Permalänk
Medlem

Undantag i sambolagen?

Lång historia kort. Blev sambo 2005. Flyttade till hus med tjejen i slutet av 2006. Huset har stått på mig hela tiden och är utan lån. Nu tyckte tjejen att det var roligare med nån ny så jag sparka ut henne. Hon har påpekat att hon har rätt till hälften om hon vill. Bryr mig inte om sakerna, möbler och skit. Bara huset. Vet att sambolagen säger att man delar 50/50. Men finns det inte nån form av undantag? Vi har inga barn eller något. Och så länge vi har varit tillsammans har jag försörjt henne till 100%. Hon har inte haft 1 enda krona i inkomst. från varken jobb, a-kassa försäkring eller något överhuvudtaget.

Är det verkligen skäligt att man delar lika då? Har inget samboavtal eller nått.

Och jag vet att jag är alldeles för snäll/dum/godtrogen

Permalänk
Medlem

Om huset står endast på dig så har hon varit inneboende och inte sambo , så hon har inte rätt till något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@Bulan75:

Säker på det? Jag tolkar det inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

@Bulan75:

Säker på det? Jag tolkar det inte så.

Har för mig att du inte ska behöva dela på ett objekt om det är uppenbart att det är du som gjorde inköpet.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Om huset står endast på dig så har hon varit inneboende och inte sambo , så hon har inte rätt till något

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte det är så enkelt:
http://lawline.se/answers/vad-hander-med-en-hyresratt-nar-ett...

Från sambolagen:
"1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Etc:
"I det första fallet ska lägenheten ingå i bodelningen om den ena parten begär det. Det spelar ingen roll att bara en av personerna står på hyreskontraktet och betalar hyrorna. Vid bodelningen tillfaller bostaden den av er som bäst behöver den."

Finns mer här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Skulle nog reka TS att höra med en jurist vad som gäller exakt i ditt fall.
Inte så kul om du blir tvungen att köpa loss kåken du redan har betalat 100% på.

Permalänk
Skrivet av GVR4:

Lång historia kort. Blev sambo 2005. Flyttade till hus med tjejen i slutet av 2006. Huset har stått på mig hela tiden och är utan lån. Nu tyckte tjejen att det var roligare med nån ny så jag sparka ut henne. Hon har påpekat att hon har rätt till hälften om hon vill. Bryr mig inte om sakerna, möbler och skit. Bara huset. Vet att sambolagen säger att man delar 50/50. Men finns det inte nån form av undantag? Vi har inga barn eller något. Och så länge vi har varit tillsammans har jag försörjt henne till 100%. Hon har inte haft 1 enda krona i inkomst. från varken jobb, a-kassa försäkring eller något överhuvudtaget.

Är det verkligen skäligt att man delar lika då? Har inget samboavtal eller nått.

Och jag vet att jag är alldeles för snäll/dum/godtrogen

Om bostaden är införskaffad för sammanboende och inget avtal finns så är det tyvärr så att det är 50/50 som gäller.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte det är så enkelt:
http://lawline.se/answers/vad-hander-med-en-hyresratt-nar-ett...

"I det första fallet ska lägenheten ingå i bodelningen om den ena parten begär det. Det spelar ingen roll att bara en av personerna står på hyreskontraktet och betalar hyrorna. Vid bodelningen tillfaller bostaden den av er som bäst behöver den."

Finns mer här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Du citerar ang en hyrerätt vilket är något annat än ett hus som man äger, jag kan tyvärr inte alla lagar osv att hjälpa TS men mitt tips hör med en jurist som kan sånt även om det svider både i plånboken och hjärtat.
Hoppas allt löser sig för dig i slutänden.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om vad lagen säger men rent krasst från eget tycke så kan jag ju inte ens tycka det är rätt att hon ens tar en pall med sig.

Står huset på dig, och enbart på dig och du har köpt huset kontant för dina egna pengar utan att hon ens har haft 1 öre med i leken så eller t.ex stått med på något lån så har hon inte rätt till något

Permalänk

Brorsan var i liknande sits. Lawyer up är nog bäst. Han fick dela på det trots att han betalat hela kontantinsats osv. Eftersom lägenheten/huset är köpt för bägges användande.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GVR4:

Lång historia kort. Blev sambo 2005. Flyttade till hus med tjejen i slutet av 2006. Huset har stått på mig hela tiden och är utan lån. Nu tyckte tjejen att det var roligare med nån ny så jag sparka ut henne. Hon har påpekat att hon har rätt till hälften om hon vill. Bryr mig inte om sakerna, möbler och skit. Bara huset. Vet att sambolagen säger att man delar 50/50. Men finns det inte nån form av undantag? Vi har inga barn eller något. Och så länge vi har varit tillsammans har jag försörjt henne till 100%. Hon har inte haft 1 enda krona i inkomst. från varken jobb, a-kassa försäkring eller något överhuvudtaget.

Är det verkligen skäligt att man delar lika då? Har inget samboavtal eller nått.

Och jag vet att jag är alldeles för snäll/dum/godtrogen

Sambolagen lärde mig att vara väldigt försiktig i framtiden...

Never trust a person the day they turn on you.... thats the day you'll hate yourself.

Permalänk

Fan va kasst att man delar 50/50 fast man inte ens är gift? Vad är anledningen och hur undviker man sånthär?

Permalänk

@GVR4:
När samboförhållandet upphör delar man på egendom som är inköpt för gemensamt bruk, så kallad samboegendom (3 § Sambolag 2003:376). Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning, även om en av samborna stod för hela kostnaden och kanske egentligen köpte det till sig själv och även om den köptes av en person innan man flyttade ihop - om det var i nära tid innan samboendet. Nu var fallet sådant att du köpte huset nästan 2 år innan ni träffades (om jag tolkade dig rätt?) och det kan då svårligen räknas som samboegendom. Hon har alltså inte alls rätt att kräva hälften av huset. Hon har förmodligen rätt till hälften av en del annat som ni köpt tillsammans (möbler etc) men inte huset. Rätt åt henne, eller hur?

Skrivet av Allexz:

Sambolagen lärde mig att vara väldigt försiktig i framtiden...

Never trust a person the day they turn on you.... thats the day you'll hate yourself.

Ingå avtal om att bostaden (eller vad du nu vill behålla) ska vara undantagen bodelning så är problemet löst. Ni kan även ingå avtal om att helt vara undantagna bodelning.

Permalänk
Medlem

Det här är en sån fråga som jag inte tycker hör hemma här så vida det inte sitter någon jurist bakom ett tangentbord av den enkla anledningen att när folk länkar och har sig så skapar det mest bara flera frågor. Tycker att om man ska hänvisa TS till någonting så är det att kontakta någon som kan såna här saker och få ordentliga svar.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Om huset står endast på dig så har hon varit inneboende och inte sambo , så hon har inte rätt till något

Skickades från m.sweclockers.com

Fel. Är bostaden inskaffad som gemensam bostad omfattas den av sambolagen om inget avtal om annat skrivits. Då är det 50/50 som gäller oavsett vem som betalt för boendet och hur denne betalt. Så var det när jag separerade för ett par år sedan och en snabb googling visar att det fortfarande gäller. Ledsen TS, men utifån din info omfattas bostaden av sambolagen.

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Om bostaden är införskaffad för sammanboende och inget avtal finns så är det tyvärr så att det är 50/50 som gäller.

Rätt och riktigt i sak, men han köpte bostaden 2 år innan de träffades och då är den inte införskaffad för sammanboende.

Permalänk
Medlem

Fast i detta fall tror jag paragraf 12 kan vara relevant. Självklart om man köper något tillsamman och betalar hälften var under 10 år tid så bör man dela... men är de inte så... då får man gifta sig om man vill ha hälften.

12 § Vid bodelningen skall först sambornas andelar i samboegendomen beräknas.

Fast jag vet faktiskt inte vad som gäller här... känns konstigt att dela om man inte betalat för egendomen gemensamt... eller man på annat sätt gemensamt skapat något värde... tex om en part jobbar och den andra sköter gemensamma barn eller så. Då kan jag hålla med om vem som tjänat pengarna spelar roll.

Jag hade inte delat utan prövat de i rätten om din före detta sambo önskar detta.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Lång historia kort. Blev sambo 2005. Flyttade till hus med tjejen i slutet av 2006. Huset har stått på mig hela tiden och är utan lån. Nu tyckte tjejen att det var roligare med nån ny så jag sparka ut henne. Hon har påpekat att hon har rätt till hälften om hon vill. Bryr mig inte om sakerna, möbler och skit. Bara huset. Vet att sambolagen säger att man delar 50/50. Men finns det inte nån form av undantag? Vi har inga barn eller något. Och så länge vi har varit tillsammans har jag försörjt henne till 100%. Hon har inte haft 1 enda krona i inkomst. från varken jobb, a-kassa försäkring eller något överhuvudtaget.

Är det verkligen skäligt att man delar lika då? Har inget samboavtal eller nått.

Och jag vet att jag är alldeles för snäll/dum/godtrogen

Det är samboavtal som gäller mig veterligen. Har skrivit ett på ett sådant tillsammans med min sambo, för bådas skull om en sådan dag skulle komma.
Det enda du kan göra är att köpa ut henne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Fast i detta fall tror jag paragraf 12 kan vara relevant. Självklart om man köper något tillsamman och betalar hälften var under 10 år tid så bör man dela... men är de inte så... då får man gifta sig om man vill ha hälften.

12 § Vid bodelningen skall först sambornas andelar i samboegendomen beräknas.

Jo det suger, men så är det. Om en person ensam köper ett dyrt hus i syfte att bo där med sin bättre hälft ingår huset i bodelning när samboskapet upphör, även om den andra parten inte betalat en spänn. Förutsatt att inte något avtal som säger annat ingåtts, naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Rätt och riktigt i sak, men han köpte bostaden 2 år innan de träffades och då är den inte införskaffad för sammanboende.

Nej. Tvärt om. Vi flyttade från lägenhet tillsammans till huset.

Permalänk
Skrivet av GVR4:

Nej. Tvärt om. Vi flyttade från lägenhet tillsammans till huset.

Åfan, då läste jag slarvigt... Om ni flyttade till huset tillsammans så räknas det tyvärr som samboegendom och hon har rätt att kräva en bodelning. Sorry!

Permalänk
Medlem

Okej. Man förvånas inte över något här i livet längre. Man kan bara skratta åt det. Haha

Permalänk
Medlem

Känns ganska "messed up" att man ger bort halva huset för att man låter någon bo i det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GVR4:

Okej. Man förvånas inte över något här i livet längre. Man kan bara skratta åt det. Haha

Surt :/
Mer finns att läsa på lagen.nu samt regeringen.se

Men jag får uppfattningen om att du varit snäll och godtrogen, och nu kostar det dig massor med pengar. Ta och kolla upp med en jurist, det kostar dig en tusenlapp eller två och du kan diskutera igenom ditt ärende, det är ju lätt värt det, kanske kan du rädda något, eller rädda allt. Kanske blir ni ett lyckligt par igen, och däremellan lyckas du sälja bostaden eller nåt...pengar på banken är såvitt jag förstår det dina egna oavsett sambolag.

Finns undantag om du exempelvis arvt bostaden och det i testamentet uttryckligen står att den är för din enskilda egendom.

Lawyer up som sagt, lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Känns ganska "messed up" att man ger bort halva huset för att man låter någon bo i det.

Precis, var är rimligheten i den lagen? Förstår om man har barn osv att en förälder inte kan bli hemlös, men annars?

Permalänk
Medlem

Innan man gör större köp så ska man informera sig om allt. Brukar alltid påpeka för mina vänner när de ska flytta till nytt tillsammans, de flesta har varit medvetna om det med litar på sin partner.

Kan tillägga att du inte får sparka ut henne från hennes hem om hon inte är ett hot mot dig samt att en boende får sparka ut vem som helst som inte är boende om de så vill. Tekniskt sett så kan ditt barn sparka ut alla dina vänner om du har fest hemma.

Permalänk
Medlem

Ja, det ser ju ut som att det är 50/50 som gäller om ni köpte huset tillsammans för ert bruk, så nyckelordet är förmodligen "om hon vill". Satsa på åtgärder kring det. Tar hon sin del, och det är som du beskrivit det, bör det ge en klar varning åt nästa "offer".

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Det finns ju andra "värden" än att bara betala på lånet till huset. Hon har kanske städat , diskat , tvättat, handlat mat, lagat mat, målat, tapetserat och tusen andra saker för att bidra med sitt strå till stacken?

Lagen finns för att skydda båda parter så att man inte hamnar i en beroendeställning gentemot den "starkare" parten.

Skriv avtal innan man flyttar ihop annars är det bara att bita i det sura äpplet, lära sig av läxan, och gå vidare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det finns ju andra "värden" än att bara betala på lånet till huset. Hon har kanske städat , diskat , tvättat, handlat mat, lagat mat, målat, tapetserat och tusen andra saker för att bidra med sitt strå till stacken?

Lagen finns för att skydda båda parter så att man inte hamnar i en beroendeställning gentemot den "starkare" parten.

Skriv avtal innan man flyttar ihop annars är det bara att bita i det sura äpplet, lära sig av läxan, och gå vidare....

På sin höjd har vi gjort lika mycket i hemmet.

Permalänk
Medlem

ser lagen annorlunda ut om otrohet är med i bilden ? eller spelar det ingen roll anledningen till separationen ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Känns ganska "messed up" att man ger bort halva huset för att man låter någon bo i det.

Håller inte med.
Bor man tillsammans så gör man det på lika villkor. En flickvän, sambo, maka/make är inte "bara en någon" - inte en vandrande pinne, inte en dammråtta. Denna "bara en någon" älskade dig och du älskade den men sen gick det snett. Och kom nu inte med något motargument om att man visst kan älska en vandrande pinne eller dammråtta, det kan man möjligtvis om man då är åtta år och luktar kiss, i så fall. Men det är ju en övergående fas som i så fall lugnar ner sig efter några dagar.

Det är ju därför man kan om man vill skriva samboavtal eller äktenskapsförord (om man är gift) för att kringå just dom grejerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.