Få 120hz från bärbar till skärm

Permalänk
Medlem

Få 120hz från bärbar till skärm

Hej!

Jag inhandlade precis en skärm i hopp om att kunna få minst 120 Hz på min laptop.

Skärmen: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-a...

Får det dock inte att fungera, och efter att jag gjort lite mer research (som jag borde gjort innan jag köpte skärmen), så verkar det inte som att det går att få 120 Hz från en bärbar till en extern skärm.
Googlade lite mer och hittade att man kan använda sig utav ett extern grafikkort, t ex detta:

https://www.dustinhome.se/product/5010751699/prime-usb3-dvi-e...

Sedan koppla in den i datorn och ha en dual-link sladd imellan skärmen och den adapern, så ska det gå att få 120 Hz. Min fråga är om ni tror att detta går?
Eller har jag missförstått något?

Mvh
Lax3N

Permalänk
Medlem

Vad har du kopplat med för kabel från laptopen till skärmen?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Har kopplat med en HDMI-kabel (i datorn) till en DVI-kabel (i skärmen) just nu. Men tror man måste ha en dual-link kabel mellan skärmen och ett extern grafikkort.

Permalänk
Medlem

120HZ / 144HZ funkar endast med DVI Dual Link och Display Port inte HDMI.

Permalänk
Medlem

Okej!

Det var svårt att hitta en DVI Dual Link adapter som var aktiv. Det står i denna tråd att den måste vara just aktiv för att det ska funka:

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2nz3ue/144h...

De jag hittar ligger kring 1000-lappen. Men det skulle alltså funka att ha sån här i datorn: http://www.startech.com/se/AV/Displayport-konverterare/Displa...

Och en dual-link DVI ikopplad i den och den andra änden i skärmen?

Permalänk
99:e percentilen

Det är långt ifrån säkert att din laptop ens kan skicka ut 120 Hz. Jag är mest förvånad över varför man inte ens nämner vilken laptop man har när man skapar en sån här tråd. Du som har varit medlem sedan 2006(!) borde väl veta hur omöjligt det är att komma med ett bra svar utan relevanta specs?

Läs gärna Thomas Ytterbergs grundliga genomgång av pixelklocka för att lära dig mer om problematiken med att skicka ut 120 Hz från en laptop.

Skulle även vilja uppmärksamma Thomas, aka @Laxpudding, på den här tråden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är långt ifrån säkert att din laptop ens kan skicka ut 120 Hz. Jag är mest förvånad över varför man inte ens nämner vilken laptop man har när man skapar en sån här tråd. Du som har varit medlem sedan 2006(!) borde väl veta hur omöjligt det är att komma med ett bra svar utan relevanta specs?

Läs gärna Thomas Ytterbergs grundliga genomgång av pixelklocka för att lära dig mer om problematiken med att skicka ut 120 Hz från en laptop.

Skulle även vilja uppmärksamma Thomas, aka @Laxpudding, på den här tråden.

Jaha okej, ja det borde jag vetat Har inte hållit på med datorer på ett tag dock.

Min bärbara:

CPU: Intel i5 3230M @ 2.60 GHz
GPU: Geforce GT 740M 2 GB
Intel HD Graphics 4000 2 GB
RAM: 8GB

Tror det var det viktigaste!
Är det möjligt att få 120 Hz med min GPU?

Mvh
Lax3N

Permalänk
Medlem

Absolut möjligt att få 120Hz, men frågan blir då i vilken upplösning? Vill du maxa skärmen och i vilka spel?

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat din dator lite så kan jag nog säga att lira på 1080p med 120fps lär inte hända, snarare 12. Nåt benchmark jag hittade med ditt grafikkort satte ett reference 290x 629% snabbare än ditt grafikkort.
Rör det sig om CS eller nåt annat lättdrivet spel kan det kanske fungera sådär men ska du spela GTA5 eller Witcher kommer det nog bli bildspel.
Vad har du för upplösning på din bärbara? Du kan ju alltid testa din fps på den upplösningen först sen kan man ju någorlunda uppskatta var du hamnar på högre upplösning.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Absolut möjligt att få 120Hz, men frågan blir då i vilken upplösning? Vill du maxa skärmen och i vilka spel?

Okej det låter bra! Jag spelar med upplösningen 1280x960. Kör endast CS:GO och har nästan allting på lägsta för att få så mycket fps som möjligt.

/M

Skrivet av Mikaelmannen:

Efter att ha googlat din dator lite så kan jag nog säga att lira på 1080p med 120fps lär inte hända, snarare 12. Nåt benchmark jag hittade med ditt grafikkort satte ett reference 290x 629% snabbare än ditt grafikkort.
Rör det sig om CS eller nåt annat lättdrivet spel kan det kanske fungera sådär men ska du spela GTA5 eller Witcher kommer det nog bli bildspel.
Vad har du för upplösning på din bärbara? Du kan ju alltid testa din fps på den upplösningen först sen kan man ju någorlunda uppskatta var du hamnar på högre upplösning.

Aha okej, Jag lirar ju endast CS:GO, på lägsta inställningarna dessutom. Brukar ligga kring 150-200 fps. Kör med högsta upplösning i Windows (1920x1080), så tror allt att det ska gå. Frågan är bara vilken adapter jag ska köpa, för om jag fattat det rätt har jag två alternativ. Antingen köpa ett externt grafikkort som detta: https://www.dustinhome.se/product/5010751699/prime-usb3-dvi-e...

Eller en DP till DVI-D konverterare som mer är en adapter.
Vet inte vad som är billigast eller bäst, det externa grafikkortet jag länka är ju i billigaste laget. Ju mer jag läser om det ju mer lost känner jag mig också...
Min första tanke var att köra en DVI-D kabeln från skärmen till en sån där adapter, och koppla in via USB, eller är jag helt ut och cyklar?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall din bärbar endast har HDMI ut är det i princip rökt att nå 120 Hz. Det finns väldigt få skärmar som tar emot höga frekvenser över HDMI. I budgetklassen har skärmarna hållit sig till DVI-DL och först på senare år anammat DP. Men just HDMI är 1920x1080-skärmarna ofta varit begränsade till 165 MHz pixelklocka (60 Hz max) eftersom det är så vanligt med den gränsen hos laptops och integrerad grafik på moderkorten.

Acer XG270HU är en av de skärmar jag träffat på som kör fullt ut 2560x1440@144 Hz via HDMI 2.0. Problemet är bara din laptop/logikortet där fortfarande kan strypa eventuell kapacitet hos den integrerade GPU:n. Har inte kunnat bekräfta att det är så, bara vid några tillfällen konstaterat att Intels integrerade GPU på enligt spec ska klara av timings som kräver exempelvis 300 MHz (räcker för 1920x1080@120Hz) men allt man får ut är 60 Hz.

Laptop för att spela spel i mer än 60 Hz? Displayport ut!

Har ingen aning om hur det fungerar med externa USB-grafikkort när det handlar om 3D-renderade spel. Men är förstås nyfiken.

Edit: En del skärmar, till Exempel Eizo Foris 2421 tar emot 120 Hz över HDMI. Men inte 1920x1080 utan 1280x720. Fortfarande en fråga om hur din laptop stryper det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lax3N:

Aha okej, Jag lirar ju endast CS:GO, på lägsta inställningarna dessutom. Brukar ligga kring 150-200 fps. Kör med högsta upplösning i Windows (1920x1080), så tror allt att det ska gå. Frågan är bara vilken adapter jag ska köpa, för om jag fattat det rätt har jag två alternativ. Antingen köpa ett externt grafikkort som detta: https://www.dustinhome.se/product/5010751699/prime-usb3-dvi-e...

Eller en DP till DVI-D konverterare som mer är en adapter.
Vet inte vad som är billigast eller bäst, det externa grafikkortet jag länka är ju i billigaste laget. Ju mer jag läser om det ju mer lost känner jag mig också...
Min första tanke var att köra en DVI-D kabeln från skärmen till en sån där adapter, och koppla in via USB, eller är jag helt ut och cyklar?

Är ingen större mening med en adapter, dels skulle jag bli väldigt förvånad om det går att få ut mer än 60Hz från adaptern även om med dual link kabel, dels även om Hz skulle mot förmodan bli 120Hz så hjälper det föga när du i fps räknat kommer få titta på en långsam slideshow endast.
Det finns ingen USB kopplad sak som kommer ge dig vad du vill ha!!

Enklaste är glöm alla tankar på att få ut 120hz ur din laptop och börja spara till en ny laptop som har rätt utgångar som gör det möjligt att få ut över 60hz vid 1920x1080.

Det ända sättet man skulle kunna få ut 120Hz med bra prestanda ur laptopen är om den har en PCIe kopplad M:2 port internt i laptopen då har jag sett en del system där man kopplar en kabel från denna till en extern låda som man däri kopplar in ett stationärt PCIe grafikkort, väldigt klumpig och dyr lösning och man måste ha tillgång till ström.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300