Nytt grafikkort i gammal speldator

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort i gammal speldator

Hallå allihopa,

Jag har en gammal dator (inga nya delar sedan 2009) som jag tänkte piffa till grafiken på. Nu undrar jag hur illa grafikkortet bottleneckar med min gamla processor (och de andra delarna)?

Datorn:

Dold text

Tänkte att ett R9 390 bör hålla fint i framtiden då den har gott om VRAM. Så är väl det jag tänkte köpa. MEN, är det så att R9'an skulle hållas tillbaka supermycket så får jag väl köpa ett billigare kort nu och sen köpa ny dator om ett par år eller så.

Vad säger ni? Är det någon vits med att köpa ett schysst grafikkort till den här datorn?

Kan tillägga att jag ska försöka köpa till mer RAM (har bara 4gb nu) och en skaplig IPS-skärm också (har två st 1280x1024 skärmar för tillfället, haha). Gör gärna de här köpen samtidigt som kortet, har ni rekommendationer är jag idel öra. Gillar IPS-skärmarna mer då verkar skarpare och ha bättre färgåtergivning, bryr mig inte om några ms i skillnad i responstid (har 25ms på skärmarna nu liksom). Budget för hela klumpen blir väl strax över 5000 kr.

Sen tänker jag väl så att det kanske inte är jättevärt att lägga ner massor på att bygga vidare med delar på ett så gammalt moderkort (DDR2 bl a)? Så sen när jag köper ny dator kan jag la bara flytta grafikkortet från denna dator till den nya, så slipper jag köpa det då också.

Permalänk
Medlem

Absolut kommer det bli ett lyft med ett nytt grafikkort även om du har lite äldre delar i övrigt.
Och som du säger är det ju bara flytta med grafikkortet i den nya datorn sen när det blir köp av den.

Permalänk
Medlem

@chippie
Tycker du ska kika in på netonnet obetydlygt dyrare samt fri frakt.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd?sortOr...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Processorn kommer att hålla tillbaka grafikkortet en hel del (I vissa fall), Men det är grafikkortet om något jag skulle uppgraderat i den datorn, Du kanske ska satsa på ett R9 380 istället och sedan uppgradera CPU, Moderkort samt minne så fort du har råd.

Har en dator med likadant moderkort som du har, Jag köpte dessa minnen: http://www.ebay.com/itm/Samsung-16GB-4x4GB-PC2-6400-DDR2-800-...

Billiga, Gratis frakt och fungerar utmärkt, Vill du spara in lite mer så satsa på ett 8GB kit: http://www.ebay.com/itm/New-SAMSUNG-8GB-2x4GB-PC2-6400-DDR2-8...

En SSD vore också ett bra köp till datorn.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av chippie:

Hallå allihopa,

Jag har en gammal dator (inga nya delar sedan 2009) som jag tänkte piffa till grafiken på. Nu undrar jag hur illa grafikkortet bottleneckar med min gamla processor (och de andra delarna)?

Datorn:

Dold text

Tänkte att ett R9 390 bör hålla fint i framtiden då den har gott om VRAM. Så är väl det jag tänkte köpa. MEN, är det så att R9'an skulle hållas tillbaka supermycket så får jag väl köpa ett billigare kort nu och sen köpa ny dator om ett par år eller så.

Vad säger ni? Är det någon vits med att köpa ett schysst grafikkort till den här datorn?

Kan tillägga att jag ska försöka köpa till mer RAM (har bara 4gb nu) och en skaplig IPS-skärm också (har två st 1280x1024 skärmar för tillfället, haha). Gör gärna de här köpen samtidigt som kortet, har ni rekommendationer är jag idel öra. Gillar IPS-skärmarna mer då verkar skarpare och ha bättre färgåtergivning, bryr mig inte om några ms i skillnad i responstid (har 25ms på skärmarna nu liksom). Budget för hela klumpen blir väl strax över 5000 kr.

Sen tänker jag väl så att det kanske inte är jättevärt att lägga ner massor på att bygga vidare med delar på ett så gammalt moderkort (DDR2 bl a)? Så sen när jag köper ny dator kan jag la bara flytta grafikkortet från denna dator till den nya, så slipper jag köpa det då också.

Det beror på vad du spelar om det kommer bottlenecka väldigt mycket. Du kan kolla testen nedan för att få en uppfattning om hur En Phenom 2 X4 9X0 presterar jämfört med en modern CPU. bläddra vidare i testet för fler spel.
http://www.sweclockers.com/test/18964-intel-core-i5-4690k-och...

Personligen skulle jag nog tittat på ett R9 380 istället med tanke på övrig hårdvara du sitter på. Angående DDR2 minnen så köp till 2x2 GB begagnat, kostar ett par hundralappar men kommer göra stor skillnad att gå upp från bara 4GB.

Permalänk
Medlem

Minnen kan man även kolla efter här.
http://www.tradera.com/ddr2-c3_121301?sortBy=TimeLeft

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Processorn kommer att hålla tillbaka grafikkortet en hel del (I vissa fall), Men det är grafikkortet om något jag skulle uppgraderat i den datorn, Du kanske ska satsa på ett R9 380 istället och sedan uppgradera CPU, Moderkort samt minne så fort du har råd.

Har en dator med likadant moderkort som du har, Jag köpte dessa minnen: http://www.ebay.com/itm/Samsung-16GB-4x4GB-PC2-6400-DDR2-800-...

Billiga, Gratis frakt och fungerar utmärkt, Vill du spara in lite mer så satsa på ett 8GB kit: http://www.ebay.com/itm/New-SAMSUNG-8GB-2x4GB-PC2-6400-DDR2-8...

En SSD vore också ett bra köp till datorn.

Tack! Lägger beställning direkt på samma minnen som du köpte.

SSD får nog vänta lite tills priserna dippar mer och man kan köpa en med lite mer utrymme. (även om det hade varit riktigt jäkla skönt att ha!)

Fortfarande osäker på det där med grafikkortet. Men är det så att jag ändå inte kan köra nya spel med höga grafikinställningar oavsett om jag tar en 380 eller 390 så är det ju som ni säger bättre med ett 380.

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite och måste väl säga att ett 380 säkert räcker alldeles utmärkt för tillfället. Spanade runt på SSD-diskar också och ett BX100 verkar ju väldigt uppskattat och faktiskt inte alltför dyrt. Så för tillfället har jag ett litet paket bestående av:

4x4gb RAM
23" Dell S2340L IPS skärm
Sapphire R9 380 grafikkort
BX100 250 gb SSD

De här delarna borde väl pigga upp hela datorn ganska rejält? Vad tror ni?

Har ni några bättre förslag på vad man borde byta ut i datorn istället? Bra tips på prisvärd IPS-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chippie:

Kollat runt lite och måste väl säga att ett 380 säkert räcker alldeles utmärkt för tillfället. Spanade runt på SSD-diskar också och ett BX100 verkar ju väldigt uppskattat och faktiskt inte alltför dyrt. Så för tillfället har jag ett litet paket bestående av:

4x4gb RAM
23" Dell S2340L IPS skärm
Sapphire R9 380 grafikkort
BX100 250 gb SSD

De här delarna borde väl pigga upp hela datorn ganska rejält? Vad tror ni?

Har ni några bättre förslag på vad man borde byta ut i datorn istället? Bra tips på prisvärd IPS-skärm?

Har du kollat så att moderkortet stödjer minnet? Men annars ser det bra ut. Det skulle pigga upp datorn en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W