Sambon blev "lurad" av abonnemangsäljare på coop, någon ångerätt?

Permalänk
Medlem

Sambon blev "lurad" av abonnemangsäljare på coop, någon ångerätt?

Idag gick min sambo med på ett dåligt avtal med företaget Phonefamily när hon handlade på coop. Jag funderade på om hem och distansköp lagen gäller och kollade på wikipedia och där står det såhär:

"Distans- och hemförsäljningslagen gäller inte vid s.k. canvasförsäljning. Med canvasförsäljning avses bl a gatuförsäljning eller försäljning i anslutning till ett köpcentrum.[2]"

Då antar jag att det inte går att ångra sig? Hon gav upp sitt fria surf abonnemang från telenor till Tre för samma pris(!) dock fick hon en telefon som hon inte behöver. Skulle vilja ha tillbaka fri surf abonnemanget och sälja det och sedan byta till Tele 2 istället.

Permalänk
Medlem

även om du inte har laglig ångerrätt så har dom stora aktörerna haft problem med att deras mindre återförsäljare "lurar" kunder. ringer man då direkt till operatören brukar dom inte vara omöjliga.

Sen kan jag tycka att det verkar ju inte som säljaren gjort något fel i det här fallet.

Permalänk
Medlem

http://www.svt.se/plus/manga-anmalningar-mot-phone-family

Phone family är skojare, lycka till. Det kommer du behöva.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ångerrrätten borde ju gälla här.

"Du har ångerrätt enligt lag om:
Du ingår avtal på distans, till exempel via telefon eller internet
Du ingår avtal utanför affärslokaler, till exempel i din bostad eller endast tillfällig försäljning i köpcentrum eller på gatan
Du ingår avtal i affärslokaler om du omedelbart innan du ingår avtal blir kontaktad av försäljaren utanför affärslokaler, till exempel om säljaren lockar med dig in i butik där du sedan ingår avtal
Du ångrar dig inom ångerfristen på 14 dagar
Du inte har fått information om din ångerrätt på ett korrekt sätt enligt lag. Ångerfristen förlängs då upp till ett år från att du ingick avtalet."

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

De där Phonefamily har varit med på SVT's Plus massor av gånger.De lurar häcken utav allt från gamlingar till uteliggare. Riktigt clownföretag. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

även om du inte har laglig ångerrätt så har dom stora aktörerna haft problem med att deras mindre återförsäljare "lurar" kunder. ringer man då direkt till operatören brukar dom inte vara omöjliga.

Sen kan jag tycka att det verkar ju inte som säljaren gjort något fel i det här fallet.

Min sambo påstod att han sagt att abonnemanget var bundet i 2 år men att hon även kunde säga upp det när som helst med 1 månads uppsägningstid, och det kan ju inte vara sant. Speciellt när hon fick en telefon värd 5000kr. Med den logiken kan hon ju säga upp det nu direkt, ta telefonen och byta operatör.

Har också hörtalas om Phonefamily tidigare att de inte är helt ärliga.

Permalänk
Medlem

Går som torgförsäljning. Ångerrätt finns på det. Lagen är på hennes sida.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min sambo påstod att han sagt att abonnemanget var bundet i 2 år men att hon även kunde säga upp det när som helst med 1 månads uppsägningstid, och det kan ju inte vara sant. Speciellt när hon fick en telefon värd 5000kr. Med den logiken kan hon ju säga upp det nu direkt, ta telefonen och byta operatör.

Har också hörtalas om Phonefamily tidigare att de inte är helt ärliga.

Klart hon kan säga upp abonnemanget, men inte avbetalningen på mobiltelefonen som hon gått med på (det kommer bli dyrt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min sambo påstod att han sagt att abonnemanget var bundet i 2 år men att hon även kunde säga upp det när som helst med 1 månads uppsägningstid, och det kan ju inte vara sant. Speciellt när hon fick en telefon värd 5000kr. Med den logiken kan hon ju säga upp det nu direkt, ta telefonen och byta operatör.

Har också hörtalas om Phonefamily tidigare att de inte är helt ärliga.

Säga upp det kan hon ju göra när hon vill, men då kommer hon ju att få en slutfaktura på det som återstår i abonnemangskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Går som torgförsäljning. Ångerrätt finns på det. Lagen är på hennes sida.

Då borde det ju gå att ordna, ska ringa kundtjänsten på måndag.

Skrivet av Agile:

Klart hon kan säga upp abonnemanget, men inte avbetalningen på mobiltelefonen som hon gått med på (det kommer bli dyrt).

Skrivet av MrBoXon:

Säga upp det kan hon ju göra när hon vill, men då kommer hon ju att få en slutfaktura på det som återstår i abonnemangskostnader.

Borde ju gå att ångra sig.

Permalänk

Visst kan du ringa på måndag men dra iväg ett mejl idag så du får ärendet dokumenterat snarast.

Permalänk
Medlem

Ångerrätt vid canvasförsäljning har man numera genom Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Räkna med att behöva bråka med företaget ifråga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min sambo påstod att han sagt att abonnemanget var bundet i 2 år men att hon även kunde säga upp det när som helst med 1 månads uppsägningstid, och det kan ju inte vara sant. Speciellt när hon fick en telefon värd 5000kr. Med den logiken kan hon ju säga upp det nu direkt, ta telefonen och byta operatör.

Har också hörtalas om Phonefamily tidigare att de inte är helt ärliga.

Om du avslutar innan bindningstiden får du antingen betala avgift till värde av telefonen eller lämna tillbaka den, vanligtvis det första.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem

Distansavtalslagen gäller i det här fallet. 14 dagar har man på sig att ångra, det ska ske skriftligen eller muntligen via telefon. Så det är bara att ringa till Phone Family så ordnar de detta. Observera att ångerrätten normalt inte gäller om du börjat använda tjänsten.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”