de vill inte lägga pengarna på en större SSD, och har större lagring. Fungerar fint för dem iaf.

VeloSSD är ett annat alternativ, men det kostar att köpa. Håller på att testa det som komplement där man kan ta lite SSD prestanda till ens större lagringsdisk även när man saknar moderkort funktionen. $10 är inte direkt förmögenhet för enklast cache nivån.

Skrivet av Friterad:

Jag får abstinens och blir riktigt irriterad när jag sätter mig vid en dator som inte har SSD

Samma här, har tom själv köpt en SSD för jobb datorn, då jag höll på att bli vansinnig på den sega HDDn.

Till de andra maskinerna har jag shortstrokeat den. Gjorde det på chefens dator nu förra veckan, samt städa lite skit. Datorn hade tydligen blivit "märkbart snabbare"... Klienterna använder inte mer än 100-150GB ändå, så finns ingen anledning till att ha mer än 150-200GB partitioner ändå, på 1TB HDDna.

@Broken-arrow vi alla prioriterar olika, och om han desperat vill ha mer lagring istället för prestanda så får han väl köra runt på det sättet. Personligen jämför jag det med att köra runt med en lastbil istället för personbil... du kan lasta mer, men... ja. Vi andra kommer troligen gå mot 1-2TB SSDer så snabbt det bara går.

Viktigt dock att inte glömma bort att vi alla tänker och prioriterar annorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Folk verkar missa att det är allt helt rätt med denna skärm förutom priset.

IPS
165hz
27"
2560x1440

Saknas bara att priset är mindre än 8000

Håller med. Blir riktigt sugen på denna. 8000 känns dock lite mycket för att lägga ut för skojs skull, men man får å andra sidan en riktigt bra skärm så det kanske blir ett köp ändå.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av M3ntalist:

Jag är väldigt intresserad utav x34'n också, men eftersom jag lirar shooters mest så har jag svårt att släppa 144hz. Det är nog den största anledningen till att jag troligtvis kommer köpa PG279Q. Jag vill också testa på 165hz, eller 200hz som Acer ska lansera.

Är skärmen 165hz out of the box eller måste man överklocka den? Man får reda på mer om produkter som man har hört om idag än det som Asus presenterade på Computex. Varför ska det ta sådan tid att informera fans, varför ens presentera en produkt som inte är färdigställd?

Gamers som spelar shooters kommer söka sig till höga refresh rates, där av kommer PG279Q vara i focus. x34 vill jag ha till single player spel och media framförallt. Visst man kan skala ner om man behöver det, men det är fortfarande bara 100hz. Vilket räcker för dem flesta. antar jag.

Jag tänker mkt likt dig att 144hz är svårt att gå ifrån men älskar verkligen 21:9! får har nått till vesa ställ så jag kan skifta emellan dom på bänken när man ska spela mer tävlingsinriktade spel/singelplayer,har testat att ställa skärmen på 100hz å spelat med swiften å visst känndes inte lika snabbt i reaktionstiderna å flytet gick ner lite men tror också man vänjer sig efter ett tag . Vad jag har hört är det stock med 165hz på PG279Q inget tinkade behövs. Däremot acers Z35 (200hz) är jag rädd att det ska bli skippade frames eller att alla exemplar kanske inte fungera lika bra. sen är också 2560x1080 väldigt lågtupplöst för 35" kommer inte ser alls skarpt ut, om man nu bara är ute efter fler hz så kanske den är en kannon skärm.Skulle gärna vilja testa på den med för 144hz-200hz är ju endå 56hz skillnad! spännande nu med all utveckling på skärmfronten!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har testat SSD från Corsair, Samsung och OCZ under flera års tid nu, prestandavinsten är inte i närheten av värt det man förlorar i lagringskapacitet. Har redan slängt ut SSD-enheten ur min laptop till förmån för en betydligt större SSHD och kunde inte vara mer nöjd.

Men nu är ju en SSHD just en SSD-hårddisk och en HDD i samma burk...

Att gå från HDD till SSD är självklart en EXTREMT stor prestandavinst. Det kan du väl ändå inte säga emot eller?
Att starta min dator tar bara några sekunder. Att starta tunga aplikationer som PhotoShop och hålla på med tunga bilder etc går ju inte ens jämföra mellan SSD och HDD, så stor är skilnaden.

Men att gå från SSHD till en ren SSD kanske inte är lika stor prestandavinst, där vet jag faktiskt inte hur läget är.

Dock är det rent av sagt patetiskt att stå och påstå att SSD inte är värt att ha som OS-disk gentemot HDD...
Vet många som har uppgraderat sin dator med SSD och istället för att göra en ren ominstallation har dom fört över (med medföljande program till SSD-disken) sitt operativsystem från sin HDD till SSD. Många missar att man ska ställa om en del saker för att verkligen utnyttja sin SSD och detta blir ofta ej fallet när man för över på detta vis.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med Gsync egentligen, går det att begränsa sig till ett visst intervall t.ex. 30-75 Hz?

Jag kommer köpa en PQ279Q när de kommer ut, men 165 Hz är nära meningslöst för mina behov. Det finns ju ett antal spelmotorer som blir extremt ryckiga om de tillåts generera över en viss bildfrekvens, där man kan behöva låsa sig vid att inte gå över t.ex. 60 FPS. Låter det sig göras med Gsync eller är det bara på/av som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ni säger att vissa personer kan se upp till 3-400Hz, men har det kommit några rapporter om att folk ser den svarta framen i Eizo's 240Hz skärm?

Jag kommer att köpa denna skärmen i slutet av året om inget trevligare har dykt upp tills dess.

då människoögat inte ser mörker så uppfattar man inte den svarta framen, vissa säger däremot att de tycker den flimmrar lite minimalt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns ju ett antal spelmotorer som blir extremt ryckiga om de tillåts generera över en viss bildfrekvens

Jag kanske missuppfattar men det är väl just det som G-sync motverkar? D.v.s. att den anpassar sig till en frekvens där det inte är ryckigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Trodde du var sarkastiskt.
Men okej... finns de som vill har CRT skärmar och Win 98 fortfarande så kör på vad som fungerar för dig.
Kan respektera det.

Ett vettigt tips jag kan ge dig dock, om du verkligen vill ha det så, titta på cache funktioner. Om du har moderkort som stöder Intel Smart Response, titta på det. Du kan kombinera en liten valfri SSD med valfri HDD och få en SSHD, men med betydligt större lagring, snabbare och större cache. tex en 60-120GB SSD och 2+ TB disk? Eller varför inte en RAID 1/0 med SSD?
Du får då en en "helt vanlig" disk i Windows, men med SSD fördelar så långt den räcker.

Använder ISR själv hos en del bekanta som kände precis som du, de vill inte lägga pengarna på en större SSD, och har större lagring. Fungerar fint för dem iaf.

VeloSSD är ett annat alternativ, men det kostar att köpa. Håller på att testa det som komplement där man kan ta lite SSD prestanda till ens större lagringsdisk även när man saknar moderkort funktionen. $10 är inte direkt förmögenhet för enklast cache nivån.

Samma här, har tom själv köpt en SSD för jobb datorn, då jag höll på att bli vansinnig på den sega HDDn.

Till de andra maskinerna har jag shortstrokeat den. Gjorde det på chefens dator nu förra veckan, samt städa lite skit. Datorn hade tydligen blivit "märkbart snabbare"... Klienterna använder inte mer än 100-150GB ändå, så finns ingen anledning till att ha mer än 150-200GB partitioner ändå, på 1TB HDDna.

@Broken-arrow vi alla prioriterar olika, och om han desperat vill ha mer lagring istället för prestanda så får han väl köra runt på det sättet. Personligen jämför jag det med att köra runt med en lastbil istället för personbil... du kan lasta mer, men... ja. Vi andra kommer troligen gå mot 1-2TB SSDer så snabbt det bara går.

Viktigt dock att inte glömma bort att vi alla tänker och prioriterar annorlunda

Jo, därför när jag förstod att det inte var ett skämt (osäker på troll dock), försökte jag göra inlägget så bra jag kunde utan att klaga/trycka ner personen i fråga (får hoppas det blev ett trevligt inlägg ändå).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ni säger att vissa personer kan se upp till 3-400Hz, men har det kommit några rapporter om att folk ser den svarta framen i Eizo's 240Hz skärm?

Detta har testats väldigt rigoröst i bl.a. flygvapensammanhang. Det har konstaterats att en mängd stridspiloter klarar att identifiera stridsflygplan utifrån deras silhuett, på så kort tid som 1 ms, alltså 1000 FPS översatt till datorvärlden. Ögonen och synen funkar dock inte så att hjärnan har en pixelklocka med ett uppdateringsintervall, så det är egentligen ganska ointressant. Det man kan konstatera är att det mänskliga ögat klarar att uppfatta saker från de kommersiellt tillgängliga bildåtergivningstekniker som finns till datorer idag. Hur det sen uppfattas, som bra bild, som diffus bild, flimmer eller något annat är nog helt individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulukai:

Jag kanske missuppfattar men det är väl just det som G-sync motverkar? D.v.s. att den anpassar sig till en frekvens där det inte är ryckigt.

Gsync ser till att skärmens uppdateringsfrekvens anpassas efter vad grafikkortet skickar ut. Med Vsync så går det i 60 Hz, eller 30 Hz så fort FPSen sjunker till 59 eller lägre. Ryckigheten kommer av flera saker, dels att skärmen börjar uppdatera i 30 Hz och dels att skärmen tvingas rita samma frame igen p.g.a. att det inte kom en ny inom 16 ms. I vissa spelmotorer får man massa problem av för hög FPS, och ibland saknas det även andra möjligheter att låsa uppdateringsfrekvensen utan att använda Vsync.

Det är alltså två olika saker, i första fallet är det skärmens teknik som inte hänger med, och i det andra spelet som inte funkar som det är tänkt under specifika förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Att konstant sitta och omdirigera all lagring till andra diskar, samt ha spel och andra större program på de segare diskarna i alla fall, är såväl ett jäkla jobb som högst kontraproduktivt. Jag har använt mig av SSD i flera år nu och för mig är det inte ett alternativ jag skulle överväga igen förrän de större diskarna blir billigare. Det är för mig skrattretande att se hur folk rekommenderar en "OS-disk" på under 500gb.

Är inte bökigt för fem öre Säg till webbläsaren vart du vill ladda hem nya filer och spel/program pekar du bara på HDD i stället för SSD. Steam går detta smidigt (har inställt två ställen jag kan välja vart saker ska sparas), origin är bökigare (men går i inställningarna att ställa in), men tyvärr måste man in där för varje spel.

Står man inte och installerar nytt 10 gånger per dag, så är det inte så bökigt att säga till vart saker ska hamna. Behöver oftast inte göra det så ofta.

Vist kör 250GB dick och den är rätt trång nu och behöver en till SSD känner jag, men aldrig en HDD till spel igen. starcraft 2 har jag på HDD och det går plågsamt segt att ladda bannor.

Skrivet av Knashatt:

Men nu är ju en SSHD just en SSD-hårddisk och en HDD i samma burk...

Att gå från HDD till SSD är självklart en EXTREMT stor prestandavinst. Det kan du väl ändå inte säga emot eller?
Att starta min dator tar bara några sekunder. Att starta tunga aplikationer som PhotoShop och hålla på med tunga bilder etc går ju inte ens jämföra mellan SSD och HDD, så stor är skilnaden.

Men att gå från SSHD till en ren SSD kanske inte är lika stor prestandavinst, där vet jag faktiskt inte hur läget är.

Dock är det rent av sagt patetiskt att stå och påstå att SSD inte är värt att ha som OS-disk gentemot HDD...
Vet många som har uppgraderat sin dator med SSD och istället för att göra en ren ominstallation har dom fört över (med medföljande program till SSD-disken) sitt operativsystem från sin HDD till SSD. Många missar att man ska ställa om en del saker för att verkligen utnyttja sin SSD och detta blir ofta ej fallet när man för över på detta vis.

Är rätt stor skillnad, beror på den bara har en extra cache på ett par Gb som den lägger det du oftast använder där. Så windows och många program kommer gå i HDD fart ändå. Men ger viss boost till det du använder oftast.

Precis, men SSD slår ändå HDD trots optimerat OS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrixon:

Det var ju synd att man köpte Acers värsting för 1 vecka sedan då....................

Du har väl ångerrätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Snabbare är bättre. Det är ju inte bara vad du kan uppfatta utan kan även hjälpa till med öka rörelseskärpa. FirstPersonShooter's på en 60Hz LCD-skärm är ju ingen höjdare direkt.

Jo, men tänkte när det blir så bra att det inte ökar rörelseskärpan.

Jag tror inte 1000000 Hz är bättre än 1000 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Dock så har jag läst att oled inte klarar 240 mhz även om svars tiderna är på 0.01 ms så klarar dom inte av att verkligen uppdatera så ofta utan att livlängden förkortas till 10% så ungefär håller de i ett halvår då, är det någon som har mera info om oled och bilder per sekunder och vad dom klarar av just nu.

Ingen aning, dock är 240 Hz lite overkill. 100Hz räckte väldigt bra för kräsna cs spelare förr i tiden, var också typ där gränsen låg för att man skulle kunna se flimret i en CRT skärm, syntes vid 60 Hz men inte vid 100 Hz. 240 Hz har ju visserligen en väldigt trevlig egenskap att det är jämnt delbart med många vanliga fps värden på filmformat (600 hz är ännu bättre ur den synpunkten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

4ms responstid gör ju att de extra hertzen känns totalt meningslösa. ni kan säkert göra matten själva men man tjänar ju betydligt mera på 1ms responstid än 25 extra hertz.

Men man kan väl inte bara gå efter g2g hastigheten. Det totala lagget är ju det intressanta och en skärm med högre g2g hastighet kan ju ha ett lägre totalt lagg än en med lägre g2g på grund av lägre input lagg i skärmen. Enligt tftcentral till exempel så är Acer xb270hu snabbare än asus Swift trots att det är 4ms vs 1ms (pappers spec) just på grund av att Acern i princip inte har något input lagg. Antar dock att en skärm med lägre g2g kommer ha bättre rörelseskärpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Angående tidigare maxgräns på 144 Hz gissar jag att det är en konsekvens av hur matematiken fungerar när man skapar en timing. Det finns en del regler som hårdvaran stället, som att den horisontella antalet pixlar måste vara jämnt delbar med 8.

Sådana regler i kombination med vad som var praktiskt möjligt att pressa ut ur DVI Dual Link gav oss antagligen gränsen på 144 Hz.

Jag har alltid tänkt att 120 & 144 (och 72, på CRT-tiden) kommer sig av att dom är multipler av 24. Men det kanske inte har något med saken att göra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, men tänkte när det blir så bra att det inte ökar rörelseskärpan.

Jag tror inte 1000000 Hz är bättre än 1000 Hz.

Det är sant, över 1000Hz tror jag inte kommer att behövas någonsin i just det avseendet. Men vi är långt, långt, långt därifrån än.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men man kan väl inte bara gå efter g2g hastigheten. Det totala lagget är ju det intressanta och en skärm med högre g2g hastighet kan ju ha ett lägre totalt lagg än en med lägre g2g på grund av lägre input lagg i skärmen. Enligt tftcentral till exempel så är Acer xb270hu snabbare än asus Swift trots att det är 4ms vs 1ms (pappers spec) just på grund av att Acern i princip inte har något input lagg. Antar dock att en skärm med lägre g2g kommer ha bättre rörelseskärpa.

Skickades från m.sweclockers.com

GTG är väldigt oprecis mått över huvudtaget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Håller med. Blir riktigt sugen på denna. 8000 känns dock lite mycket för att lägga ut för skojs skull, men man får å andra sidan en riktigt bra skärm så det kanske blir ett köp ändå.

Nu har man ju oftast en ny bra skärm bra mycket längre än man byter grafikkort så det är ju en långtidsinvestering oftast:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift