Skylake nybygge smäller säkringen på kretsen i lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

en 10 A porslins säkring tål ca 2400w +/- 10% kontinuerligt och ännu mer under korta stunder
och automatsäkringar/dvärgbrytare har mindre tolerans

en JFB ''skyddar'' mot kortslutning mellan jord och neutralledare och en säkring skyddar mot kortslutning mellan fas och neutralledare och överlast

en lös JFB som monteras i ett ojordat uttag hjälper visst och skyddar mot jordfel i det som är anslutet i det uttaget
alltså i uttaget på den lösa JFB,n

överspänningsskydd är till för att skydda mot överspänningar t.ex vid åska och har inget med säkringen att göra

Om vi ponerar att vi var intresserade av att testa kortslutning mellan nolla och jord så hade en JFB varken varit lämpligt eller varit 100% säkert att påvisa detta.

Har du varit med om att ett jordfel utan JFB har löst ut en säkring omedelbart när ström slås på i t ex en grendosa?
Jag har inte det, men gissar att resistansen hade varit tillräcklig för att åtminstone ge en fördröjning tills säkringen smälter. Eller att det hade yttrat sig på lite värre sätt än en pajad säkring.

Så du menar att överspänningsskyddet inte skyddar mot överström? Jag är som sagt osäker på detta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om vi ponerar att vi var intresserade av att testa kortslutning mellan nolla och jord så hade en JFB varken varit lämpligt eller varit 100% säkert att påvisa detta.

Har du varit med om att ett jordfel utan JFB har löst ut en säkring omedelbart när ström slås på i t ex en grendosa?
Jag har inte det, men gissar att resistansen hade varit tillräcklig för att åtminstone ge en fördröjning tills säkringen smälter. Eller att det hade yttrat sig på lite värre sätt än en pajad säkring.

Så du menar att överspänningsskyddet inte skyddar mot överström? Jag är som sagt osäker på detta.

normalt så är det inget man testar eller har behovet att testa men en JFB fungerar på det viset
man kan inte heller garantera att det är just detta som gör att JFB slår ifrån då det kan vara många olika faktorer som gör detta

men du låter iallafall mer påläst än många andra jag haft diskussioner med om liknande saker

ja det har jag... men då var lägenheten jordad men utan JFB vilket TS lgh inte är (om jag inte läste fel någonstans)

(så TS kan gärna hoppa in här och meddela om han har jordade uttag eller inte) för vidare spekulation om felen som kan orsakat hans problem

det heter överspänningsskydd just för det skyddar mot överspänning t.ex blixtnedslag eller andra faktorer som ökar spänningen på nätet man är anslutet mot

lite snabb info på EIO som faktiskt är bra
http://www.eio.se/Media/Nyheter/Sidor/15-05-11-EIOs-blixttips...
http://www.eio-eltest.se/overspanningsskydd/

överströmsskyddet är säkringen i centralen eller i en undercentral beroende på storlek på anläggningen
för tanken är att säkringen ska gå innan man överbelastar kablarna

sen är andra åsikter/tankar välkomna om du tror eller vet något som jag kanske missat

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanbjorklund:

Saken är ju att jag har ju ström just nu, även fast homepluggarna är inkopplade. Det enda som jag inte har ström till nu på den kretsen är grenuttaget min dator är kopplad till. Där har jag stängt av med hjälp av brytaren på grenuttaget.

Då jag inte har någon form av jordfelsbrytare, så nämnde en kollega att jag kanske skulle investera i en sådan och sätta på uttaget som datorn får sin ström ifrån. Hittade en enkel variant för en hundring på kjell & company,
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/...

Men då tänkte jag steget längre, och kanske man ska ta och investera i en sån här
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/el/grendosa...
förutsatt att det har samma funktion. Då kan jag (förhoppningsvis!?) säkra mina proppar och att det bara smäller i uttaget ifall det är något fel med ström in&ut?

obs att den övre skyddar mot jordfel och den nedre mot överspänning vilket är 2 HELT olika saker
däremot kan dessa 2 kombineras
lös JFB i ett befintligt uttag och grendosan inkopplad till den lösa JFB.n för att få båda dessa skydd i det som kopplas in i grendosan

men dom skyddar inte mot att säkringen flyger vid överbelastning

Edit: OBS att man sedan ska funtionstesta JFB 2 ggr år med hjälp av knappen test

Visa signatur

Permalänk

Det stämmer det, ingenting är jordat i lägenheten (förutom något uttag i köket, kan ha fel).

Jag köpte ett grenuttag med överspänningsskydd. Hade mycket väl kunnat dunka in en JFB där i uttaget också, om det hade säkrat mina proppar, men som jag förstår på @erieri02 så kommer det inte spela någon roll?

Skrivet av erieri02:

obs att den övre skyddar mot jordfel och den nedre mot överspänning vilket är 2 HELT olika saker
däremot kan dessa 2 kombineras
lös JFB i ett befintligt uttag och grendosan inkopplad till den lösa JFB.n för att få båda dessa skydd i det som kopplas in i grendosan

men dom skyddar inte mot att säkringen flyger vid överbelastning

Edit: OBS att man sedan ska funtionstesta JFB 2 ggr år med hjälp av knappen test

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

normalt så är det inget man testar eller har behovet att testa men en JFB fungerar på det viset

ja det har jag... men då var lägenheten jordad men utan JFB vilket TS lgh inte är (om jag inte läste fel någonstans)

Det inte ju ingenting som absolut garanterar att ström kommer gå i skyddsjordledaren. Även om det är väldigt sannolikt. Jag skulle inte blanda in att JFB "skyddar" mot kortslutning mellan nolla och jord eftersom det inte nödvändigtvis är en funktion den har. Det är snarare en biverkning.

Ja att säkringen går vid jordat uttag utan JFB blir ju i praktiken samma sak som "vanlig" kortslutning. Men det exemplet jag gav var ju om uttagen ej var jordade.

Jag har inte sagt att JFB inte fungerar i ojordade uttag.

Det stämmer det, ingenting är jordat i lägenheten (förutom något uttag i köket, kan ha fel).

Jag köpte ett grenuttag med överspänningsskydd. Hade mycket väl kunnat dunka in en JFB där i uttaget också, om det hade säkrat mina proppar, men som jag förstår på @erieri02 så kommer det inte spela någon roll?

JFB i uttaget spelar en roll. Men då skyddar den mot personskada om jordfel uppstår. Så det hjälper inte mot att säkringen går när du kopplar in datorn. (förutsatt att det nu inte är jordfel)

Jag tycker egentligen att det alltid är bra att ha en JFB på hela lägenheten. Det borde nästan vara lag på det.
Men det kostar ju några tusen att installera. Men är väl värt det om jag ska vara ärlig.

Hoppas allt funkar när du bytt nätagg iaf.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

låter som en normal äldre lägenhet om det är ojordat med undantag, uttag bänk/bänkbelysning

finns inga sätt att skydda säkringarna då säkringarna är ett skydd

men med automatsäkringar slipper du byta men då har dessa en viss livslängd (antal ggr de slår ifrån) innan man borde byta dessa och detta ska en riktig installatör göra

så enda alternativet jag ser om du vill skydda dina säkringar är att skaffa en dosa eller något som ansluts till uttaget med egna säkringar som är mindre än de i centralen

men som sagt så flyger ju ändå säkringar men då drabbas bara datorn som är inkopplad

alternativt ett centralbyte och dela upp befintliga grupper på fler säkringar om de går
men då kommer frågan om man hyr eller äger och vill man göra det för det är en kostnad men elsäkerheten ökar

och även detta ska en installatör göra

//Erik

Visa signatur

Permalänk

Ja, det är ju precis den biten.. Bor i en hyreslägenhet, dock inte rädd för att stoppa in lite pengar då vi känner att vi ska bo där ett tag, men det är väl snarare det estetiska i sådana fall som får en prio. Blir till att köpa nya proppar

Återkommer snart!

Skrivet av erieri02:

låter som en normal äldre lägenhet om det är ojordat med undantag, uttag bänk/bänkbelysning

finns inga sätt att skydda säkringarna då säkringarna är ett skydd

men med automatsäkringar slipper du byta men då har dessa en viss livslängd (antal ggr de slår ifrån) innan man borde byta dessa och detta ska en riktig installatör göra

så enda alternativet jag ser om du vill skydda dina säkringar är att skaffa en dosa eller något som ansluts till uttaget med egna säkringar som är mindre än de i centralen

men som sagt så flyger ju ändå säkringar men då drabbas bara datorn som är inkopplad

alternativt ett centralbyte och dela upp befintliga grupper på fler säkringar om de går
men då kommer frågan om man hyr eller äger och vill man göra det för det är en kostnad men elsäkerheten ökar

och även detta ska en installatör göra

//Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det inte ju ingenting som absolut garanterar att ström kommer gå i skyddsjordledaren. Även om det är väldigt sannolikt. Jag skulle inte blanda in att JFB "skyddar" mot kortslutning mellan nolla och jord eftersom det inte nödvändigtvis är en funktion den har. Det är snarare en biverkning.

Ja att säkringen går vid jordat uttag utan JFB blir ju i praktiken samma sak som "vanlig" kortslutning. Men det exemplet jag gav var ju om uttagen ej var jordade.

Jag har inte sagt att JFB inte fungerar i ojordade uttag.

JFB i uttaget spelar en roll. Men då skyddar den mot personskada om jordfel uppstår. Så det hjälper inte mot att säkringen går när du kopplar in datorn. (förutsatt att det nu inte är jordfel)

Jag tycker egentligen att det alltid är bra att ha en JFB på hela lägenheten. Det borde nästan vara lag på det.
Men det kostar ju några tusen att installera. Men är väl värt det om jag ska vara ärlig.

Hoppas allt funkar när du bytt nätagg iaf.

dom skyltar inte med det men den fungerar på det viset (talar från egen erfarenhet om olika märken)
men vi kan kalla det en ''biverkning''

du sa inget om att jord inte fanns utan att JFB inte fanns
citerar dig nedan från inlägget idag 14:42
->Har du varit med om att ett jordfel utan JFB har löst ut en säkring omedelbart när ström slås på i t ex en grendosa?<-

kan även inflika att jag varit med om jordfel orsakat att säkringen flög utan att uttaget var jordat (men detta var utomhus)

citerar dig igen från inlägget idag 11:15
->Jordfelsbrytare (JFB) skyddar inte mot kortslutning eller överlast. Har du inte jordade uttag kommer en sådan inte heller hjälpa dig i felsökningen.<-

som jag förstår texten ovan påstår du att en sådan (lös JFB) inte hjälper om han inte har ett jordat uttag vilket den gör

och ja alla borde fixa JFB
det va bara några år sedan det faktiskt blev lag på JFB vid nybyggnation/renovering

och ett centralbyte (normal villa) med kapsling, h-brytare 2st JFB ca 20 säkringar & 2/3 st personskyddsbrytare (kombinerad säkring och JFB) går på ca 5/6k efter rotavdrag (sist jag bytte en cental uppe i Västerbotten) sedan varierar det mellan firmor och vilka märken som används

så det är en kostnad men ökar personsäkerheten markant
sedan sänker vissa försäkringsbolag premien om man installerar JFB (LFS ha det iallafall på hus)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju precis den biten.. Bor i en hyreslägenhet, dock inte rädd för att stoppa in lite pengar då vi känner att vi ska bo där ett tag, men det är väl snarare det estetiska i sådana fall som får en prio. Blir till att köpa nya proppar

Återkommer snart!

beroende på om det är en förening eller privatperson du hyr av så kan du lägga fram att du skulle vilja få detta bytt och stå för en del av kostnaden då det ökar din säkerhet men även värdet på lägenheten för dom efter att du flyttat

är det en förening är sannolikheten att du får ett nej stort men skadar ju inte att fråga/lägga fram det som ett förslag

sedan rekommenderar jag varmt att man fixar in jordade uttag & nya strömbrytare överallt i samma sväng så blir det snyggt och petsäkert

men inväntar svar på om nätdelen var problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

citerar dig igen från inlägget idag 11:15
->Jordfelsbrytare (JFB) skyddar inte mot kortslutning eller överlast. Har du inte jordade uttag kommer en sådan inte heller hjälpa dig i felsökningen.<-

som jag förstår texten ovan påstår du att en sådan (lös JFB) inte hjälper om han inte har ett jordat uttag vilket den gör

Det beror på vad du menar med att en JFB hjälper. Jag syftade på ursprungsproblemet. Inte att det inte skulle tillföra personskydd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Finns automatsäkringar till gamla centraler, kan vara svårt att få tag i nuförtiden men bifogar en länk: http://www.grunda.se/products/wc60047/proppautomat-grunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det beror på vad du menar med att en JFB hjälper. Jag syftade på ursprungsproblemet. Inte att det inte skulle tillföra personskydd.

det stämmer en JFB löser inte mirakulöst problem
är mer åt det hållet att den förvärrar..

men känns som vi är på samma sida och löst alla frågetecken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@johanbjorklund: Hur i helvete fick du tag i ett I7 6700K nu om man får fråga? Köpt alla delarna till min dator förutom det och väntar på lager...

Permalänk

Goda nyheter mina herrar!

Datorn är alive and kicking!! Nätagget är bytt och det verkar tämligen säkert att det var den felaktiga länken. Många tack för tankar och svar!

Haha, ja du @muukzor, jag jagade denna med blåslampa land och rike runt. När jag hade beställt mina andra delar så såg jag att det var lite tunnt om den på lager, så började kolla med en gång. Inet hade 2 st på lager uppe i stockholm, knappt så jag trodde mina ögon, men bokade den utan att blinka. Ringde upp dagen efter och frågade ifall det stämde att dem hade 2 st i butiken och mycket riktigt.. Dem kunde inte skicka den, till mig utan jag var tvungen att komma in i butiken och hämta den. Var beredd på att blåsa upp till stockholm ^^

Lyckligtvis så slapp jag, en polare som flyttat ned till malmö nyligen kände en snubbe som bodde i närheten, så jag trådade över pengar till honom, och fick skickat den i rekommenderat brev så den anlände i fredags

Därför jag var extra orolig att nätagget hade bränt någon komponent ^^

Slutet gott.. allting ( vågar nog inte skriva mer )

/ J

Skrivet av muukzor:

@johanbjorklund: Hur i helvete fick du tag i ett I7 6700K nu om man får fråga? Köpt alla delarna till min dator förutom det och väntar på lager...

Permalänk
Medlem

Goda nyheter mina herrar!

Datorn är alive and kicking!! Nätagget är bytt och det verkar tämligen säkert att det var den felaktiga länken. Många tack för tankar och svar!

Haha, ja du @muukzor, jag jagade denna med blåslampa land och rike runt. När jag hade beställt mina andra delar så såg jag att det var lite tunnt om den på lager, så började kolla med en gång. Inet hade 2 st på lager uppe i stockholm, knappt så jag trodde mina ögon, men bokade den utan att blinka. Ringde upp dagen efter och frågade ifall det stämde att dem hade 2 st i butiken och mycket riktigt.. Dem kunde inte skicka den, till mig utan jag var tvungen att komma in i butiken och hämta den. Var beredd på att blåsa upp till stockholm ^^

Lyckligtvis så slapp jag, en polare som flyttat ned till malmö nyligen kände en snubbe som bodde i närheten, så jag trådade över pengar till honom, och fick skickat den i rekommenderat brev så den anlände i fredags

Därför jag var extra orolig att nätagget hade bränt någon komponent ^^

Slutet gott.. allting ( vågar nog inte skriva mer )

/ J

Agget du valde först var ju inte jätte bra köp (sämre kvalité än andra agg för samma pengar). Men borde ändå vara måndagsex som spökat här.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar