Samsung vägrar redovisa importsiffror för Copyswede – överklagar tingsrättens dom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Företagens? Det är kulturskaparna idé, de är de som äger och driver copyswede via sina intresseorganisationer som STIM, SAMI mm.

Ja. Företag. Det är företag inom medieindustrin som satt ihop lobbygrupper som verkar för att lagar ska stiftas som gagnar de här företagen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det där med "särskilt ägnad för" har diskuterats varje gång det dyker upp denna typ av nyheter. Rätten tittar på andra lagar och hur man tolkat den formuleringen där och kommer då fram till att det i princip innebär att något är lämpligt för den typen av verksamhet. En kofot har ansetts särskilt ägnad för inbrott och sprutor särskilt ägnade för drogmissbruk. Inte att detta skulle vara det huvudsakliga ändamålet med sakerna, utan just att de är lämpliga verktyg vid dessa verksamheter. Sedan kan man diskutera om detta är en vettig tolkning, men man bör vara medveten om att lagstiftaren visste om att formuleringen tolkas på detta sätt när lagen skrevs.

Tingsrätten kanske främst tittar på hur det sett ut innan, men nu ska det ju upp i högre instans.

Det finns en fara med att Copyswede i princip utan rättslig prövning får diktera vad de anser är lämpligt som privatkopieringsapparat (jag borde få något pris för den alliterationen!), eftersom de får rätt i vad de säger.

Om vi tar exemplet brödrost, skulle Copyswede exempelvis kunna hävda att i en brödrost rostar man bröd, och bröd äter man ju. Om en människa skall kunna fungera måste denne äta, och fungerar man, kan man också ägna sig åt privatkopiering, därmed bör brödrostar anses som avgiftspliktiga.

Nu var det ett fiktivt exempel, men det är inte alltför långt ifrån hur deras motiveringar ser ut.

Sedan är det ju inte ens säkert att man köper en brännbar DVD för att lägga sina MP3or på.. Man kan ju ha Semesterbilder på den lika gärna. Det kan inte copyswede veta, och det finns ingen smidig metod att friskriva sig från avgiften om så är fallet. Det är ett system helt i klorna på Copyswede.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Heja Samsung!

Jag tycker att Samsung och Apple borde vägra och importera mobiltelefoner till Sverige pga. detta. Då skulle det nog inte ta många dagar tills att lagen ändrades.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är verkligen vad som borde hända. Håller tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Alla boxar med möjlighet till inspelning är typexempel på apparater som privatkopierar. Man tar ett original och formatskiftar (lagrar på hårddisk) vilket då är exakt vad privatkopiering innebär. Att man sedan inte kan kopiera vidare är irrelevant då man redan formatskiftat och bytt lagringsmedium.

Kul med nå'n som argumenterar lite för "andra sidan", dessa trådar har en tendens att bli lite klubb för inbördes beundran där alla bara vill bränna CopySwede.

Har själv inte sett inspelning till sig själv som privatkopiering, men kan hålla med om att lagen kan tolkas så. Samma sak som när man spelade in låtar från radion till kassettband för att ha i sin Walkman, istället för att köpa musiken (ja, jag är så gammal).

Tycker dock fortfarande att lagen (och kopieringsskydd) behöver ses över, det är stor skillnad på att kunna spela in en film och se den senare mot att kunna låna ut sin VHS till alla kompisar.

Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du ger en kopia till din kompis och då förlorar musikbolagen inkomst.
Sen kanske de även tycker att de förlorar inkomst om du har en skiva i bilen och en hemma...

Konstigt om jag ska behöva betala för något som jag redan äger, orimligt höga priser som det är och sen ska man behöva betala flera gånger för det. Det är också orimligt att konsumenter av andra produkter än musik ska bestraffas för att alla artister inte kan leva på inkomsten av sin hobby. Det är väl inte vårat fel att de inte väljer ett "riktigt" jobb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Konstigt om jag ska behöva betala för något som jag redan äger, orimligt höga priser som det är och sen ska man behöva betala flera gånger för det. Det är också orimligt att konsumenter av andra produkter än musik ska bestraffas för att alla artister inte kan leva på inkomsten av sin hobby. Det är väl inte vårat fel att de inte väljer ett "riktigt" jobb...

Ja det känns lite förlegat idag.
Dock är ju risken att inkomsten minskar för t ex musiker eftersom det är väldigt lätt att få tag på materialet gratis. Själv lyssnar jag enbart via youtube och det kostar inte mig en krona och artisten lär inte få en krona heller. Finns inget incitament för att jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

en surfplatta används primärt till att streama och titta på film och musik lagligt så jag hoppas samsung vinner detta för det är absurt att påstå att surfplattors primära syfta är att man köper dom för att göra illegala saker med dom visst en del gör det men knappast majoriteten av alla människor det är en bra manick när man är lat och ligger i sängen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

en surfplatta används primärt till att streama och titta på film och musik lagligt så jag hoppas samsung vinner detta för det är absurt att påstå att surfplattors primära syfta är att man köper dom för att göra illegala saker med dom visst en del gör det men knappast majoriteten av alla människor det är en bra manick när man är lat och ligger i sängen..

Näe. Privatkopieringsavgiften är inte till för att ersätta någon för något olagligt.
Man har all rätt att privatkopiera, men inte piratkopiera.

Aja. Jag håller med dig ändå. Tror inte att folk privatkopierar i någon nämnvärd utsträckning på plattor så att applicera avgiften här är märkligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då ska vi se, blir en del att kommentera här

Du missuppfattade nog det hela, skulle tro att det du kan få om dina verk spelas i tv är den avgift som bolagen betalar för att sända material. Privatkopieringsavgiften går huvudsakligen vidare till skaparna via deras intresseorganisationer (vilka f.ö. är de som äger copyswede) och baseras på hur mycket den säljs och spelas i radio/tv mm.

Finns nog många som privatkopierar även idag, har ett antal kollegor som köper cd-skivor som de sedan rippar till dator/mobil för att enkelt ha all musik samlad på ett ställe.

Det där med "särskilt ägnad för" har diskuterats varje gång det dyker upp denna typ av nyheter. Rätten tittar på andra lagar och hur man tolkat den formuleringen där och kommer då fram till att det i princip innebär att något är lämpligt för den typen av verksamhet. En kofot har ansetts särskilt ägnad för inbrott och sprutor särskilt ägnade för drogmissbruk. Inte att detta skulle vara det huvudsakliga ändamålet med sakerna, utan just att de är lämpliga verktyg vid dessa verksamheter. Sedan kan man diskutera om detta är en vettig tolkning, men man bör vara medveten om att lagstiftaren visste om att formuleringen tolkas på detta sätt när lagen skrevs.
Se svaret ovan...
Alla boxar med möjlighet till inspelning är typexempel på apparater som privatkopierar. Man tar ett original och formatskiftar (lagrar på hårddisk) vilket då är exakt vad privatkopiering innebär. Att man sedan inte kan kopiera vidare är irrelevant då man redan formatskiftat och bytt lagringsmedium.

Tja, om syftet är att mer pengar ska gå till administration och mindre till de som skapat musiken/filmen du lyssnar och ser på så är det ett bra tillvägagångssätt.

Inte göra att skvatt? Du vet att pengarna går till de som skapat musiken/filmen du lyssnar/ser på, minus kostnader för administration?

Var det inte tillochmed så att utsändning på internet inte klassades som broadcast vilket gjorde att TV-licensen inte var applicerbar på datorer/mobiler/surfplattor? Hade väl inget med "särskilt ägnad" för att göra?

Japp, helt korrekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja det känns lite förlegat idag.
Dock är ju risken att inkomsten minskar för t ex musiker eftersom det är väldigt lätt att få tag på materialet gratis. Själv lyssnar jag enbart via youtube och det kostar inte mig en krona och artisten lär inte få en krona heller. Finns inget incitament för att jag ska köpa.

Precis som risken att butiker riskerar förlorad inkomst om folk snor saker. Om det här är vad som gör att en musiker klarar sig på sin inkomst så kan denne söka ett nytt jobb. Att jag köper hårddiskar och telefoner ska då inte bidra till att någon sunkig hippie ska driva runt med sin gitarr och spela kass musik. Det är åt helvete.

Dags att sluta gulla med kulturfolk som MP gör, de får klippa sig och skaffa ett jobb som alla andra:

"Ett förslag som skulle påverka flera tusen kulturarbetare är det om konstnärsallianser. Miljöpartiets arbetsgrupp vill att allianserna, som i dag omfattar ett hundratal konstnärer, ska byggas ut. Det är ett arbetsmarknadspolitiskt lösning som skulle ge alla professionella skådespelare, dansare, konstnärer, filmarbetare och musiker ersättning i upp till tre år, om de saknar annan försörjning." <-- Intressant att man bara bryr sig om viss kultur också.

Permalänk
Medlem

Det är privatkopiering som är lagligt i Sverige men om de ska ta avgift för det borde det inte få säljas musik & filmer med kopieringsskydd som motverkar vår lagliga rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Nej,det handlade om att svt streamas via unicast och inte multicast eller broadcast. Detta gör att din dator inte har någon del i sig som är särskilt tillämpad för tv-mottagningar.

Det var en del av domslutet, men Högsta Förvaltningsdomstolen för de också ett resonemang specifikt om begreppet 'avsedd för'. I domen står följande att läsa (sid. 10):

Citat:

Av avgörande betydelse är emellertid att det här är fråga om att bestämma räckvidden av en betungande lagstiftning. Frågan gäller ytterst om enskilda kan åläggas avgiftsskyldighet för innehav av datorutrustning med internetuppkoppling. Någon sådan skyldighet har inte funnits tidigare och om en förpliktelse av detta slag ska införas bör det fordra tydligt stöd i lag. Ett sådant tydligt lagstöd saknas.

Högsta förvaltningsdomstolen finner mot nu angiven bakgrund att begreppet ”avsedd” inte kan ges den innebörden att en dator med internetuppkoppling ska anses vara avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program.

Som sagt, jag är inte jurist. Men så mycket tydligare kan det knappast bli. Sedan är det fullt möjligt att lagen om kassettersättning och dess förarbeten ser annorlunda ut än lagen om TV-avgift, men situationen synes mig snarlik – de utvidgar avgiftsplikten till utrustning som tidigare inte har omfattats, och det utan tydligt stöd i lagtexten.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Företag. Det är företag inom medieindustrin som satt ihop lobbygrupper som verkar för att lagar ska stiftas som gagnar de här företagen.

Möjligt, men i detta fallet är det copyswede vi talar om och copyswede ägs och drivs av upphovsmännen genom sina medlemsorganisationer. Copyswede är inte till för företagen, de är till för upphovsmännen, något som många här verkar ha missat.

Skrivet av Ozzed:

Tingsrätten kanske främst tittar på hur det sett ut innan, men nu ska det ju upp i högre instans.

Det finns en fara med att Copyswede i princip utan rättslig prövning får diktera vad de anser är lämpligt som privatkopieringsapparat (jag borde få något pris för den alliterationen!), eftersom de får rätt i vad de säger.

Om vi tar exemplet brödrost, skulle Copyswede exempelvis kunna hävda att i en brödrost rostar man bröd, och bröd äter man ju. Om en människa skall kunna fungera måste denne äta, och fungerar man, kan man också ägna sig åt privatkopiering, därmed bör brödrostar anses som avgiftspliktiga.

Nu var det ett fiktivt exempel, men det är inte alltför långt ifrån hur deras motiveringar ser ut.

Sedan är det ju inte ens säkert att man köper en brännbar DVD för att lägga sina MP3or på.. Man kan ju ha Semesterbilder på den lika gärna. Det kan inte copyswede veta, och det finns ingen smidig metod att friskriva sig från avgiften om så är fallet. Det är ett system helt i klorna på Copyswede.

Det är synd att det alltid ska tas till så barnsliga exempel i dessa sammanhang...ditt exempel med brödrosten är just ett sådant, vilket jag är övertygad om att du också vet. Att sedan hävda att det inte ligger alltför långt ifrån copyswedes motiveringar är även det barnsligt, vilket jag återigen är fullt övertygad om att du är medveten om. Lite högre nivå på diskussionen vore trevligt.

Som lagen ser ut så äger upphovsmannen rätten till exemplarframställning, det du köper är ett exemplar, varken mer eller mindre. Sedan finns det ett undantag i lagen som ger en rätt att flytta exemplar mellan olika format/apparater och även dela exemplar med närstående, detta undantag innebär då inkomstförluster för de som skapar musiken/filmen vilket är det som avgiften ska täcka. Om man trodde att alla brännbara skivor användes för privatkopiering så tror jag att avgiften skulle vara högre, men det är ett av de argument som är svårast för copyswede att kontra. Antagligen så hävdar man att man har en lägre avgift så drabbas inte de som inte privatkopierar speciellt hårt medan de som privatkopierar mycket kommer undan lättare. Det är som sagt omöjligt att se vad varje skiva används till.

Skrivet av Cyne:

Kul med nå'n som argumenterar lite för "andra sidan", dessa trådar har en tendens att bli lite klubb för inbördes beundran där alla bara vill bränna CopySwede.

Har själv inte sett inspelning till sig själv som privatkopiering, men kan hålla med om att lagen kan tolkas så. Samma sak som när man spelade in låtar från radion till kassettband för att ha i sin Walkman, istället för att köpa musiken (ja, jag är så gammal).

Tycker dock fortfarande att lagen (och kopieringsskydd) behöver ses över, det är stor skillnad på att kunna spela in en film och se den senare mot att kunna låna ut sin VHS till alla kompisar.

All form av exemplarframställning för både eget och närståendes bruk är privatkopiering, spela in film, rippa och flytta musik till dator/mobil mm. Har du då en inspelningsbar digitalbox så privatkopierar du varje gång du spelar in en film, väljer att "pausa" ett tv-program osv. Upphovsmannen är den som äger rätten att skapa exemplar, men privatkopiering är tillåtet och är då ett undantag från denna rätt. Avgiften är då tänkt att ersätta upphovsmännen för detta.

Skrivet av Daemon85:

Du äger ett fysiskt eller digitalt exemplar av ett verk, inget annat. I övrigt, se svaret ovan.

Och nej, musik är ingen hobby om man har det som försörjning. Eller anser du att jobba som exempelvis rörmokare också är en hobby? Eller du kanske tycker att de som skapar den musik/film mm som du tittar på inte ska ha betalt? Varför ska då rörmokaren i exemplet ovan ha betalt? Vad är det som inte "riktigt" med att jobba som artist?

Skrivet av Massy:

Precis som risken att butiker riskerar förlorad inkomst om folk snor saker. Om det här är vad som gör att en musiker klarar sig på sin inkomst så kan denne söka ett nytt jobb. Att jag köper hårddiskar och telefoner ska då inte bidra till att någon sunkig hippie ska driva runt med sin gitarr och spela kass musik. Det är åt helvete.

Dags att sluta gulla med kulturfolk som MP gör, de får klippa sig och skaffa ett jobb som alla andra:

"Ett förslag som skulle påverka flera tusen kulturarbetare är det om konstnärsallianser. Miljöpartiets arbetsgrupp vill att allianserna, som i dag omfattar ett hundratal konstnärer, ska byggas ut. Det är ett arbetsmarknadspolitiskt lösning som skulle ge alla professionella skådespelare, dansare, konstnärer, filmarbetare och musiker ersättning i upp till tre år, om de saknar annan försörjning." <-- Intressant att man bara bryr sig om viss kultur också.

Om du orkat sätta dig in i hur pengarna fördelas så hade du insett att de inte går till "någon sunkig hippie ska driva runt med sin gitarr och spela kass musik". Pengarna fördelas efter hur de olika verken säljs, hur mycket de spelas i radio mm då man räknar med att ju större exponering, desto oftare privatkopieras det. Sedan vad du som enskild person tycker är intressant eller ointressant musik är i det detta sammanhang irrelevant då du är en mycket liten del av de som lyssnar på musik och tittar på film.

Som ovan, varför ska musiker skaffa sig ett jobb som alla andra? Ska även rörmokare då skaffa sig ett jobb som alla andra? Eller är det just att skapa den musik som du lyssnar på och den film som du tittar på som inte anses vara ett riktigt jobb?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Möjligt, men i detta fallet är det copyswede vi talar om och copyswede ägs och drivs av upphovsmännen genom sina medlemsorganisationer.

Copyswede samägs av andra lobbyorganisationer som i sin tur ägs av andra upphovsrättsinnehavare.

Skrivet av Frispel:

Copyswede är inte till för företagen, de är till för upphovsmännen, något som många här verkar ha missat.

Det är ju företagen som äger upphovsrätten till de flesta verken ;). Men nej, copyswede är inte till för upphovsmän specifikt utan de är till för att driva in pengar till upphovsrättsinnehavare och det behöver inte vara samma sak.

Edit: Det var väl lite väl hårt kanske. Det är ett virrvarr av ägandeskap i tredje och fjärde led för ett gäng av organisationerna, men en del av dem verkar helt enkelt vara fackliga organisationer och där borde ju upphovsmän såklart bli premierade. Intressant. Oavsett är upphovsrätten vanligen bunden till skivbolag och liknande vilket gör att ersättningen faller ut till ägaren av upphovsrätten snarare än direkt till upphovsrättsmannen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som ovan, varför ska musiker skaffa sig ett jobb som alla andra? Ska även rörmokare då skaffa sig ett jobb som alla andra? Eller är det just att skapa den musik som du lyssnar på och den film som du tittar på som inte anses vara ett riktigt jobb?

En rörmokare tar väl i alla fall inte betalt flera gånger om bara för att du har en skiftnyckel hemma?

Permalänk
Medlem

Kommer nog ändå sluta med att Copyswede vinner, men bra att de kämpar mot skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Det var en del av domslutet, men Högsta Förvaltningsdomstolen för de också ett resonemang specifikt om begreppet 'avsedd för'. I domen står följande att läsa (sid. 10):

Som sagt, jag är inte jurist. Men så mycket tydligare kan det knappast bli. Sedan är det fullt möjligt att lagen om kassettersättning och dess förarbeten ser annorlunda ut än lagen om TV-avgift, men situationen synes mig snarlik – de utvidgar avgiftsplikten till utrustning som tidigare inte har omfattats, och det utan tydligt stöd i lagtexten.

Kan tänka mig att det finns en hel del skillnad i hur man tolkar avsedd för och särskilt ägnad för, men jag är inte heller jurist. Värt att notera att i ett skiljedomsförfarande mellan copyswede och teknikföretagens intresseorganisation så togs denna fråga upp och då konstaterade domarna (som normalt sitter i högsta domstolen) att "särskilt ägnad för" bör tolkas som att om något är lämpligt för en viss verksamhet så ska det anses vara särskilt ägnad för detta, även om det inte är huvudsyftet. Exempel från prejudicerande fall med andra lagar men med samma formulering var att kofot = särskilt ägnad för inbrott och sprutor = särskilt ägnad för missbruk. Med reservation för småfel då jag inte orkar leta reda på relevant text utan tar den från minnet.

Oavsett ska det bli intressant att se vad rätten kommer fram till, om nu överklagan beviljas.

Permalänk
Avstängd

Vad ska man säga Heja Samsung lycka till!

copyswede är E-rasist mot vår teknik.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Copyswede samägs av andra lobbyorganisationer som i sin tur ägs av andra upphovsrättsinnehavare.
Det är ju företagen som äger upphovsrätten till de flesta verken ;). Men nej, copyswede är inte till för upphovsmän specifikt utan de är till för att driva in pengar till upphovsrättsinnehavare och det behöver inte vara samma sak.

Upphovsrätten ägs väl av de som skapar den som skriver låten och musikerna som spelar in musiken? Möjligen är även de eventuella tekniker som spelar in musiken med på ett hörn. Har svårt att se hur företagen i sig skulle kunna inneha upphovsrätten till verken?

Angående copyswedes ägare:

Citat:

Copyswede ägs av sina medlemsorganisationer, som företräder svenska upphovsmän och utövande konstnärer:

Bildupphovsrätt i Sverige (www.bildupphovsratt.se )
Föreningen Svenska Tecknare (www.svenskatecknare.se) (FST)
Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (www.kro.se) (Kif)
Nordisk Copyright Bureau (www.stim.se) (NCB)
Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation (www.sami.se) (Sami)
Svenska Fotografers Förbund (www.sfoto.se) (SFFot)
Svenska Journalistförbundet (www.sjf.se) (SJF)
Svenska Musikerförbundet (www.musikerforbundet.se) (SMF)
Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå (www.stim.se) (Stim)
Sveriges Dramatikerförbund (www.dramatiker.se) (SDF)
Sveriges Författarförbund (www.forfattarforbundet.se) (SFF)
Sveriges Läromedelförfattares Förbund (www.slff.se) (SLFF)
Sveriges Yrkesmusikerförbund (www.symf.se) (Symf)
Teaterförbundet (www.teaterforbundet.se) (TF)

Sedan vet jag att de samarbetar med bla IFPI, men de är inte med som ägare av copyswede.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Upphovsrätten ägs väl av de som skapar den som skriver låten och musikerna som spelar in musiken? Möjligen är även de eventuella tekniker som spelar in musiken med på ett hörn. Har svårt att se hur företagen i sig skulle kunna inneha upphovsrätten till verken?

Angående copyswedes ägare:

Ja du kanske såg att jag lade till en edit i förra inlägget. Kändes lite ensidigt från mitt håll.

Men upphovsrätt och upphovsrättsman kan vara olika. Upphovsrätten till ett verk kan köpas och säljas eller förhandlas bort. Jobbar man som kodare exempelvis så äger man inte sin egen kod utan upphovsrätten för koden tillfaller företaget. Det gör att företaget har rätt att driva in pengar och göra busniess på verket. Samma sak gäller för all. På samma sätt ger man bort sin upphovsrätt till det skivbolag man signar med och så får de dela ut den vinstandel som kontraktet tillåter.
Upphovsrättsman är däremot en titel man inte blir av med på något sätt. Den som har skapat verket som är upphovsrättsman för alltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi borde införa en avgift för att få bedriva avgiftsbaserade verksamheter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det finns något som är värre än Copyswede och kopieringsavgiften och det är MOMS. Om det är något som ska avskaffas så måste det vara MOMSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja du kanske såg att jag lade till en edit i förra inlägget. Kändes lite ensidigt från mitt håll.

Men upphovsrätt och upphovsrättsman kan vara olika. Upphovsrätten till ett verk kan köpas och säljas eller förhandlas bort. Jobbar man som kodare exempelvis så äger man inte sin egen kod utan upphovsrätten för koden tillfaller företaget. Det gör att företaget har rätt att driva in pengar och göra busniess på verket. Samma sak gäller för all. På samma sätt ger man bort sin upphovsrätt till det skivbolag man signar med och så får de dela ut den vinstandel som kontraktet tillåter.
Upphovsrättsman är däremot en titel man inte blir av med på något sätt. Den som har skapat verket som är upphovsrättsman för alltid.

Jag tror inte att man varken kan sälja eller förhandla bort upphovsrätten, åtminstone när det gäller musik. Du kan säkert sälja och förhandla bort en massa andra rättigheter, men just upphovsrätten finns alltid kvar hos den som skapade verket. Så pengarna för privatkopiering går huvudsakligen till de personer som skapade verken. Har för mig att IFPI får ca 1/3 av pengarna för vidare fördelning till sina medlemsföretag, var de pengarna sedan tar vägen har jag ingen aning om. Tror inte att någon här orkat fråga om det heller. Majoriteten går dock till skaparna (via deras medlemsorganisationer) vilket jag inte tror att de som brukar klaga på giriga skivbolagsdirektörer är medvetna om. Eller så tycker man att den tredjedel som går till IFPI är skäl nog för denna typ av kommentarer.

Permalänk

Applåder till Samsung, härligt att de driver detta vidare

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Inte har rätt till? Enligt vem då? Enligt lagstiftaren så har de rätt till dessa pengar.

Och copyswede delar f.ö. ut majoriteten av pengarna till de som skapar musik/film, huvudsakligen via deras intresseorganisationer som STIM, SAMI mfl...som f.ö. även är de som äger copyswede, inte några rika prioduktionsbolag. Vad baserar du din uppfattning på?

Varken Copyswede, produktionsbolag, kreatörer eller någon annan har rätt att ta ut denna avgift i förväg. Det är bättre att de som privatkopierar betalar när de kopierar istället för att alla ska betala för något som inte finns. Jag privatkopierar ingenting som jag inte innehar upphovsrätten till eller har tillstånd av upphovsrättsinnehavaren och då ska jag inte betala för det heller!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag tror inte att man varken kan sälja eller förhandla bort upphovsrätten, åtminstone när det gäller musik. Du kan säkert sälja och förhandla bort en massa andra rättigheter, men just upphovsrätten finns alltid kvar hos den som skapade verket. ....

Det stämmer att i sverige delas upphovsrätt upp i en ideell och en ekonomisk del och att den Den ideella rätten (kränkningsrätten) inte går att överföra.

men det är specifikt den icke ekonomiska, så vist 17 kan all ersättning för ett verk hamna i ett företags kassakistor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om du orkat sätta dig in i hur pengarna fördelas så hade du insett att de inte går till "någon sunkig hippie ska driva runt med sin gitarr och spela kass musik". Pengarna fördelas efter hur de olika verken säljs, hur mycket de spelas i radio mm då man räknar med att ju större exponering, desto oftare privatkopieras det. Sedan vad du som enskild person tycker är intressant eller ointressant musik är i det detta sammanhang irrelevant då du är en mycket liten del av de som lyssnar på musik och tittar på film.

Rörmokare behöver inte subventioner för att klara sig på den fria marknaden. Kan man sälja sin musik så man går runt, för all del, var musiker men jag är inte sugen på att ge pengar till diverse radioartister när jag inte ens lyssnar på dem. Om jag gör det så görs det via lagliga tjänster.

Det privatkopieras inte ett skit idag, end of story.

I hela kedjan tillv -> Konsument tjänar copyswede mer pengar än både tillverkare, distributör och återförsäljare. Rimligt? Nej.

Permalänk

Skulle det inte vara sådär typiskt och härligt ironiskt om man skulle upptäcka att CopySwede inte omfattar några apparater speciellt ämnade för privatkopiering, som t.ex. skrivare, scanner, fax och kopiator, och att det inte heller finns någon tidigare lagstiftad avgift på dessa?

Skulle inte det bli ett finfint inlägg i debatten? Alltså att de kunde ju börja med att avgiftsbelägga dessa, samt bläcket, tonern och papperet (jfr. kassettbandsavgift). Och så skickar de pengarna till förlagskoncerner i olika länder.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Jag tror inte att man varken kan sälja eller förhandla bort upphovsrätten, åtminstone när det gäller musik. Du kan säkert sälja och förhandla bort en massa andra rättigheter, men just upphovsrätten finns alltid kvar hos den som skapade verket. Så pengarna för privatkopiering går huvudsakligen till de personer som skapade verken. Har för mig att IFPI får ca 1/3 av pengarna för vidare fördelning till sina medlemsföretag, var de pengarna sedan tar vägen har jag ingen aning om. Tror inte att någon här orkat fråga om det heller. Majoriteten går dock till skaparna (via deras medlemsorganisationer) vilket jag inte tror att de som brukar klaga på giriga skivbolagsdirektörer är medvetna om. Eller så tycker man att den tredjedel som går till IFPI är skäl nog för denna typ av kommentarer.

Ja det är jag som använder mig av fel termer. You are right. Man kan inte förhandla bort hela upphovsrätten utan bara den ekonomiska delen, inte den ideella. Den ideella upphovsrätten är knuten till upphovsmannen. Så när jag skrev upphovsrätten så menade jag den ekonomiska delen av upphovsrätten och när jag skrev om upphovsrättsmannen så menade jag den ideella upphovsrätten som är knuten till upphovsmannen.

Men min poäng är densamma. Den ekonomiska upphovsrätten är vanligen bunden till det företag man signat med eller den tidning man jobbar för (eller liknande). Och det är bara den ekonomiska delen copyswede intresserar sig i så det är fortfarande så att pengarna inte alltid kan gå från Copyswede rakt tillbaka till skaparen av verket för många upphovsmän äger inte den ekonomiska upphovsrätten av sina verk. Så även om copyswedes medlemsorganisationer ser ut att bara finansiera och företräda upphovsrättsmän så är det inte riktigt hela sanningen. Pengarna går till ägarna av den ekonomiska delen av upphovsrätten vilket då som sagt vanligen är större företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Rörmokare behöver inte subventioner för att klara sig på den fria marknaden.

Har du hört talats om ROT?