Röd fast pixel, garanti?
Hej!
Jag har precis köpt en ny skärm och har alltså upptäckt en pixel som alltid är röd. Skärmen är en Dell UltraSharp U2515H köpt från danska ProShop. Jag har bestämt mig för att höra av mig till dem och efterfråga en ny skärm eftersom den här inte var vad jag hade förväntat mig, men jag vill fråga er vilka era erfarenheter och rekommendationer är innan jag kontaktar dem. Har ni fått byta skärm? Hur gick det till? Vad brukar gälla egentligen?
Sverige har ju som bekant också starka konsumenträttigheter, bland annat har man returrätt när en vara inte levereras i ett skick som man rimligen kan förvänta sig. Köper man en cykel ska den inte ha en repa, och nya kläder ska inte ha lösa trådar. Men det finns ett visst tolkningsutrymme, och dessutom kan speciella regler gälla vid distansköp. Är det någon som kan mer om det här än mig och kan reda ut vad som gäller?
Förutom onlinebutikens policy och konsumentköplagen har Dell en egen garanti som lyder som följer.
What pixel defects are covered?
A Dell’s Premium Panel Guarantee applies to UltraSharp, Professional and Alienware monitors with bright pixel defects only. The Premium Panel Guarantee does not cover monitors with dark/ black type of dead pixels.
http://www.dell.com/learn/us/en/04/campaigns/dell-premium-pan...
Det låter som att pixlar/subpixlar som är fast i ett färgläge inte täcks av garantin, utan bara döda helt vita pixlar?
UPPDATERING;
Jag tog kontakt med DELLs kundtjänst här på Sweclockers forum, och efter att ha skickat serienummer samt en bild på den fasta pixeln så skickade de mig en ersättningsskärm med prioriterat bud, proceduren tog bara två dagar. Tyvärr hade även ersättningsskärmen även den en fast pixel, samt dessutom en mörk fläck (antagligen damm bakom skärmytan). Ersättningsskärmen var dessutom ganska dammig, vilket förstås bara var att torka av. Jag kontaktade kundtjänsten här igen med bilder och serienummer, och de levererade lika snabbt en andra ersättningsskärm. Även denna skärm hade pixelfel, denna gången två-tre fasta pixlar och en helt död. Kontaktade återigen kundtjänsten och fick en tredje ersättningsskärm. Denna totalt fjärde skärm verkar vara fri från pixelfel, men har en lite mörkare fläck som jag tror är damm någonstans mellan lagren under skärmytan. Det är dock något jag kan leva med.
Under hela förfarandet har kundtjänsten varit snabb både vad gäller svar, och vad gäller nya leveranser. Jag har alltid fått ett vänligt bemötande och samma person har tagit hand om mitt ärende hela vägen. Inga svar har känts som intetsägande standardsvar eller liknande, utan de har direkt adresserat mitt problem. Jag är mycket nöjd med min kundtjänstupplevelse.
Som masterstudent i ekonomi kan jag inte låta bli att tolka min upplevelse av företaget genom dessa glasögon. De verkar ha en strategi, åtminstone i det här segmentet, där interaktionen med kunder är prioriterad. Detta samtidigt som man håller nere kostnaderna för produktionen genom att tillåta en högre sannolikhet för fel (eventuellt genom färre stickprov och större standardavvikelse). Det är inte sannolikt att få tre bristfälliga produkter på rad om ens tio procent av skärmarna har brister av den här typen (vilket i sig är högt, köper man en produkt ska den ju normalt vara felfri). Detta kompenseras i sin tur, förutom med en bra kundtjänst, med en relativt frikostig garanti (även om den bör inkludera döda pixlar, man köper inte en skärm och förväntar sig att den ska ha svarta prickar). Priset på själva produkten är dessutom konkurrenskraftigt. Om det här stämmer så tror jag att det är en strategi som i grunden är positiv. Den som inte märker eller besväras av pixelfelen är nöjd med att ha köpt en bra produkt, och för den som besväras av det finns åtgärder att vidta för att också bli nöjd. Båda åtnjuter förstås kombinationen av ett bra pris för en bra produkt (se prisjakt.se för prisjämförelser och recensioner).
Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white