Flog bygger pedalpall
Känner du också att tangentbord+mus inte räcker som inputkällor när du gibbar? Det gjorde jag! Så vad gör man, jo bygg en pedalpall!
Då jag har ett kinesis så blev första steget att bygga pallen och hårdkoppla tre av pedalerna in på pedalingången på tangentbordet. Tyvärr så glömde jag ta foton tidigare i projektet. Snickra, sy och lite lödning senare så blev resultatet såhär:

Tre pedaler räcker ganska långt men jag blev begränsad av att endast kunna mappa tangenter från tangentbordet till de tre pedalerna. Dvs inga tangenter+modifiers. Så vad pedalpallen behöver är ett eget kontrollerkort och firmware. Skaffade mig en teensy-lc som hjärna och började med mycket trial and failure skriva min egna tangentbordsfirmware. 3dprintade en ram för cherry mx som lätt kopplades in på labbplatta så att jag kunde sitta och programmera och testa lite smidigare.

Lödde på extra headers utöver de 7 som behövs till pedalerna så att om nån gång i framtiden jag får för mig att koppla in mer kringrustning på teensyn.

Gui för att mappa om pedalpallen.
I dagsläget så kan min firmware göra följande:
mappa en tangent+modifiers per pedal
hålla en running config med nuvarande mappning
spara running config till en boot config(sparas i eemprom) så jag slipper mappa om tangentbordet efter omstart av datorn
Än så länge så använder jag typ bara pedalpallen för push-to-talk och mute i teamspeak och mumble. Men hela tanken med pallen var att den skulle vara flexibel och kunna användas till massa olika saker. Framför allt använda obskyra tangentkombinationer som inte krockar med hårdkodade hotkeys i vanliga program.
//Flog
DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox