1, 2 eller 4 minnesmoduler? Skylake 1151 (16GB)

Permalänk
Medlem

1, 2 eller 4 minnesmoduler? Skylake 1151 (16GB)

Jag har tänkt att köpa ny dator och är nu lite osäker på hur jag ska gå till väga med val av minnen.
Börjar med att jag tänkt bygga kring Intel Core i7 6700K Socket 1151. Moderkort är ännu inte valt.

Med 16GB minne känner jag mig nöjd med men undrar nu vilket som är bäst att välja:
4x4GB, 2x8GB eller 1x16GB?

Finns det för och nackdelar med de olika alternativen?

Permalänk
Medlem

@waghead:

Skylake har 2 minneskanaler. Du ska ha 2 eller fyra stickor. Har du två stickort sätter du 1 sticka i varje kanal (finns 2 platser per kanal) och har du 4 stickor sätter du 2 stickor varje kanal.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@waghead:

Skylake har 2 minneskanaler. Du ska ha 2 eller fyra stickor. Har du två stickort sätter du 1 sticka i varje kanal (finns 2 platser per kanal) och har du 4 stickor sätter du 2 stickor varje kanal.

Jag förstår, tack!

Då är frågan om det finns fördelar och nackdelar med att använda 4x4GB respektive 2x8GB?
Att inte kunna lägga till mer minne är en nackadel med 4x4GB som jag kan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Jag förstår, tack!

Då är frågan om det finns fördelar och nackdelar med att använda 4x4GB respektive 2x8GB?
Att inte kunna lägga till mer minne är en nackadel med 4x4GB som jag kan komma på.

Felsökning blir smidigare med två minnen. Ska i detta nu sätta mig och försöka reda ut vilken/vilka av mina fyra stickor som strular. Inte jättebökigt kanske, men med två stickor är det ju 50% chans att identifiera rätt sticka genom att bara ta ut en.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera 4 minnen. Om minnena skulle krångla så tar det längre tid att felsöka de precis som kribol säger. Det kan även krångla när man överklockar (kräver högre spänningar) för att få till det stabilt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Felsökning blir smidigare med två minnen. Ska i detta nu sätta mig och försöka reda ut vilken/vilka av mina fyra stickor som strular. Inte jättebökigt kanske, men med två stickor är det ju 50% chans att identifiera rätt sticka genom att bara ta ut en.

Skrivet av Superlight:

Skulle inte rekommendera 4 minnen. Om minnena skulle krångla så tar det längre tid att felsöka de precis som kribol säger. Det kan även krångla när man överklockar (kräver högre spänningar) för att få till det stabilt.

tack till er båda,
Jag ställer in siktet på 2st 8GB moduler nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waghead:

Jag förstår, tack!

Då är frågan om det finns fördelar och nackdelar med att använda 4x4GB respektive 2x8GB?
Att inte kunna lägga till mer minne är en nackadel med 4x4GB som jag kan komma på.

Vill du sedan utöka minnet så är det bättre att bara lägga till 2 st 8GB-moduler till istället för att behöva byta ut alla 4.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro