Telia fiber + inteno + asus n65u router + switch = hjälp

Permalänk
Medlem

Telia fiber + inteno + asus n65u router + switch = hjälp

Hej!

Har lite konstig koppling hemma just nu i väntan på att en elektriker ska dra el i väggen men så här ser det ut hos mig idag:

Först har jag en Inteno fiber switch med 4 Lan portar. Fattar jag rätt så ska de dela upp fiber på olika portar när det gäller internet, digital-tv och telefone

Jag tar ena Lan-porten och kopplar till en el-nätverksadapter. I nästa rum har jag ju den andra el-nätverksadaptern. Denna går sen till en switch som delar upp internet till digital-tv/ps4/raspberry pi. Detta funkar just nu. Får tv utan problem och kan spela/surfa i ps4 osv så allt ok här.

Sen borta vid inteno switchen har jag även en asus router. Detta för att få trådlöst till lägenheten. Denna går från en annan Lan-port från inteno. Till routern har jag kopplat en NEXA-box för att styra mina lampor trådlöst i hemmet. Till routern kopplar jag även en NAS i form av en B3 excito.

Problemet jag har idag är att jag omöjligt verkar kunna köra med bara en kabel från inteno till asus router och styra allt. Jag vill ju ha tillgång till NAS osv så att allt snackar med varandra men just nu snackar inte till exempel NAS i asus-router med ps4 i switchen. Förstår ni problemet?

Jag kan koppla om sladdar ibland för att NAS ska prata med det andr men då funkar inte digital-tv osv.

Upptäckte att jag har telefonuttag vid inteno och ett vid tv i andra rummet. Dessa kommer jag dra nätverk mellan i väggen.
Frågan är om det räcker med en kabel eller om jag måste göra som nu, dra en för digital-tv och en för internet.

Förstår inte riktigt hur jag ska lös allt detta.

Hoppas ni förstår annars får jag skissa upp detta på något sätt

Tackar för att ni läste

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Hej!

Har lite konstig koppling hemma just nu i väntan på att en elektriker ska dra el i väggen men så här ser det ut hos mig idag:

Först har jag en Inteno fiber switch med 4 Lan portar. Fattar jag rätt så ska de dela upp fiber på olika portar när det gäller internet, digital-tv och telefone

Jag tar ena Lan-porten och kopplar till en el-nätverksadapter. I nästa rum har jag ju den andra el-nätverksadaptern. Denna går sen till en switch som delar upp internet till digital-tv/ps4/raspberry pi. Detta funkar just nu. Får tv utan problem och kan spela/surfa i ps4 osv så allt ok här.

Sen borta vid inteno switchen har jag även en asus router. Detta för att få trådlöst till lägenheten. Denna går från en annan Lan-port från inteno. Till routern har jag kopplat en NEXA-box för att styra mina lampor trådlöst i hemmet. Till routern kopplar jag även en NAS i form av en B3 excito.

Problemet jag har idag är att jag omöjligt verkar kunna köra med bara en kabel från inteno till asus router och styra allt. Jag vill ju ha tillgång till NAS osv på en gång såHej!

Har lite konstig koppling hemma just nu i väntan på att en elektriker ska dra el i väggen men så här ser det ut hos mig idag:

Först har jag en Inteno fiber switch med 4 Lan portar. Fattar jag rätt så ska de dela upp fiber på olika portar när det gäller internet, digital-tv och telefone

Jag tar ena Lan-porten och kopplar till en el-nätverksadapter. I nästa rum har jag ju den andra el-nätverksadaptern. Denna går sen till en switch som delar upp internet till digital-tv/ps4/raspberry pi. Detta funkar just nu. Får tv utan problem och kan spela/surfa i ps4 osv så allt ok här.

Sen borta vid inteno switchen har jag även en asus router. Detta för att få trådlöst till lägenheten. Denna går från en annan Lan-port från inteno. Till routern har jag kopplat en NEXA-box för att styra mina lampor trådlöst i hemmet. Till routern kopplar jag även en NAS i form av en B3 excito.

Problemet jag har idag är att jag omöjligt verkar kunna köra med bara en kabel från inteno till asus router och styra allt. Jag vill ju ha tillgång till NAS osv så att allt snackar med varandra men just nu snackar inte till exempel NAS i asus-router med ps4 i switchen. Förstår ni problemet?

Jag kan koppla om sladdar ibland för att NAS ska prata med det andr men då funkar inte digital-tv osv.

Upptäckte att jag har telefonuttag vid inteno och ett vid tv i andra rummet. Dessa kommer jag dra nätverk mellan i väggen.
Frågan är om det räcker med en kabel eller om jag måste göra som nu, dra en för digital-tv och en för internet.

Förstår inte riktigt hur jag ska lös allt detta.

Hoppas ni förstår annars får jag skissa upp detta på något sätt

Tackar för att ni läste

Fixa till din inlägg. Du har klistrat in samma sak två gånger.

Nu har du delat upp ditt nätverk i två delar med minst en brandvägg/router mellan dessa nätverk.
Ska du fixa till detta lättast så måste du lägga alla dina enheter bakom samma router.

Angående Digital TV, så måste man koppla den direkt till operatörens enhet. Alternativet är att du söker så hittar du en tråd hur man får det att fungera ändå. Det är dock avancerat.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd för asus där man anger VID 845 osv för telia men det pajade routern totalt och inget fungerade

Så om jag inte för något aktivt så är det 2 trådar som skall dras genom väggen. En för digital-tv och en för allt annat egentligen? Det skulle kunna vara ok för digital-tv behöver ju inte komma åt NAS eller något annat. Hoppades bara på att en sladd skulle räcka

@BrusE:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Hittade en tråd för asus där man anger VID 845 osv för telia men det pajade routern totalt och inget fungerade

Så om jag inte för något aktivt så är det 2 trådar som skall dras genom väggen. En för digital-tv och en för allt annat egentligen? Det skulle kunna vara ok för digital-tv behöver ju inte komma åt NAS eller något annat. Hoppades bara på att en sladd skulle räcka

@BrusE:

Om allt ska över en tråd så måste det till VLAN. Alternativet är en splitter på kabeln. Då får du dock inte mer än 100Mbit Internet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hm, har ju bara 100/10 just nu ändå man kanske skulle framtidssäkra? Fick inget bra svar varför ASUS helt ballade ur när jag la in VID i routern. Fick ta factory reset o grejer. Var utan internet i 2 dagar. Kanske slump men ändå Hur ser splitter ut?

@BrusE:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Hm, har ju bara 100/10 just nu ändå man kanske skulle framtidssäkra? Fick inget bra svar varför ASUS helt ballade ur när jag la in VID i routern. Fick ta factory reset o grejer. Var utan internet i 2 dagar. Kanske slump men ändå Hur ser splitter ut?

@BrusE:

http://www.24.se/ljud-bild-foto/telefoni/tele-kablarkontakter...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Hm, har ju bara 100/10 just nu ändå man kanske skulle framtidssäkra? Fick inget bra svar varför ASUS helt ballade ur när jag la in VID i routern. Fick ta factory reset o grejer. Var utan internet i 2 dagar. Kanske slump men ändå Hur ser splitter ut?

@BrusE:

En tråd om detta på SWE
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1213424-tva-uttag-rj45-...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

hm, läste igenom tråden men tror inte jag förstår ändå Inteno har ju dedikerat tv till ett Lan och internet till ett Lan. Det är alltså 2 uttag på inteno som skall användas. Vart skulle jag koppla denna splitter menar du? Det blir ju två kablar ändå någonstans. Sorry för stupidness

Det jag förresten tycker är konstigt är att det står att en Lan-port på inteno går till digital-tv. Men jag kopplar ju en Lan till switch där digital-tv/ps4/raspberry pi delar på den linan. Digital-tv får tv och ps4 får internet. Hur går det ihop?

Kopplar jag in min NAS i switch så syns inte den. Måste den komma innan switchen för att synas?

@BrusE:

Permalänk
Medlem

Kör iptv via tv porten på inteno, sedan kör du internet/bredband till din router och kör alla dina lan grejer lokalt bakom din router så löser du nog problemen. Detta är enklast ist för att du sätter upp och konfigurerar en massa inställningar så du kan få din tv att fungera.

Permalänk
Medlem

Då är det med andra ord att koppla 2 nätverkskablar ut från inteno. Dessa går till vägguttaget. I nästa rum så kommer dessa två kablar ut varav den ena går direkt till tv och den andra till en router som sköter resten? Får bli så

@VexedRelic:

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte koppla in en switch före routern eftersom du bara har ett publikt ipnummer om du har Telia som internetleverantör och vilken tv leverantör har du ? Har nätoperatören specifik sagt att du ska koppla in tv via Intenoswitchen eller är det något du gissar ? Har du Telia så ger switchen ut en trunk som du kopplar till smarten som separerar vlanen och vill du ha en egen router för datadelen av lanet så ska smarten bryggas.

Om du har Telia för både data och tv ska du alltså koppla Inteno > bryggad smart. Efter smarten ska du koppla in tvboxen och din router, på routerns lansida ska samtliga lan klienter ("datorer") vara anslutna. Behöver du flera portar så ska du koppla in switchen på routerns lansida.
Du kan ersätta smarten med en egen router om du konfar den rätt enligt de trådar du redan verkar ha varit och läst i, men du ska hursomhelst inte ha en switch mellan Intenons lansida och routerns wansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att man inte ska använda smarten utan köra egen så blev egen router. Tror till och med att jag skickade tillbaks för fick så dålig wifi och den behövdes ju tydligen inte (enligt vissa trådar). Bör jag med andra ord kontakta telia och be om en ny smart? Vore det den lättaste lösningen?

Jag har förresten telia på allt
@mrqaffe:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pixolar:

Läste någonstans att man inte ska använda smarten utan köra egen så blev egen router. Tror till och med att jag skickade tillbaks för fick så dålig wifi och den behövdes ju tydligen inte (enligt vissa trådar). Bör jag med andra ord kontakta telia och be om en ny smart? Vore det den lättaste lösningen?

Jag har förresten telia på allt
@mrqaffe:

Du ska koppla rätt, du ska absolut inte koppla in en switch emellan Intenon och routern på det sätt du beskrivit.
Du måste bestämma dig för om du ska använda smarten i bryggat läge för att separera vlanen för tv eller om du vill försöka konfa upp din Asus enligt "trådarna" om det, om det bara är wifi det handlar om kan du även köra Asusen som acesspunkt, för det är en AP du behöver, (inte en router) om du har dålig wifitäckning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag beskrev så bra men har inte en switch mellan inteno och router idag. Har en switch i en av Lan och router i en annan Lan i inteno just nu. Men verkar som jag kanske borde skaffa en ny smart igen men iofs, går det ordna med det har hemma just nu så vore det ju det bästa

@mrqaffe:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pixolar:

Jag tar ena Lan-porten och kopplar till en el-nätverksadapter. I nästa rum har jag ju den andra el-nätverksadaptern. Denna går sen till en switch som delar upp internet till digital-tv/ps4/raspberry pi. Detta funkar just nu. Får tv utan problem och kan spela/surfa i ps4 osv så allt ok här.

Sen borta vid inteno switchen har jag även en asus router. Detta för att få trådlöst till lägenheten. Denna går från en annan Lan-port från inteno.

Skrivet av pixolar:

Vet inte om jag beskrev så bra men har inte en switch mellan inteno och router idag. Har en switch i en av Lan och router i en annan Lan i inteno just nu. Men verkar som jag kanske borde skaffa en ny smart igen men iofs, går det ordna med det har hemma just nu så vore det ju det bästa

@mrqaffe:

Du skriver här ovan att du kopplat in lanklienter (digital-tv/ps4/raspberry pi) direkt mot internet via en switch som du kopplat i Intenon (före routern) i en annan port på Intenon har du sedan kopplat in din router, alla klienter ska finnas på routerns lansida för att placeras på samma nät och du får som sagt inte heller ip till alla enheter som du kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Faktiskt, om jag förstår det rätt, så måste du koppla en switch mellan inteno och din router om du vill köra all trafik genom din router, eftersom iptv multicast trafiken kommer bara ur ena porten.

Om ditt nät kör flera olika vlan taggade portar så kör de inte tripple play genom en port, vilket gör det ganska så omöjligt att koppla båda tjänsterna via en kabel.

Så det mycket enklare att köra två separata kablar, en för iptv och en för bredband, om du nu har en tjänstfördelnings inteno switch som är konfad med separata vlan för olika tjänster.

Sedan rent praktiskt så vill du nog inte koppla en switch mellan, eftersom det kan orsaka en layer-2 loop.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Faktiskt, om jag förstår det rätt, så måste du koppla en switch mellan inteno och din router om du vill köra all trafik genom din router, eftersom iptv multicast trafiken kommer bara ur ena porten.

Om ditt nät kör flera olika vlan taggade portar så kör de inte tripple play genom en port, vilket gör det ganska så omöjligt att koppla båda tjänsterna via en kabel.

Så det mycket enklare att köra två separata kablar, en för iptv och en för bredband, om du nu har en tjänstfördelnings inteno switch som är konfad med separata vlan för olika tjänster.

Sedan rent praktiskt så vill du nog inte koppla en switch mellan, eftersom det kan orsaka en layer-2 loop.

Det går att använda switchar och vlan för att trockla ihop det i en kabel men det är nog överkurs i det här fallet, har man inte kunskapen så lär det bli stuligt att lösa det även om det tekniskt sett går att ordna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har pratat med elektriker och röret i väggen kan bara klara av en sladd. Antar att jag får skaffa telia gateway igen och koppla den med min asus. Då behövs ju bara en sladd i väggen.

Tackar för all hjälp i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Läste någonstans att man inte ska använda smarten utan köra egen så blev egen router. Tror till och med att jag skickade tillbaks för fick så dålig wifi och den behövdes ju tydligen inte (enligt vissa trådar). Bör jag med andra ord kontakta telia och be om en ny smart? Vore det den lättaste lösningen?

Jag har förresten telia på allt
@mrqaffe:

Jag har Telia Internet och IPTV via deras router och jag är nöjd förutom att den har något svag wifi. Men det har jag löst med en extra accesspunkt.

Alternativet är att ha två nätverk hemma, ett för internet och ett annat för TV. Och det är enligt mig en mycket sämre lösning. Med Telias router kan jag ha en (1) kabel till TV-bänken som matar TV, PS4 och en AP. Och en (1) kabel till sovrum som matar både TV och Raspberry. Det är helt enkelt väldigt smidigt med ett enda nätverk.

Permalänk
Medlem

Pratade med support precis och de sa att jag inte kan ha gatewy på min adress. Vi har stadsnät och tydligen är det några som heter zitius som handhar nätet. Enligt Telia är det till exempel dem man ska kontakta om VLAN. Detta skapar ju nu problemet att jag inte har den magiska gateway som löser mycket. Luter ju åt 2 kabel i vägg eller om jag kan få VLAN från zitius och konfa asus rätt. Skit

@madtop:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Pratade med support precis och de sa att jag inte kan ha gatewy på min adress. Vi har stadsnät och tydligen är det några som heter zitius som handhar nätet. Enligt Telia är det till exempel dem man ska kontakta om VLAN. Detta skapar ju nu problemet att jag inte har den magiska gateway som löser mycket. Luter ju åt 2 kabel i vägg eller om jag kan få VLAN från zitius och konfa asus rätt. Skit

Du har mao Zitius fiber och Telia som tjänsteleverantör.

Jag gissar att de kör Internet otaggat och TV på vlan845, verkar vara lite av defacto. Däremot så är jag osäker på om de kör taggat (vlan) ut från sin bredbandswitch så det är nog rätt kört.

Som alternativ kan du prova att skaffa några switchar som kan vlan. 2st kablar från bredbansswitchen in i din första vlan-switch och sätta upp något liknande:

port1 (mot BB-sw) untagged vlan3
port2 (mot BB-sw) untaggad vlan2
port3 (mot din router WAN ) untagged vlan3
port4 (från din router LAN) untagged vlan1
port5 (till TV) untagged vlan2
port8 (mot nästa switch) ,trunkport, tagged vlan1 & vlan2

Och i sw2:
port8 (från sw1) trunkport, tagged vlan1 & vlan2
port1 (internet) untagged vlan1
port2 (TV) untagged vlan2