Skylake nybygge smäller säkringen på kretsen i lägenheten

Permalänk

Skylake nybygge smäller säkringen på kretsen i lägenheten

Ok, försöker hålla ned det här så mycket jag kan.

Börjar med att säga att jag har hållt på med datorer sedan barnsben, hade ett tvångsbehov av att plocka isär saker och förstå hur dem fungerar, och har byggt min beskärda del av pc's, så i den avdelningen (byggning) så känner jag mig ganska säker.

Jag monterade nyligen ihop ett MSI Gaming M7, i7 6700K, MSI 980TI grafikkort, 32 gb DDR4 2666MHz, Hydro 110i GT, Corsair 750W PSU. I sin helhet http://www.inet.se/kundvagn/visa/8634223/2015-10-17.

Då jag är lite av en nybörjare på att överklocka så började jag lite försiktigt, så via MSI's BIOS GameBoost vred jag upp processorn till 4,4GHz. Körde ett par dagar med detta, med HWmonitor och CPU-z igång på någon av dem andra skärmarna så jag hade koll under tiden som jag spelade Witcher 3 och Metal gear solid V. Allt såg jättebra ut. Temperaturerna låg som mest på 35-40 grader på processorn, volten låg också stabilt och långt under det värdet (som jag förstått är ett osynligt maxvärde) 1.35V. Det enda som gick upp lite i temp är grafikkortet och det kan ha nått en 70-75 grader möjligtvis.

Ikväll när jag satt och nöjt avnjöt mitt nya bygge och spelade lite MGSV så dör hela kretsen. Kontoret, köket och hallen. Fan vad konstigt tänker jag, går och byter proppen(ja, det är tyvärr inga switchar, skitgammalt jag vet). Proppen smäller direkt. Bryter strömmen till grenuttaget jag har datorn kopplat till, byter propp och allting funkar. Sätter på strömmen till grenuttaget igen och proppen smäller återigen, dirr-mode.

Nu är det inte så att jag har ett helt jävla lager med proppar, som dessutom endast är 10amp, faktiskt endast en kvar, så jag vågade inte testa fler gånger.

Är det någon som varit med om något liknande? Är det någon erfaren själ som kan sprida lite ljus på frågan om det är min överklockning som gått åt helvete, eller är det ett hårdvarufel? Kan nånting vara trasigt och ge denna typen av fel.

Egentligen viktigaste frågan av allt jag vill ställa är: Tror ni att jag har skadat någon av mina komponenter när detta har skett?

Permalänk
Medlem

Låter som kortslutning, skulle testat med ett annat nätaggregat om möjligt. Helst utan grafikkort om det andra nätaggregatet inte är så kraftfullt, kör bara med den integrerade grafiken kretsen i 6700k alltså.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Måste vara nätagget som spökar. Har själv haft erfarenhet att propparna går så fort nätagget är påslaget, även utan att några komponenter är inkopplade. Testa endast agget så kan du se om den orsakar felet eller om det är något annat knas med systemet.

Permalänk
Medlem

mest troligt nätagget

Permalänk
Medlem

Definitivt en kortslutning, hade det varit en komponent inne i datorn så borde nätagget slagit ifrån och då går inte proppen så troligast är det en kortslutning i nätagget själv som är problemet.
Man kan inte utesluta problem med grenkontakt osv utan att kolla dom men det är inte så troligt.
Tråkigast är om det skadat några komponenter i resten av datorn vilket kan hända men det måste du byta nätagg för att få veta.
Corsairs CS serie är inget jag hade valt till kvaliteten på resten av sakerna du har i datorn, jag hade valt ett Evga G2 eller Corsair RMx som det är just nu med nätagg.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Låter som kortslutning, skulle testat med ett annat nätaggregat om möjligt. Helst utan grafikkort om det andra nätaggregatet inte är så kraftfullt, kör bara med den integrerade grafiken kretsen i 6700k alltså.

Jag har ju det gamla nätagget i min gamla maskin.. ligger ändå på en 700W om jag inte missminner mig.. det skulle väl räcka kan man väl tycka?

Får börja med det imorgon, måste köpa fler säkringar ifall dem går ^^

Men rent spontant känns inte det här som ett fel som orsakats av min överklockning?

Permalänk

Får ju villigt erkänna att det jag kan minst om är faktiskt nätagg, så tro fan att det ska vara fel på det. Jag är ju ändå i en sådan situation att jag inte skulle ha några problem att köpa ett annat, bättre & dyrare om det skulle visa sig vara lönt.

Med tanke på min 10amp säkring i kretsen dock, hur högt vågar man gå utan att smälla proppen var gång man startar datorn? Enligt vissa beräkningar så klarar jag mig på ett 750 ganska långt. Stämmer detta i era öron/ögon också?

Skrivet av Mac83:

Definitivt en kortslutning, hade det varit en komponent inne i datorn så borde nätagget slagit ifrån och då går inte proppen så troligast är det en kortslutning i nätagget själv som är problemet.
Man kan inte utesluta problem med grenkontakt osv utan att kolla dom men det är inte så troligt.
Tråkigast är om det skadat några komponenter i resten av datorn vilket kan hända men det måste du byta nätagg för att få veta.
Corsairs CS serie är inget jag hade valt till kvaliteten på resten av sakerna du har i datorn, jag hade valt ett Evga G2 eller Corsair RMx som det är just nu med nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanbjorklund:

Jag har ju det gamla nätagget i min gamla maskin.. ligger ändå på en 700W om jag inte missminner mig.. det skulle väl räcka kan man väl tycka?

Får börja med det imorgon, måste köpa fler säkringar ifall dem går ^^

Men rent spontant känns inte det här som ett fel som orsakats av min överklockning?

Det är otroligt. Överklockningen påverkar inte strömåtgången i större mån. Det är snarare någon kass lödning i agget som runnit ut den sista millimetern utav värmen från både grafik och processor i load. Måndags exemplar som det ibland är med nätagg.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Om jag skulle springa iväg och köpa det här https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/corsair-r... under lunchen imorgon och testa när jag kommer hem. Tror ni att det kommer klara av att driva maskinen som sådan? eller bör jag gå upp i W?

Permalänk
Medlem

@johanbjorklund: Det är knappast din överklockning eftersom du knappast drar mer än 300w Idle. Med andra ord så ska du åtminstone hinna starta OS innan det inträffar.

Det är antingen nätaggregat, grenuttag eller en komponent i datorn som kortsluter in i helvete men då borde redan ditt nätaggregat ha gett upp helt. Kan även vara värt att prova på en annan propp för att se att inte skåpet har råkat ut för något.

Om saker som är anslutna till proppen var "på" eller inkopplat så kan det ha orsakat en överbelastning, koppla ur allt på den när du byter propp och se till att det är avstängt. Helst bör du slå av huvudsäkringen när du sätter i en ny propp av gammal modell.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Får ju villigt erkänna att det jag kan minst om är faktiskt nätagg, så tro fan att det ska vara fel på det. Jag är ju ändå i en sådan situation att jag inte skulle ha några problem att köpa ett annat, bättre & dyrare om det skulle visa sig vara lönt.

Med tanke på min 10amp säkring i kretsen dock, hur högt vågar man gå utan att smälla proppen var gång man startar datorn? Enligt vissa beräkningar så klarar jag mig på ett 750 ganska långt. Stämmer detta i era öron/ögon också?

750watt räcker långt
Det tar ju inte 750watt från väggen konstant utan det tar ju bara så mycket som dina komponenter drar så det spelar ju ingen roll om du har ett nätagg på 1600watt för det kommer inte ta mer för det.
Det som kan påverka är om du har mycket annat kopplat på samma propp, t.ex frysbox och sånt, ligger du på gränsen av vad proppen klarar när du belastar datorn och frysen startar t.ex så kan proppen gå så det är ju bra att vet hur belastat det ligger på sina ledningar med men normalt sett så påverkar inte en enda dator så pass mycket att du skjuter en propp.

Jag hade valt detta då det har 10års garanti med https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/evga-supe...

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om du använt samma nätagg tidigare så tror jag inte att det är ett dåligt nätagg. Men däremot är det troligtvis nätagget som nu pajat om jag ska gissa.

Men först hade jag testat att koppla ur det som går ur nätagget om det är modulärt. Alternativt kopplat loss allt som går såsom grafikkort med mera.

Dvs utan att starta datorn borde proppen gå direkt när strömmen tillförs till nätagget.

Testa också med annan grenkontakt.

Om inte, så kan felet ligga utanför nätagget helt enkelt.

Edit. Allt jag skrev har visst redan skrivits.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag tackar er samtliga för ert engagemang! Slutsatsen blir att jag kör till netonnet imorgon och köper ett nytt och stabilare nätagg och börjar pilla. Jag kommer hålla min del av tråden uppdaterad oavsett hur det går ifall någon är villig att ta del av det. Det enda jag hoppas på nu är att jag inte skadat några komponenter (läs processorn, då det var ett helvete att få tag i en i7 6700K just nu).. Håll tummarna boys&girls!
/J

Permalänk
Medlem

Du har inte spillt nåt eller nåt skit i grenuttaget som kan kortsluta? Satt in nåt mer på grenuttaget sen du byggde datorn? Eller något annat på samma "fas" (alltså till nåt eluttag på samma propp) kanske nån damsugare som ligger eller så? Det jag försöker komma fram till är om du är säker på att det är datorn och inget annat?

@johanbjorklund

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Ingenting spillt. Inga förändringar förutom i fredags då den nya datorn blev komplett och kopplades in. Sedan dess kört stabilt, tills ikväll. Mitt under mgsv small det till bara.
Det har varit samma "load" på den kretsen sen vi flyttade in här i maj. Router, micro, några lampor. Inget mer.

Skrivet av Tandborste:

och
Du har inte spillt nåt eller nåt skit i grenuttaget som kan kortsluta? Satt in nåt mer på grenuttaget sen du byggde datorn? Eller något annat på samma "fas" (alltså till nåt eluttag på samma propp) kanske nån damsugare som ligger eller så? Det jag försöker komma fram till är om du är säker på att det är datorn och inget annat?

@johanbjorklund

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har nog lite problem med elen!!!
Låter oroväckande att du med en dator släcker ner 3 "rum".
Ta och kolla upp vad dina säkringar går till.
Något måste vara fel om man släcker köket som är det "rummet" som drar mest ström!

Ingenting spillt. Inga förändringar förutom i fredags då den nya datorn blev komplett och kopplades in. Sedan dess kört stabilt, tills ikväll. Mitt under mgsv small det till bara.
Det har varit samma "load" på den kretsen sen vi flyttade in här i maj. Router, micro, några lampor. Inget mer.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

en 10 ampere säkring lär tåla 2300w

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Avstängd

Om jag skulle springa iväg och köpa det här https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/corsair-r... under lunchen imorgon och testa när jag kommer hem. Tror ni att det kommer klara av att driva maskinen som sådan? eller bör jag gå upp i W?

För den prislappen så får du nog inte ett bättre nätagg. Corsairs RM750i håller högsta kvalite (enligt Sweclockers test) och 750W räcker och blir över i ditt fall.

Låter som felet sitter i elen i huset/lägenheten din. Du borde ta en titt i proppskåpet och kolla om det är samma propp som går och alt. tillkala en elektriker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vad gäller elen som är dragen i lägenheten så ligger det till så här.

16amp ligger på spisen (vanlig spis, 4 plattor och en ugn)
10amp hall, kök, kontor, förråd
10amp sovrum, badrum, vardagsrum
10amp gästtoalett, klädkammare, sovrum
10amp kyl och frys
10amp diskmaskin

Så dem stora eltjuvarna ligger på sin egna krets. Hade en elektriker som var och kollade på elen innan vi flyttade in. Det var smidigare med switchsäkringar men verkade inte vara något uppenbart fel med proppskåpet.

På den kretsen där jag har datorn har jag då följande inkopplat(även om det är avstängt via enhetens strömbrytare, samt att det faktiskt inte varit några problem innan igår):
Kök:
Microvågsugn
Nescafemaskin(sån med kapslar)
Kökslampa(både den ovanför köksbordet och den lysrörslampan)
Spiskåpa/Fläkt

Kontor:
TPlink-EthernetOverPower (Homeplug)
Grenuttag till dator(3 skärmar, Högtalare, samt Dator)
Läslampa
Taklampa

Hall:
Router
Extern hårddisk
Taklampa

Förråd:
Taklampa

Så det känns inte som att det är något som är så vansinnigt strömförbrukande där i mina ögon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För den prislappen så får du nog inte ett bättre nätagg. Corsairs RM750i håller högsta kvalite (enligt Sweclockers test) och 750W räcker och blir över i ditt fall.

Låter som felet sitter i elen i huset/lägenheten din. Du borde ta en titt i proppskåpet och kolla om det är samma propp som går och alt. tillkala en elektriker.

Eftersom proppen pajar först när grenuttaget sätts på lär det inte behövas en elektriker eftersom det uppenbarligen inte har någonting med överlast att göra.

Vad gäller elen som är dragen i lägenheten så ligger det till så här.

16amp ligger på spisen (vanlig spis, 4 plattor och en ugn)
10amp hall, kök, kontor, förråd
10amp sovrum, badrum, vardagsrum
10amp gästtoalett, klädkammare, sovrum
10amp kyl och frys
10amp diskmaskin

Så dem stora eltjuvarna ligger på sin egna krets. Hade en elektriker som var och kollade på elen innan vi flyttade in. Det var smidigare med switchsäkringar men verkade inte vara något uppenbart fel med proppskåpet.

På den kretsen där jag har datorn har jag då följande inkopplat(även om det är avstängt via enhetens strömbrytare, samt att det faktiskt inte varit några problem innan igår):
Kök:
Microvågsugn
Nescafemaskin(sån med kapslar)
Kökslampa(både den ovanför köksbordet och den lysrörslampan)
Spiskåpa/Fläkt

Kontor:
Grenuttag till dator(3 skärmar, Högtalare, samt Dator)
Läslampa
Taklampa

Hall:
Router
Extern hårddisk
Taklampa

Förråd:
Taklampa

Så det känns inte som att det är något som är så vansinnigt strömförbrukande där i mina ögon..

Nej det är troligen en kortslutning någonstans.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Eftersom proppen pajar först när grenuttaget sätts på lär det inte behövas en elektriker eftersom det uppenbarligen inte har någonting med överlast att göra.

Nej det är troligen en kortslutning någonstans.

precis han skrev ju att allt dog när han satte i grenuttaget.

så det är ju helt klart något som är inkopplat på det, om det nu inte sitter andra saker i grenuttaget...
brukar finnas en powerswitch på baksidan av nätagget du kan ju koppla från den innan du sätter i om du vill chansa på en till säkring

Permalänk
Medlem

Koppla även ur homepluggarna. Det skall väl mycket till för att de skall vara boven, men de sitter ju rätt i elutaget.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Saken är ju att jag har ju ström just nu, även fast homepluggarna är inkopplade. Det enda som jag inte har ström till nu på den kretsen är grenuttaget min dator är kopplad till. Där har jag stängt av med hjälp av brytaren på grenuttaget.

Då jag inte har någon form av jordfelsbrytare, så nämnde en kollega att jag kanske skulle investera i en sådan och sätta på uttaget som datorn får sin ström ifrån. Hittade en enkel variant för en hundring på kjell & company,
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/...

Men då tänkte jag steget längre, och kanske man ska ta och investera i en sån här
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/el/grendosa...
förutsatt att det har samma funktion. Då kan jag (förhoppningsvis!?) säkra mina proppar och att det bara smäller i uttaget ifall det är något fel med ström in&ut?

Skrivet av KingCobra:

Koppla även ur homepluggarna. Det skall väl mycket till för att de skall vara boven, men de sitter ju rätt i elutaget.

Permalänk
Medlem

Det verkar precis som felet jag hade, helt plötsligt började det gå säkringar i huset och efter lite efterforskning så konstaterade jag att det var nätagget som gått sönder. bytte ut det och sedan funkade allt som det skulle igen.
Så byt ut nätagget så kommer det att fungera.

Permalänk

Du kan ju prova koppla in en dammsugare på det uttaget du använder datorn. och dammsug ett tag

Går proppen inte då kan vi utesluta elfel då din dammsugare kommer belasta aningen mycket mer än din dator.

Jag tror att det är ditt nätaggregat som det är fel på utifrån din beskrivning.

10A ska räcka utan problem så dra inte in en dyr elektriker i det hela som många här föreslår innan du faktiskt vet att belastningen på 10A är för hög dvs prova kör dammsugaren på det uttaget du har datorn går proppen inte då byt ut ditt nätaggregat profit.

P.s lyssna inte på dem som säger att du ska dra in en elektriker var en urbota korkad idé i detta stadie och kommer bara kosta dig pengar helt i onödan. och du behöver inte ha jordat uttag till datorn. Är fortfarande väldigt vanligt idag att man inte har jordade uttag.

Edit: och som personen nedan skriver en jordfelsbrytare mäter bara mellan fas och nolla och löser ut när ampärtalet mellan dessa två skiljer > med det förinställda värdet. vanligen kring 30mA

Detta är ett bra personskydd som faktiskt räddar liv men kommer inte göra någon skillnad för din dator.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Saken är ju att jag har ju ström just nu, även fast homepluggarna är inkopplade. Det enda som jag inte har ström till nu på den kretsen är grenuttaget min dator är kopplad till. Där har jag stängt av med hjälp av brytaren på grenuttaget.

Då jag inte har någon form av jordfelsbrytare, så nämnde en kollega att jag kanske skulle investera i en sådan och sätta på uttaget som datorn får sin ström ifrån. Hittade en enkel variant för en hundring på kjell & company,
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/...

Men då tänkte jag steget längre, och kanske man ska ta och investera i en sån här
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/el/grendosa...
förutsatt att det har samma funktion. Då kan jag (förhoppningsvis!?) säkra mina proppar och att det bara smäller i uttaget ifall det är något fel med ström in&ut?

Jordfelsbrytare (JFB) skyddar inte mot kortslutning eller överlast. Har du inte jordade uttag kommer en sådan inte heller hjälpa dig i felsökningen.

Överspänningsskyddet kommer i bästa fall att slå ifrån innan din propp går men jag är osäker på om den ens gör detta. Jag finner det inte som ett bra försök till lösning på ditt problem. En parentes är att åskskyddet inte är JFB.

En porslinssäkring på 10A kommer klara ca 4kW under kort tid och över 3kW under en timme. Så det har ingenting att göra med detta.

En elmotors uppstart eller uppladdning av kondensatorer kan ha enorma (oändligt höga) strömförbrukningar under ett ögonblick och därmed paja säkringar som då tror att det är en kortslutning. Jag har flera nätagg som orsakar detta över dvärgbrytare men inte över porslinssäkringar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Du kan ju prova koppla in en dammsugare på det uttaget du använder datorn. och dammsug ett tag

Går proppen inte då kan vi utesluta elfel då din dammsugare kommer belasta aningen mycket mer än din dator.

Jag tror att det är ditt nätaggregat som det är fel på utifrån din beskrivning.

Håller med här. Bättre är ju om du har en annan dator i hushållet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Nu har jag varit iväg och handlat mig ett nytt nätagg, även pratat med inet så jag får pengarna tillbaka om det skulle vara trasigt(vilket det troligen är).

Det blev ett https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/... och passade ändå på att köpa ett nytt grenuttag också bara för att utesluta att det inte är där felet är.

Håller jag tummarna att det håller.. Tara ett par timmar innan jag kan fara hem och bygga ihop det, men fortsätter att hålla tråden uppdaterad

Permalänk
Medlem

Bra val RMx och Supernova G2 är det bästa du kan få tag på, nu ska det allt inte vara några problem. Håller tummarna!

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

en 10 ampere säkring lär tåla 2300w

en 10 A porslins säkring tål ca 2400w +/- 10% kontinuerligt och ännu mer under korta stunder
och automatsäkringar/dvärgbrytare har mindre tolerans

Skrivet av Igelkott:

Jordfelsbrytare (JFB) skyddar inte mot kortslutning eller överlast. Har du inte jordade uttag kommer en sådan inte heller hjälpa dig i felsökningen.

Överspänningsskyddet kommer i bästa fall att slå ifrån innan din propp går men jag är osäker på om den ens gör detta. Jag finner det inte som ett bra försök till lösning på ditt problem. En parentes är att åskskyddet inte är JFB.

En porslinssäkring på 10A kommer klara ca 4kW under kort tid och över 3kW under en timme. Så det har ingenting att göra med detta.

En elmotors uppstart eller uppladdning av kondensatorer kan ha enorma (oändligt höga) strömförbrukningar under ett ögonblick och därmed paja säkringar som då tror att det är en kortslutning. Jag har flera nätagg som orsakar detta över dvärgbrytare men inte över porslinssäkringar.

en JFB ''skyddar'' mot kortslutning mellan jord och neutralledare och en säkring skyddar mot kortslutning mellan fas och neutralledare och överlast

en lös JFB som monteras i ett ojordat uttag hjälper visst och skyddar mot jordfel i det som är anslutet i det uttaget
alltså i uttaget på den lösa JFB,n

överspänningsskydd är till för att skydda mot överspänningar t.ex vid åska och har inget med säkringen att göra

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads