Komplett ger kostnadsfri support till alla – inklusive hembesök

Permalänk
Medlem

"När någonting är gratis för dig så är det inte du som är kunden, du är produkten".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur alla kan välja INET före KOMPLETT.. Jag har handlat på båda ställena, inget fel med INET men de har inte alls bra support.. Fick ett defekt grafikkort out of box och det blev en jääävla strul med att kunna lämna tillbaka det, dom vägrade osv men till slut tog dom det, jag köpte det samma dag som jag kom tillbaka.. Då det var artefakter på stock clock. Komplett har jag bara bra erfarenheter utav, fått fläkt utan att behöva skicka in min egen.. Fick behålla mina ram minnen som är delvis trasiga o de skicka ut nya o bättre, utan kostnad... Aldrig ett tjafs. Köpte mus, för 600:-.. Efter ett halvår så sluta den fungera, dom ville inte ens att jag skulle returnera den.. Dom skicka ut en NY!

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Angående försäljning så ligger det ju faktiskt lite i naturen av datorer och datorproblem. Är problemen hårdvarufel så behövs nya komponenter och det är där försäljningen kommer in. Det är knappast så att en datortekniker kan reparera en dator i den bemärkelsen som man kan med mekaniska maskiner. Är processorn kass behövs det en ny, ofta med en ny processor i en äldre dator behövs det moderkort och ram, kanske till och med ett grafikkort. Då tjänas felsökningsavgiften in ganska snabbt.

Det är nog mer så att Komplett vill vara för på plats när det konstateras att någon del är kras. Du får gratis felsökning och Komplett är till 90% säkra på att du köper ersättningsdelar hos dem istället för Webhallen, Dustin eller Inet. Konkurrensen är stenhård. Jag tror inte att de skickar hem dig en säljare som inte kan ett skit om datorns och prackar på dig en massa saker du inte behöver. Visst kanske de rekommenderar den där SSDn istället för en ny HDD men om de skulle vara helt oetiska tror jag bara skulle slå tillbaka på dem.

Permalänk
Medlem

Det här känns väldigt skumt.

"Om det låter för bra för att vara sant...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av noobonur:

Förstår verkligen inte hur alla kan välja INET före KOMPLETT.. Jag har handlat på båda ställena, inget fel med INET men de har inte alls bra support.. Fick ett defekt grafikkort out of box och det blev en jääävla strul med att kunna lämna tillbaka det, dom vägrade osv men till slut tog dom det, jag köpte det samma dag som jag kom tillbaka.. Då det var artefakter på stock clock. Komplett har jag bara bra erfarenheter utav, fått fläkt utan att behöva skicka in min egen.. Fick behålla mina ram minnen som är delvis trasiga o de skicka ut nya o bättre, utan kostnad... Aldrig ett tjafs. Köpte mus, för 600:-.. Efter ett halvår så sluta den fungera, dom ville inte ens att jag skulle returnera den.. Dom skicka ut en NY!

Behöver jag nämna för dig att Komplett även betalar för att skicka tillbaka produkter du testat som inte funkar i din dator? Du behöver betala fraktkostnaden alltså menar jag. Det är rätt trevligt.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Christley:

låter asgrymt. jag antar att dom planerar att finanisera detta med alla "oh den här behövs fixas den är sönder. kom så går vi in på komplett och beställer en ny"

Säger väll sig själv? Det är ett företag som vill tjäna pengar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Förstår verkligen inte hur alla kan välja INET före KOMPLETT.. Jag har handlat på båda ställena, inget fel med INET men de har inte alls bra support.. Fick ett defekt grafikkort out of box och det blev en jääävla strul med att kunna lämna tillbaka det, dom vägrade osv men till slut tog dom det, jag köpte det samma dag som jag kom tillbaka.. Då det var artefakter på stock clock. Komplett har jag bara bra erfarenheter utav, fått fläkt utan att behöva skicka in min egen.. Fick behålla mina ram minnen som är delvis trasiga o de skicka ut nya o bättre, utan kostnad... Aldrig ett tjafs. Köpte mus, för 600:-.. Efter ett halvår så sluta den fungera, dom ville inte ens att jag skulle returnera den.. Dom skicka ut en NY!

Skall definitivt testa komplett efter den här recensionen!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag jobbar med IT-support redan men kan tänka mig att göra det på ledig tid med. Jag tycker att det är roligt att hjälpa människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde aldrig att jag skulle gilla ett av dina inlägg, men den dagen har kommit!

Snart blir det fred på jorden och Kompletts initiativ, som haft den bästa servicen av alla under de 15 år jag handlat av dem, sprider sig som en löpeld över Sverige och IT-problem blir en relik som arkeologerna börjar diskutera istället. Alla hjälper alla och utanförskap, ensamhet och rasism raderas ut genom ökade mellanmänskliga kontakter och förståelse för varandra. Tack, Komplett!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag jobbar med IT-support redan men kan tänka mig att göra det på ledig tid med. Jag tycker att det är roligt att hjälpa människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta Komplett, du hade varit "the perfect employee" för dom? Jag jobbar också med support, och självklart händer det att jag hjälper släkt och vänner, men jag skulle inte säga att det är roligt att sitta timtals och försöka få ordning på folks datorer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Kontakta Komplett, du hade varit "the perfect employee" för dom? Jag jobbar också med support, och självklart händer det att jag hjälper släkt och vänner, men jag skulle inte säga att det är roligt att sitta timtals och försöka få ordning på folks datorer.

Nä det är klart att det beror på vem man hjälper och vad det är som man ska hjälpa dem med. Men generellt tycker jag om mitt jobb och jag gör det gärna på fritiden med. Så om någon här på Sweclockers behöver hjälp så kan ni kontakta mig

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ingenting är gratis, finns för det mesta oftast en hake någonstans, frågan är ju var Komplett har sin.

Permalänk

Kanske de har som krav att reparationen måste innehålla en ersättande produkt/komponent från komplett (eventuell minimi-summa), dock om man ska tolka det som att man ÄR kund hos komplett eller BLIR kund hos komplett så är en annan fråga..

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kontakta Komplett, du hade varit "the perfect employee" för dom? Jag jobbar också med support, och självklart händer det att jag hjälper släkt och vänner, men jag skulle inte säga att det är roligt att sitta timtals och försöka få ordning på folks datorer.

haha , i början på min IT-karriär så jobbade jag med support. Tog mig därifrån så fort jag kunde jag ville skjuta migsjälv ett par gånger om dagen... Ibland undrar jag hur folk klarar sig själva hemma i hushållet om något händer , jag håller med dig haha skulle nog aldrig supporta random folk på fritiden, vänner och familj inga problem däremot.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Som supporttekniker är man aldrig ledig - Komplett har nog insett detta och helt enkelt satt teknikerna i ett rum tillsammans.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

För att översatt citera ett amerikanskt uttryck: Det finns inget som heter "gratis lunch".

Även om detta säkert är intressant för många så kommer det resultera i en eller flera saker: Höjda priser, slopade reor eller minskad vinst. Det sistnämnda är ju tabu för ett företag som vill hålla sig kvar på mattan, så det är höjda priser och slopade reor som gäller.

Jag har själv slutat handla från Komplett för länge sedan pga att jag flera gånger fått trasig hårdvara samt att deras priser är generellt högre än på andra ställen. Så om de vill satsa på detta så låter det ju marknadsmässigt bra då de tekniskt sett kan konkurrera ut hela servicemarknaden genom att erbjuda "fri" service och support, men som många reda påpekat så är det någon hållhake på det hela, för att ha personal som tar emot samtal och även kör ut till (o)kunder kostar massor med pengar. Och de pengarna måste dras någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@strejf:
Tumme upp, och att hjälpa folk som blir nöjda är en form av lön också

Men de på komplett hjälper inte folk frivilligt/på ledig tid, vad jag förstår, utan det är deras jobb.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

kommer ju bli väldigt svårt. Jag upplever att bland det lättaste sättet att felsöka är att byta komponenter. och det är dyrt

Visa signatur

gege

Permalänk
Skrivet av noobonur:

Förstår verkligen inte hur alla kan välja INET före KOMPLETT.. Jag har handlat på båda ställena, inget fel med INET men de har inte alls bra support.. Fick ett defekt grafikkort out of box och det blev en jääävla strul med att kunna lämna tillbaka det, dom vägrade osv men till slut tog dom det, jag köpte det samma dag som jag kom tillbaka.. Då det var artefakter på stock clock. Komplett har jag bara bra erfarenheter utav, fått fläkt utan att behöva skicka in min egen.. Fick behålla mina ram minnen som är delvis trasiga o de skicka ut nya o bättre, utan kostnad... Aldrig ett tjafs. Köpte mus, för 600:-.. Efter ett halvår så sluta den fungera, dom ville inte ens att jag skulle returnera den.. Dom skicka ut en NY!

Vad jag tror att Komplett har insett sedan ett par år tillbaka är att det är mycket mer tidskrävande och kostsamt att via telefon eller mail ha att göra med tjafsande kunder. Nu bara byter de ut allt som felar eller ger pengarna tillbaka för att någon på ekonomiavdelningen har räknat ut att det faktiskt kostar mindre i längden, med den inte oävna effekten att de flesta kunder faktiskt också blir nöjda.

Men ibland kan det gå lite väl snabbt. Mina högtalare som jag skickade in för service kasserades rakt av och dom och gav mig pengarna tillbaka. Problemet var bara att jag var supernöjd med högtalarna och felet hade gått att fixa relativt enkelt (vilket jag inte visste när jag returnerade högtalarna). Dessutom gick det inte längre att få tag på högtalarna någon annanstans. Så där stod jag med lång näsa, och var inte det minsta nöjd.

Som några redan varit inne på så finns det nog en hake någonstans från Kompletts sida. För är något för bra för att vara sant så......

Permalänk
Medlem

Best Buy 15 år efter typ.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Mycket 'Good will' iaf blir intressant att följa ifall det visar någon negativ bit på det hela. Men antagligen väldigt användbart för vanliga svenssons

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad... i?!
Vad är haken och vart fan kommer pengarna till detta ifrån?

Efter varje hembesök så tar supporten en liten bit av ens själ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Ingenting är gratis, finns för det mesta oftast en hake någonstans, frågan är ju var Komplett har sin.

Dom LÄR försöka sälja sina produkter till dessa "kunder" (Säljande support).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Men är det en tekniker som ska komma på besök eller bara nån säljare ? fattar fortfarande inte hur dom tänkt att detta ska hålla i längden...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det där kan ju bara inte gå ihop rent ekonomiskt om man skall ha någon som helst kvalitet på tjänsterna de utför...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Vad jag tror att Komplett har insett sedan ett par år tillbaka är att det är mycket mer tidskrävande och kostsamt att via telefon eller mail ha att göra med tjafsande kunder. Nu bara byter de ut allt som felar eller ger pengarna tillbaka för att någon på ekonomiavdelningen har räknat ut att det faktiskt kostar mindre i längden, med den inte oävna effekten att de flesta kunder faktiskt också blir nöjda.

Det här tror jag på. Jag tänker mig att man ser två kundsegment:
1) Kunniga kunder som kan argumentera för sig. De jag känner som tillhör den här kategorin brukar nöja sig med att få hårdvaran utbytt så snabbt det går och sen löser de resten själva. Chansen till merförsäljning är låg eftersom de oftast har hygglig koll på tekniken hemma. Ingen tekniker kommer någonsin behöva göra hembesök här.

2) Alla andra. Många är svåra att hjälpa via telefon och timmar kostar pengar. Det finns dessutom en enorm chans att deras "digitala hem" i övrigt inte lirar särskilt smidigt, vilket öppnar för en hel del merförsäljning, men en sådan sak upptäcks inte via telefon. Supportteknikern/säljaren/vadhansrollnuär kommer ju se/höra övriga brister under felsökningen. "Jaså, ni vill kunna titta på bilder och film på alla datorer? Känner ni till vad en nätverksdisk gör?" "Stannar internet när alla surfar på en gång? Routern är gammal och klarar inte så många anslutningar på en gång, låt mig visa en som gör det!" "Vill du ha dator i TV:n? Låt mig berätta om Compute Stick!" osv. Många i den här kategorin är inte medvetna om sitt behov, men kan säkert betala en slant för att få smidiga lösningar.

Jag brukar ta mina (numera rätt så gamla) föräldrar som exempel, de är relativt köpstarka och lägger gärna pengar på bra teknik men håller sig inte uppdaterade - de ser något de gillar hemma hos mig eller någon annan och undrar om jag kan ordna samma sak hos dem. En vecka senare har de köpt elektronik för ca 2-10 tusen, pengar som aldrig hade spenderats om de inte fått inspiration någonstans! Den här målgruppen är skitbra att få första tjing på!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men det känns som att ni missar jelt och hållet varför Komplett gör detta. Någon skrev på första sidan att de skulle börja ta betalt för detta om några år men missade den viktigaste konklusionen.
Nu måste ALLA leverera motsvarande tjänst gratis. Detta innebär att serviceföretag (och kanske andra elektronikföretag) får lägga ned och Komplett blir av med konkurrens. Om några år har Komplett säkert blött några miljoner på detta men de har fått marknadsandelar och då spelar det ingen roll om deras marginaler har gått ner för de har ökat sin omsättning och förhoppningsvis sin vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä det är klart att det beror på vem man hjälper och vad det är som man ska hjälpa dem med. Men generellt tycker jag om mitt jobb och jag gör det gärna på fritiden med. Så om någon här på Sweclockers behöver hjälp så kan ni kontakta mig

Riktigt fet ju

Kör du med (kostnadsfria) hembesök med ?

Jag har ett helt gäng som väntar isåfall, så kan jag göra lite roligare saker

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Så länge detta inte leder till högre priser kommer dom inte få några klagomål från mig.

Komplett är utan tvekan min go-to ÅF för datorkomponenter och har varit så dom senaste 10 åren, trots att man inte får några pingvinstänger.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

"Hej Komplett. Jag har köpt en dator i delar på Inet och kan inte sätta ihop den, kan ni komma och hjälpa mig?"