Minirecension [Nano USB Bios programer], tillbehöret du inte viste du behövde!

Permalänk

Minirecension [Nano USB Bios programer], tillbehöret du inte viste du behövde!

I takt med att samlingen gamla överklockningsmoderkort vuxit och så även antalet kort som gått en oväntat död till möte så bestämde jag mig för att testa köpa hem en smidig Bios programmerare och valet föll på Nano USB Bios programer från ebay för strax över 150kr.

Med i paketet ingår även en länk så man kan ladda ner deras programvara vilken funkar utmärkt. Du installerar drivrutinen och sen känner datorn av programmeraren som vilket tillbehör som helst. Programmet som följer med ser ut som nedan. Read sparar undan din bios fil vilket kan vara bra innan du testar något special bios. Write skriver in ett nytt. Verify jämför bioset med tex en original fil från tillverkarens hemsida eller vad du nu väljer. Enkelt sätt att faktiskt verifiera att något är fel på det som ligger på chippet (på 2 av de korrupta korten jag hade där jag visste vilken version som låg på chippet visade denna funktionen ett error!)

Nu säger ni som varit med ett tag, praktiskt men det där kan man ju lösa via hotflash (att man startar ett moderkort och förbereder att flasha bios men byter chip innan man startar) och visst stämmer det i visa fall även om det känns klart mer riskabelt, jag har i alla fall varit riktigt nervös de gångerna jag testat! Sen så ställer det helt andra krav på att du måste ha kompatibla moderkort mm hemma, då vissa Bios inte går med på att flashas i andra tillverkares moderkort osv.
På samma sätt underlättar detta tillbehör när man testat flasha ett moddat bios eller med fel bios, tex ett bios från ett dyrare men komponentmässigt liknande kort för att försöka låsa upp egenskaper då tillverkarnas egna biosflash alternativ ofta är lite kinkiga på den fronten samtidigt som risken att du inte får någon boot alls efteråt inte är helt oväsentlig.

Jag har räddat 3 moderkort idag och är riktigt nöjd med köpet i alla fall men om jag ska rekomendera något så är det att lägga till ett par kronor och få med en DIP8-SOP8 adapter för det var ett mindre helsike att lösa det själv genom att förlänga benen på SOP8 chipet för att det skulle gå att flasha. Chipet är litet (typ 4x5mm eller nått), benen är mindre och man är livrädd för att råka knäcka ett av dom när man ska böja rätt förlängningen för att den ska passa i hålet.

Sist vill jag tacka @Fluffarn för tipset om denna programmerar även om det tog lång tid innan jag kom till skott, han har även visat hur man kan lösa det hela hemma, Biosprogrammerare & AM3 MITX, om man vill ha ett roligt DIY projekt.

ps, antar att klart vanligaste anledningen till ett korrupt bios har med att man gör något lite extremare att göra så tänkte den kunde passa bra här

Permalänk
Medlem

Nice, jag letade efter något liknande igår men blev osäker på vad som skulle införskaffas, nu blir det en likadan + SPI Reverse Socket Kit.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Nice, jag letade efter något liknande igår men blev osäker på vad som skulle införskaffas, nu blir det en likadan + SPI Reverse Socket Kit.

Roligt det var till glädje för någon

Permalänk

Kan man rädda moderkort med "trasig" bios dvs där det gick fel i flashningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av ShatteredXs:

Kan man rädda moderkort med "trasig" bios dvs där det gick fel i flashningen

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, funkar utmärkt, har du tur så har du ett PLCC32 eller DIP8 chip som du bara kan lyfta ur sin sockel på moderkortet och sen bara flasha om i en annan dator med detta redskap. Med lite otur är det ett SOP8 chip som är fastlödat (sista bilden är på ett sådant), då är det bara att löda loss det och sen antingen köra den jobbiga lösningen jag gjorde eller stoppa det i adaptern som jag borde ha köpt med för att flasha om det.

Permalänk
Medlem

Bra guide, tack!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jupp, funkar utmärkt, har du tur så har du ett PLCC32 eller DIP8 chip som du bara kan lyfta ur sin sockel på moderkortet och sen bara flasha om i en annan dator med detta redskap. Med lite otur är det ett SOP8 chip som är fastlödat (sista bilden är på ett sådant), då är det bara att löda loss det och sen antingen köra den jobbiga lösningen jag gjorde eller stoppa det i adaptern som jag borde ha köpt med för att flasha om det.

o.o jävlar vad najs har ett till z97 g5 här hemma som bara ligger och skräpar kanske blir en lan dator av den då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lanbonden: Jag köpte en CH341A baserad programmerare. Dock är programmet horribelt och hälften är på Kinesiska.... xD

Får den således inte att fungera alls.
Denna fungerade fint eller?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av ShatteredXs:

o.o jävlar vad najs har ett till z97 g5 här hemma som bara ligger och skräpar kanske blir en lan dator av den då

Skickades från m.sweclockers.com

Imponerande att lyckas få alla 3 bios korrupta på kortet men ja det kortet borde vara lätt att fixa om jag har rätt för mig och det har ett extra bios som är löstagbart.

Skrivet av DavidtheDoom:

@lanbonden: Jag köpte en CH341A baserad programmerare. Dock är programmet horribelt och hälften är på Kinesiska.... xD

Får den således inte att fungera alls.
Denna fungerade fint eller?

Jag har testat den på tre olika moderkort än så länge, där alla 3 hade olika typer av bios chip (PLCC32, DIP8 och SOP8) och alla 3 fungerade direkt utan något problem. Ett tips som sagt är att köpa till en DIP8-SOP8 adapter så du slipper den riktigt pilliga lödningen för att få på extra långa ben på chippet som jag visade i sista bilden

Har sett att det finns olika adaptrar också. Den vanliga på ebay som man kan få med i paketet verkar vara som den nedan där man får löda fast chippet.

Sen har jag sett denna lite smidigare typen också.

Permalänk
Medlem

@lanbonden:

Tackar man tackar att man får lite beröm i tråden! Jag blir otroligt lycklig av att se dig leka med sådant här! Såg också SOP convertern längre ner, bra bra

Verkar som trevlig programvara också från eBay-prylen. Lite trevligare än att sitta och jävlas i DOS eller SystemRescue Jag tror jag köper en egen själv, istället för att bygga ut min uppfinning för att supporta PLCC-32..! Det var ett jävla jobb då jag väl kom in på det!

Vacker guide, och jag är rejält stolt! You go girl! <3

För övrigt, vi håller just nu på att rädda grafikkort i reflow-ovens om du är intresserad Vi funderade på att lägga upp en liten artikel på hur det fungerar, och vad vi använder!

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

@lanbonden:

Tackar man tackar att man får lite beröm i tråden! Jag blir otroligt lycklig av att se dig leka med sådant här! Såg också SOP convertern längre ner, bra bra

Verkar som trevlig programvara också från eBay-prylen. Lite trevligare än att sitta och jävlas i DOS eller SystemRescue Jag tror jag köper en egen själv, istället för att bygga ut min uppfinning för att supporta PLCC-32..! Det var ett jävla jobb då jag väl kom in på det!

Vacker guide, och jag är rejält stolt! You go girl! <3

För övrigt, vi håller just nu på att rädda grafikkort i reflow-ovens om du är intresserad Vi funderade på att lägga upp en liten artikel på hur det fungerar, och vad vi använder!

Jag är absolut intresserad av att se mer av ert Reflow projekt. tänkt vilken potential för retro överklockning om man har utrustningen till att kombinera korten! Säg att du har 2 Geforce 6600 GT där det ena har bra kärna och det andra riktigt goa minnen, så bara flyttar du över minneskretsarna och får ett monsterkort!

Permalänk
Medlem

@lanbonden: Det går alltid att införskaffa kort! Sitter i alla fall på 2x GT 9800'as som ej fungerar för tillfället De ska reflow'as och fixas. Ett mobo ska också LGA771 moddas ikväll!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fluffarn:

@lanbonden:

Tackar man tackar att man får lite beröm i tråden! Jag blir otroligt lycklig av att se dig leka med sådant här! Såg också SOP convertern längre ner, bra bra

Verkar som trevlig programvara också från eBay-prylen. Lite trevligare än att sitta och jävlas i DOS eller SystemRescue Jag tror jag köper en egen själv, istället för att bygga ut min uppfinning för att supporta PLCC-32..! Det var ett jävla jobb då jag väl kom in på det!

Vacker guide, och jag är rejält stolt! You go girl! <3

För övrigt, vi håller just nu på att rädda grafikkort i reflow-ovens om du är intresserad Vi funderade på att lägga upp en liten artikel på hur det fungerar, och vad vi använder!

Sure, nöjda med regulatorn? Viktigt att få en bra preheat och sedan bra kylning av lodet för att det ska blir riktigt toppen.

Skrivet av lanbonden:

Jag är absolut intresserad av att se mer av ert Reflow projekt. tänkt vilken potential för retro överklockning om man har utrustningen till att kombinera korten! Säg att du har 2 Geforce 6600 GT där det ena har bra kärna och det andra riktigt goa minnen, så bara flyttar du över minneskretsarna och får ett monsterkort!

Hmmm, låter ju inte helt fel. Börja bygga testsystem för att testa minnen direkt med oscilloskop och funktionsgeneratorer.... Hmm...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

@lanbonden: Det går alltid att införskaffa kort! Sitter i alla fall på 2x GT 9800'as som ej fungerar för tillfället De ska reflow'as och fixas. Ett mobo ska också LGA771 moddas ikväll!

Den fetmarkerade delen har min tjej fått erfara, tror jag har någonstans runt ~25 AGP kort och 40 PCIe kort än så länge, dock i princip inga dubbletter än.
Så lägg gärna upp dokumentation på när du kör för vore intressant att testa flytta rundor lite minne mellan de olika korten för att inte snacka om att det är rätt billigt att köpa hem lösa minnesmoduler av rätt typ via ebay tex.

Än så länge har jag bara Vmodat ett tiotal kort men är riktigt sugen på att ta det till nästa nivå med ett Zombiekort för bättre spänningsförsörjning

Skrivet av DavidtheDoom:

Sure, nöjda med regulatorn? Viktigt att få en bra preheat och sedan bra kylning av lodet för att det ska blir riktigt toppen.
Hmmm, låter ju inte helt fel. Börja bygga testsystem för att testa minnen direkt med oscilloskop och funktionsgeneratorer.... Hmm...

känns som en minnes testbänk är rätt komplicerad för att inte prata om dyr att tillverka för att ha hemma, men visst hade det varit ball.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Den fetmarkerade delen har min tjej fått erfara, tror jag har någonstans runt ~25 AGP kort och 40 PCIe kort än så länge, dock i princip inga dubbletter än.
Så lägg gärna upp dokumentation på när du kör för vore intressant att testa flytta rundor lite minne mellan de olika korten för att inte snacka om att det är rätt billigt att köpa hem lösa minnesmoduler av rätt typ via ebay tex.

Än så länge har jag bara Vmodat ett tiotal kort men är riktigt sugen på att ta det till nästa nivå med ett Zombiekort för bättre spänningsförsörjning

känns som en minnes testbänk är rätt komplicerad för att inte prata om dyr att tillverka för att ha hemma, men visst hade det varit ball.

Att rigga upp en funktionsgenerator med lite OPs för att få delay och kunna öka frekvensen är nog inte för farligt. Att kunna mäta av systemet schysst är på tok för jobbigt och dyrt om vi snackar schyssta oscilloskop med flera kanaler och bra precision på låg impendans inputs.

Men för en 10-15000kr är det nog fullt möjligt, men då får man nog mäta en cell i taget typ xD

Edit:
Gällande zombiekort. Börjar bli mer och mer bekväm med tanken på att bygga en egen linjär spänningsregulator. På så sätt skulle jag kunna åstadkomma en mycket stabil och fin spänning. Tänk Zombiekort men byggt för att vara enkelt reglerbart.

Montera in mätpunkter direkt på kortet och även ha trimpots för direkt regulering av spänningen.

Zombiekort verkan nästan krångligare. Men hittar man ett schysst GTX580 som går att slakta eller något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att rigga upp en funktionsgenerator med lite OPs för att få delay och kunna öka frekvensen är nog inte för farligt. Att kunna mäta av systemet schysst är på tok för jobbigt och dyrt om vi snackar schyssta oscilloskop med flera kanaler och bra precision på låg impendans inputs.

Men för en 10-15000kr är det nog fullt möjligt, men då får man nog mäta en cell i taget typ xD

Edit:
Gällande zombiekort. Börjar bli mer och mer bekväm med tanken på att bygga en egen linjär spänningsregulator. På så sätt skulle jag kunna åstadkomma en mycket stabil och fin spänning. Tänk Zombiekort men byggt för att vara enkelt reglerbart.

Montera in mätpunkter direkt på kortet och även ha trimpots för direkt regulering av spänningen.

Zombiekort verkan nästan krångligare. Men hittar man ett schysst GTX580 som går att slakta eller något.

Du menar helt enkelt något liknande Evga E-power, Asus A-power mm. Som jag har förstått det så borde det vara så pass lätt så jag hade klarat att bygga ett sånt kort till tex ett geforce2 eller 4 men moderna kort kräver så höga strömmar så det blir riktigt komplicerat.

Som lite exempel drar ett Geforce 980 Ti i 2GHz+ och med 1.8 i Vcore runt 1500W vilket ställer sjuka krav på den använda strömförsörjningen.

Problemet med dessa E-power kort är att de är omöjliga att få tag i om man inte är sponsrad så en Zombie från tex ett gtx 580 lightning vore en trevlig ersättare för benchning av äldre kort vilket är mitt mål då modern överklockning bara är sjukt dyrt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Du menar helt enkelt något liknande Evga E-power, Asus A-power mm. Som jag har förstått det så borde det vara så pass lätt så jag hade klarat att bygga ett sånt kort till tex ett geforce2 eller 4 men moderna kort kräver så höga strömmar så det blir riktigt komplicerat.

Som lite exempel drar ett Geforce 980 Ti i 2GHz+ och med 1.8 i Vcore runt 1500W vilket ställer sjuka krav på den använda strömförsörjningen.

Problemet med dessa E-power kort är att de är omöjliga att få tag i om man inte är sponsrad så en Zombie från tex ett gtx 580 lightning vore en trevlig ersättare för benchning av äldre kort vilket är mitt mål då modern överklockning bara är sjukt dyrt.

Nej, det är knappast några unika komponenter korten använder. Dock är 800+ Ampere oftast väldigt svårhanterat, självklart! Blir ju switchat och inte linjärt vid så höga strömmar.

Säger att istället för att köpa så kan man bygga själv. Borde vara vettigt för mig som Elektroingenjörsstudent att ha i min portfolio. Krävs en hel del simuleringar för att bli av med rippel och få det stabilt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, det är knappast några unika komponenter korten använder. Dock är 800+ Ampere oftast väldigt svårhanterat, självklart! Blir ju switchat och inte linjärt vid så höga strömmar.

Säger att istället för att köpa så kan man bygga själv. Borde vara vettigt för mig som Elektroingenjörsstudent att ha i min portfolio. Krävs en hel del simuleringar för att bli av med rippel och få det stabilt.

Vore absolut en intressant del att ha hemma, för tex gammal AGP benchning så skulle ett kort i storleksordningen justerbart från 1 till 3V och upp till 250W vilket borde räcka till allt inklusive Nvidias 7950 GT.

Sen får kortet gärna ha 2 separata kanaler så man har en egen kanal till minnet

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lanbonden: Antal faser är inga problem att bygga.
Kan ju skapa flera individuella outputs som man löder samman för att skapa en stor fas till GPU och en mindre till Minnet.
Dock svårare om man vill reglera samtliga individuellt helt fristående. EPower V2 har ju 14 faser så tar inte allt för mycket plats.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Självklart, att konstruera ett kort med en 200W fas hade varit en riktig bragd. Menade såklart att separera faserna till minnet från de till GPU så man kan justera då båda spänningarna separat precis som du skriver.

Kollade faktiskt om det var möjligt att få till något liknande som examensarbete men de tyckte inte det passade in på min utbildning (varför jag inte valde electro är ett stort frågetecken så här i efterhand..)

Permalänk
Medlem

Funkade fint vid första testet - ett moderkort "lagat".
Smidigt med clipet så man slipper massa lödarbete

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Funkade fint vid första testet - ett moderkort "lagat".
Smidigt med clipet så man slipper massa lödarbete

http://i.imgur.com/Udu0XXc.jpg

Den där tillsatsen med klämman verkar sjukt smidig! Funderar starkt på att skaffa en!

Permalänk
Medlem

Kanske dåligt hyfs att återuppliva en såhär gammal tråd men jag hittade denna via google för att jag själv hade lyckats med precis detta på ett gammalt moderkort.

Idag är det som ni säkert vet svårare att importera in från ebay osv än vad det var förut, finns det någon av er som har något sånthär liggandes som ni ej längre använder (och fortfarande fungerar, 4 år senare)?

Permalänk
Medlem

Smidigt men jag är alltid lite skeptisk mot mjukvara som kommer med från ebay. Förr var det ju inte helt ovanligt att de kunde slinka med ett och annat virus...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Kanske dåligt hyfs att återuppliva en såhär gammal tråd men jag hittade denna via google för att jag själv hade lyckats med precis detta på ett gammalt moderkort.

Idag är det som ni säkert vet svårare att importera in från ebay osv än vad det var förut, finns det någon av er som har något sånthär liggandes som ni ej längre använder (och fortfarande fungerar, 4 år senare)?

Svarar på min egen fråga om någon mer skulle söka efter detta och snubbla över tråden:

https://www.amazon.de/gp/product/B07SNTL5V6/ref=ppx_yo_dt_b_a...

100+50kr frakt betalade jag för detta, fraktas från tyskland. Inkluderar den smarta klämman för att slippa löda osv.
Engelsk beskrivning på objektet finns på amazon us:

https://www.amazon.com/KeeYees-SOIC8-EEPROM-CH341A-Programmer...

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera denna tråd med att programmet har uppdaterats i version 1.1 vilket medförde att jag kunde flasha ett z97 moderkort.

Någon som lyckats flasha ett Asus B450 moderkort? De har en header på moderkortet och det finns ett speciellt adapterkablage att köpa för ändamålet. Tänkte för framtida eventuella låsningar för biosuppgradering där man av misstag fått stöd för en cpu man inte har osv..

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Jag har ett PLCC32 bios. Vilken usb adapter kan rekommenderas? https://shop.tvsat.com.pl/en_GB/p/2pcs-EN29F002ANT-70JC-2MBIT...

Permalänk
Medlem

PLCC32 finns det en plats för direkt i prommern, det behövs ingen adapter.

Däremot har jag inte hittat något kit med alla tänkbara adaptrar som man kan tänkas behöva framöver. Någon som har något tips om det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Så det passar i den adapter som du köpte? De är 32 pins.

Permalänk

Passar de till 32 pins? Antar att alla PLCC-32 är 32?