Komplett ger kostnadsfri support till alla – inklusive hembesök

Permalänk
Melding Plague

Komplett ger kostnadsfri support till alla – inklusive hembesök

I uppdrag att leverera bättre service börjar Komplett med gratis support till alla, oavsett om man är kund eller inte. I satsningen ingår även kostnadsfria hembesök i utvalda städer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande initiativ!

Permalänk
Konsolgrävare

Detta är ju grymt!

Alla är inte lika insatta i teknik och detta kan göra så fler vågar sig på att bygga sin första dator. Om det blir strul så vet man att man kan alltid ringa komplett för att få hjälp!

Tummen upp komplett!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Trodde först att det stod "Komplett ger fraktfritt" när man köper nåt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har svårt att fatta på rak arm hur man stolpat upp ett business-case för det här..

Permalänk
Entusiast

Vad... i?!
Vad är haken och vart fan kommer pengarna till detta ifrån?

Jag menar okej, telefonsupport kostar väl en del men kanske är värt det i längden på grund av PR men gratis hembesök?!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Har svårt att fatta på rak arm hur man stolpat upp ett business-case för det här..

Exakt min tanke. Nu snurrar "kugghjulen" i hjärnan för fullt. Finns någon hake? Isf vad? Hur många gratistimmar om året har man tänkt sig skänka bort? Tar man det på marknadskontot eller?

Permalänk
Medlem

Någon hake eller begränsning måste det väl ändå finnas? De kommer ju gå i konkurs ganska snart om de fritt hjälper alla obegränsat.
Har de några få personer per stad bara, och snart månadslånga väntetider på hjälp?

Permalänk
Medlem

"Du måste köpa det här för att det ska fungera"

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

"Du måste köpa det här för att det ska fungera"

Det var min tanke också, att supportnissarna kommer försöka kränga på en en massa grejer som egentligen inte behövs, eller hur är tanken annars att man ska tjäna pengar på detta?

Just nu vill jag bara veta vad haken är, för det måste finnas en. Inte ens chans i världen att de har råd att ge alla gratis support, och dessutom hembesök.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker synd om de som ska sitta med supporten? Var själv med en hel del hemska ärenden i min början av IT karriär och då var det ändå kunder inom företaget.

Permalänk
Medlem

Känns som en rejäl satsning för att få "Årets datorbutik". Förutspår dock att det kommer spåra ur med hembesöken så att de får sluta med dem och kommer således se ut som bad guys istället.

Gratis support kan man ju få redan genom Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Är det bara jag som tycker synd om de som ska sitta med supporten? Var själv med en hel del hemska ärenden i min början av IT karriär och då var det ändå kunder inom företaget.

Det är ju sådant man får räkna med om man tar ett jobb inom IT-support. Tål man inte att kunder är okunniga bör man inte jobba med det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra steg mot framtiden

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

gäller det om man köper dator i delar och ni bygger den hos mig med?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

It sounds a bit fishy.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Haha. Bästa pris på The Cable Guy.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att de gör som med den gratis frakten.
Börjar ta betalt för tjänsten när folk blivit vana att ringa hem tekniker för teknikhjälp.
Skulle gissa på någongång tidigt i vår.
Omöjligt att hålla detta som affärsidé någon längre tid.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att "haken" med detta erbjudande är att de får nya potentiella kunder genom att hjälpa folk. Tänk er småbarnsmamman Karin som får hjälp med sin några år gamla mobiltelefon, eller volvoraggaren Johan som får hjälp med sin kraschade Windowsinstallation.
Efter att ha fått professionell hjälp av KOMPLETT, var tror ni då att de vänder sig när de ska ha nya prylar?

Men mja, tveksamt om detta skulle gå runt ekonomiskt.

... Eller så är de ute efter att stjäla lägenhetsnycklarna för att sedan sälja folks elektronik som ny i butiken.

Permalänk

Den stora frågan är om det klår pingvinstänger?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

låter asgrymt. jag antar att dom planerar att finanisera detta med alla "oh den här behövs fixas den är sönder. kom så går vi in på komplett och beställer en ny"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Klart de förväntar sig att sälja mer. Svårt att säga att man inte vill köpa från Komplett när killen från Komplett säger att moderkortet är paj.

Men jag tycker ändå att det är ett bra initiativ. Det finns väldigt många som behöver hjälp med datorn och i slutändan köper en helt ny istället.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det är en tekniker eller en säljare som kommer hem till dig.....

Permalänk
Avstängd

Dom får gärna komma hem till mig och fika lite skulle nog inte sitta fel.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv

Dataintrång, en praktikant som har haft roligt? Jag fattar inte alls hur det ska gå ihop. Men det lär inte vara seniorerna som man får prata med då dessa hos andra aktörer ligger på runt 1000kr/h exkl moms.

Skrivet av tcg:

Skulle gissa på att de gör som med den gratis frakten.
Börjar ta betalt för tjänsten när folk blivit vana att ringa hem tekniker för teknikhjälp.
Skulle gissa på någongång tidigt i vår.
Omöjligt att hålla detta som affärsidé någon längre tid.

Ja det skulle vara en förklaring.

*edit*
Det står "Kundservice och köphjälp" vid telefonnumret, så det är nog begränsad felsökning man får och de remotar nog inte ens på ens datorer och hårdvara för att göra något. Även om de har hembesök, men jag har en känsla av att de ej vill konfigurera min linuxburk åt mig gratis. (ska ha vpn på den och gärna RD gateway om det går, sedan få in den i en windows domän etc )

Permalänk
Medlem

Självklart är det lånsiktiga målet att öka vinsten eftersom nuförtiden är det mestadels support och service som av avgörande för vilken butik man väljer. Priserna på grejerna och sortimentet är i stort sätt samma på de flesta "större" webshopparna ändå.

När det kommer till icke enthusiaster är marknadsföring viktigare än annat och detta är helt klart en marknadsföringskupp precis som cdon och netonet hade för några år sedan.

Permalänk

Gissningsvis har de med sig datorer samt datorkomponenter och en kortläsare.

Permalänk
Avstängd

Detta må vara ett "Tummen upp" för dem, men de har desto fler "Tummen ner" för annat, aldrig mer kund hos dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Någon hake eller begränsning måste det väl ändå finnas? De kommer ju gå i konkurs ganska snart om de fritt hjälper alla obegränsat.
Har de några få personer per stad bara, och snart månadslånga väntetider på hjälp?

"I vissa fall kan vi även erbjuda hembesök för att lösa dina problem på plats."

Gratis hembesök innebär att Komplett har första tjing på att erbjuda ett kostnadsförslag, något de kan tjäna mycket pengar på i och med att alla inte har möjlighet att lämna datorn på service. Väldigt få tror jag tar en stor desktop på bussen/tunnelbanan.

Jag tror att de kommer erbjuda gratis hembesök där de ser en möjlighet att tjäna pengar samtidigt som att de erbjuder gratis support via kundtjänst till alla, vare sig de kan tjäna pengar på det eller inte. Ett väldigt bra initiativ jag hoppas att fler hakar på. Om inte annat så lär de tappa många kunder då de flesta tar runt 500kr för felsökning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inget är gratis i livet har jag lärt mig sen länge..