Permalänk

Datorn misslyckas att starta hela tiden

Hej.
Jag har i några veckor haft ett problem att datorn hänger sig vid start redan vid BIOS, sen om den lyckas ta sig till Windows efter några omstartningar (via resetknappen) så står det Automatisk Reperation fast inget händer, jag har låtit den stå på en hel natt. Efter si sådär 15 omstartningar brukar jag komma in och datorn funkar felfritt. Detta händer varje gång jag stänger av den.

Jag har fått några "BlueScreens" där jag fått felmeddelande 0xc0000098 från Windows.
Jag kör Windows 10 just nu men fick problemet redan när jag körde Windows 8(eller 8.1 jag är inte säker)

Jag har försökt leta runt men jag lyckas aldrig starta datorn i "Safe Mode" så jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra.

har ni frågor så fråga gärna. Behöver verkligen hjälp.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av hrosencranz:

Hej.
Jag har i några veckor haft ett problem att datorn hänger sig vid start redan vid BIOS, sen om den lyckas ta sig till Windows efter några omstartningar (via resetknappen) så står det Automatisk Reperation fast inget händer, jag har låtit den stå på en hel natt. Efter si sådär 15 omstartningar brukar jag komma in och datorn funkar felfritt. Detta händer varje gång jag stänger av den.

Jag har fått några "BlueScreens" där jag fått felmeddelande 0xc0000098 från Windows.
Jag kör Windows 10 just nu men fick problemet redan när jag körde Windows 8(eller 8.1 jag är inte säker)

Jag har försökt leta runt men jag lyckas aldrig starta datorn i "Safe Mode" så jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra.

har ni frågor så fråga gärna. Behöver verkligen hjälp.

Tack på förhand

Kör ett Memtest (kan du fixa genom en bootbar UBCD t.ex.) och sen ett hårddisktest (som du också kan plocka från en UBCD).
UBCD är gratis och du hittar det här: http://www.ultimatebootcd.com/

Rekommenderar Win32 Diskimager för att föra över det på en USB. För att boota in i USB får du fixa själv

Kolla även alla drivrutiner.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

@freddyfresh: Hej! Tack för svar.
Förstår dock inte alla förkortningar haha

Permalänk
Medlem

@hrosencranz: Vad hade du felat ha förklarat?

UBCD är kort och gott Ultimate boot cd. Den innehåller mycket diagnostikverktyg som Memtest och även diagnostikverktyg för hårddiskar. Det är som att boota en installation av Windows, fast istället får du en sån här bild:

Där du kan välja mellan dessa.
Det finns grymt mycket om detta på youtube och jag tror det är en bra start för dig

Win32 disk imager är ett program som hjälper dig göra bootbara usb:er för just såna här grejer.
Du hittar den här: http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Allt jag länkat är 100% gratis

Om du vill ha det ännu enklare, testa koppla ur ram-minnena en efter en och se om datorn startar sämre eller bättre
Testa dem en och en bara, går bäst så.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

@freddyfresh: Tack jag ska testa detta, återkommer om det funkar eller ej

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem som du innan. Det visade sig vara tre pins på cpu-sockeln som var böjda. Jag köpte ett nytt moderkort sen funkade det fint. Böjde tillbaka pinsen på det andra och det funkar också dock inte perfekt.
Det kan dock vara andra fel.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag hade ett liknande problem som du innan. Det visade sig vara tre pins på cpu-sockeln som var böjda. Jag köpte ett nytt moderkort sen funkade det fint. Böjde tillbaka pinsen på det andra och det funkar också dock inte perfekt.
Det kan dock vara andra fel.

Har inte varit inne och pillat i datorn på ett år, sen nu då jag kollade om hårddiskarna satt i ordentligt i moderkortet... Så har svårt att tro det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du väl fått igång datorn så kan du ju läsa av minidumpen, då får du reda på vad som är fel..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro