Permalänk
Medlem

Nätagget small precis

Tjena. För ungefär en vecka sedan köpte jag nytt nätagg, grafikkort, ssd och ram minne. Köpte en corsair CX 750M, 750W PSU. Så nu för ca 15min så small mitt nätagg och all ström i min lägenhet försvann. Kan detta även skada något annat i datorn? Satt bara o kollade på facebook sen så dog dator, 5 sekunder efter försvann strömmen.

Permalänk
Skrivet av Kevvan97:

Tjena. För ungefär en vecka sedan köpte jag nytt nätagg, grafikkort, ssd och ram minne. Köpte en corsair CX 750M, 750W PSU. Så nu för ca 15min så small mitt nätagg och all ström i min lägenhet försvann. Kan detta även skada något annat i datorn? Satt bara o kollade på facebook sen så dog dator, 5 sekunder efter försvann strömmen.

grattis du har köpt ett överprisat budget nätagg, ja det finns en risk att resten av datorn har skadade komponenter. det ser du när du startar datorn med ett annat nätagg.

Be-Quiet, XFX, Fractal design, det finns många andra märken som säljer bättre nätagg än Corsair.

sen allt är inte Watt ditt grafikkort med dator drar runt 260W dom skriver 500W för att du ska kunna köra på vilket skräp som helst,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ja andra saker i din dator kan ha tagit stryk när agget gick bort
bara att koppa in ett nytt och testa dig fram hoppas på tur att komponenterna klara sig.

Sen är frågan vad som fick agget att ge upp som avgör hur illa skadorna blir på de övriga komponenterna.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Troligtvis övertemperatur. CX-aggen är bara speccade för max 30' C...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvan97:

Otur, hur sitter agget i chassit? Är det högst upp eller längst ner?

Hur som så är det inte konstigt att cx ger upp. Men oftast inte så här dramatiskt.

Skrivet av Grönahunden:

grattis du har köpt ett överprisat budget nätagg, ja det finns en risk att resten av datorn har skadade komponenter. det ser du när du startar datorn med ett annat nätagg.

Be-Quiet, XFX, Fractal design, det finns många andra märken som säljer bättre nätagg än Corsair.

sen allt är inte Watt ditt grafikkort med dator drar runt 260W dom skriver 500W för att du ska kunna köra på vilket skräp som helst,

Be-quiet p 10 850 och uppåt är bra, men dyrare än konkurrenterna. Fd har par bra serier.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Otur, hur sitter agget i chassit? Är det högst upp eller längst ner?

Hur som så är det inte konstigt att cx ger upp. Men oftast inte så här dramatiskt.

Be-quiet p 10 850 och uppåt är bra, men dyrare än konkurrenterna. Fd har par bra serier.

ja väljer hellre ett Be-quiet budget agg än ett från Corsair om det nu är ekonomin det hänger på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Oavsett om ett nätagg är av bra eller dåligt kvalité så ska ett nytt inte gå sönder så fort. Så att säga att det gick sönder för att det är från Corsair billigare serie, som det på sätt och vis har gjort här i tråden, är som att säga att alla de nätaggen kommer gå sönder lika fort vilket självklart inte är sant. Det här är uppenbart tillverkningsfel vilket alla tillverkare någon gång ibland råkar ut för.

Det som däremot skulle visa att Corsairs billigare serie inte har samma kvalitet som andra märken är att de inte har samma livslängd. De antingen går sönder helt fortare eller ger ostabil ström med tiden.

Eftersom det då är nya grejer så går det på din garanti. Om flera delar har gått sönder tror jag också du ska ha rätt att få ersättning för dessa. Hör av dig till butiken där du köpt delarna.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja väljer hellre ett Be-quiet budget agg än ett från Corsair om det nu är ekonomin det hänger på.

JO dock minst L8 och undviker kraft.

Skrivet av klasvonklas:

Oavsett om ett nätagg är av bra eller dåligt kvalité så ska ett nytt inte gå sönder så fort. Så att säga att det gick sönder för att det är från Corsair billigare serie, som det på sätt och vis har gjort här i tråden, är som att säga att alla de nätaggen kommer gå sönder lika fort vilket självklart inte är sant. Det här är uppenbart tillverkningsfel vilket alla tillverkare någon gång ibland råkar ut för.

Det som däremot skulle visa att Corsairs billigare serie inte har samma kvalitet som andra märken är att de inte har samma livslängd. De antingen går sönder helt fortare eller ger ostabil ström med tiden.

Eftersom det då är nya grejer så går det på din garanti. Om flera delar har gått sönder tror jag också du ska ha rätt att få ersättning för dessa. Hör av dig till butiken där du köpt delarna.

Dock så är det mindre kontroll på budget agg och sämre delar, så troligare att dom går sönder fortare. Men oftast går inte CX agg sönder från något/några år (men även hänt två olika personer att det dött på 1 månad).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar mitt nätagg sitter där uppe.

Permalänk

@Kevvan97:

Har du några andra fläktar som tar in och ut luft? Kan du ta kort på hur det ser ut i datorn och lägga upp här? Kanske nätagget blev överhettat p.g.a dålig ventilation. Nu ska i för sig det finnas skydd mot det, men man vet aldrig.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

PCMR har en lista över olika Powersupplys pålitlighet Som du ser hamnar Corsairs CX/CXM-serie under Tier 3 (Acceptabla), IMO borde dock de ligga under Tier 4 (Dåliga).

Köp något från T2b (OK)/T2a (Bra) eller T1 (Bäst) istället.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Kevvan97:

Hej Kevvan97,

Tråkigt att ditt nätaggregat har lagt av. Jag skulle rekommendera dig att höra med butiken du köpte det ifrån för att få ett nytt, går inte det så kan vi ta de direkt via oss.

Är det så att någon anna komponent har skadats, så kan du göra en så kallad "damage claim" så står vi för det som blivit skadat.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

hahah annonsen samtidigt

Permalänk
Medlem

Måndags ex , finns hos alla fabrikörer.
Minns när jag köpte hem min första fru , bara gnällde och ville ha mer pengar.
Sånt är livet
Sry , börjar bli lite full
Det löser sig , ja så sa i alla fall norrmannen när han sket i vasken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

PCMR har en lista över olika Powersupplys pålitlighet Som du ser hamnar Corsairs CX/CXM-serie under Tier 3 (Acceptabla), IMO borde dock de ligga under Tier 4 (Dåliga). Köp något från T2b (OK)/T2a (Bra) eller T1 (Bäst) istället.

Deras support för oss här på Sweclockers är iaf bra, och TS kommer få ev skadade delar ersatta. Detta är mer än många andra PSU tillverkare gör.

Sen delar jag inte åsikten att Corsair RM är den klassen.

Skrivfel (trötthet)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Deras support för oss här på Sweclockers är iaf bra, och TS kommer få ev skadade delar ersatta. Detta är mer än många andra PSU tillverkare gör.

Sen delar jag inte åsikten att Corsair AX är den klassen.

CX menar du väl?

Dem hör gott och väl hemma i tier 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Sen delar jag inte åsikten att Corsair AX är den klassen.

Varför inte? De är av den klassen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Är sånt som händer ibland även med dyrare agg men brukar oftast gå bra med resten även om det finns en liten risk och hade samma på tjejens dator för ett par månader sedan med seasonic baserat agg som small så dator jäveln lättade men gick bra det med 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

CX menar du väl?

Dem hör gott och väl hemma i tier 4

Skrivet av Rajat:

Varför inte? De är av den klassen.

Skrev fel (är för trött), menade RM.
AX hör självklart hemma där den står.

Men RM är inte så dåliga så de hör hemma i Teir3. De är iaf Tier2 enligt de tester jag sett.
(Det konstiga är att de står på båda... vilket är förvirrande.)

Och ja... CX är vad de är, men de fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Men RM är inte så dåliga så de hör hemma i Teir3. De är iaf Tier2 enligt de tester jag sett.

Då är jag med dig och håller fullkomligt med, vad jag har förstått så ska RM vara i klass med TX, så det är ju konstigt att båda inte ligger i Tier 2 då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då är jag med dig och håller fullkomligt med, vad jag har förstått så ska RM vara i klass med TX, så det är ju konstigt att båda inte ligger i Tier 2 då.

Är det jag som är så trött så jag ser fel eller ligger den både i Tier 3 och i 2a? (i bilden då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är det jag som är så trött så jag ser fel eller ligger den både i Tier 3 och i 2a? (i bilden då)

Samma här, kan vara vissa modeller presterar bättre än andra t.ex. 850W är bättre än 750W modellen.

När vi ändå pratar om tier lists kan jag nämna Tom's Hardware PSU tier list 2.0

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

LOL...nä, RM ligger i båda

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ksw:

@Jygge: Troligtvis övertemperatur. CX-aggen är bara speccade för max 30' C...

Du har nog missuppfattat det där...30 graders rumstemperatur kan jag gå med på, inte att agget ska vara max 30.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Vill bara säga att jag hade ett evga supenova g1 1000 och det lät som fan så jag var tvungen att byta ut det mot corsair hx 1000i som jag har nu,och det funkar helt perfekt, tyst och fint i förhållande till evga som lät som fan,tycker bara att folk överprisar vissa nätagg mer än dom är värda utan att ens ha testat själva, verkar det som iaf, jag vill själv rekommendera ett nätagg som klarar ca 2/3 delar av vad datorn drar i watt

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dock kör RM blandat med caps från sämsta till dugliga teir 2 caps. Men RM är ju rätt dyra, så mer rekommenderat att välja att märke (som kör snarare teir 1 caps). Vinsten tar ju corsair i egen ficka med RM (är ju bättre marginal än andra i samma prisklass som har bättre och dyrare caps).

Skrivet av anon42512:

Du har nog missuppfattat det där...30 graders rumstemperatur kan jag gå med på, inte att agget ska vara max 30.

Tror det är till och med 25 grader som är rekommenderat inluft i CX aggen (tyckt jag sett det på någon recension, men kan ju blandat ihop det med något annat). Oavsett 25 eller 30 grader är det inluften och inre luft temp som troligen räknas till just dessa temp. Delarna i agget blir blir höst troligt betydligt varmare än så, speciellt vid hög last.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tror det är till och med 25 grader som är rekommenderat inluft i CX aggen (tyckt jag sett det på någon recension, men kan ju blandat ihop det med något annat). Oavsett 25 eller 30 grader är det inluften och inre luft temp som troligen räknas till just dessa temp. Delarna i agget blir blir höst troligt betydligt varmare än så, speciellt vid hög last.

Man ska alltså inte använda dem på sommaren. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Man ska alltså inte använda dem på sommaren. xD

Vadå? Ska man klara en hel dags "down-time"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Vill bara säga att jag hade ett evga supenova g1 1000 och det lät som fan så jag var tvungen att byta ut det mot corsair hx 1000i som jag har nu,och det funkar helt perfekt, tyst och fint i förhållande till evga som lät som fan,tycker bara att folk överprisar vissa nätagg mer än dom är värda utan att ens ha testat själva, verkar det som iaf, jag vill själv rekommendera ett nätagg som klarar ca 2/3 delar av vad datorn drar i watt

HXi är ju tier 1 medan EVGA G1 inte är det. Folk brukar rekommendera EVGA G2 som är tier 1.

"folk överprisar vissa nätagg mer än dom är värda utan att ens ha testat själva"?
Det är ju butikerna som sätter priserna. Förstår inte vad du menar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

HXi är ju tier 1 medan EVGA G1 inte är det. Folk brukar rekommendera EVGA G2 som är tier 1.

"folk överprisar vissa nätagg mer än dom är värda utan att ens ha testat själva"?
Det är ju butikerna som sätter priserna. Förstår inte vad du menar.

Det är inte priset i kronor som åsyftas. Utan att man "prisar/lovordar" ett nätagg.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro