Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tycker folk om ordet hen och en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag knycker Crazy Ferrets replik här.

Som svar på de rent fysiska faktorerna du radar upp så vet vi att det finns människor som vars hormoner/kromosomer/könsorgan avviker från normen, Caster Semenya tillexempel. När IOK liksom de Sydafrikanska förbundet skulle könsbestämma Caster så använde man sig av ett för ändamålet skapat test, du kan läsa mer här.
När det kommer till de övriga punkter du tar upp så ska det sägas att könsbegreppet i dessa är en abstraktion, medicinen fungerar säkert som den ska på en stor del av de som identifieras som kvinnor, men inte på alla. Begreppet kön har precis som i Caster Semenyas fall inte en direkt faktisk koppling till några precisa biologiska förutsättningarna utan är en abstraktion.

Man gör bäst i att förstå kön, liksom de flesta begrepp bortom fysiken inte som naturvetenskapliga utan för vad de är, samhällsvetenskapliga abstraktioner och i ljuset av det så är också kön ett problematiskt koncept eftersom det inte går att avgränsa kön på så sätt att de utesluter och omfattar rätt individer. Istället för att använda könsbegreppet så är det lämpligt att använda för syftet relevanta termer, exempelvis individens hormonella förutsättningar eller fysiska tillstånd.

Jag skulle vilja säga att ditt svar är mer abstrakt än mina punkter. Jag kan backa upp min åsikt med forskning på både människokroppen och möjliga missbildningar (Caster). Sanningen är att kön i normala fall är viktiga när det kommer medicin (se länk i förgående post). Självklart finns det fall som är normbrytande, men det är viktigt att se dem för vad de är: normbrytande/ej normala (inte negativt menat). Jag menar alltså att man inte bör centrera sin åsikt kring abnormaliteter.
Forskningen kring människokroppen är relativt tydlig, frågan är hur man på bästa sätt kan hantera de psykiska aspekterna av könet. Alla ska självklart ha förutsättningarna för psykiskt välmående.

Med din logik kan vi aldrig beskriva människokroppen, eftersom att det finns människor med olika missbildningar.

"Människan har två ögon och två ör..."
"DET ÄR FEL! TITTA PÅ DEN KILLEN! HAN HAR BARA ETT ÖRA!"

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Not good enough. Inga "i princip" duger här. Vilka "organ"? Vilka "kemikalier"? Vilka mediciner "skiljer män från kvinnor" (Ja, just den här punkten var skämtsamt formulerad, men med ett sådant syftningsfel i en språktråd kan inte få komma undan. En ledande fråga mot djupare efterforskning för din del utifrån din (troligen) åsyftade mening kan vara "varför skiljer de sig åt mellan olika individer")?

Det borde vara ganska enkla frågor att besvara för dig som så säkert vet att vi bara har två möjliga kön i vår art.

Så du kan inte skilja en kvinna ifrån en man?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

http://lmgtfy.com/?q=anatomy%3A+difference+between+male+and+f...

Du hittar bl.a.:
"Sex differences in humans have been studied in a variety of fields. In humans, biological sex is determined by five factors present at birth: the presence or absence of a Y chromosome, the type of gonads, the sex hormones, the internal reproductive anatomy (such as the uterus in females), and the external genitalia".
"Sex differences in medicine include sex-specific diseases, which are diseases that occur only in people of one sex; and sex-related diseases, which are diseases that are more usual to one sex, or which manifest differently in each sex. For example, certain autoimmune diseases may occur predominantly in one sex, for unknown reasons. 90% of primary biliary cirrhosis cases are women, whereas primary sclerosing cholangitis is more common in men. Gender-based medicine, also called "gender medicine", is the field of medicine that studies the biological and physiological differences between the human sexes and how that affects differences in disease. Traditionally, medical research has mostly been conducted using the male body as the basis for clinical studies. The findings of these studies have often been applied across the sexes and healthcare providers have assumed a uniform approach in treating both male and female patients. More recently, medical research has started to understand the importance of taking the sex into account as the symptoms and responses to medical treatment may be very different between sexes".

Du kan få samma information från alla trovärdiga källor så vitt jag vet. Det är bara att läsa och vidga vyerna.

Argumentum ad lmgtfty. För det första är lmgtfy inte en källa i sig då sökresultaten varierar beroende på vilken sökbubbla man befinner sig i. Att sedan citera utan källhänvisning är en synd i sig. Men, låt oss bortse från detta för stunden. Dessutom gör du en restriktion som ursprunget till frågan medvetet bortser ifrån - skillnaden mellan 'sex' och 'gender'.

"Sex differences in humans have been studied in a variety of fields. In humans, biological sex is determined by five factors present at birth: the presence or absence of a Y chromosome, the type of gonads, the sex hormones, the internal reproductive anatomy (such as the uterus in females), and the external genitalia".

Problemet här är att dessa fem faktorer inte nödvändigtvis är enhetliga. En person med XX-uppsättning kromosomer kan exempelvis ha manliga genitalier.

"Sex differences in medicine include sex-specific diseases, which are diseases that occur only in people of one sex; and sex-related diseases, which are diseases that are more usual to one sex, or which manifest differently in each sex.[...]"

Återigen, inte specifikt nog. Du har bifogat exakt noll definitioner för hur man definierar kön åt. Jag är inte medicinare, men jag kan svära på att beroende på sjukdom kommer exempelvis en XXY-individ, en XX-man och en normal XY-man att påverkas olika.

Skrivet av Jink:

Jag skulle vilja säga att ditt svar är mer abstrakt än mina punkter. Jag kan backa upp min åsikt med forskning på både människokroppen och möjliga missbildningar (Caster). Sanningen är att kön i normala fall är viktiga när det kommer medicin (se länk i förgående post). Självklart finns det fall som är normbrytande, men det är viktigt att se dem för vad de är: normbrytande/ej normala (inte negativt menat). Jag menar alltså att man inte bör centrera sin åsikt kring abnormaliteter.
Forskningen kring människokroppen är relativt tydlig, frågan är hur man på bästa sätt kan hantera de psykiska aspekterna av könet. Alla ska självklart ha förutsättningarna för psykiskt välmående.

Med din logik kan vi aldrig beskriva människokroppen, eftersom att det finns människor med olika missbildningar.

"Människan har två ögon och två ör..."
"DET ÄR FEL! TITTA PÅ DEN KILLEN! HAN HAR BARA ETT ÖRA!"

Återigen, se min ursprungliga kommentar: "inkludera alltid, exkludera aldrig". Absolut, man/kvinna är en binär modell som duger utmärkt i de allra flesta fall, men så fort vi nöjer oss med den förenklingen så har vi exkluderat många (om än liten andel av befolkningen). Ska vi då generalisera till den grad att vi inte använder en specifik persons kända kön, då finns ingen ursäkt att utesluta miljoner människor. Du exemplifierar alldeles utmärkt utan att du vet om det själv: är antalet öron tillräckligt för att avgöra den biologiska arten?
Antalet öron kan ge en fingervisning som kan utesluta vissa arter, men det är inte tillräckligt för att avgöra om en individ tillhör en specifik art.
Jag är på jakt efter ditt ofelbara sätt att könsbestämma en individ av arten människa.

Skrivet av Orici:

Så du kan inte skilja en kvinna ifrån en man?

Jag har stött på personer där jag inte kunnat avgöra det, ja. Utöver det har jag dessutom träffat på individer som identifierat sig ena könet men där i princip vem som helst initialt skulle ta vederbörande för att tillhöra det motsatta. Så nej, jag håller mig (numera) ifrån att referera till flyktiga bekantskaper som "hon" eller "han". Dels för att jag (oftast) inte har fog nog att göra en kvalificerad bedömning, och dels för att jag (i egenskap av icke-medicinare) inte bryr mig ett jäkla dugg om personens kön såvida jag inte har för avseende att hoppa i säng med denne (och - inte för att det har med saken att göra egentligen - om så är fallet så ligger mitt intresse åt det heterosexuella).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget problem med "hen" om ordet används utan att veta könet men det betyder brynsten enligt SAOL.

Ordet "en" har länge används och skulle till och med kunna kallas för gammalmodigt eller dialektalt.

-Hur mås det?
-En får inte klaga.

Skulle till och med kalla användandet för bonnigt.

Det som stör mig däremot är bytet av "-man" till "-person" i sammansatta ord. T.ex. Polisman - polisperson, ombudsman - ombudsperson, osv. (Speciellt när vi till och med fått det engelska språket till att anamma ombudsman, vi har inte så många svenska ord i engelskan. De jag kan komma på nu är smörgårdsbord och ragnarök)

Permalänk
Medlem

Tycker man lika gärna kan säga "han" åt alla precis som man gjort tidigare och förlita sig på kontext om det är en man eller om könet är okänt.

"Hur fan kör han?!" - Man vet att könet är okänt
"Du vet han som bor granne med mig?" - Man vet att det är en man

Hur ofta är egentligen kön så relevant att veta om att man behöver specificera att man INTE vet om vilket kön personen har?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Så du kan inte skilja en kvinna ifrån en man?

Han är troligen en hen. Därför är det problematiskt.

Skrivet av Celebmir:

Det som stör mig däremot är bytet av "-man" till "-person" i sammansatta ord. T.ex. Polisman - polisperson, ombudsman - ombudsperson, osv. (Speciellt när vi till och med fått det engelska språket till att anamma ombudsman, vi har inte så många svenska ord i engelskan. De jag kan komma på nu är smörgårdsbord och ragnarök)

Nejnejnej. Det ska vara polishen, ombudshen, brandhen, gärningshen, våldtäktshen osv.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celebmir:

Har egentligen inget problem med "hen" om ordet används utan att veta könet men det betyder brynsten enligt SAOL.

Hen är dock på väg in i SAOL som ett könlöst pronomen. http://www.svd.se/hen-kommer-med-i-saol

Citat:

Ordet "en" har länge används och skulle till och med kunna kallas för gammalmodigt eller dialektalt.

-Hur mås det?
-En får inte klaga.

Skulle till och med kalla användandet för bonnigt.

Håller med. Man är könsneutralt som pronomen och en känns inte riktigt rätt i många fall. Problemet med att använda man är ju bara att det är samma ord som substantivet man. Samtidigt är det ju ett klart tecken på att mannen har varit normen och eftersom vi försöker sluta med att se det så så kanske det är läge att fundera på ett mer neutralt ord.

Citat:

Det som stör mig däremot är bytet av "-man" till "-person" i sammansatta ord. T.ex. Polisman - polisperson, ombudsman - ombudsperson, osv. (Speciellt när vi till och med fått det engelska språket till att anamma ombudsman, vi har inte så många svenska ord i engelskan. De jag kan komma på nu är smörgårdsbord och ragnarök)

Men det är ju en del av könsmaktsordningen, orden kom av att det bara var män som hade dessa positioner och idag är det inte så längre. Samma sak kan observeras åt andra hållet också, sjuksköterska är feminint oavsett kön på personen exempelvis för att sjuksköterskor historiskt har varit kvinnor. Jag vet inte om det har så stor betydelse i praktiken men samtidigt så är jag ju man och således kan inte jag uttala mig om hur det påverkar kvinnor att så mycket är baserat på män. Vi har dock som samhälle gått mot mer neutrala begrepp, man säger exempelvis inte fotbollsspelerskor om fotbollsspelare bara för att de råkar vara kvinnor som man gör med skådespelare/-spelerskor och det beror sannolikt på att kvinnliga fotbollsspelare är ett ganska modernt fenomen.

Sen är vi verkligen inte värst på detta område utan det finns många språk där många fler ord är könsbestämda, i slaviska språk så böjer man exempelvis efternamnet beroende på könet på personen man syftar på.

Angående engelska låneord från svenskan så har vårt språk (eller en gammal version av det) faktiskt påverkat engelskan ganska mycket historiskt, framför allt genom vikingarna. Men att vi anpassar begrepp efter tiden gör dem inte mindre så. Vi säger sällan rövare när vi menar tjuvar och banditer nuförtiden men likväl kommer det engelska ordet rover därifrån exempelvis. Engelsmännen använder inte heller det särskilt idag men de hade ju ett bilmärke som hette så ganska länge. Samtidigt är det ju fel att vi fortsätter använda begrepp som cementerar könsmaktsordningen, som värderar ett kön över det andra, på grund av någon slags missriktad nationell stolthet. Istället borde vi vara stolta över att vi är ett modernt land som jobbar på att få bort sån här onödig uppdelning. Just engelskan är ju också i en sådan förändring där man pratar om -personer istället för -män.

Skrivet av Shrudder:

Tycker man lika gärna kan säga "han" åt alla precis som man gjort tidigare och förlita sig på kontext om det är en man eller om könet är okänt.

"Hur fan kör han?!" - Man vet att könet är okänt
"Du vet han som bor granne med mig?" - Man vet att det är en man

Hur ofta är egentligen kön så relevant att veta om att man behöver specificera att man INTE vet om vilket kön personen har?

Du ser kanske inte det men du lägger ju en värdering i ditt uttalande när du använder ett könsbestämt ord utan att veta könet på personen. "Har fan kör han" blir ju "han" för att du tolkar någon som kör för fort som en man liksom, hade det varit någon som körde långsamt och förvirrat så kanske du hade sagt "Hur fan kör hon" istället liksom (eller inte, jag känner inte dig förstås). I just det fallet är ju båda negativa, men normalt så är det ju oftast "han" när det är något komplicerat eller en bedrift man pratar om medan det vanligtvis endast blir "hon" när det är något stereotypiskt kvinnligt på ett negativt sätt.

Det klassiska exemplet är ju ett flygplan man ser från marken som förstås flygs av en han. Ett flickbarn kan då förstås uppleva det som om hon har mindre chans att bli pilot än en pojke för att hon har ju inte ens rätt kön liksom. Ser man en bil från en städfirma däremot så är den förstås full av städerskor...

Permalänk
Medlem

hen (höna) är väl inte särskilt könsneutralt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du ser kanske inte det men du lägger ju en värdering i ditt uttalande när du använder ett könsbestämt ord utan att veta könet på personen. "Har fan kör han" blir ju "han" för att du tolkar någon som kör för fort som en man liksom, hade det varit någon som körde långsamt och förvirrat så kanske du hade sagt "Hur fan kör hon" istället liksom (eller inte, jag känner inte dig förstås). I just det fallet är ju båda negativa, men normalt så är det ju oftast "han" när det är något komplicerat eller en bedrift man pratar om medan det vanligtvis endast blir "hon" när det är något stereotypiskt kvinnligt på ett negativt sätt.

Det klassiska exemplet är ju ett flygplan man ser från marken som förstås flygs av en han. Ett flickbarn kan då förstås uppleva det som om hon har mindre chans att bli pilot än en pojke för att hon har ju inte ens rätt kön liksom. Ser man en bil från en städfirma däremot så är den förstås full av städerskor...

Tror knappast att bara för att någon säger "han" åt en pilot så dör flickans dröm. Att det ligger värderingar i det man säger ibland är förvisso sant, men samtidigt är det ju bara att inte bry sig. Det verkar vara en fluga att bli kränkt över allt möjligt.

Är det någon som bryr sig när det varit ett mord och någon säger "hoppas de fångar honom" utan att veta ett jota? Jag bryr mig verkligen inte om att man alltid antar att det är en man när ett brott har begåtts.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vem säger polisman i dagens samhälle? är det inte ofta bara polis, snutjävel eller liknande?
Många av orden som förändras håller redan på att förändras utan rörelser som eftersträvar mer makt i samhället.

Kommunister kallar varandra för kamrat. Feminister kallar varandra systrar och alla andra för hen. Språket kan då användas för att identifiera människor som tror på samma skit.

Oftast övertolkas språkets betydelse, en liten flickas förståelse för kulturella kön är ganska begränsad. Troligtvis förstår den sig knappt på biologiska kön. En liten flicka skulle kunna säga att den vill bli polisman utan att reflektera över genusbetydelsen i ordet. Det är bara ungens ordnazistiska föräldrar(eller andra ordnazister) som överanalyserar.

Men sen tycker jag att feminismen i korthet är ett bevis på människans idioti. Vilket såklart ska vägas in i min åsikt.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

"Hen" är inte annat än ett genuint töntigt inslag i det svenska språket som till synes bara används av mediamänniskor som vill hålla sig i linje med moderna och hippa ord som godkänts av Gudrun Schyman och hennes brokiga skara intellektuella anhängare.

Moderna feminister tycks ha så få problem att de är ute med mikroskop för att hitta saker att bli upprörda över. Ett ganska gott tecken egentligen, men störigt eftersom de får orimligt mycket medial uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag skulle vilja säga att ditt svar är mer abstrakt än mina punkter. Jag kan backa upp min åsikt med forskning på både människokroppen och möjliga missbildningar (Caster). Sanningen är att kön i normala fall är viktiga när det kommer medicin (se länk i förgående post). Självklart finns det fall som är normbrytande, men det är viktigt att se dem för vad de är: normbrytande/ej normala (inte negativt menat). Jag menar alltså att man inte bör centrera sin åsikt kring abnormaliteter.
Forskningen kring människokroppen är relativt tydlig, frågan är hur man på bästa sätt kan hantera de psykiska aspekterna av könet. Alla ska självklart ha förutsättningarna för psykiskt välmående.

Med din logik kan vi aldrig beskriva människokroppen, eftersom att det finns människor med olika missbildningar.

"Människan har två ögon och två ör..."
"DET ÄR FEL! TITTA PÅ DEN KILLEN! HAN HAR BARA ETT ÖRA!"

Nej kön är inte viktigt när det kommer till medicin, det är de fysiologiska förutsättningarna som är viktiga; inte vad som står på körkortet. Det är givetvis din personliga rätt att försöka göra dig lustig men vi kan väl lämna diskussionen vid den här frågan:

Vid vilken specifik könsorgansuppsättning, hormonnivå och kromosomuppsättning är individen kvinna respektive man?
(Det som söks är det precisa värdet som enligt dina tidigare svar ska finnas, det precisa värde som bevisar din ståndpunkt.)

Skrivet av Orici:

Så du kan inte skilja en kvinna ifrån en man?

Du kan ge dig i kast med samma uppgift som jag nyss gav Jink, det kan nog var till gagn för dig.

Skrivet av ralekk:

Vem säger polisman i dagens samhälle? är det inte ofta bara polis, snutjävel eller liknande?
Många av orden som förändras håller redan på att förändras utan rörelser som eftersträvar mer makt i samhället.

Kommunister kallar varandra för kamrat. Feminister kallar varandra systrar och alla andra för hen. Språket kan då användas för att identifiera människor som tror på samma skit.

Oftast övertolkas språkets betydelse, en liten flickas förståelse för kulturella kön är ganska begränsad. Troligtvis förstår den sig knappt på biologiska kön. En liten flicka skulle kunna säga att den vill bli polisman utan att reflektera över genusbetydelsen i ordet. Det är bara ungens ordnazistiska föräldrar(eller andra ordnazister) som överanalyserar.

Men sen tycker jag att feminismen i korthet är ett bevis på människans idioti. Vilket såklart ska vägas in i min åsikt.

Barns förståelse för kulturellt kön är av allt att döma större än deras förståelse för biologiskt kön. Detta torde vara uppenbart i det sociala samspelet i och med att de särskiljande könsattributen hos barn är kulturellt och inte fysiologiskt betingade, De fysiologiska skillnaderna kommer med puberteten och den inträffar i regel efter att barnet har funnit en könsidentitet.

Skrivet av Mr.Borka:

"Hen" är inte annat än ett genuint töntigt inslag i det svenska språket som till synes bara används av mediamänniskor som vill hålla sig i linje med moderna och hippa ord som godkänts av Gudrun Schyman och hennes brokiga skara intellektuella anhängare.
Moderna feminister tycks ha så få problem att de är ute med mikroskop för att hitta saker att bli upprörda över. Ett ganska gott tecken egentligen, men störigt eftersom de får orimligt mycket medial uppmärksamhet.

Jag förstår uppriktigt sagt inte varför vissa tror att det är en bra idé att inleda sina resonemang genom att hänvisa till en konspiration.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Det är intressant att det finns folk som bara har ork att tjata om ett fåtal ord. När man läser andra trådar på detta forum märker man att de flesta inte bryr sig om språket fastän de borde. Det finns ett antal trådar som startar med helt obegripliga frågor.

Språket lever sitt eget liv och nya ord kommer in hela tiden. Om man inte tycker om de nya orden låter man bli att använda dem. Ingen kan tvinga dig att använda vissa ord och du kan inte förbjuda någon att göra det. Så enkelt är det. Det är bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Och du kommer genast rusande och ger dem mer uppmärksamhet.

Skrivet av Mr.Borka:

"Hen" är inte annat än ett genuint töntigt inslag i det svenska språket som till synes bara används av mediamänniskor som vill hålla sig i linje med moderna och hippa ord som godkänts av Gudrun Schyman och hennes brokiga skara intellektuella anhängare.

Moderna feminister tycks ha så få problem att de är ute med mikroskop för att hitta saker att bli upprörda över. Ett ganska gott tecken egentligen, men störigt eftersom de får orimligt mycket medial uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

I akademiska kretsar har man alltid fnyst åt överanvändande av 'jag', 'vi' och 'man'. Blir väldigt komiskt när genusforskare försöker fylla sidorna med så många 'en' som möjligt.

Hen fyller en faktisk funktion i Svenskan som könsneutralt pronomen. Samtidigt tycker jag ordet fortfarande har något pretentiöst över sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man märket det pga deras handlingar. Jag kan säga att jag gillar majs men om jag vägrar äta det och mår illa av det så är det ganska självklart att så inte är fallet. Vad som är vanligt är att man vill ha kvotering av olika slag vilket inte alls kommer göra det mer jämställdt, snarare tvärtom.

Vänta lite här nu. Nu förutsätter du, dels att du har rätt i en ganska kontroversiell fråga och att personer som förespråkar kvotering och jämställdhet samtidigt vet att du har rätt och försöker driva någon slags hemlig agenda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Barns förståelse för kulturellt kön är av allt att döma större än deras förståelse för biologiskt kön. Detta torde vara uppenbart i det sociala samspelet i och med att de särskiljande könsattributen hos barn är kulturellt och inte fysiologiskt betingade, De fysiologiska skillnaderna kommer med puberteten och den inträffar i regel efter att barnet har funnit en könsidentitet.

Jag såg en dokumentär nyligen som visade att pojkapor föredrog bilar och flickapor var mer nyfiken på dockor. Man argumenterade för att människohjärnan redan vid födseln skiljer sig fysiologiskt mellan pojkar och flickor. Större skillnader än många vill påskina och skulle önska. Om forskarna man refererade till hade några vetenskapliga belägg för sina påståenden vet jag inte. Dessutom är nog den där typen av teorier väldigt kontroversiella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Har egentligen inget problem med "hen" om ordet används utan att veta könet men det betyder brynsten enligt SAOL.

Det finns många ord med två eller fler olika betydelser...

Skrivet av Celebmir:

Ordet "en" har länge används och skulle till och med kunna kallas för gammalmodigt eller dialektalt.

-Hur mås det?
-En får inte klaga.

Skulle till och med kalla användandet för bonnigt.

Så nu är vi västgötar bonniga också!?
(En riktigt kraftig västgötadialekt kan nog vara det bonnigaste som finns. För er som inte är bekanta med västgötskan, se http://www.domboksforskning.se/gamlavastgotskaord.htm för exempel.)

Skrivet av Celebmir:

Det som stör mig däremot är bytet av "-man" till "-person" i sammansatta ord. T.ex. Polisman - polisperson, ombudsman - ombudsperson, osv. (Speciellt när vi till och med fått det engelska språket till att anamma ombudsman, vi har inte så många svenska ord i engelskan. De jag kan komma på nu är smörgårdsbord och ragnarök)

+1

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Problemet med "en" är att det redan är ett så vanligt ord i svenskan och kan göra vissa meningar väldigt svårtlästa. Dessutom är "man" könsneutralt när man inte använder det för att benämna könet man. Det är olika ord med samma uttal och stavning, precis som sex kan vara en siffra eller något annat.

"En måste ha en tomt om en vill ha en fin trädgård, men en behöver också en vilja att ta hand om den"
"Man måste ha en tomt om man vill ha en fin trädgård, men man behöver också en vilja att ta hand om den"

Skrivet av Jocke86:

Jag såg en dokumentär nyligen som visade att pojkapor föredrog bilar och flickapor var mer nyfiken på dockor. Man argumenterade för att människohjärnan redan vid födseln skiljer sig fysiologiskt mellan pojkar och flickor. Större skillnader än många vill påskina och skulle önska. Om forskarna man refererade till hade några vetenskapliga belägg för sina påståenden vet jag inte. Dessutom är nog den där typen av teorier väldigt kontroversiella.

Intressant! Kontroversiellt är bara förnamnet, har du namn på dokumentären eller länk/källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej kön är inte viktigt när det kommer till medicin, det är de fysiologiska förutsättningarna som är viktiga; inte vad som står på körkortet. Det är givetvis din personliga rätt att försöka göra dig lustig men vi kan väl lämna diskussionen vid den här frågan:

Vid vilken specifik könsorgansuppsättning, hormonnivå och kromosomuppsättning är individen kvinna respektive man?
(Det som söks är det precisa värdet som enligt dina tidigare svar ska finnas, det precisa värde som bevisar din ståndpunkt.)

Jag har en uppgift till dig, och oavsett om du lyckas med uppgiften eller inte så tror jag att den kommer att utveckla ditt sätt att resonera.
Uppgift: Beskriv den mänskliga rasens anatomi. Beskriv hur vi ser ut.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke86:

Jag såg en dokumentär nyligen som visade att pojkapor föredrog bilar och flickapor var mer nyfiken på dockor. Man argumenterade för att människohjärnan redan vid födseln skiljer sig fysiologiskt mellan pojkar och flickor. Större skillnader än många vill påskina och skulle önska. Om forskarna man refererade till hade några vetenskapliga belägg för sina påståenden vet jag inte. Dessutom är nog den där typen av teorier väldigt kontroversiella.

Klart det är skillnad på manliga och kvinnliga hjärnor. Bara i Sverige som det kan finnas frågetecken kring det. Menar du att det är kontroversiellt att det är skillnad på män och kvinnor, eller på pojkar och flickor?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

hur ska detta gå? ännu ett ord i svenskan som ska läras ut till ungarna när de inte ens klarar av att behärska de ord vi redan har!

Permalänk
Medlem

Hinner inte läsa alla inlägg.

Men jag har läst en del lingvistik och gillar inte "topstyrda" språk (Esperanto t ex), utan gillar språk som uppstår naturligt och inte syntetiskt.
Självklart höll Nazisterna även på med det här med att manipulera språket för att påverka hur folk tänker.

"hen" är ett ord som jag känner stor 1984 varning för. Eric Blair varnar för sånt här i sin bok 1984 med "New speak". Där ord försvinner varje dag ur ordlistan, med tanken att begränsa människors förmåga att tänka individuellt. Även om en person lyckas tänka icke-socialistiskt så hindrar alltså New Speak denna från att uttrycka denna känsla eller insikt till någon annan.

Kom ihåg att när du tänker så tänker du i ord. Så när någon vill ändra orden du får använda så vill de manipulera ditt sätt att tänka.

Hen är kanske väldigt praktiskt att använda men det är bara början. I många fall så går det att använda andra pronomen så som "Den som vill" istället för "Hen som vill".

Sedan giller jag inte hur Hen låter. Jag tänker på Höna på engelska osv.

Jag hoppas att "hen" går samma möte som Esperanto. Att ingen har lust att använda denna socialism i fårakläder.

Kolla in Fabianerna om du inte vet vilka de är. Det finns gamla och mäktiga socialistiska tankesmedjor som helt öppet konspirerar mot oss icke-socialister genom sådana här små kulturella knep. Star Trek är bla från en Amerikansk socialistisk tankesmedja som jag glömt namnet på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

Tror knappast att bara för att någon säger "han" åt en pilot så dör flickans dröm. Att det ligger värderingar i det man säger ibland är förvisso sant, men samtidigt är det ju bara att inte bry sig. Det verkar vara en fluga att bli kränkt över allt möjligt.

Man behöver inte bli kränkt för att anse att det är en onödig distinktion. Flickans dröm behöver inte dö för att effekten ska vara dålig utan det räcker med att hon känner sig mindre självsäker i sitt val.

Citat:

Är det någon som bryr sig när det varit ett mord och någon säger "hoppas de fångar honom" utan att veta ett jota? Jag bryr mig verkligen inte om att man alltid antar att det är en man när ett brott har begåtts.

Det är ju fint att du inte bryr dig men du kan inte applicera det på alla. Sen är män normen så de flesta tillfällen när man gör distinktionen så blir det manligt genus, oavsett om det är positivt eller negativt, men när man använder kvinnligt genus så är det oftare negativt. Alltså får man lite ta det onda med det goda när det gäller manligt genus, men kvinnligt genus är det mestadels i negativa fall man pekar ut så då är det förstås värre för de som är kvinnor eller som anser att kvinnor inte ska nedvärderas i onödan.

Skrivet av ralekk:

Vem säger polisman i dagens samhälle? är det inte ofta bara polis, snutjävel eller liknande?
Många av orden som förändras håller redan på att förändras utan rörelser som eftersträvar mer makt i samhället.

Jo, samhället moderniseras oavsett vad bakåtsträvare tycker men processen hade kunnat gå bra mycket snabbare om man bara bestämde sig för att inte använda genus för att beskriva saker som inte har med genus att göra.

Citat:

Kommunister kallar varandra för kamrat. Feminister kallar varandra systrar och alla andra för hen. Språket kan då användas för att identifiera människor som tror på samma skit.

Jo, precis som allt språk. Flyktingkaos vs. flyktingkris exempelvis.

Citat:

Oftast övertolkas språkets betydelse, en liten flickas förståelse för kulturella kön är ganska begränsad. Troligtvis förstår den sig knappt på biologiska kön. En liten flicka skulle kunna säga att den vill bli polisman utan att reflektera över genusbetydelsen i ordet. Det är bara ungens ordnazistiska föräldrar(eller andra ordnazister) som överanalyserar.

Jag håller inte med dig alls här. Ett barn söker sin identitet väldigt intensivt och letar likheter och skillnader på ett helt annat sätt än en vuxen person och språkets betydelse för barnets självbild är underskattad.

Citat:

Men sen tycker jag att feminismen i korthet är ett bevis på människans idioti. Vilket såklart ska vägas in i min åsikt.

Att feminismen behöver finnas är ett bevis på människans idioti, absolut, men att det finns feminister är väl snarare ett tecken på att en del kan se de mönster som finns.

Skrivet av Jocke86:

Jag såg en dokumentär nyligen som visade att pojkapor föredrog bilar och flickapor var mer nyfiken på dockor. Man argumenterade för att människohjärnan redan vid födseln skiljer sig fysiologiskt mellan pojkar och flickor. Större skillnader än många vill påskina och skulle önska. Om forskarna man refererade till hade några vetenskapliga belägg för sina påståenden vet jag inte. Dessutom är nog den där typen av teorier väldigt kontroversiella.

Vi har väl alla sett den där filmen med en utvald apa som ratar dockan för bilen om och om igen, tyvärr verkar det inte gälla generellt på alls samma sätt. Men absolut finns det skillnader utöver rent fysiologiska. Vad feminismen försöker göra är ju att få dessa skillnader att inte påverka andra saker liksom. Kvinnor är kanske mer vårdande exempelvis och söker sig därför till de yrkena i högre utsträckning och det är ju inget problem egentligen, däremot att dessa yrken, traditionella kvinnoyrken, har mycket lägre lön och sämre villkor jämfört med traditionellt manliga yrken. Hade lönenivån i ett yrke utgått från exempelvis utbildning, arbetsförhållanden, stressnivå eller liknande så hade inte sjuksköterskor eller lärare tjänat sämre än byggarbetare exempelvis utan tvärtom.

Permalänk
Medlem

Det finns inga toppstyrda språk. Det finns ingen som bestämmer vilka ord du får använda. Däremot finns de många som lägger fram förslag och har åsikter om hur det ska vara. Det är upp till var och en vilka ord man använder. Det är självklart att många vill påverka hur du tänker. Det finns stora organisationer som sysslar med det. De kallas politiska partier.

Skrivet av Pudeln:

Hinner inte läsa alla inlägg.

Men jag har läst en del lingvistik och gillar inte "topstyrda" språk (Esperanto t ex), utan gillar språk som uppstår naturligt och inte syntetiskt.
Självklart höll Nazisterna även på med det här med att manipulera språket för att påverka hur folk tänker.

"hen" är ett ord som jag känner stor 1984 varning för. Eric Blair varnar för sånt här i sin bok 1984 med "New speak". Där ord försvinner varje dag ur ordlistan, med tanken att begränsa människors förmåga att tänka individuellt. Även om en person lyckas tänka icke-socialistiskt så hindrar alltså New Speak denna från att uttrycka denna känsla eller insikt till någon annan.

Kom ihåg att när du tänker så tänker du i ord. Så när någon vill ändra orden du får använda så vill de manipulera ditt sätt att tänka.

Hen är kanske väldigt praktiskt att använda men det är bara början. I många fall så går det att använda andra pronomen så som "Den som vill" istället för "Hen som vill".

Sedan giller jag inte hur Hen låter. Jag tänker på Höna på engelska osv.

Jag hoppas att "hen" går samma möte som Esperanto. Att ingen har lust att använda denna socialism i fårakläder.

Permalänk
Medlem

Skriver alltid han/hon.

Gillar det som Island gör.
Regeringen där har bestämt att inga nya ord får implementeras.
Dom vill bevara sitt språk så som det alltid har varit dvs hålla det rent och inte kontaminera det med smuts, så dom tillåter inga nya skumma ord.
Dom sa nått om att dom inte ville förlora sin identitet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Skriver alltid han/hon.

Gillar det som Island gör.
Regeringen där har bestämt att inga nya ord får implementeras.
Dom vill bevara sitt språk så som det alltid har varit dvs hålla det rent och inte kontaminera det med smuts, så dom tillåter inga nya skumma ord.
Dom sa nått om att dom inte ville förlora sin identitet.

Isländska är puristiskt.
För nya saker som kommer, t.ex. datorn när den kom, hittar isländskan på helt nya ord istället för att låna ord från något annat språk.
Finskan är rätt puristisk också.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Hen kan du vara själv gubbkärring.

Jag finner inget användningsområde för ordet, han/hon duger utmärkt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Argumentum ad lmgtfty. För det första är lmgtfy inte en källa i sig då sökresultaten varierar beroende på vilken sökbubbla man befinner sig i. Att sedan citera utan källhänvisning är en synd i sig. Men, låt oss bortse från detta för stunden. Dessutom gör du en restriktion som ursprunget till frågan medvetet bortser ifrån - skillnaden mellan 'sex' och 'gender'.

"Sex differences in humans have been studied in a variety of fields. In humans, biological sex is determined by five factors present at birth: the presence or absence of a Y chromosome, the type of gonads, the sex hormones, the internal reproductive anatomy (such as the uterus in females), and the external genitalia".

Problemet här är att dessa fem faktorer inte nödvändigtvis är enhetliga. En person med XX-uppsättning kromosomer kan exempelvis ha manliga genitalier.

"Sex differences in medicine include sex-specific diseases, which are diseases that occur only in people of one sex; and sex-related diseases, which are diseases that are more usual to one sex, or which manifest differently in each sex.[...]"

Återigen, inte specifikt nog. Du har bifogat exakt noll definitioner för hur man definierar kön åt. Jag är inte medicinare, men jag kan svära på att beroende på sjukdom kommer exempelvis en XXY-individ, en XX-man och en normal XY-man att påverkas olika.

Det kallas födelsedefekter.

Skrivet av Crazy Ferret:

Jag har stött på personer där jag inte kunnat avgöra det, ja. Utöver det har jag dessutom träffat på individer som identifierat sig ena könet men där i princip vem som helst initialt skulle ta vederbörande för att tillhöra det motsatta. Så nej, jag håller mig (numera) ifrån att referera till flyktiga bekantskaper som "hon" eller "han". Dels för att jag (oftast) inte har fog nog att göra en kvalificerad bedömning, och dels för att jag (i egenskap av icke-medicinare) inte bryr mig ett jäkla dugg om personens kön såvida jag inte har för avseende att hoppa i säng med denne (och - inte för att det har med saken att göra egentligen - om så är fallet så ligger mitt intresse åt det heterosexuella).

Visst kan det vara svårt att avgöra vid första blick men om man kunde se folk nakna så är det väldigt enkelt. Men undantag för födelsedefekter och operationer, så det behövs något register som visar ifall någon har bytt kön m.m.

Skrivet av Hubertus:

Det är intressant att det finns folk som bara har ork att tjata om ett fåtal ord. När man läser andra trådar på detta forum märker man att de flesta inte bryr sig om språket fastän de borde. Det finns ett antal trådar som startar med helt obegripliga frågor.

Språket lever sitt eget liv och nya ord kommer in hela tiden. Om man inte tycker om de nya orden låter man bli att använda dem. Ingen kan tvinga dig att använda vissa ord och du kan inte förbjuda någon att göra det. Så enkelt är det. Det är bara att gilla läget.

När jag läser ordet "hen" i tidningar m.m så slutar jag läsa, ser helst att folk låter bli att skriva det.

Skrivet av snajk:

Man behöver inte bli kränkt för att anse att det är en onödig distinktion. Flickans dröm behöver inte dö för att effekten ska vara dålig utan det räcker med att hon känner sig mindre självsäker i sitt val.
Det är ju fint att du inte bryr dig men du kan inte applicera det på alla. Sen är män normen så de flesta tillfällen när man gör distinktionen så blir det manligt genus, oavsett om det är positivt eller negativt, men när man använder kvinnligt genus så är det oftare negativt. Alltså får man lite ta det onda med det goda när det gäller manligt genus, men kvinnligt genus är det mestadels i negativa fall man pekar ut så då är det förstås värre för de som är kvinnor eller som anser att kvinnor inte ska nedvärderas i onödan.
Jo, samhället moderniseras oavsett vad bakåtsträvare tycker men processen hade kunnat gå bra mycket snabbare om man bara bestämde sig för att inte använda genus för att beskriva saker som inte har med genus att göra.
Jo, precis som allt språk. Flyktingkaos vs. flyktingkris exempelvis.
Jag håller inte med dig alls här. Ett barn söker sin identitet väldigt intensivt och letar likheter och skillnader på ett helt annat sätt än en vuxen person och språkets betydelse för barnets självbild är underskattad.
Att feminismen behöver finnas är ett bevis på människans idioti, absolut, men att det finns feminister är väl snarare ett tecken på att en del kan se de mönster som finns.
Vi har väl alla sett den där filmen med en utvald apa som ratar dockan för bilen om och om igen, tyvärr verkar det inte gälla generellt på alls samma sätt. Men absolut finns det skillnader utöver rent fysiologiska. Vad feminismen försöker göra är ju att få dessa skillnader att inte påverka andra saker liksom. Kvinnor är kanske mer vårdande exempelvis och söker sig därför till de yrkena i högre utsträckning och det är ju inget problem egentligen, däremot att dessa yrken, traditionella kvinnoyrken, har mycket lägre lön och sämre villkor jämfört med traditionellt manliga yrken. Hade lönenivån i ett yrke utgått från exempelvis utbildning, arbetsförhållanden, stressnivå eller liknande så hade inte sjuksköterskor eller lärare tjänat sämre än byggarbetare exempelvis utan tvärtom.

Har du något exempel på det? Kvinnligt genus används t.ex alltid vid döpning av båtar.

Att säja generellt att kvinnliga yrken har lägra lön är fel, då det finns manliga yrken som har låg lön också.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warmerspy:

Vad tycker du om det könsneutrala ordet hen? Motiver gärna.

Vad tycker du om det könsneutrala ordet "en" istället för man? Motivera gärna.

Bra med ord som inkluderar mer än exkluderar. Tråkigt att få PK och femnazi kastat i ansiktet pga det, men det hör internetdebatten till.

Det tragiska med just hen osv är alla konspirationsteorier och hat som det ger upphov till.
"Allt är redan jämställt" följt av någon åsikt som visar på raka motsatsen.

Någon skrev att hen tillhör feministerna då dom egentligen har för lite att klaga på, jag skulle vilja gå steget längre och säga att vi svenskar har för lite att klaga på, så därför är enstaka ord något att bli riktigt jävla förbannad över. Varför så arga?
Att det ens är ett problem för vissa gör att jag förstår feministerna mer än någonsin. Denna tråden, och liknande visar också på varför feminister finns. Därtill så missbrukas ju "femnazi" också, det bör höra till extremisterna men istället så gäller termen alla som förespråkar jämställdhet. Det är ju helt snett. Som att kalla alla invandringskritiska för nazister.

Har en fördom själv som någon gärna får sticka hål på, men om folk som säger PK tänker jag att dom är ledsna för att man inte kan skrika ut sitt hat på samma sätt som back in the days. Det är alltså idag, om vi jämför tio år tillbaks, inte lika lätt att skrika nedsättande kommentarer baserat på hudfärg, kön, sexuell läggning osv eftersom att samhället har i stort blivit mindre tolerant mot denna typ av språk och då känner man sig utanför. Toleransen för intolerans har minskat, och det snabbt.

Jag menar, var är världen på väg när kvinnor får chefsjobb, homosexualitet accepteras och människors lika värde premieras? Vad blir nästa steg? Transsexuella atleter i tv? Att människor får vara som vi vill utan risk för förföljelse? Hemska tanke

Lugna ner er lite, ingen kommer att hålla en pistol mot din panna för att du inte använder ordet hen, det är, som alla andra ord, valfria.