Minirecension [Nano USB Bios programer], tillbehöret du inte viste du behövde!
I takt med att samlingen gamla överklockningsmoderkort vuxit och så även antalet kort som gått en oväntat död till möte så bestämde jag mig för att testa köpa hem en smidig Bios programmerare och valet föll på Nano USB Bios programer från ebay för strax över 150kr.

Med i paketet ingår även en länk så man kan ladda ner deras programvara vilken funkar utmärkt. Du installerar drivrutinen och sen känner datorn av programmeraren som vilket tillbehör som helst. Programmet som följer med ser ut som nedan. Read sparar undan din bios fil vilket kan vara bra innan du testar något special bios. Write skriver in ett nytt. Verify jämför bioset med tex en original fil från tillverkarens hemsida eller vad du nu väljer. Enkelt sätt att faktiskt verifiera att något är fel på det som ligger på chippet (på 2 av de korrupta korten jag hade där jag visste vilken version som låg på chippet visade denna funktionen ett error!)

Nu säger ni som varit med ett tag, praktiskt men det där kan man ju lösa via hotflash (att man startar ett moderkort och förbereder att flasha bios men byter chip innan man startar) och visst stämmer det i visa fall även om det känns klart mer riskabelt, jag har i alla fall varit riktigt nervös de gångerna jag testat! Sen så ställer det helt andra krav på att du måste ha kompatibla moderkort mm hemma, då vissa Bios inte går med på att flashas i andra tillverkares moderkort osv.
På samma sätt underlättar detta tillbehör när man testat flasha ett moddat bios eller med fel bios, tex ett bios från ett dyrare men komponentmässigt liknande kort för att försöka låsa upp egenskaper då tillverkarnas egna biosflash alternativ ofta är lite kinkiga på den fronten samtidigt som risken att du inte får någon boot alls efteråt inte är helt oväsentlig.
Jag har räddat 3 moderkort idag och är riktigt nöjd med köpet i alla fall men om jag ska rekomendera något så är det att lägga till ett par kronor och få med en DIP8-SOP8 adapter för det var ett mindre helsike att lösa det själv genom att förlänga benen på SOP8 chipet för att det skulle gå att flasha. Chipet är litet (typ 4x5mm eller nått), benen är mindre och man är livrädd för att råka knäcka ett av dom när man ska böja rätt förlängningen för att den ska passa i hålet.

Sist vill jag tacka @Fluffarn för tipset om denna programmerar även om det tog lång tid innan jag kom till skott, han har även visat hur man kan lösa det hela hemma, Biosprogrammerare & AM3 MITX, om man vill ha ett roligt DIY projekt.
ps, antar att klart vanligaste anledningen till ett korrupt bios har med att man gör något lite extremare att göra så tänkte den kunde passa bra här