Regeringen vill ha in programmering på schemat i grundskolan

Permalänk
Skrivet av Protopia:

Kan ju vara bra om ungarna lär sig sitt modersmål ordentligt innan de ska börja läsa programmeringsspråk. Jag ser prov på denna språkliga begåvning även hos vuxna, här på Sweclockers t.ex. Det är många här som är underkända. Blir kvarsittning på detta.

Problemet är att många skyller på dyslexi och där tar diskussionen slut enligt vissa. Känner vissa som har dyslexi men som ändå har toppbetyg i Svenska. Det är ett riktigt skumt problem speciellt här i Sverige. Finns klasser där majoriteten har dyslexi. Någonting stämmer inte enligt mig.

Jag förstår inte riktigt heller varför dyslektiker säger att dom har problem med stavning på internetforum när webbläsaren har en automatisk rättstavning?

Vill inte kritisera men det är någonting som inte stämmer. Måste finnas en förklaring. Någon som vet?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

detta är inte bra..... ska vi få mera hackare..? xD

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Kod är visst för alla. Språk också. Att bunta ihop kod och språk däremot som om man skulle välja mellan dem är dumt. Medan kod mest utvecklar logiskt tänkande utvecklar språkinlärning andra egenskaper, såsom den kognitiva förmågan och gör det lättare att lära sig andra språk. Alla dessa egenskaper är viktiga, men man får göra en avvägning mellan dem och välja vilket ämne man vill läsa mest. Att helt ta bort språkundervisningen i spanska/franska/tyska till fördel för programmering tror jag dock inte på, det är nyttigare att utveckla flera förmågor än att koncentrera sig på en av dem, även om det är just den förmågan man kommer använda mest i sitt jobb senare i livet. Att utveckla flera förmågor gör en smartare och får en att dra kopplingar lättare. Jag har aldrig förstått varför vissa tror att det man lär sig i skolan måste ha någon direkt koppling till arbetslivet.

Det finns nog många lärare som kan både starta och stänga av en dator! Men man får ju inte glömma att det aldrig är för sent att lära sig heller.

Logiskt tänkande är väl en kognitiv förmåga? Språkutveckling driver förvisso den kognitiva utvecklingen men under de första levnadsåren, om jag inte missminner mig. Själv tänker jag att jag skulle haft en hel del nytta av att betydligt tidigare tagit del av inlärningsteori, samt hur hjärnan fungerar. Jag ställer mig också tveksam till att man kan utveckla den logiska förmågan om du med den menar "bottom up" processer. Däremot är det viktigt att underhålla den kapacitet man är född med. "Use it or loose it" brukar det ju heta, dvs dom hjärnceller som inte används dör............

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Det är inte realistiskt. Finns de som provat och de går alltid tillbaka sen till MS. Finns inga bra sätt att hantera Linux, inga katalogtjänster ingen managering osv. Handlar inte alltid om kostnad.

Blev inte det där väldigt svepande och helt fel? Katalogtjänster är en hel kategori av olika tjänster, vilka i princip alla operativsystem använder. Inga administrationsverktyg? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du försöker få fram. Är det AD, en av alla tillgängliga katalogtjänster, du syftar på? Du får det att framstå som att det bara finns ett sätt att göra saker.

Grundproblemet är att det alltid är svårare att byta ifrån något. Det som existerar har byggts upp successivt, blandat med framgång och misslyckanden, vars totalkostnad det är svårt att beräkna.

Permalänk
Medlem

Det här är inte bara bra för Sverige som it-nation, det kan också bli ett stort hopp i ungdomarnas syn på skolan. De som inte förstår varför de lär sig allting, kanske hittar någonstans att använda sin kunskap. Helt plötsligt visar det sig att matematik går att använda, på riktigt. Det samma gäller för alla ämnen.

I och med att så mycket idag digitaliseras, växer också behovet av kunskap om hur allt fungerar "under huven". Det är vansinnigt att låta i(Phone, Pad... etc.)-generationen växa upp och leva i ovetskap om hur deras spel och världen faktiskt fungerar.

Dessutom kan det förändra ungdomars syn på programmerare. Det lär gå upp för många att programmeraren inte nödvändigtvis är den där svettiga nörden i sin mörka källare som skriver 1000 rader i minuten och hackar CIA och Microsoft på samma gång. Det handlar om att avdramatisera programmeringen, och göra den till något konkret.

Det tycker jag.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk

Fullständigt katastrofalt att detta är något som prioriteras över så mycket annat skolan behöver lära ut idag. Visst, det är mycket bättre än mycket annat men fortfarande så blundar regeringen för vad skolan egentligen behöver för att göra nytta till samhället. Se denna video om ni inte förstår vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=8xe6nLVXEC0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mYthos:

Ett mycket bra beslut och kan man göra utbildningen för detta lätt och förståeligt så kommer Sverige skörda frukterna i framtiden. Titta på dom där dyra hemdatorerna, 10 år senare dyker Skype och Spotify upp. Lite förenklat men ändå.

Så sa de på 90-talet med då precis ALLA ville plugga media...vad hände med alla dem?
Vi kan inte ha detta som inriktning på grundskolenivå, det är något man får söka vidare på ifall man är intresserad, man ska inte tvingas på det, i så fall kan vi lika gärna ha lantbruk på schemat i grundskolan med, vi behöver fler bönder för att få mer närproducerat.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

Ett bra tillfälle att stat och kommuner helt går över till Linux, servar å allt. Skulle spara massor med licens avgifter och denna nya utbildning skulle introducera kidsen för Linux istället för som nu att skolorna skapar appel konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är bedrövligt att man ska lära sig en surfplatta i skolan (delar ut ipads i kommunen här, troligen för det är billigare än bärbar), bättre och lära sig använda riktig dator i stället som man har mer nytta av i skolan.

Skrivet av superdupernemo:

Problemet är att många skyller på dyslexi och där tar diskussionen slut enligt vissa. Känner vissa som har dyslexi men som ändå har toppbetyg i Svenska. Det är ett riktigt skumt problem speciellt här i Sverige. Finns klasser där majoriteten har dyslexi. Någonting stämmer inte enligt mig.

Jag förstår inte riktigt heller varför dyslektiker säger att dom har problem med stavning på internetforum när webbläsaren har en automatisk rättstavning?

Vill inte kritisera men det är någonting som inte stämmer. Måste finnas en förklaring. Någon som vet?

Kan vara för idag så kollar man noggrannare än förr efter elever med problem, sen får skolor ett helvete om dom missar en elev med någon sjukdom/handikapp.

Jag tror att många har drag av något handikapp (finns inte normala människor egentligen, utan alla försöker anpassa sig efter normen).

Det språket vi bör i stället använda är kinesiska för det är enklare med bilder än bokstäver, tydligen enligt någon undersökning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Problemet är att många skyller på dyslexi och där tar diskussionen slut enligt vissa. Känner vissa som har dyslexi men som ändå har toppbetyg i Svenska. Det är ett riktigt skumt problem speciellt här i Sverige. Finns klasser där majoriteten har dyslexi. Någonting stämmer inte enligt mig.

Jag förstår inte riktigt heller varför dyslektiker säger att dom har problem med stavning på internetforum när webbläsaren har en automatisk rättstavning?

Vill inte kritisera men det är någonting som inte stämmer. Måste finnas en förklaring. Någon som vet?

Jag vet förstås inte, men en inte alltför vild gissning är att det är en fråga om rådande attityder kring det här med att vara kränkt.

Alla direkt inblandade parter vinner kortsiktigt på att den där sortens ansvarsbefriande diagnoser ställs kors och tvärs. 1) läraren som inte behöver kränka lille Pelle genom att påstå att problemet faktiskt är något han själv kan råda över, 2) föräldrarna, vars uppfostringsarbete ställs utom tvivel på samma premisser, och givetvis också i någon grad 3) lille Pelle själv, som fått en ursäkt att fortsätta lalla omkring som det behagar honom.

I det långa loppet är förstås både lille Pelle och hans medmänniskor förlorare.

Att dyslektiker tycks ha problem med även stavningen på internetforum gissar jag är en fråga om lättja och slarv. Datorn må hjälpa en med det, men den eliminerar inte ansträngningen helt. Det är kort sagt fortfarande allra enklast att skriva något om dyslexi och sedan helt sonika skita i hur det man postar är stavat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Haha
Ni skulle sett min grabbs lärare när min grabb pressenterade sig inför klassen.
De skulle säga vad de gjort på lovet och vad de ville lära sig.
Då min grabb sa danmark, mattematik och programmering......
Hans haka åkte i golvet haha....

Ps han började ettan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så sa de på 90-talet med då precis ALLA ville plugga media...vad hände med alla dem?
Vi kan inte ha detta som inriktning på grundskolenivå, det är något man får söka vidare på ifall man är intresserad, man ska inte tvingas på det, i så fall kan vi lika gärna ha lantbruk på schemat i grundskolan med, vi behöver fler bönder för att få mer närproducerat.

Alla pluggade inte media, och vad som hände med "dom" kan appliceras på vilken linje som helst. Programmering är egentligen i grunden matte och algoritmer därav tycker jag inte att det är ett särskilt stort kliv.

Permalänk
Medlem

Typiskt oavsett vilken regering som sitter vid makten. De borde få ordning på skolan som det är innan de börjar ens fundera på ännu ett ämne och det bör i så fall inte vara ett ämne som man måste läsa.
De tror att allt handlar om lön för lärarna men det är inte problemet ens i dagens skola(kommunala skolan) och inte konstigt att det är brist på dem.
Efter att ha gjort praktiken under utbildningen blev man fasiken mörkrädd på hur dåligt det är.
Nåja, nu har jag spårat ur tillräckligt.

Permalänk
Hedersmedlem

TL;DR; Programmering i skolan är inte riktigt rätt. Lär ut IT-kunnade så folk blir mer "powerusers" och reder sig själva. Vad slöjd var förr i tiden.

Jobbar som programmerare.

Tycker inte det här är ett bra förslag om det mynnar ut i att mellanstadie- eller högstadieelever får traggla lite pythonkod. Generaliserar i det här men de allra flesta när nog inte använda något senare och fler som rent av ogillar det än gillar det.
Programmering är för alla som vill.

Ta trä-, metall- och textilslöjd. Ämnen som vi haft i skolan från 1878 enligt wikipedia, obligatoriskt att lära ut sedan 1955. De kom ju inte till för att eleverna skulle vara uttråkade med något de inte kommer göra. Kanske vi ska minska ner på det?
Men nyttan var att folk sen kunde sy ihop lite egna kläder, åtminstone laga. Eller snickra något skåp osv. De blir inte finsnickare (ex. möbelsnickare) men man kan klara av lite eget.
Sy på märken på studentoverallen blev det ju av senare och trä- och metallarbeten sysslar jag med. Jag lärde mig inte allt i skolan men jag kan inte säga att det är som för många programmerare - "jag lärde mig själv" (kontra jag lärde mig i skolan).

Alla som haft träslöjd förstår ju vad en möbelsnickare gör. Det är trä, det är lite småspik (nubbar), lim osv. fast skickligt utfört.
Jag är rädd att den här hippa idén om programmering i skolan når upp till nivån som vad eleverna träslöjden bara skulle lära sig att stapla plockepinn (ja... de är ju gjorda av trä...). De greppar inte vad som kan göras.
Vad har vi för nytta av detta?

Vad jag tycker man borde ha är "datorslöjd"/"teknikslöjd"/"IT-slöjd" som följer det här nedan.
Jag tycker eleverna ska lära sig hantera teknik och speciellt ta till sig nya tekniker allt efter de kommer (det här är det viktiga : inte vara teknikrädda). För många unga har ingen aning om hur saker som nätverk, telefoner osv. fungerar eller används mer av en "poweruser". Att installera om sin dator, sätta upp ett nätverk rätt, skaffa sig rätt IT-utrustning - där har man ett konkret exempel på vad som motsvarar att förr i tiden slippa gå till skräddaren för minsta lilla eller snickaren för att göra en låda och bespara sig utgifter.
De ska kunna få en ny pryl och tänka ut själv vad för användning man kan ha av den osv. Inte vad tillverkaren säger i reklamen.
Jag tror många här genom specialintresset utvecklat den här kunskapen
Vi går ju idag mer och mer mot att allt för många i princip lyder under Arthur C. Clarkes tredje lag: "All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att skilja från magi."
Man ska helt enkelt kunna klara sig mer själv.
Användandet av sakerna, skapandet av saker med datorer, mer än att bara skriva text, kan också ingå. Datorn behöver inte bara vara ett hjälpmedel till annan undervisning - man kan lära sig om den också för den (dator=laptop/surfplattor/mobiler/internettjänster) är så central idag.
Svårt för ynglingarna att förstå kanske. Jag har född i mitten av 80-talet och när första datorn köptes gick man i mellanstadiet. Vi hade ju använt datorer lite på fritids osv. men jag ville börja redan "nu" innan jag gick ut skolan för att man skulle komma igång innan livet "skulle börja". Tanken om att datorer skulle vara allestädes närvarande i livet hade jag inte. I den verkligheten det var så skulle jag inte tyckt "datorslöjd" skulle vara något viktigt att ha i läroplanen. Men idag är det annorlunda.

Logiskt tänkande osv. som också tagits upp. Jag tycker matematiken utökas och breddas till sådant. Hela grundskolematten kändes som en massa räknande av siffror som skulle stämma överens med facit. På universitetsnivå handlar de matematiska ämnena om annat, att leda saker i bevis osv.
Man ger tankesätten för programmering utan att "tala om det". Som elevens vall eller vad det nu kallas borde man ha programmering som integrerar med detta.

Detta var grundskolan. I gymnasiet borde väl alla teknik och naturvetenskapliga inriktningar ha programmering och individuellt val ha sådant som också ger något. Ska höja kvalitén för den är nog rätt ojämn genom landet för vad man lär sig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker det låter bra, någon slags grundläggande kurs om programmering(Kanske inte språk specifikt utan mer typ pseudokod?) och datavetenskap hade varit något som folk faktiskt haft nytta av! Betydligt mer än hemkunskap, träslöjd eller något sånt skit.

Ja, det är klart att det är helt meningslöst att lära sig matlagning och sånt. Jag menar, vem fan äter liksom?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

TL;DR; Programmering i skolan är inte riktigt rätt. Lär ut IT-kunnade så folk blir mer "powerusers" och reder sig själva. Vad slöjd var förr i tiden.

Jobbar som programmerare.

Tycker inte det här är ett bra förslag om det mynnar ut i att mellanstadie- eller högstadieelever får traggla lite pythonkod. Generaliserar i det här men de allra flesta när nog inte använda något senare och fler som rent av ogillar det än gillar det.
Programmering är för alla som vill.

Ta trä-, metall- och textilslöjd. Ämnen som vi haft i skolan från 1878 enligt wikipedia, obligatoriskt att lära ut sedan 1955. De kom ju inte till för att eleverna skulle vara uttråkade med något de inte kommer göra. Kanske vi ska minska ner på det?
Men nyttan var att folk sen kunde sy ihop lite egna kläder, åtminstone laga. Eller snickra något skåp osv. De blir inte finsnickare (ex. möbelsnickare) men man kan klara av lite eget.
Sy på märken på studentoverallen blev det ju av senare och trä- och metallarbeten sysslar jag med. Jag lärde mig inte allt i skolan men jag kan inte säga att det är som för många programmerare - "jag lärde mig själv" (kontra jag lärde mig i skolan).

Alla som haft träslöjd förstår ju vad en möbelsnickare gör. Det är trä, det är lite småspik (nubbar), lim osv. fast skickligt utfört.
Jag är rädd att den här hippa idén om programmering i skolan når upp till nivån som vad eleverna träslöjden bara skulle lära sig att stapla plockepinn (ja... de är ju gjorda av trä...). De greppar inte vad som kan göras.
Vad har vi för nytta av detta?

Vad jag tycker man borde ha är "datorslöjd"/"teknikslöjd"/"IT-slöjd" som följer det här nedan.
Jag tycker eleverna ska lära sig hantera teknik och speciellt ta till sig nya tekniker allt efter de kommer (det här är det viktiga : inte vara teknikrädda). För många unga har ingen aning om hur saker som nätverk, telefoner osv. fungerar eller används mer av en "poweruser". Att installera om sin dator, sätta upp ett nätverk rätt, skaffa sig rätt IT-utrustning - där har man ett konkret exempel på vad som motsvarar att förr i tiden slippa gå till skräddaren för minsta lilla eller snickaren för att göra en låda och bespara sig utgifter.
De ska kunna få en ny pryl och tänka ut själv vad för användning man kan ha av den osv. Inte vad tillverkaren säger i reklamen.
Jag tror många här genom specialintresset utvecklat den här kunskapen
Vi går ju idag mer och mer mot att allt för många i princip lyder under Arthur C. Clarkes tredje lag: "All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att skilja från magi."
Man ska helt enkelt kunna klara sig mer själv.
Användandet av sakerna, skapandet av saker med datorer, mer än att bara skriva text, kan också ingå. Datorn behöver inte bara vara ett hjälpmedel till annan undervisning - man kan lära sig om den också för den (dator=laptop/surfplattor/mobiler/internettjänster) är så central idag.
Svårt för ynglingarna att förstå kanske. Jag har född i mitten av 80-talet och när första datorn köptes gick man i mellanstadiet. Vi hade ju använt datorer lite på fritids osv. men jag ville börja redan "nu" innan jag gick ut skolan för att man skulle komma igång innan livet "skulle börja". Tanken om att datorer skulle vara allestädes närvarande i livet hade jag inte. I den verkligheten det var så skulle jag inte tyckt "datorslöjd" skulle vara något viktigt att ha i läroplanen. Men idag är det annorlunda.

Logiskt tänkande osv. som också tagits upp. Jag tycker matematiken utökas och breddas till sådant. Hela grundskolematten kändes som en massa räknande av siffror som skulle stämma överens med facit. På universitetsnivå handlar de matematiska ämnena om annat, att leda saker i bevis osv.
Man ger tankesätten för programmering utan att "tala om det". Som elevens vall eller vad det nu kallas borde man ha programmering som integrerar med detta.

Detta var grundskolan. I gymnasiet borde väl alla teknik och naturvetenskapliga inriktningar ha programmering och individuellt val ha sådant som också ger något. Ska höja kvalitén för den är nog rätt ojämn genom landet för vad man lär sig.

Genomtänkt inlägg, men jag vet inte... mer matematik tar inte ut programmering som jag ser det. Programmering är ju skapande och kreativitet. Det behöver inte vara lika teoretiskt som matematik. Nu är jag född den senare halvan av 80-talet och har dålig koll på hur mycket ungdomarna kan idag, men visst har de redan en hyfsad datorvana? Jag tror ändå den datorslöjd du föreslår vore bra, men varför inte både programmering och datorslöjd som separata ämnen?

IT-industrin kommer vara, om den inte redan är, den största industrin. Att Sverige tänker på att ligga i framkant tycker jag bara är häftigt och helt rätt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mYthos:

Alla pluggade inte media, och vad som hände med "dom" kan appliceras på vilken linje som helst. Programmering är egentligen i grunden matte och algoritmer därav tycker jag inte att det är ett särskilt stort kliv.

Keep telling yourself that

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Blev inte det där väldigt svepande och helt fel? Katalogtjänster är en hel kategori av olika tjänster, vilka i princip alla operativsystem använder. Inga administrationsverktyg? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du försöker få fram. Är det AD, en av alla tillgängliga katalogtjänster, du syftar på? Du får det att framstå som att det bara finns ett sätt att göra saker.

Grundproblemet är att det alltid är svårare att byta ifrån något. Det som existerar har byggts upp successivt, blandat med framgång och misslyckanden, vars totalkostnad det är svårt att beräkna.

"Ok"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Kan ju vara bra om ungarna lär sig sitt modersmål ordentligt innan de ska börja läsa programmeringsspråk. Jag ser prov på denna språkliga begåvning även hos vuxna, här på Sweclockers t.ex. Det är många här som är underkända. Blir kvarsittning på detta.

Ja, det känns ganska paradoxalt när man ser programmerare misslyckas med att förstå hur grammatiken i svenska språket hänger samman. Jag skulle knappast vilja påstå att språket bjuder på mer utmaningar än programmeringsspråken och det räcker med logiskt tänkande i båda fallen.

Permalänk
Avstängd

Är det något regeringen borde ha i skolan är det väl Miljöpropaganda det är tydligen väldigt viktigt att man är miljömedveten enligt våra politiker.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på att dom då gör det rätt så att inte ungar i första klass får en iPad och ska skriva java innan dom lärt sig räkna
Nej uppriktigt så blir det väl vad som nämns mer logik och problemlösning som en start, går ju bra även utan att först sätta dom vid en dator.
Ett sätt som får ungarna att känna sig fram, veta att det finns. Den som har läggning för det märker nog väldigt fort att det är något för denna, men samtidigt så får man hoppas att det inte är föräldrars inställning (och rädsla för teknik) som styr.
IT och programmering är ju ett väldigt stort område så man får nog hoppas att det i stort blir en form av nutidsorientering med riktning IT och programmering, då även med en viss förståelse när det gäller hårdvaran.
Kanske även med möjligheten för ett val av mer specifikt område då det närmar sig högstadiet, vilket i och för sig sätter andra krav på studievägledare, då valet säkert framöver kommer att påverka möjligheten för vad man kan välja till gymnasie och högre utbildningar.

Man får hoppas att dom lär av England som redan ska ha infört detta i grundskolan: http://www.theguardian.com/technology/2014/sep/04/coding-scho...

Bara det inte blir samma pannkaka som komvux IT utbildning med datakörkort för ms office m.m.
Har bekantar som gått dessa utbildningar och har än idag inte förstått vad dom lärde sig, mer än då att dom kan skriva Hej i Word eller lägga ihop två tal i Excel. Ja, dom fick ett diplom och ett bevis på att dom genomgått utbildningen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Älskar detta! Och även om motiveringarna här är mer "arbetsmarknadsåtgärd" så finns det ett större perspektiv som andra jobbat mot för länge sen. (Ser man inte perspektivet så håller man nog inte med. Men jag lämnar det här. Det är även för de säkerligen många programmerare och andra kreativa personer som säkerligen finns här.)

https://ecklesiastikdepartementet.wordpress.com/2015/09/30/fo...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Allt detta låter bra men som jag vet är inte svenska grundskolan är så bra att de kan klara av det. Dessutom så kommer något droppas för att lämna plats åt detta, när jag gick i grundskolan så droppa de Historia i fördel för religion, nått som jag fortfarande tycker är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det något regeringen borde ha i skolan är det väl Miljöpropaganda det är tydligen väldigt viktigt att man är miljömedveten enligt våra politiker.

Det har dom väl alltid haft?

Kommer ihåg när jag började lågstadiet i slutet av 60-talet, skolan var full av svart/vita planscher där folk bar gasmask och en bakgrund där man såg fabriker spy ut jättemoln av rök, allt med texten "Gör vi inget så går vi alla med gasmask om 20 år!".
Jag måste ha förlagt min gasmask, eller så har jag dåligt minne då jag inte kommer ihåg att jag började att bära någon på 80-talet

PS! Det var redan på 60-talet fullt möjligt att göra flerfärgstryck

Propaganda = skrämma skiten ur ungarna så dom inte ser det lönt att lära sig något!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det är inte lärarna det är fel på, undervisning och noll disciplin går inte ihop.

Då jag har barn ihop med en lärare kan jag inte annat än hålla med. Hon uppskattar att ungefär 30% av lektionstiden går åt till att få ungar att hålla käft etc. Att skolan är skit är 75% föräldrars fel som inte uppfostrar och ger sina barn tid, 25% politiker som tycker att dom kan bättre än lärarna.

Jag är övertygad att vi har bättre lärare nu än för 30 år sen, dock är dom färre (politiker) och barnen har 0 respekt för dom (bristande uppfostran). Om alla föräldrar skötte sin del skulle lärarna få mer tid att göra sitt.

Andra mötet med en ny klass i höstas fick hon sitt första "håll igen käften kärring" av en 7 åring. Om detta vore konstigt så okej, men det är vardagen för lärare idag. Hon har även fått ett gäng mordhot, och massor av andra hot, skällsord är väl 10 per dag. Hon undervisar 6åringar upp till årskurs 6 och har sämre arbetsmiljö än en polis. Säger lite om samhället idag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Håller med. Tror framförallt det är lärarpacket som är problemet, inte betygen eller programmeringen.

Kanske är det så enkelt som att lärarna måste böra göra sitt jobb eller få kicken som alla andra, ta ansvar för att eleverna lär sig det de ska. Mer engagerande lärare hade behövts som följer upp elevernas utveckling och faktiskt kan sitt ämne, vita åtgärder innan eleverna inte klarar slutbetygen. Svårt att tro att eleverna blivit dummare, troligare undervisningen som blivit sämre.

Vad jobbar du med? Anser du att vi ska kicka alla gnälliga sjuksköterskor som tycker dom ska tjäna mer än städare?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBoX:

Håller med. Tror framförallt det är lärarpacket som är problemet, inte betygen eller programmeringen. Säger inte att programmering är ett dåligt ämne men att lära eleverna skriva och räkna kännas mer prioriterat. Programmering eller annan undervisning spelar ingen roll. Sen om kvalitén på programmerings undervisningen ska vara som på gymnasiet är det ändå bortkastad tid.

Kanske är det så enkelt som att lärarna måste böra göra sitt jobb eller få kicken som alla andra, ta ansvar för att eleverna lär sig det de ska. Mer engagerande lärare hade behövts som följer upp elevernas utveckling och faktiskt kan sitt ämne, vita åtgärder innan eleverna inte klarar slutbetygen. Svårt att tro att eleverna blivit dummare, troligare undervisningen som blivit sämre.

Om lärarna gjort sitt jobb riktigt med dig så hade du vetat att det stavades "vidta".

OT: Faktum är att det inte är lärarna som är problemet, när jag gick i skolan så fungerade skolan helt annorlunda och eleverna RESPEKTERADE lärarna, något som eleverna inte gör idag, lärarna fick även vidta åtgärder så som ta ifrån eleverna deras freestyle (ja, det var det som gällde när jag gick i grundskolan) om de hade med sig dem in i klassrummet, detsamma skulle behöva göras idag med elevernas mobiltelefoner då det är exakt samma sak, men det får de inte. Lärarna har förlorat mycket av deras rättigheter om vad de får göra och det är något som lagar och förordningar ligger bakom, något som endast regeringen kan göra något åt samt höja deras löner som också är en bidragande faktor.

Skrivet av Mikaelmannen:

Vad jobbar du med? Anser du att vi ska kicka alla gnälliga sjuksköterskor som tycker dom ska tjäna mer än städare?

Varför skulle de inte tjäna mer än en städare?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeluxXxe:

Genomtänkt inlägg, men jag vet inte... mer matematik tar inte ut programmering som jag ser det. Programmering är ju skapande och kreativitet. Det behöver inte vara lika teoretiskt som matematik. Nu är jag född den senare halvan av 80-talet och har dålig koll på hur mycket ungdomarna kan idag, men visst har de redan en hyfsad datorvana? Jag tror ändå den datorslöjd du föreslår vore bra, men varför inte både programmering och datorslöjd som separata ämnen?

IT-industrin kommer vara, om den inte redan är, den största industrin. Att Sverige tänker på att ligga i framkant tycker jag bara är häftigt och helt rätt.

Ska man ha båda och så måste det väl rensas bort i annat. Är ju inte så att eleverna kommer gå längre tid i skolan så man hinner med mer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Riktigt bra detta!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att ett halvstrikt syntax språk hade varit bra.
Men för all del varför inte notepad++ eller något och sen använda sig av JavaScript. det är lagom svårt att lära sig och kräver inga avancerade utvecklingsmiljöer.
Ska man bygga program så blir det bättre att lära sig logiken snarare än specifika språk.

EDIT: Hade jag förstått vad jag kunde ha matten till inom programmeringen så hade den varit bra mycket mer intressant.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag tycker som flera andra.. Visst kan det vara bra med programmering, men att kunna ok svenska, matte och att ha en viss samhällskunskap borde vara prioriterat. Jag har precis börjat läsa på högskola igen och många av mina medstuderande har så pass dåliga svenskakunskaper att de inte klarar varken att förstå den information de ges eller har möjlighet att själva uttrycka sig vettigt i skrift. Det är rena fjortissvenskan (blandat med invandrarsvenska) i många fall.