Hackig upplevelse trots ny burk och höga FPS - Lösning?

Permalänk
Medlem

Hackig upplevelse trots ny burk och höga FPS - Lösning?

Hej!

Som många andra har jag problem med flytet i CSGO. Jag har generellt höga FPS (någonstans mellan 300 och 500 beroende på map och antal spelare) men det flyter ändå inte. Jag har nyligen skaffat ny burk (i7 skylake 6700K, 16 gig minne, GTX970) som ju med lätthet bör kunna köra CSGO. Dessutom har jag uppgraderat till win 10. Ovanpå det har det väl också kommit någon ny patch som strulat till det för många (?). Som ni förstår är det möjliga bovar i dramat och jag har svårt att luska ut i vilken ände jag skall börja.

Hur som helst, jag har provat med alla möjliga och omöjliga launch options, provat alla olika kombinationer av upplösning/videoinställningar (verkar inte spela någon roll alls), uppdaterat alla drivrutiner, uppdaterat bios, installerat om CS, verifierat filerna.. ja, you name it.

Jag misstänker att det är specifikt relaterat till CS eftersom att andra spel som BF4, Borderlands 2, Diablo 3 och nya Unreal Tournament flyter fint. Jag får 10500p i firestrike och har kört memtest86 i 2h utan problem alls. Alla temps ser kalasfina ut, processorn går aldrig över 60C.

Jag har stängt av alla powersaving settings, "unparkat" mina CPU cores, ställt in maximum performance i nvidias kontrollpanel, provat med och utan v-sync. Spelet är dessutom installerat på en SSD. Blir inte klok på detta!

Vad mer kan jag göra? Alla tips mottages tacksamt!

Permalänk
Avstängd

Exakt samma problem som jag har. Tror det bara är att vänta på source 2 motorn tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Exakt samma problem som jag har. Tror det bara är att vänta på source 2 motorn tyvärr..

Source 2 motorn? Nu hänger jag inte med... Inte skall valve väl byta ut motorn till CSGO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Source 2 motorn? Nu hänger jag inte med... Inte skall valve väl byta ut motorn till CSGO?

Ryktet går att det är tanken i längden. Dota2 gick ju igår över helt och hållet till dess Source2-variant, så det vore ju inte helt omöjligt att de har samma planer för CS.

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster:

Ryktet går att det är tanken i längden. Dota2 gick ju igår över helt och hållet till dess Source2-variant, så det vore ju inte helt omöjligt att de har samma planer för CS.

Hmm, där ser man. Nåja, det hjälper ju föga nu. Några ideér?

Permalänk
99:e percentilen

Har haft liknande problem. Två saker du kan prova är att köra med bara en skärm och att inte ha Chrome igång samtidigt. Ha gärna igång så få program som möjligt. Prova också att sänka inställningarna och upplösningen – inte för att du ska ha det så i längden utan barai felsökningssyfte.

Ren ominstallation av Windows är också ett förslag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har haft liknande problem. Två saker du kan prova är att köra med bara en skärm och att inte ha Chrome igång samtidigt. Ha gärna igång så få program som möjligt. Prova också att sänka inställningarna och upplösningen – inte för att du ska ha det så i längden utan barai felsökningssyfte.

Ren ominstallation av Windows är också ett förslag.

Tack för tipsen! Tyvärr kör jag bara med en skärm, använder inte Chrome, och har provat med endast det essentiella igång när jag spelar. Inget hjälper. Har provat att köra i 800x600 såväl som i 1440p, verkar inte göra någon skillnad alls. Windows är installerat för 5 dagar sedan.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av luckyidiot:

Tack för tipset! Jag har avinstallerat Geforce experience och kör endast med drivrutinerna, tyvärr utan framgång...

Permalänk
Medlem

Lås spelets fps till 100 eller vad nu nu känner för. Eller gör spelet lite mer GPU-begränsat genom att maxa AA, AF och andra grafikinställningar (blir ju snyggare då också). Ev stäng av hyper-threading.

Får ungefär samma resultat själv om jag låter gamla Quake 3 rendera bildrutor helt fritt vilket ger en väldigt ojämn/ryckig och mycket hög bildhastighet. Bättre att låsa till t ex 125 fps. Jag tror source-motorn uppför sig lite likadant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Kör du med för Hz på skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Lås spelets fps till 100 eller vad nu nu känner för. Eller gör spelet lite mer GPU-begränsat genom att maxa AA, AF och andra grafikinställningar (blir ju snyggare då också). Ev stäng av hyper-threading.

Får ungefär samma resultat själv om jag låter gamla Quake 3 rendera bildrutor helt fritt vilket ger en väldigt ojämn/ryckig och mycket hög bildhastighet. Bättre att låsa till t ex 125 fps. Jag tror source-motorn uppför sig lite likadant.

Jag har provat cappa fps till 60, 100, 120, 144, 299... samma sak. Såvida det inte finns något annat sätt än fps_max ? Stänga av hyperthreading - menar du inställningen enable multiple CPU nånting nånting inne i CS? Har provat både av och på, gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicoRehn:

Kör du med för Hz på skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör en klockad Koreaskärm som kör i 110hz.

Permalänk
Medlem

Har suttit och undersökt lite mer. Har kollat net_graph lite mer ingående medans jag spelat. min variance (var) ligger mellan 0.3 och 1 ... ni som är vana CS-rävar - Är detta normalt? Om det inte är normalt - kan det vara orsaken till mina upplevda besvär?

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Kör en klockad Koreaskärm som kör i 110hz.

Å, men då vet jag exakt vad problemet är; hade nämligen det själv när jag körde precis en sådan skärm. CS fattar inte att den körs i 110 Hz, trots att Windows fattar det och trots att man försöker tvinga 110 Hz i launch options.

Det du behöver göra är att installera en särskild drivrutin för skärmen, så att den inte ses som Generic PnP Monitor av Windows. Den drivrutin jag använder till min Yamakasi Catleap Q270 2B och en guide till hur man installerar den finns här.

Sen måste jag till nästa gång uppmana dig att bifoga specs när du skapar en sån här tråd. Hade du gjort det hade lösningen funnits i första inlägget. Man ska inte behöva fråga efter specs, särskilt inte de mest relevanta.

stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Å, men då vet ja exakt vad problemet är; hade nämligen det själv när jag körde precis en sådan skärm. CS fattar inte att den körs i 110 Hz, trots att Windows fattar det och trots att man försöker tvinga 110 Hz i launch options.

Det du behöver göra är att installera en särskild drivrutin för skärmen, så att den inte ses som Generic PnP Monitor av Windows. Den drivrutin jag använder till min Yamakasi Catleap Q270 2B och en guide till hur man installerar den finns här.

Sen måste jag till nästa gång uppmana dig att bifoga specs när du skapar en sån här tråd. Hade du gjort det hade lösningen funnits i första inlägget. Man ska inte behöva fråga efter specs, särskilt inte de mest relevanta.

Testar och återkommer!

Permalänk
Medlem

Får inte lov att installera en osignerad tredjepartsdrivrutin på win10.. :/ Programmet som medföljde i länken fungerar ej.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Får inte lov att installera en osignerad tredjepartsdrivrutin på win10.. :/ Programmet som medföljde i länken fungerar ej.

Jag har bara gjort det på Windows 7; har aldrig haft Windows 10. Såvitt jag vet måste du ha den drivrutinen för att kunna spela CS på en sån skärm. Är du säker på att det inte går att override:a?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Alling: Hittade ett sätt att overrida driver signature. Lyckades installera drivrutinen vilket resulterade i totalkrash i windows och tjugo minuters blåskärm. Ett tag kom jag inte ens in i windows längre. Denna metod rekommenderas ej...

Dessutom, har samma skärm som till min förra dator, där var det aldrig något problem med drivrutiner till skärmen. Körde den i 110 hz och allting var frid och fröjd.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag inte läst alla svar men testa Adaptive vsync i nvidias kontrollpanel. Funkade för mig och min catleap. Var dock med SLI.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att du har rätt inställning på Hz från grafikkort till skärm. Jag fick själv huvudbry när jag skulle spela BF4 då den var inställd på 30 Hz i Windows och därmed automatiskt 30 Hz i BF4 när jag gick in det. Ändrade i kontrollpanelen/nVidia-vad-det-nu-heter och det fixade strulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Nog för att jag inte läst alla svar men testa Adaptive vsync i nvidias kontrollpanel. Funkade för mig och min catleap. Var dock med SLI.

Tack för tipset, men V-sync tycks göra problemet värre.

Permalänk
Medlem

@hypermode: Yes, skärmen kör 110Hz i windows.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

@Alling: Hittade ett sätt att overrida driver signature. Lyckades installera drivrutinen vilket resulterade i totalkrash i windows och tjugo minuters blåskärm. Ett tag kom jag inte ens in i windows längre. Denna metod rekommenderas ej...

Dessutom, har samma skärm som till min förra dator, där var det aldrig något problem med drivrutiner till skärmen. Körde den i 110 hz och allting var frid och fröjd.

Då kanske den drivaren bara fungerar med Windows 7, om du gjorde som i guiden. Det är iallafall, såvitt jag vet, så man löser problemet (på Windows 7). När jag körde Catleapen var det för övrigt bara CS:GO som hade det problemet; BF3 förstod att skärmen kördes i 110 Hz utan någon särskild drivare. Så jag hade exakt samma problem som du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Då kanske den drivaren bara fungerar med Windows 7, om du gjorde som i guiden. Det är iallafall, såvitt jag vet, så man löser problemet (på Windows 7). När jag körde Catleapen var det för övrigt bara CS:GO som hade det problemet; BF3 förstod att skärmen kördes i 110 Hz utan någon särskild drivare. Så jag hade exakt samma problem som du.

Hmm, lustigt, jag har aldrig haft det problemet med min Qnix i varken w7, w8 eller w8.1. Hursomhelst, den drivaren verkar vara utterly inkompatibel med w10 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkan:

Efter senaste patchen i CS:GO har jag gått från stabila 300fps till ostabil fps, vilket jag aldrig har hänt förut. Har dessutom byt moderkort från ett ASUS B85M-E till ett ASUS Z97-A vilket inte gav några förbättringar direkt. Så jag antar att man får vänta ut skiten tills det kommer en ny stabil patch!

Ja, det verkar vara många som har problem med CSGO just nu. Det är iaf en liten tröst att veta att man inte är ensam. Kan också meddela att det gjorde stor skillnad för min del att köra spelet i "Windowed Fullscreen" istället för vanlig "Fullscreen".