"Steam machine" för tv-bänken, runt 7k

Permalänk
Medlem

"Steam machine" för tv-bänken, runt 7k

Funderar lite på att bygga mig en "steam machine/console" att ha i tv-bänken och köra windows och sen steam big picture på, och koppla in en xbox 360 kontroll (pc) och trådlöst tangentbord till strategispel.

Vad tror ni om en kombo ungefär så här? Gärna så billigt som möjligt, men ändå hygglig spelprestanda och vettig ljudvolym.
Tänkte avvakta black friday och kommande reor för att se om någon komponent går ner i pris, och kika lite beg med eventuellt.

Maskinen ska alltså inte användas till någon annat.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2951974&view=l

Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
Corsair CX600M 600W
Cooler Master Elite 110 (Svart)
MSI H81I
Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU)
Intel Core i5 4460 3,2GHz Socket 1150 Box
Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 2GB

Ligger på totalt run 7800kr idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Funderar lite på att bygga mig en "steam machine/console" att ha i tv-bänken och köra windows och sen steam big picture på, och koppla in en xbox 360 kontroll (pc) och trådlöst tangentbord till strategispel.

Vad tror ni om en kombo ungefär så här? Gärna så billigt som möjligt, men ändå hygglig spelprestanda och vettig ljudvolym.
Tänkte avvakta black friday och kommande reor för att se om någon komponent går ner i pris, och kika lite beg med eventuellt.

Maskinen ska alltså inte användas till någon annat.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2951974&view=l

Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
Corsair CX600M 600W
Cooler Master Elite 110 (Svart)
MSI H81I
Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU)
Intel Core i5 4460 3,2GHz Socket 1150 Box
Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 2GB

Ligger på totalt run 7800kr idag.

Eftersom jag tycker ditt valda chassi är gräsligt så skulle jag ha kört på ett Fractal Design Node 304 istället
Även ett Corsair CX500M 500W istället för ditt 600W, eller ett Fractal Design Integra M 550W för högre kvalité.

Tänk även på att moderkortet som du valt är väldigt annorlunda, CPU-sockeln sitter lägre än vanligt och kommer därmed väldigt nära PCI-e slotten. Så en annan torn-kylare än stock kommer inte att passa.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Bra synpunkter! Tänkte det chassit med först, men samtidigt är det dubbla priset!
Måste kika på moderkortet, det låter ju inte så bra.

Permalänk
Medlem

Köp typ en NUC , sen streamar du med Inhouse streaming.
Eller en sådan här

aningen billigare än att köpa en till dator, och framförallt mindre!

http://store.steampowered.com/universe/link/?l=swedish

Själv kör jag en intel nuc I5 med steam och streamar. Det du måste göra för att få det att fungera bra är att köra trådat nät och inte trådlöst...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Bra synpunkter! Tänkte det chassit med först, men samtidigt är det dubbla priset!
Måste kika på moderkortet, det låter ju inte så bra.

Tänk på att datorn kommer stå vid TVn, så sålänge du inte gömmer det så kommer det vara synligt - då är det bra att ha ett stilrent & samtidigt snyggt chassi

Moderkortet är inget problem om du inte planerar att använda en annan kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Köp typ en NUC , sen streamar du med Inhouse streaming.
Eller en sådan här

aningen billigare än att köpa en till dator, och framförallt mindre!

http://store.steampowered.com/universe/link/?l=swedish

Själv kör jag en intel nuc I5 med steam och streamar. Det du måste göra för att få det att fungera bra är att köra trådat nät och inte trådlöst...

Funderade på det först, men har plats i tv-bänken så då kan den lika gärna stå där idag. Har idag en gaming-laptop med 970m jag funderar på att byta ut mot denna lösningen.

Skrivet av Pamudas:

Tänk på att datorn kommer stå vid TVn, så sålänge du inte gömmer det så kommer det vara synligt - då är det bra att ha ett stilrent & samtidigt snyggt chassi

Moderkortet är inget problem om du inte planerar att använda en annan kylare.

Sant, får nog överväga det:)

Permalänk

Eller så struntar du i NUC:en eller en HTPC och köper en steam link. Då kan du strömma steam, lägga till icke steam spel och applikationer. BAM all in one lösning för strömmande spel, film och netflix och annat jox. Kostar ca 550:- så du kan lägga dina 7000 på annat.

Permalänk
Medlem

Min gaming laptop har inte den prestandan jag vill ha tyvärr, sen behöver jag inte strreama netflix då jag redan har en xbox one och typ 10 chromecast

Permalänk
Datavetare

@Dhanjel: Håller på att bygga en maskin med samma användningsområde som dig, konstaterade att det är väldigt få HTPC-chassin som lagerförs och många modeller hade över en månads förväntad leveranstid

Körde själv till slut på ett Silverstone Milo ML07, det är samma chassi som det av SweC testade Silverstone RVZ01, fast med lite annan exteriör. Kanske ett chassi som är intressant för dig också?

Hade lite högre budget för mitt bygge, har tyvärr inte fått chassit än men här är en länk till komponenterna jag använt. Och precis när jag skrev detta plingade det till i mobilen, chassit finns att hämta ut på den lokala ICA-butiken

Min magkänsla är att kylningen kommer vara det luriga, man vill ju att det inte ska "throttla" men ändå ska det vara tyst. En ekvation som inte är så lätt när dels chassit är litet och dels ska det hela stå inuti en TV-bänk. Får se hur långt två Noctua NF-F12 (120 mm chassifläktar) räcker där...

Skrivet av Pamudas:

Beror ju på TV-bänken. Har luckor på min bänk och initialt var det även ett bakstycke, men har tagit bort detta för att förbättra kylningen (står ett WiiU och ett PS3 där idag). Är ändå trevligt att ha ett stiligt chassi, men när man slipper se det i normalfallet så kan man prioritera saker som dimension och kyllösning högre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Dhanjel: Håller på att bygga en maskin med samma användningsområde som dig, konstaterade att det är väldigt få HTPC-chassin som lagerförs och många modeller hade över en månads förväntad leveranstid

Körde själv till slut på ett Silverstone Milo ML07, det är samma chassi som det av SweC testade Silverstone RVZ01, fast med lite annan exteriör. Kanske ett chassi som är intressant för dig också?

Hade lite högre budget för mitt bygge, har tyvärr inte fått chassit än men här är en länk till komponenterna jag använt. Och precis när jag skrev detta plingade det till i mobilen, chassit finns att hämta ut på den lokala ICA-butiken

Min magkänsla är att kylningen kommer vara det luriga, man vill ju att det inte ska "throttla" men ändå ska det vara tyst. En ekvation som inte är så lätt när dels chassit är litet och dels ska det hela stå inuti en TV-bänk. Får se hur långt två Noctua NF-F12 (120 mm chassifläktar) räcker där...

Beror ju på TV-bänken. Har luckor på min bänk och initialt var det även ett bakstycke, men har tagit bort detta för att förbättra kylningen (står ett WiiU och ett PS3 där idag). Är ändå trevligt att ha ett stiligt chassi, men när man slipper se det i normalfallet så kan man prioritera saker som dimension och kyllösning högre.

Vilket är varför jag skrev " sålänge du inte gömmer det "

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur