Permalänk

Tips till Gamingrum

Tjena!

Har äntligen lyckats övertala frugan om att få göra om vårat gästrum
till ett komplett gaming rum. Nu ska säng och allt ut och jag har helt fria händer.

Kommer "bygga" mitt egna skrivbord av en gammal vit antikdörr som jag hitta i förådet, behandla trät och sätta en glasskiva över hela.
Och sätta upp den längs hela väggen med reglar så jag slipper ben. (bilder kommer)

Vill ha lite tips & hjälp på saker att fixa, måste-ha-saker i ett gaming rum, tips på inredning etc.

OM ni hade haft fria händer och gott om pengar att lägga på ett gamingrum, VAD hade ni gjort då?
Kom med massa tips etc. Vill få ett riktigt snyggt och stilrent rum som bara skriker gaming.

/Mattias

Permalänk
Medlem

Hur stort är rummet?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lillmatte013:

Tjena!

till ett komplett gaming rum. Nu ska säng och allt ut och jag har helt fria händer.

Kommer "bygga" mitt egna skrivbord av en gammal vit antikdörr som jag hitta i förådet, behandla trät och sätta en glasskiva över hela.
Och sätta upp den längs hela väggen med reglar så jag slipper ben. (bilder kommer)

Vill ha lite tips & hjälp på saker att fixa, måste-ha-saker i ett gaming rum, tips på inredning etc.

OM ni hade haft fria händer och gott om pengar att lägga på ett gamingrum, VAD hade ni gjort då?
Kom med massa tips etc. Vill få ett riktigt snyggt och stilrent rum som bara skriker gaming.

/Mattias

En Bild först och planlösning

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av seigmenn:

Hur stort är rummet?

Skrivet av andra94:

En Bild först och planlösning

Sant.. haha

Ska fota allt när ja kommer hem och posta!!

Permalänk
Medlem

Höj och sänkbart skrivbord skulle jag säga där den primära datorn skall vara, sjukt gött (jag har gjort liknande med vårt gästrum)

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

*LEDs
*LEDs
*LEDs
*Posters med humor
*LEDs
*Dx-racer stolar (because why not)
*LEDs
*Cleant ska det vara
*Onödiga lathetsgrejer såsom minikyl
*LEDs

Lite ironi förstås, men min idé med ett gamingrum är mycket customization, typ RGB leds.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillmatte013:

Tjena!

/Mattias

Säger bara "vanta black" på väggarna om du har extremt gott om pengar alltså. Är du bara rik och har fria händer av frugan kan du bortse från detta.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Säger bara "vanta black" på väggarna om du har extremt gott om pengar alltså. Är du bara rik och har fria händer av frugan kan du bortse från detta.

Finns redan!

Nevars, vita/beiga väggar kommer de va !

Permalänk
Medlem

Höj/sänkbart datorbord såklart.
Och en rejäl fristående arbetsyta med sjuk belysning och massor av fördragna kablar.

Ett annat måste är ju möjlighet att knöla in ett gäng extra system i rummet m.h.a. t.ex. fällbara bord.

Kablage dras via taket för att få ett fullständigt kabelfritt golv.
Inte så supersnyggt med hängande kablar kanske men oerhört praktiskt.

Permalänk

så som @crazysanta påpekade, höj- och sänkbara skrivbord. Det är A och O för ergonomin i längden och IKEA säljer sitt eldrivna underrede löst så att du själv kan välja bordsskiva. jag skulle även skaffa gamingstolar från DXracer eller liknande.
IKEA underrede för höj- och sänkbara skrivbord:
160x80 cm
120x80cm
160x110 cm (underrede för hörnskrivbord)
Samtliga finns i både vitt och svart.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Kör hårt

Kylskåp
RGB-LEDS (philips hue så slipper man röra sig till någon dosa för att tända)
Gardiner/persienner(?)
Fotstöd samt en bra stol
Höj&sänkbart bord
Ljudsystem(?)

Ge oss några bilder, så ska vi se till att din fru ångrar att hon sa ja till detta projekt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Lite inspiration kanske http://coolcomputersetups.com/images/f90c44.jpg

*Retro Tv-spel är ett måste!
*Kylskåp
*Gaming posters
*Mycket leds
*Monter med vintage figurer och dyligt

Permalänk
Medlem

Kylskåp ? -.- usch.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Höj/sänkbart datorbord såklart.

Skrivet av Skogsmard:

så som @crazysanta påpekade, höj- och sänkbara skrivbord. Det är A och O för ergonomin i längden och IKEA säljer sitt eldrivna underrede löst så att du själv kan välja bordsskiva. jag skulle även skaffa gamingstolar från DXracer eller liknande.
IKEA underrede för höj- och sänkbara skrivbord:
160x80 cm
120x80cm
160x110 cm (underrede för hörnskrivbord)
Samtliga finns i både vitt och svart.

Vem sjutton står och spelar?

Planscher! Massor av dem.

Hur stort är rummet? En soffa, tv och konsoller behövs i ett gamingrum

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillmatte013:

Finns redan!

Nevars, vita/beiga väggar kommer de va !

Detta lilla kylskåp för att kyla drycken?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vem sjutton står och spelar?

Planscher! Massor av dem.

Hur stort är rummet? En soffa, tv och konsoller behövs i ett gamingrum

Beroende på hur du sitter så justerar du ju stolen, och då måste även bordet ändras för att ergonomin skall vara bra.
Så höj/sänkbara bord är ett måste om man vill ha perfekt ergonomi.
Ett måste helt enkelt om man skall spendera massor av timmar vid ett bord

Permalänk

@Json_81: det är en av dessa saker du inte vet att du gått miste om innan du testat det.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Beroende på hur du sitter så justerar du ju stolen, och då måste även bordet ändras för att ergonomin skall vara bra.
Så höj/sänkbara bord är ett måste om man vill ha perfekt ergonomi.
Ett måste helt enkelt om man skall spendera massor av timmar vid ett bord

Man ändrar väl knappast stolen från dag till dag?
Vanliga skrivbord går att justera höjden på just för det du nämner, nu tänkte TS visserligen bygga in det i väggen men får hoppas att han väljer rätt höjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En hylla med spel, så de är synliga.
Gärna ett hyllplan på väggen där du kan ha dina Collector's Edition. Det har vi I vårt
Kommer göra om vårt I vinter då tapeten från när spelrummet var ett gästrum är kvar. Skall bytas ut mot nåt rymdinspirerat

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tjena å roligt att höra att du fick släppa lös spel nörds arkitekten för din fruga

Finns ju en hel del roligt man kan göra. Beror ju helt på utrymmet en har att utgå ifrån, och vad för nåt man spelar och grejar med vid datorn.
FPS spel, RPG, Bil spel/simulatorer, 3D arbete m.m.

Själv fixar jag iordning lägenhets varadagsrummet till en "Man Cave". Hade en barrack förut men ändrade tider nu.

Vad som kommer hända för min del;

Ramspänd projektor duk, min egna design.
Ljud/kyl box för projektorn.
Ombyggd soffa med inbyggda kabel hubbar, kylförvaring å bättre utformning.
Ljudisolering, dämnpning.
Bygge av modulärt skrivbord, genom användning av Alucon profiler.
Racing rigg, liten smidig en som kan läggas undan under soffan lr dylikt.
Belysning, RGB Leds inbyggda i vägg lister som lyser upp från kanterna.
"smart-tv-bord" inbyggd touch display med Raspberry Pi(Lr liknande), agera som fjärrkontroll m.m.

Visa signatur

De som vänter på nöe gött, vänter int fö läng ;)
Speldator | Fractal Design Define R4 | MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500K | 16GB A-Data | ASUS GTX 670 DCII 4GB | Intel 520 256GB | Creative Sound Blaster Z |
HTPC | SilverStone Sugo SG05B Lite | MSI Z77IA-S01 INET EDITION | Intel G2030 | 8GB A-Data | SanDisk 32GB |

Permalänk

Obutto r3volution, du kommet inte bli missnöjd, älskar min!

Www.obutto.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

@Json_81: det är en av dessa saker du inte vet att du gått miste om innan du testat det.

Jag har höj/sänk skrivbord på jobbet, skulle aldrig få för mig att använda det för gaming dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har höj/sänk skrivbord på jobbet, skulle aldrig få för mig att använda det för gaming dock.

Jag har varit sugen på att köpa ett hem för att kunna stå upp och spela också, det är jäkligt skönt att kunna stå på arbetet.
Dock är jag lite skeptisk till stabiliteten i borden när dom är upphissade och man frenetiska viftar med musen och hamrar på tangentbordet. Skulle få psykbryt om det gungar hela tiden
(Tittade på borden på IKEA och dom kanske är lite slappa eftersom dom står ute i butiken).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Tjena boys!

Nu har projektet äntligen börjat.
Ser förjävligt ut atm, men det är igång iallfall .

Här är bilder, hur de ser ut nu. Har tömt hela rummet och byggt ett eget skrivbord av en gammal dörr, med en glasskiva på:
https://flic.kr/s/aHskorUKEL

Permalänk

Har även beställt en
http://www.inet.se/produkt/2205096/desktopmount-triple-arm-me...

Likadan, men från USA för 700 riksdaler, perfekt !

Permalänk
Medlem

Det ser ju att kunna bli riktigt fint det där, å schysst deal på monitor stativet också!

Visa signatur

De som vänter på nöe gött, vänter int fö läng ;)
Speldator | Fractal Design Define R4 | MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500K | 16GB A-Data | ASUS GTX 670 DCII 4GB | Intel 520 256GB | Creative Sound Blaster Z |
HTPC | SilverStone Sugo SG05B Lite | MSI Z77IA-S01 INET EDITION | Intel G2030 | 8GB A-Data | SanDisk 32GB |

Permalänk
Moderator
Moderator

God ventilation är inte dumt att planera, även för rummet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Har du nått utrymme mellan bordet och väggen så du får ner lite kablar där?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Drömmen är ju bara ett rum med stort skrivbord, bra ljus och ventilation. Eventuellt ljuddämpning så man kan spela med öppna lurar utan minsta störning. Och lite saker bara placerat för att motverka eko.
En TV på väggen bakom skärmarna är fint (kopplad som 4e skärm då), men är ju inte möjligt i ditt rum

Kylskåp? Fan blir ju bara ännu varmare i rummet då.
Får då öppna mitt fönster dagligen även på vintern för att få in luft (även om jag har öppen dörr till rummet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.