Skylake nybygge smäller säkringen på kretsen i lägenheten
Ok, försöker hålla ned det här så mycket jag kan.
Börjar med att säga att jag har hållt på med datorer sedan barnsben, hade ett tvångsbehov av att plocka isär saker och förstå hur dem fungerar, och har byggt min beskärda del av pc's, så i den avdelningen (byggning) så känner jag mig ganska säker.
Jag monterade nyligen ihop ett MSI Gaming M7, i7 6700K, MSI 980TI grafikkort, 32 gb DDR4 2666MHz, Hydro 110i GT, Corsair 750W PSU. I sin helhet http://www.inet.se/kundvagn/visa/8634223/2015-10-17.
Då jag är lite av en nybörjare på att överklocka så började jag lite försiktigt, så via MSI's BIOS GameBoost vred jag upp processorn till 4,4GHz. Körde ett par dagar med detta, med HWmonitor och CPU-z igång på någon av dem andra skärmarna så jag hade koll under tiden som jag spelade Witcher 3 och Metal gear solid V. Allt såg jättebra ut. Temperaturerna låg som mest på 35-40 grader på processorn, volten låg också stabilt och långt under det värdet (som jag förstått är ett osynligt maxvärde) 1.35V. Det enda som gick upp lite i temp är grafikkortet och det kan ha nått en 70-75 grader möjligtvis.
Ikväll när jag satt och nöjt avnjöt mitt nya bygge och spelade lite MGSV så dör hela kretsen. Kontoret, köket och hallen. Fan vad konstigt tänker jag, går och byter proppen(ja, det är tyvärr inga switchar, skitgammalt jag vet). Proppen smäller direkt. Bryter strömmen till grenuttaget jag har datorn kopplat till, byter propp och allting funkar. Sätter på strömmen till grenuttaget igen och proppen smäller återigen, dirr-mode.
Nu är det inte så att jag har ett helt jävla lager med proppar, som dessutom endast är 10amp, faktiskt endast en kvar, så jag vågade inte testa fler gånger.
Är det någon som varit med om något liknande? Är det någon erfaren själ som kan sprida lite ljus på frågan om det är min överklockning som gått åt helvete, eller är det ett hårdvarufel? Kan nånting vara trasigt och ge denna typen av fel.
Egentligen viktigaste frågan av allt jag vill ställa är: Tror ni att jag har skadat någon av mina komponenter när detta har skett?