Finns ju ingen vettig person som kör med två 980TI och en två kärning CPU dock.
Det är två vanliga 980. Varför det fortfarande är relevant förklarar jag nedan.
Det är därför jag tog upp hur bra det skulle vara med en benchmark som bygger på verklig användning. Jag tog nyligen och körde en uppackning av tre rar-filer på en gigabyte var dels på min fyrkärniga Celeron J1900 @ 2GHz, dels på min tvåkärniga G3258 @ 4 GHz. Min G3258 klarade av den uppgiften 3-4 gånger snabbare. Vilket påminner mig om en datorlärare som påpeka att två kärnor kan samarbeta för att utföra ett jobb som är lika bra som ännu fler kärnor. Man får inte glömma att G3258 Har en enkärnig kraft som kan konkurrera med processorer i tretusenkronorklassen.
Nu gör du ett stort misstag och antar att alla processorer kan göra lika mycket per klock cykel. En j1900 är baserad på atom, alltså är den otroligt seg i jämförelse även vid samma frekvens. Den är däremot extremt strömsnål. Det du gör just är känt som MHz myten.
Packade du upp arkiven samtidigt eller en och en? Var det tre filer i ett arkiv? Jag är rätt säker att RAR uppackning är singel trådat, vet även att det ofta stryps utav lagringsmediets hastighet. Sedan är komprimering någonting som skalar otroligt dåligt över flera trådar så länge man inte ställt in alla parametrar perfekt. Dekomprimering skalar oftast inte alls eller extremt lite.
Med "seriös" användning menar jag all möjlig datoranvändning. Ordbehandling, bildskapande, filmskapande, musikskapande och spel. Bara för att den inte klarar av att rendera en video lika fort som t.ex. en åttakärnig processor betyder inte att man ska slänga ut den genom fönstret. Men ska man å andra sidan specialisera sig på filmredigering skulle jag nog investerat i en processor med fler kärnor. Men tvåkärnig är fortfarande ett bra alternativ för en all-round workstation dator.
Låt oss gå igenom dina exempel.
Ordbehandling - Kräver knappt CPU kraft, i dem få situationerna det gör det så skalar det väldigt väl oftast. Finns en anledning varför ordbehandlings programmen var bland dem första till datorer.
Bildskapande - Har du någonsin hållit på med tyngre fotoredigering/skapande så kan jag direkt säga att en två kärnig processor inte är det minsta rolig då. När jag testade så var den två kärniga jag använde till och med fyr trådad, men det gick ändå otroligt långsamt. Bild redigerings program skalar ofta väldigt väl över flera kärnor, beroende på vilka funktioner du använder. Gör du pixel art så har processorerna varit starka nog sedan 90 talet för det...
Filmskapande(/Videoredigering) - Skalar extremt väl med fler kärnor. Har du någonsin renderat en film så förstår du mycket snabbt varför du absolut inte vill ha en två kärnig processor. Två kärnor är inte vettigt här, någonting du bör veta om du någonsin sysslat med det seriöst.
Musikskapande - Inte så krävande oftast men när det väl är krävande så gynnas flertrådat. Just FL Studio som du nämner har faktiskt väldigt bra skalning så länge du använder programmet rätt. I situationer du inte har problem med 2 kärnor så är din musik helt enkelt inte så CPU krävande. För seriöst musikskapande så kommer en G3258 definitivt strypa.
Självklart fungerar alla laster på en två kärnig processor men det betyder inte att det är lönsamt. Det fungerar ju till och med på en singel kärnig 100MHz processor. Måste användaren sitta flera gånger så lång tid och vänta på någonting att bearbetas så går man back för att man inte köpte en bättre processor. Seriöst användande går under min kategorisering som professionellt, alltså lönsamt arbete. Då tid är pengar kan man spara stora mängder på att faktiskt köpa den bättre processorn och på så vis spara tio tusentals kronor.
Med "verkligt", som jag också skrev, menade jag ett användande av datorns resurser som liknar verkligt användande av en levande människa.
Då en två kärnig processor inte är realistiskt brukbart för mig så blir det väldigt intressant.
Säger du att jag och flera andra inte är en verkliga levande människor? Det är ett väldigt intressant påstående. (Skynet föredrar flerkärnade processorer, besöker ofta sweclockers när den går in i vilo läge. )
När du skriver "Går loopens innehåll att köra parallellt" så säger det sig själv att datorprocesser som kan köras parallellt givetvis går att fördela på flera kärnor. Men programmet är ofta beroende av booleanvärden (sant eller falskt-värden), loopar och switchar för att kunna genomföra en kommande handling. Skulle ett enda fel uppstå i koden kan hela programmet krascha.
Enligt dig så fungerar alltså inte grafikkort. Grafikkort kör ju tusentals trådar parallellt för att utföra sina uppgifter. Grafikkorts singeltråds prestanda är fruktansvärd men den har så många "kärnor" att den presterar flera gånger om mycket bättre än en CPU i total beräkningskraft.
Jag förstår inte ditt resonemang med att det skulle uppstå fel för att man fördelar uppgifterna. Antingen har man i en sådan situation defekt hårdvara eller inkompetent utvecklare. Alla laster går inte att tråda, men väldigt många går. T.ex. saker som måste vara rekursiva är meningslösa att tråda. Pratar vi "normala" fel som t.ex. strålnings inverkan på RAM minnen så är risken till och med större att det blir fel med längre exekverings tid.
Jag har programmerat väldigt många program som har kunnat skala antingen väl eller extremt väl över flera kärnor. Kan direkt säga att det inte är några problem, speciellt i java som gör det så lätt med sin standard klasser. Det är svårare men inte problematiskt.
Tror du fortfarande inte på vad jag säger så rekommenderar jag att du läser någonting alls om trådning innan du börjar kasta ut påståenden inom områden du uppenbarligen inte vet något om. Jag säger det igen; bara för att du inte vet hur man gör någonting betyder det inte att det inte går.
Angående ditt diagram över GTA V med 2560x1440 upplösning, detaljer på "high" och 2x MSAA. Skulle jag köra det spelet med dessa inställningar skulle jag nog också vilja investera i en processor med lite mer juice! Men spelet flyter på fint med en överklockad G3258 och GTX 750 Ti, se här: https://youtu.be/x1Z-tsC_4ng
CPU kraven påverkas inte utav:
Upplösning
MSAA (AA överhuvudtaget)
Textur kvalité
Modell kvalité
Dessa ovan belastar praktiskt taget enbart grafikkortet. (Om man bortser från laddnings processen.) Dessa laster går därför att tag bort som en del utav inverkan på resultatet då grafikkorten uppenbarligen är inte problemet.
Kan börja min förklaring med att citera Sweclockers redaktionen:
Nämnvärt är att vid två kärnor utan Hyperthreading beter sig spelet mycket märkligt. Resurser laddas inte alltid in korrekt, kamerarörelser blir ibland fel och texturer blinkar. Spelet mår kort och gott inget vidare, utan verkar med de aktuella inställningarna behöva fler trådar för att rulla som det ska.
Nu ska jag förklara varför 2 kärnor inte är trevligt i GTA V.
Den inställningen som kräver CPU prestanda i GTA V är framför allt population density, population variety och distance scaling. (Ej säker på dem två senare men den första är jag helt säker på.) Saker personen i videon du har skickat har slängt i golvet.
Resultatet utav detta är att spelet blir extremt folk fattigt och inlevelsen skadas allvarligt. Det blir helt enkelt inte alls en "bra" upplevelse utan är snarare en nöd lösning för folk som inte kan driva mer. Sedan ligger han oftast under 40FPS, troligen pga grafikkortet. Videon visar därav inte hur mycket mer processorn klarar bortsett från minst ~35 FPS i dem, ur ett CPU perspektiv, dåliga inställningarna. Dem flesta PC spelarna säger idag att 35 FPS inte är acceptabelt och många säger att 60 inte ens är det.
Helt enkelt, videon du skickade visar bara ytterligare att upplevelsen skadas med en två kärnig processor och att G3258, även i 4.4GHz, inte alls klarar GTA V med en bra upplevelse.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.