Hjälp med upplägg av flexibel hemserver

Permalänk
Medlem

Hjälp med upplägg av flexibel hemserver

Hej!

Jag håller på att uppgradera LANet i huset och som ett steg av det är det tänkt att ordna en bra hemserver som ska användas till flertalet olika roller:

Det jag har koll på och gör i dagsläget:
1. ownCloud. Jag hostar en egen ownCloud server hemma som går i en virtuell maskin. Inga konstigheter här.
2. Spel och chattserver. Hostar egen server för kompisar att chatta och spela på, även här har jag skaplig koll på det hela.

Det nya som jag är osäker på:
3. NAS. Här är den nya delen som jag inte vet direkt hur man gör. Tanken är att den ska kunna lagra både säkerhetskopior av till exempel gamla digitaliserade foton, och samtidigt kunna användas som media-server för lokalt strömmande film och musik till exempelvis Kodi-HTPC i hemmet. Eftersom att denna ska köra exempelvis FreeNAS så är det lämpligt att lägga den i en virtuell maskin, eller tänker jag fel? Hur bör jag göra för att skilja på sådant som används relativt ofta (Strömmad film) jämfört med sådant som bara plockas fram ibland (bilder)? Vilket sett är det bästa att gå till väga för att visa bilder eller spela upp musik på klient-datorer?

Det är tänkt att rulla i en stationär dator med en AMD Phenom II x6 processor i sig bland annat, vilket borde vara mer än nog för mina behov.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Freenas är inte rekommenderat att köra virtuellt. Ska man göra det finns det vissa saker man ska ha koll på. Läs i forumet för det har diskuterats många gånger.

Du kan skapa olika raids för olika kritiska data om du vill men jag hade nog inte gjort det. Ta istället backup på det viktiga. Eller struntar man helt i raid och bara kör backup.

När jag körde musik från nas körde jag med foobar2000 och lät den indexera. Har du en bra mappstruktur på bilderna idag tycker jag inte att du behöver ta någon mjukvara till hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Freenas är inte rekommenderat att köra virtuellt. Ska man göra det finns det vissa saker man ska ha koll på. Läs i forumet för det har diskuterats många gånger.

Du kan skapa olika raids för olika kritiska data om du vill men jag hade nog inte gjort det. Ta istället backup på det viktiga. Eller struntar man helt i raid och bara kör backup.

När jag körde musik från nas körde jag med foobar2000 och lät den indexera. Har du en bra mappstruktur på bilderna idag tycker jag inte att du behöver ta någon mjukvara till hjälp

Hmm, så bara något lämpligt OS i en VM med massa lagring då? För att ta backup av den varje månad eller så?

Vad är då lämpligast vis att föra över film till klient? Kodi hade jag tänkt mig men ser allt för många olika alternativ som detta kan göras för att förstå vad som är lämpligast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Du kan köra en gemensam databas för kodi, eller köra helt enskilda installationer. Du pekar ut samma delade mapp oavsett. Men om man ska tex titta film på den sekundära skärmen när man spelar eller surfar på den primära tycker jag att typ vlc är ett bättre val.

Det är främst filsystemet zfs som är problemet. Läs på lite om det. Visst det är gott att ha redundanta diskar och skydd mot bitröta men samtidigt kostar det i hårdvara

Permalänk
Medlem

Plex är sjukt smidigt för att katalogisera och streama film och serier till allt oavsett var du är.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Kör själv Windows Homeserver 2011 (se specs i sign) och... 8 hårddiskar (7 för lagring) i nuläget.

2 diskar (500 gb) kör jag i Raid 1 och dessa två används just för familjefoton och viktiga dokument som jag inte gärna vill bli av med.

Använder servern till lagring och streaming av film via Plex som jag verkligen rekommenderar. Plex-servern ligger uppe och jag streamar till TV-n via mobil/surfplatta och Chromecast vilket funkar perfekt. Funkar även jättebra att streama via 3G/4G på resande fot och nära familj har också användarkonton och möjlighet att streama från min server ifrån sina hem.

Jättenöjd med WHS2011 då det är en välbekant windowsmiljö jag rör mig i. Testade FreeNAS och någon annan variant har jag för mig när jag byggde servern men upplevde det som rörigt och krångligt. Säkert busenkelt när man kan grunderna dock.

Servern i övrigt är tyst, strömsnål och enkel att uppgradera/underhålla en bra tid framöver.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Jag kan gå i god för herrarna ovans lovord gällande Plex, har man en gång börjat använda det är det verkligen guld värt att ha ett gemensamt mediabibliotek man kan komma åt var som helst. Kör det både lokalt via PHT, men även via webbläsare och mobila enheter. T om Windows-appen för Plex är grym, även den inbyggda appen för Samsung & Sony Tvs.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt köra på FreeNAS, kolla även på NAS4Free, det lämpar sig tydligen bättre för virtuell användning. Men kom ihåg att köra passthrough på controllern.