Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem

Samtidigt i Västerås

Permalänk

Ser riktigt bra ut. Kul med lite annorlunda sporter som lyfts fram med.

Skickar PM om bytet av kamera

Skrivet av Nisse-Tuta:
Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Nisse, vi borde ta en helg i vald ort och göra en grym XC10 vs. AX100.
Du testar bägge, pros / cons osv osv. Jag filmar dig

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Nisse, vi borde ta en helg i vald ort och göra en grym XC10 vs. AX100.
Du testar bägge, pros / cons osv osv. Jag filmar dig

// A

Skulle vara kul. Får tyvärr bli föst i höst för nu är det galet på jobbet enda fram till vintern.

Permalänk
Medlem

Finns inget jag njuter av att skaffa så mycket som bra ljudgrejer
Har länge funderat på att skaffa en vettig mikrofon just för miljöljud med bra stereobild.
Samtidigt behövde jag en som inte sträcker sig bakåt och krockar med min "EVF", gillar att ha den uppe och titta ner.

Lösning: Röde Stereo Videomic X
Stabil i metall, tre dB settings, filter, intern ström eller phantom, både XLR (mini) och 3.5mm.
Puffskydd och marsvin (dead cat) ingick.

Test kommer.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Hur funkar den på A7?

Inte provat. Men det kommer garanterat vara A7n som är flaskhalsen. Micken är top notch.
Kommer göra test framöver.

Permalänk
Medlem

Filmade detta med XC10 idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Skulle vara kul. Får tyvärr bli föst i höst för nu är det galet på jobbet enda fram till vintern.

Uschdå. Jag vet hur det kan vara.
Aja, annars är det bara att hojta till om du har en lugnare lördag i framtiden. Bäst vore Västerås som du kan bra och känner till ställen för att ställa till det för kameror, inkl. byggnaden som ger moiré etc

// A

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Dynamiskt omfång.
5Dmkii och BMPC4K i Raw vs XC10 C-log.
Alla exponerade lika och jag ställde lift, gamma, gain enligt waveform. Inga blown highlights.

5D

BMPC4K

XC10

Permalänk
Medlem

Den verkar vara en fattigmans-C100 den där XC10 - på ett bra sätt då. Billig men verkar ge lika lysande resultat som XC10.

Konstigt att folk kritiserade den där kamerna så mycket. Den är ju asgrym!

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Den verkar vara en fattigmans-C100 den där XC10 - på ett bra sätt då. Billig men verkar ge lika lysande resultat som XC10.

Konstigt att folk kritiserade den där kamerna så mycket. Den är ju asgrym!

Kan ju få en beggad C100 för samma pris
Den är kritiserad på samma sätt som C300, C100 och nu C300ii.
Mycket bla bla om siffror. Sen när resultaten börjar komma ut så tystnar det.

På eoshd var det bara hat. Vi var typ tre personer som sa att det trots allt är Canon, så bäst att vänta med domen.
Sen kom videos och hatet tystnade.
Och nu övergår det i nyfikna frågor.

På Dvxuser har Dustylense köpt en och då lugnade folk ner sig

Själv är jag nöjd. Liten sensor och bländaren är det som är lite "b" men det finns tillräckligt med plus för att vara värt det.
C-Log i 422 är fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kan ju få en beggad C100 för samma pris
Den är kritiserad på samma sätt som C300, C100 och nu C300ii.
Mycket bla bla om siffror. Sen när resultaten börjar komma ut så tystnar det.

På eoshd var det bara hat. Vi var typ tre personer som sa att det trots allt är Canon, så bäst att vänta med domen.
Sen kom videos och hatet tystnade.
Och nu övergår det i nyfikna frågor.

På Dvxuser har Dustylense köpt en och då lugnade folk ner sig

Själv är jag nöjd. Liten sensor och bländaren är det som är lite "b" men det finns tillräckligt med plus för att vara värt det.
C-Log i 422 är fantastiskt.

LOG och 422 är väl det jag saknar mest på min kamera. Jag är nöjd med min också och AX100:an är en keeper. Kopiöst smidig kamera.

Ska inte sticka under stolen med att jag såklart har sneglat på XC10 men jag vet inte om det är för likt eller om det är värt. Vad tror du?

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

LOG och 422 är väl det jag saknar mest på min kamera. Jag är nöjd med min också och AX100:an är en keeper. Kopiöst smidig kamera.

Ska inte sticka under stolen med att jag såklart har sneglat på XC10 men jag vet inte om det är för likt eller om det är värt. Vad tror du?

Värt och värt.
Tror du skulle gilla den mer eftersom det är en nyare kamera med just log som är något djävulskt effektiv på att skydda highlights.
Men om du är nöjd med den du har finns väl egentligen ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem

XC10 levererar i DR spåret
Galet stor skillnad på C-Log och "High Dynamic Range" imo.

BTW, tycker nån ska köpa den c100 som ligger på tradera för 18000... annars måste jag göra det

Permalänk
Medlem

Fick bli ny väska.
Xc10, stativ, 2 mickar + puff- och vindskydd, filter, lurar och lite småplock utan att vara full eller för stor.
Mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

XC10 levererar i DR spåret
Galet stor skillnad på C-Log och "High Dynamic Range" imo.

https://www.youtube.com/watch?v=LVqeAl5a9Vc

BTW, tycker nån ska köpa den c100 som ligger på tradera för 18000... annars måste jag göra det

Blev sugen som fan.. Men, jag måste avvakta. Det kommer fler i den prisklassen. Fantastisk kamera däremot!

Skrivet av Nisse-Tuta:

Fick bli ny väska.
Xc10, stativ, 2 mickar + puff- och vindskydd, filter, lurar och lite småplock utan att vara full eller för stor.
Mycket nöjd.

http://forumbilder.no/images/2015/08/15/IMG_20150815_115132.md.jpg

Grattis. Ser snygg ut!

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk

Jag ska nog slänga ut min BMCC och byta mot en a7s Finns det ingen på forumet som har haft en sån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Jag ska nog slänga ut min BMCC och byta mot en a7s Finns det ingen på forumet som har haft en sån?

Kanonkamera men testa en först. Imo, S-log är överlägset jobbigaste log-formatet att grada men framförallt att exponera.
Går att få skitsnyggt, men störigt.

Permalänk

Det blir spännande att se. Finns inte så mycket filmer från en a7S. De har en del jobbiga sidor vilket gjorde att jag inte valde en tidigare. Men nu känner jag mig redo att ge mig på en efter att ha filmat en del med Blackmagic kameran Det som lockar mig är framförallt 3 saker vilket också är nackdelen till att jag inte kan ta med mig Blackmagic kameran ut på resor.

1. SD-kort = Kanonenkelt att importera till datan varsomhelst utan extra tillbehör eller extern ström också samma som i systemkameran för bilder.
2. Utbytbara batterier = Perfekt att kunna switcha batterier ute på fält och köra vidare.
3. Storleken och ISO-prestandan = Den ramlar ner i vilken ficka som helst och väger inte så mycket plus att ISO prestandan räcker till och blir över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Det blir spännande att se. Finns inte så mycket filmer från en a7S. De har en del jobbiga sidor vilket gjorde att jag inte valde en tidigare. Men nu känner jag mig redo att ge mig på en efter att ha filmat en del med Blackmagic kameran Det som lockar mig är framförallt 3 saker vilket också är nackdelen till att jag inte kan ta med mig Blackmagic kameran ut på resor.

1. SD-kort = Kanonenkelt att importera till datan varsomhelst utan extra tillbehör eller extern ström också samma som i systemkameran för bilder.
2. Utbytbara batterier = Perfekt att kunna switcha batterier ute på fält och köra vidare.
3. Storleken och ISO-prestandan = Den ramlar ner i vilken ficka som helst och väger inte så mycket plus att ISO prestandan räcker till och blir över.

Såg annonsen, det är för billigt. Du kan få 3000kr bara för Resolve så du säljer en BMCC för 7000kr.
SSDn får du 700kr för här på sweclockers innan morgonen gryr.
Dessutom behöver du Resolve till din A7s. Som sagt, SLog är en b..ch att grada

Permalänk
Medlem

Röde Stereo Videoic X Test.
(använd lurar eller bra högtalare)

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Såg annonsen, det är för billigt. Du kan få 3000kr bara för Resolve så du säljer en BMCC för 7000kr.
SSDn får du 700kr för här på sweclockers innan morgonen gryr.
Dessutom behöver du Resolve till din A7s. Som sagt, SLog är en b..ch att grada

Jo det är den billigaste som ligger ute nu iallafall Tänkte hoppas på en snabb affär.
Jag har laddat ner lite klipp från nätet och försökt mig på att grada. Det går men tar tid. Måste lära mig mer om det.
Har märkt att när jag filmat med BMCC'n och D810'n så räcker D810 till gott o väl för videos men skulle vilja ha en kamera som klarar mer i mörkret.
Men det är såna här klipp som ser fantastiska ut:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Jo det är den billigaste som ligger ute nu iallafall Tänkte hoppas på en snabb affär.
Jag har laddat ner lite klipp från nätet och försökt mig på att grada. Det går men tar tid. Måste lära mig mer om det.
Har märkt att när jag filmat med BMCC'n och D810'n så räcker D810 till gott o väl för videos men skulle vilja ha en kamera som klarar mer i mörkret.
Men det är såna här klipp som ser fantastiska ut:

https://www.youtube.com/watch?v=TLu3DjvYQus

Grada är en sak sen måste du exponera annorlunda också.
Sök på Wolfcrow A7s exposure, så hittar du en instruktion.
Kortfattat ska man exponera åt höger och offra highlights eftersom skuggor blir bara brus under 40ire.
Känns ovant eftersom man är van att bevara highlights.

Permalänk

J*klar vilken lång film men skummande igenom det mesta.
Det verkade vara en del trixande vid filmandet. Tack för länken
300 visningar på blocket-annonsen. Nästa helg får vi se vilken kamera som står på skrivbordet

Dave Dugdale är supernöjd med sin a7S och har en del filmer om hur han använder sin. FilmRiot har ju en där de jämför lite mellan a7S och andra modeller i mörkret osv. "Digitalrev, TheCameraStoreTV och Faymusmedia" har faktiskt gjort ganska tråkiga videos i sina reviews av a7S. Skulle vilja komma över och testa en i butik innan man slår till eller vid ett byte. Synd att ingen verkar ha den här i Örebro bara.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Grada är en sak sen måste du exponera annorlunda också.
Sök på Wolfcrow A7s exposure, så hittar du en instruktion.
Kortfattat ska man exponera åt höger och offra highlights eftersom skuggor blir bara brus under 40ire.
Känns ovant eftersom man är van att bevara highlights.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade XC10 efter solnedgång igår. Gillar det jag ser.

Permalänk
Medlem

Några klipp från det jag fånga igår.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha, fint hörru

// A

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

XC10 är fan riktigt smidig för unboxings och sånt.