Grafikbuggar i Chrome med R9 290X

Permalänk
Medlem

Grafikbuggar i Chrome med R9 290X

Hej!

Köpte ett R9 290X för ca två månader sen, jätte nöjd med kortet, otrolig prestanda.

När jag installerade kortet så avinstallerade jag mina gamla drivrutiner (Nvidia Geforce GTX 660) först och sedan monterade jag kortet, och installerade det senaste drivrutinerna, vid detta tillfället installerade jag dom senaste beta drivrutinerna.

Kortet funkade klockrent, inga problem alls. Förutom då när jag öppnade Chrome, vilket är min goto webbläsare(kanske inte så länge till..grrr), sedan slog jag upp facebook, 9gag och youtube. När jag skrollade genom mitt flöde på facebook så märkte jag att samtliga GIF-bilder och automatiskt laddade filmklipp var svarta, pixelierade(stavning?) och grumliga, likadant gällde för 9gag's gif-bilder.

Grumligheten släppte ifall jag antingen laddade om filmklippet från början, eller väntade tills GIF'en hade loopat en gång och då var det inga problem alls.

Jag drog slutsatsen att det var beta drivisar som spökade, så jag lät det vara tills jag uppgraderade till win10.

Sagt och gjort, uppgraderade till win10, och installerade de senaste drivrutinerna, denna gången valde jag inte beta versionen. Men problemet kvarstod.

Nu börjar jag tro att det är Chrome som är boven, men märkte också att TeamViewer ger ifrån sig svarta kanter i fönstret, så tänkte ställa frågan här.

Någon som har en fundering på vad problemet kan vara?

TL;DR - Jag har grafikbuggar i Chrome i form av grumlighet, svart pixeliering på filmklipp och GIF bilder som började vid inköpet av ett nytt R9 290X.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Samma problem

@xamber: Har precis samma kort, køpte det fabriksøverklockat och har exakt samma problem. Har alltid trott det berodde på mitt kort men då har vi alltså samma problem. Ingen aning vad det kan bero på dock :/ Får du problem med t.ex. IE eller mozilla?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat? Vill bara veta eftersom sviktande agg kan ställa till alla möjliga konstiga problem.

Med det sagt låter det som att GPUn inte får tillräckligt hög spänning utanför spel och därför buggar, men om grafiken kräver det ska ju kortet hoppa upp i frekvens och spänning ändå. Har du provat flera olika drivrutiner? Grunden i den du kör i 10 kan ju vara samma som den du hade innan uppgraderingen, iaf 2D-delen. Testa äldre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Pelz: Jag har inte märkt några problem någon annanstans faktiskt.

@MultiMan: Kommer inte ihåg just nu, det är ett Corsair, men jag vet att jag ligger ungefär 100W under vad rekommendationen är, men har inte överklockat något och har bara 1 ssd och 1 mekanisk så jag tror jag är på det gröna i förbrukning eftersom jag omöjligt nyttjar hela agget.

Men det kan vara absolut som du säger att det är agget som är boven i det hela, drog aldrig den slutsatsen eftersom kortet presterar gudomligt vid högbelastning.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem innan, med 290X, i chrome och med Gif och så vidare.

Tänkte att jag skulle försöka lösa det när jag gör en nyinstallation av windows, men efter ett tag så försvann det helt, var inne nu på 9gag och kikade och det är inga problem.

Kör 15.7.1

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Samma i andra webbläsare också..

Idag testade jag både mozilla och IE, samma skit där. Märker det mest när jag scrollar igenom facebook, alla gifs och småfilmer blir helt svarta. Sjukt irriterande.

Men då borde det väl vara drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Det löste sig med att uppgradera mitt nätaggregat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Det löste sig med att uppgradera mitt nätaggregat.

Waht. Det hade jag verkligen inte kunnat tro, men då har man lärt sig något nytt då

Har alltid kört på säkra sidan när det gäller nätagg, så har aldrig haft några sånna problem..

Vad har du för PSU innan och vad har du nu?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Innan hade jag 500W tror jag, nu har jag 650W

Visa signatur

Citera för svar!