Chalmers e-post kräver orimliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Chalmers e-post kräver orimliga rättigheter

Hej!

Jag har precis börjat i ettan på Chalmers och tänkte då försöka komma in på skolans e-post genom MS Exchange och det förinstallerade mail-programmet i Windows 10. Allt går jättebra tills rutan nedan kommer upp, menar de allvar eller har jag bara missuppfattat vad de vill?

Det är alltså min personliga dator, jag har inte fått den av skolan eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Hej!

Jag har precis börjat i ettan på Chalmers och tänkte då försöka komma in på skolans e-post genom MS Exchange och det förinstallerade mail-programmet i Windows 10. Allt går jättebra tills rutan nedan kommer upp, menar de allvar eller har jag bara missuppfattat vad de vill?

http://i.imgur.com/rKLRKmY.png

Inget konstigt alls. De flesta företag med Exchange kör liknande policy på egna enheter (plattor mobilder) Snacka med IT-ansvarig på skolan så får du utförligare förklaring.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Hej!

http://i.imgur.com/rKLRKmY.png

Om du kör på en av arbetsgivaren tillhandahållen enhet så ser jag inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du kör på en av arbetsgivaren tillhandahållen enhet så ser jag inte problemet.

Nej, problemet är ju att det är min egen personliga dator som jag har köpt.

Permalänk
Medlem

Har dom ingen webmail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Nej, problemet är ju att det är min egen personliga dator som jag har köpt.

Nej, det är inte rimligt att dom ska kunna göra ändringar på din privata dator

Permalänk

Som Dockland säger så är väl det där vanligt bland företag. Varningen kommer väl upp just för att företaget (Chalmers i detta fall) har möjlighet att styra såna saker på din dator, men det betyder inte per automatik att de kommer göra det.
Försöker du lägga till din epost via exchange i en Androidtelefon kommer du få samma typ av "varning". I det fallet kommer Epost-klienten läggas in som enhetsadministratör med rättigheter att styra vissa funktioner på telefonen.

Detta bör inte vara ett problem eftersom Chalmers exchange bara ska användas av deras anställda. Det är vad som framgår på deras websida (här) - men nya studenter kanske har fått information om att använda exchange?. Notera att du kommer kunna använda exchange (funkat fint för mig i flera år på CTH) - men du får egentligen inte.
Vill du absolut inte tillåta detta så kan du ju köra imap eller den vanliga webmailen.

Permalänk
Medlem

Gör som alla andra på chalmers gör. Låt gmail göra allt. Om du inte vill använda din gmail så använd webmailen.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nej, det är inte rimligt att dom ska kunna göra ändringar på din privata dator

Jo, om vedebörande skall in på deras nät och rota.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

De har ju en webbmejl?

Chalmers webbmejl

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

De har ju en webbmejl?

Chalmers webbmejl

Webmail finns men den du länkar är enbart för anställda. Studenters webbmail går via outlook.com.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt om du som student inte får tillgång till webbmejl. Här i kommunen har man
också infört Exchange och jag skulle prova att lägga in jobbmejlkontot i min privata mobil
och fick liknande "varning" som du så jag lät bli utan håller mig till webbmejl de gånger jag
får för mig att läsa jobbmejl hemma.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse:

Webmail finns men den du länkar är enbart för anställda. Studenters webbmail går via outlook.com.

Det går iaf framåt, när jag pluggade var det ssh som gällde för att komma åt mailen utanför skolans väggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse:

Det är inte denna då?

Hittade någon info på studentportalen för chalmers här.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är inte denna då?

Hittade någon info på studentportalen för chalmers här.

Det är bara att logga in på studenportalen så finns det en länk till webmailen direkt under inloggen i hörnet.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse:

Som Dockland säger så är väl det där vanligt bland företag. Varningen kommer väl upp just för att företaget (Chalmers i detta fall) har möjlighet att styra såna saker på din dator, men det betyder inte per automatik att de kommer göra det.
Försöker du lägga till din epost via exchange i en Androidtelefon kommer du få samma typ av "varning". I det fallet kommer Epost-klienten läggas in som enhetsadministratör med rättigheter att styra vissa funktioner på telefonen.

Detta bör inte vara ett problem eftersom Chalmers exchange bara ska användas av deras anställda. Det är vad som framgår på deras websida (här) - men nya studenter kanske har fått information om att använda exchange?. Notera att du kommer kunna använda exchange (funkat fint för mig i flera år på CTH) - men du får egentligen inte.
Vill du absolut inte tillåta detta så kan du ju köra imap eller den vanliga webmailen.

Och där var problemet löst, tack för förklaringen, förstår lite mer nu. Jag tolkar dig som att det är rätt osannolikt att de gör något på datorn med andra ord? Tror jag kör webmail tills vidare men det är bra att veta om man skulle ändra sig.

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Och där var problemet löst, tack för förklaringen, förstår lite mer nu. Jag tolkar dig som att det är rätt osannolikt att de gör något på datorn med andra ord? Tror jag kör webmail tills vidare men det är bra att veta om man skulle ändra sig.

Det är väl inget jag kan svära på men jag har använt exchange sen Chalmers gick över till office365 (tror det skedde augusti 2013) och jag vill minnas att jag körde via exchange på den mailhanteringen de hade innan bytet med och jag har inte haft några problem med att de har försökt styra något. Jag antar att exchange bara är till för anställda just för att skolan inte ska behöva ge support till studenter om policyn ställer till med problem. Men återigen - det går att köra mailen via imap utan problem och du slipper därmed den här säkerhetspolicyn.

Permalänk

Det är väl mer eller mindre standard att om man lägger till ett exchangekonto på en telefon/platta så kan man installera om denna enhet från exchange. det har med säkerhet för företag att göra.

Permalänk
Medlem

Går det inte "sandlåda" Exchange som alla andra program du inte önskar ha snokande ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället