Permalänk
Medlem

@mAster9: Inte spelat mycket Bethesda? De satsar aldrig på att göra "epix graphic", de gör dock de absolut bästa "open world" RPG spelen.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

de gör dock de absolut bästa buggigaste "open world" RPG spelen.

Där, jag fixade det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Där, jag fixade det åt dig.

Så buggigt tycker jag inte Skyrim var, Oblivion var dock lite av en röra. Men det var kasst rakt igenom tills Sheo och Knights of the Nine.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Hejsan mAster9,

Skrivet av mAster9:

Iofs värt det om man har en PC som klarar av att köra i minst 60 fps. Personligen lär jag vara tvungen att uppgradera grafikkortet, men det är knappast F4 värt med tanke på grafiken, då passar det bättre till konsolen.

Kan bli ett köp till PC först när det kommit någon grafik-mod. Blir datoruppgradering efter nyår.

Har man en någorlunda modern PC har man en PC som presterar bättre än en konsol.
60FPS är önskvärt men inte ett absolut krav för singelplayer FPS. Sänk upplösningen till "konsol-nivå" så klarar du dig fram till nyår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Så buggigt tycker jag inte Skyrim var, Oblivion var dock lite av en röra.

De har blivit bättre som du exemplifierar, och vi älskar ju dem ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan mAster9,
Har man en någorlunda modern PC har man en PC som presterar bättre än en konsol.
60FPS är önskvärt men inte ett absolut krav för singelplayer FPS. Sänk upplösningen till "konsol-nivå" så klarar du dig fram till nyår!

Lirar tyvärr inte på PC för att dra ner på inställningar.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mAster9:

Lirar tyvärr inte på PC för att dra ner på inställningar.

Köp till den plattform du föredrar att spela på helt enkelt.
Om du senare tycker att PC-utgåvans eventuella exklusiva moddar ger så pass mycket att du vill ha PC-utgåvan kommer den ändå troligen vara så pass billig vid tidpunkten att det inte handlar om någon större extrakostnad.

Permalänk
Medlem

Mad Max och Fallout crossover T-shirt design
https://www.teepublic.com/t-shirt/65889-road-warrior

Permalänk
Medlem

Någon som bestämt sig hus sin karaktär ska spelas?
Själv så kommer jag nog vara "ond" i min första playthrough, dvs strunta i karma och bara göra det som gynna mig själv mest.
Brukar alltid spela för "the greater good" då det brukar kännas som om man får ut mest av det ur spel där val spelar roll över vad som händer. Hoppas bara att man inte missar en massa quests och liknande när man är otrevlig.

Edit: När det gäller combat och stats så kommer jag nog köra sätta mest points i stealth, guns, speech och lockpick.
Rifle kommer troligtvis vara main vapen med en kraftig magnum eller en SMG för närstrid, beroende på hur bra gunplay dom lyckats skapa.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Någon som bestämt sig hus sin karaktär ska spelas?
Själv så kommer jag nog vara "ond" i min första playthrough, dvs strunta i karma och bara göra det som gynna mig själv mest.
Brukar alltid spela för "the greater good" då det brukar kännas som om man får ut mest av det ur spel där val spelar roll över vad som händer. Hoppas bara att man inte missar en massa quests och liknande när man är otrevlig.

Blir som vanligt skulle jag tro. Sneak/rifle. Huruvida god eller ej så växlar det oftast beroende på mitt humör och inget konsekvent genom hela spelet, åtminstone inte första varvet.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Någon som bestämt sig hus sin karaktär ska spelas?
Själv så kommer jag nog vara "ond" i min första playthrough, dvs strunta i karma och bara göra det som gynna mig själv mest.
Brukar alltid spela för "the greater good" då det brukar kännas som om man får ut mest av det ur spel där val spelar roll över vad som händer. Hoppas bara att man inte missar en massa quests och liknande när man är otrevlig.

Har alltid lirat läkare i fallout spelen förut, hög intelligence och science skill och medicine (doktor, first aid), men det känns som att de dummat ner min spelstil för fallout 4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyK:

Någon som bestämt sig hus sin karaktär ska spelas?
Själv så kommer jag nog vara "ond" i min första playthrough, dvs strunta i karma och bara göra det som gynna mig själv mest.
Brukar alltid spela för "the greater good" då det brukar kännas som om man får ut mest av det ur spel där val spelar roll över vad som händer. Hoppas bara att man inte missar en massa quests och liknande när man är otrevlig.

Wasteland Jesus samt någon form av rifle som vapen under större delen av spelets gång. När jag väl får möjlighet kommer jag mer eller mindre enbart köra Gauss Rifle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Någon som bestämt sig hus sin karaktär ska spelas?
Själv så kommer jag nog vara "ond" i min första playthrough, dvs strunta i karma och bara göra det som gynna mig själv mest.
Brukar alltid spela för "the greater good" då det brukar kännas som om man får ut mest av det ur spel där val spelar roll över vad som händer. Hoppas bara att man inte missar en massa quests och liknande när man är otrevlig.

Edit: När det gäller combat och stats så kommer jag nog köra sätta mest points i stealth, guns, speech och lockpick.
Rifle kommer troligtvis vara main vapen med en kraftig magnum eller en SMG för närstrid, beroende på hur bra gunplay dom lyckats skapa.

Bra inlägg!
Kul att få reda på hur andra spelar
Jag brukar välja en "omoralisk" god karaktär som föredrar sneak-attacker
Men "omoralisk" menar jag att om man med sex kan lösa problem/skaffa saker, gör jag det.
Samma sak gäller stöld. Är det inte fastbultat i golvet så....

Jämför man F3 med F2 hade man fler möjlöigheter i F2 att "ligga sig till" saker. Samma sak med att stjäla, eller smyga ner tidsinställda bomber i motståndarna.
Dessa typer av "alternativ" får de gärna ta med i F4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Någon som bestämt sig hus sin karaktär ska spelas?
Själv så kommer jag nog vara "ond" i min första playthrough, dvs strunta i karma och bara göra det som gynna mig själv mest.
Brukar alltid spela för "the greater good" då det brukar kännas som om man får ut mest av det ur spel där val spelar roll över vad som händer. Hoppas bara att man inte missar en massa quests och liknande när man är otrevlig.

Edit: När det gäller combat och stats så kommer jag nog köra sätta mest points i stealth, guns, speech och lockpick.
Rifle kommer troligtvis vara main vapen med en kraftig magnum eller en SMG för närstrid, beroende på hur bra gunplay dom lyckats skapa.

Jag brukar vara genomgående god i den mån det funkar, sedan kan det ju hända att man tröttnar på en specifik person eller så, men över lag brukar jag vara god i dessa spel.

Dock är det ju alltid kul att testa lite olika grejer, men då tycker jag det är roligast att testa extremerna, och vara så ond det bara går andra gången man spelar. Just får att se så bra det går hur mycket det faktiskt skiljer.

Jag brukar maxa upp intelligens och hanteringen av skjutvapen (gevär osv), det är nog inte helt ovanligt att folk spelar så.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Så buggigt tycker jag inte Skyrim var, Oblivion var dock lite av en röra. Men det var kasst rakt igenom tills Sheo och Knights of the Nine.

officiella bugfixar http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Skyrim_Patches
o-officiella bugfixar http://afkmods.iguanadons.net/Unofficial%20Skyrim%20Patch%20V...

inte så buggigt alls. några hundra bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

officiella bugfixar http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Skyrim_Patches
o-officiella bugfixar http://afkmods.iguanadons.net/Unofficial%20Skyrim%20Patch%20V...

inte så buggigt alls. några hundra bara...

Är mycket väl medveten om att det fanns många buggar, men det var knappt många som gjorde det ospelbart, eller mycket sämre än många andra spel som släpptes under den tiden.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jämför man F3 med F2 hade man fler möjlöigheter i F2 att "ligga sig till" saker. Samma sak med att stjäla, eller smyga ner tidsinställda bomber i motståndarna.
Dessa typer av "alternativ" får de gärna ta med i F4

För att inte nämna alla illasinnade rykten/perks man kunde få som t.ex. child killer

Brukar spela som god annars. Försökt spela som ond men det slutar bara med att jag spelar god igen. Var dock tvungen att spränga upp Megaton en gång för att uppleva det.

Maxar oftast intelligence och agility så mycket det går för max stats och max VATS.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

child killer

Ja den är nog ingen risk att få i Fallout 4, kan jag säga redan nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra inlägg!
Kul att få reda på hur andra spelar
Jag brukar välja en "omoralisk" god karaktär som föredrar sneak-attacker
Men "omoralisk" menar jag att om man med sex kan lösa problem/skaffa saker, gör jag det.
Samma sak gäller stöld. Är det inte fastbultat i golvet så....

Jämför man F3 med F2 hade man fler möjlöigheter i F2 att "ligga sig till" saker. Samma sak med att stjäla, eller smyga ner tidsinställda bomber i motståndarna.
Dessa typer av "alternativ" får de gärna ta med i F4

Just det där med bomber går även i Fallout 3. Går att smyga dit tidsinställda sprängmedel på NPCs. Även en sak de visade upp i de där fem trailers inför Fallout 3-lanseringen 2008 om jag inte minns helt fel.
Håller dock överlag med dig om att det gick att göra mer aktiviteter av tveksam moral i Fallout 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja den är nog ingen risk att få i Fallout 4, kan jag säga redan nu.

Nej, dom tog ju bort alla over the top saker redan i 3:an.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@Eldritzh: Själv tyckte jag att Oblivion inte alls var särskilt buggigt, utan funkade väldigt bra rakt igenom. Sen att själva main storyn var ohyggligt tråkig och själva spelet kändes lite halvdassigt var en annan femma.

Alla buggar jag hittade löstes snabbt och enkelt medelst konsollen, och hade aldrig något gamebreaking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller dock överlag med dig om att det gick att göra mer aktiviteter av tveksam moral i Fallout 2.

Det är fortfarande det bästa Fallout-spelet också.

Skrivet av chipw00t:

Nej, dom tog ju bort alla over the top saker redan i 3:an.

Ja tyvärr är moralpaniken över dataspelsvärlden mer utbredd idag, eftersom gemene man har mer koll på vad som händer nu i jämförelse med hur det var 1998.

Skrivet av Efta:

@DaveAzoicer: Själv tyckte jag att Oblivion inte alls var särskilt buggigt, utan funkade väldigt bra rakt igenom. Sen att själva main storyn var ohyggligt tråkig och själva spelet kändes lite halvdassigt var en annan femma.

Alla buggar jag hittade löstes snabbt och enkelt medelst konsollen, och hade aldrig något gamebreaking.

Oblivion var relativt buggigt, men kanske inte när du spelade patchade versioner senare?

Det man kan fixa i konsollen sträcker sig oftast bara till att rätta till fel åtstadkomna av slarvigt skrivna scripts, och slarvet med scriptingen i Oblivion gjorde ju att man nästan fick "spela" det mer genom konsollen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det är fortfarande det bästa Fallout-spelet också.

Jo, jag är beredd att hålla med om det.
Gameplay-mässigt är Fallout 3 och framåt såklart smidigare men Fallout 2 (men också Fallout) är nog ändå allt som allt bättre. Eller är det nostalgin som spökar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jo, jag är beredd att hålla med om det.
Gameplay-mässigt är Fallout 3 och framåt såklart smidigare men Fallout 2 (men också Fallout) är nog ändå allt som allt bättre. Eller är det nostalgin som spökar.

Fallout 2 har sin charm och dom nyare spelen har sin charm. Tvåan hade ju bra atmosfär och mörk humor.

Gillade 3:an något enormt när det begav sig. Hade några riktigt bra spelupplevelser runt den tiden med Fallout 3 och Bioshock spelen. Är nästan lite nostalgisk över det redan.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Fallout 2 har sin charm och dom nyare spelen har sin charm. Tvåan hade ju bra atmosfär och mörk humor.

Gillade 3:an något enormt när det begav sig. Hade några riktigt bra spelupplevelser runt den tiden med Fallout 3 och Bioshock spelen. Är nästan lite nostalgisk över det redan.

Hehe jo. Det var ju ett riktigt bra spel när den kom ändå. Småbuggig minns jag men inte värre än Skyrim eller New Vegas.
Själv riktigt älskade jag Point Lookout-DLC't. Stämningen, Hillbillys, fyrar, hembränt och annat krafs. Många andra har varit bra både till 3an och NV men just den är riktigt speciell för mig.

Permalänk
Medlem

Har spelat igenom New Vegas igen nu som uppvärmning och något jag verkligen hoppas på att dom förbättrar är inventory/crafting layouten och att dom gör det lite lättare att hitta nya quests.

Jag vet att lite av upplevelsen är att springa runt och helt plötsligt hitta ett nytt quest som leder till något roligt, men jag föredrar nog att endå vara säker på att man inte råkat missa någon NPC eller liknande.
Skulle också vara kul att kunna märka väggar med tex spray-färg för att veta vart man redan varit, för vissa byggnader är fan stora labyrinter där många rum och korridorer ser likadana ut.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Skulle också vara kul att kunna märka väggar med tex spray-färg för att veta vart man redan varit, för vissa byggnader är fan stora labyrinter där många rum och korridorer ser likadana ut.

Du, och en halv miljon andra har varit där och kladdat redan, så det skulle vara svårt för dem att skapa den där "stämningen" om man helt plötsligt kan måla överallt. Däremot tror jag att en mindre mod till pip-boy-kartan hade varit på sin plats, så man på ett bättre sätt ser vilken nivå man är på, och var man har varit. Kartan är helt värdelös när man har flera våningar över varandra, som det är i F3/F-NV.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du, och en halv miljon andra har varit där och kladdat redan, så det skulle vara svårt för dem att skapa den där "stämningen" om man helt plötsligt kan måla överallt. Däremot tror jag att en mindre mod till pip-boy-kartan hade varit på sin plats, så man på ett bättre sätt ser vilken nivå man är på, och var man har varit. Kartan är helt värdelös när man har flera våningar över varandra, som det är i F3/F-NV.
B!

Jo en bättre karta skulle ju också lösa problemet.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag har funderat lite på det här. Om man vill se hur världen skulle se ut efter ett kärnvapenkrig så vore väl det enklaste att kolla på Tjernobyl, eller hur? Jag tror nog de funderat på saken men frågan är om inte all växtlighet skulle vara för tungt att driva. Kan det vara orsaken till att man väljer en annan väg?

Senaste dokumentären jag har sett om området så är det inte så farligt längre.
De har tagit bort översta jordlagret (något man gör i Japan också nu), håller på att lägga på en ny "kupol" på reaktorn och växter och liv fortsätter som vanligt. Erfarenheten man har fått från detta har lett till att tex Fukushima har varit enklare och snabbare att tas hand om och effekten är betydligt mildare.

Kommer du bredvid reaktorn i Tjernobyl så ja... då är det ett problem.
Sjukhusets källare där de första brandmännens kläder ligger kvar är också vansinnigt radioaktivt, men annars är det inte så farligt tydligen.

Du kan titta lite på denna: https://www.youtube.com/watch?v=TRL7o2kPqw0
Om du flyger mycket, äter mycket bananer mm så får du i dig en del strålning ändå.
Det mer skrämmande är att att flyga riktigt högt är nästan lika illa som nära Tjernobyl, eller när du röntgas hos tandläkaren tex
När du dock jämför det med CT scan eller astronauter är det inget mot... rökaren

Är lite skrämmande likt Fallout i vissa delar av filmen dock. Övergivna husen, affärerna med allt liggande på golvet mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Eller är det nostalgin som spökar.

Tänk bara alla möjliga builds för karaktären, och vilken skillnad de gör, samt alla lustiga små perks och traits som påverkar någonting. Alla quests går som regel att klara på många olika sätt, och det går att ta sig igenom i stort sett hela spelet utan att t.ex. skjuta ett skott (beroende på skills). Jag hävdar bestämt att alla detaljer i Fallout 2 bidrar till ett djup som efterföljarna saknar.