Varför är mjukvara kass i Windows att visa GPU version?

Permalänk
Medlem

Varför är mjukvara kass i Windows att visa GPU version?

Hej!

Ett irritationsmoment som jag råkar ut för gång på gång och tänkte höra om någon har ett förslag på "lösning".

Säkert har ni alla råkat ut för det i Windows någon gång. Kanske ni hjälper en kompis på distans att uppgradera sin dator, men denne vet inte var för hårdvara som sitter i för tillfället. Då ber ni han eller hon att köra dxdiag eller ladda ned Speccy som mycket korrekt visar exakt CPU och moderkorts modeller. Men sedan när det gäller GPUn så får man tillbaka ett högst vagt svar. Exempelvis i min dator får jag fram "AMD Radeon 7900 series". 7900 serien? Ja det kan ju vara två olika kort. Nu är detta relativt liten skillnad på dessa, men kan tänka mig långt värre fall.

Finns det något sett att veta mer exakt vilken modell på GPU som sitter i datorn?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hade problemet med att datorn visade "R9 200" series, vilket är betydligt fler Gpuer, jag brukar gå in i enheteshanteraren men det står samma under "Bildskärmskort"
Jag tror det är AMD som ställer till detta..

Googlade lite snabbt..
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Howtoidentifyt...
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Howtoidentifyt...
Lite krångligt men fungerar nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Ett irritationsmoment som jag råkar ut för gång på gång och tänkte höra om någon har ett förslag på "lösning".

Säkert har ni alla råkat ut för det i Windows någon gång. Kanske ni hjälper en kompis på distans att uppgradera sin dator, men denne vet inte var för hårdvara som sitter i för tillfället. Då ber ni han eller hon att köra dxdiag eller ladda ned Speccy som mycket korrekt visar exakt CPU och moderkorts modeller. Men sedan när det gäller GPUn så får man tillbaka ett högst vagt svar. Exempelvis i min dator får jag fram "AMD Radeon 7900 series". 7900 serien? Ja det kan ju vara två olika kort. Nu är detta relativt liten skillnad på dessa, men kan tänka mig långt värre fall.

Finns det något sett att veta mer exakt vilken modell på GPU som sitter i datorn?

Skyll inte på Microsoft utan på AMD.

R7 200 series: 6 olika kort.
R9 200 series: 7, 8 eller 9 beroende på hur man räknar. (270 och 270X är samma krets men 270X är klockad lite högre och såklart skämtet R9 255 som är mellan R7 250 och R7 250X)

Faktiskt 3 kort i HD 7900 series, HD 7990

OnT:
Be personen ladda ner GPU-Z och be honom/henne att säga både vilken serie det tillhör (HD 7900 t.ex.) och sedan antalet Shaders. Kolla sedan upp det på Wikipedia.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det kanske är annorlunda med AMD, men för mig ger HWiNFO all information jag behöver om allt inklusive grafikkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är det inte sättet som drivrutinerna väljer att visa det?

Men orka bry sig när GPUz och liknande finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Är det inte sättet som drivrutinerna väljer att visa det?

Men orka bry sig när GPUz och liknande finns.

Det är AMD som av någon orsak inte vill visa GPU-version. Nvidia visar nog.

Med GPU-Z måste man ändå kolla t.ex. Wikipedia för att se vilket "R9 200 series" som har 2560 shaders.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det visar korrekt för mig, men det är Nvidia. Är nog AMD som har problem där.
GPU-Z visar också kortet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Visar R9 200 series för min del också, däremot om jag trycker på "lookup" så presenteras det helt korrekt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!