Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av carlbanan:

Börjar bli akut med ny mobil för mig. Min 2,5 år gamla s4 behöver antingen lite kärlek (nytt batteri kanske, för andra gången) eller skrotas.
Har tänkt prova Win Phone nu. Är inte sugen att betala 5-7 000 för de nya dom kommer snart, utan funderar på en 930 för 3700 (billigast på prisjakt). Den bör väl funka när nya Win 10 kommer till mobilen?

Hur kommer jag uppleva den mobilen jämfört med min Galaxy s4? Slö, snabb eller lika?

Finns det kanske nå bättre telefon som är mer prisvärd? Jag vill gärna slippa byta igen på ett tag, Så den bör ju hålla ett tag också

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du lägga ut pengar på en ny telefon är väl WP ett helt ok val, dock vet jag inte om just 930 är det som är det bästa valet? Det får andra som har den svara på.

Annars vad är det för fel på S4:an? Ett nytt batteri är ju en ganska billig lösning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vill du lägga ut pengar på en ny telefon är väl WP ett helt ok val, dock vet jag inte om just 930 är det som är det bästa valet? Det får andra som har den svara på.

Annars vad är det för fel på S4:an? Ett nytt batteri är ju en ganska billig lösning.

Har väl tänkt byta före jul iaf. S4an börjar bli rätt sliten, en del skumma fel och så. Sen är jag grymt less på alla jävla appar som inte går att ta bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Har väl tänkt byta före jul iaf. S4an börjar bli rätt sliten, en del skumma fel och så. Sen är jag grymt less på alla jävla appar som inte går att ta bort...

Inte hört några större klagomål från vänner med Lumia 930 förutom att den kan bli lite varm om man belastar processorn, men det tycker jag de flesta smartphones blir tyvärr... De jag pillat med dom tycker jag den känns rapp och bra byggd.
Om man inte vet med sig att man kommer göra väldigt mycket multitasking eller spela tunga spel skulle jag absolut ta 930 framför 950. 2gb ram kommer man långt med i Windows phone. Och eftersom jag tyckte min Lumia 640 XL med snapdragon 400 kändes ok lär en 800 vara väldigt bra i Windows phone.

Det du ska vara medveten om är dock att batteriet ej är utbytbart (går självklart öppna med verktyg men garantin bryts nog då) Så se över vad det är som pajjat dina Galaxy s4 batterier är det laddaren eller kör samsung dålig kvalitet?

Men är du inte i "desperat" behov av nytt skulle jag bytt batteriet i S4an och kört till Lumia 960 kom hårdvaran i en Galaxy s4 är ändå ganska bra även om det är roligt att byta efter över två år

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte hört några större klagomål från vänner med Lumia 930 förutom att den kan bli lite varm om man belastar processorn, men det tycker jag de flesta smartphones blir tyvärr... De jag pillat med dom tycker jag den känns rapp och bra byggd.
Om man inte vet med sig att man kommer göra väldigt mycket multitasking eller spela tunga spel skulle jag absolut ta 930 framför 950. 2gb ram kommer man långt med i Windows phone. Och eftersom jag tyckte min Lumia 640 XL med snapdragon 400 kändes ok lär en 800 vara väldigt bra i Windows phone.

Det du ska vara medveten om är dock att batteriet ej är utbytbart (går självklart öppna med verktyg men garantin bryts nog då) Så se över vad det är som pajjat dina Galaxy s4 batterier är det laddaren eller kör samsung dålig kvalitet?

Men är du inte i "desperat" behov av nytt skulle jag bytt batteriet i S4an och kört till Lumia 960 kom hårdvaran i en Galaxy s4 är ändå ganska bra även om det är roligt att byta efter över två år

Första batteriet svällde, blev byte. Verkar va samma symptom nu... Har iof hålla idag, då det kanske var tillfälligt falskt alarm. Är iof sugen att byta ändå ☺
Har till 99% använt den laddare som följde med telefonen.
Är 3700 bra pris på 930 eller finns det bättre?
Hur står sig 930 jämfört med en s4? Är dom ungefär lika prestandamässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Första batteriet svällde, blev byte. Verkar va samma symptom nu... Gar iof hålla idag, då det kanske var tillfälligt falskt alarm. Är iof sugen att byta ändå ☺

Är 3700 bra pris på 930 eller finns det bättre?

Vet en som köpte lumia 930 för 2500 i somras på rea så 3700 känns ganska mycket men samtidigt är det inte över 5000kr som 950kostar Det får du nog ta och avgöra själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Har Microsoft någon officiell reparatör eller går det att lämna lite överallt? Lyckades få lite trevliga sprickor i glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Har Microsoft någon officiell reparatör eller går det att lämna lite överallt? Lyckades få lite trevliga sprickor i glaset.

Lättast är väl att gå till stället du köpte den.
Lämna in, så kommer du få ett kostnadsförlag eftersom det inte går på garantin. Acceptera den så fixar de resten

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått sms från Tele2 att dom har skickat fel Lumia?

Förbokade en Lumia 950.

Visa signatur

en dator.

Permalänk
Avstängd

Hm, Chromecast fungerar inte med Windows Phone. Finns några enstaka YouTube appar men inga som fungerar. There's no official Chromecast SDK for Windows Phone...

Då fick man äntligen användning för sin Android platta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Hm, Chromecast fungerar inte med Windows Phone. Finns några enstaka YouTube appar men inga som fungerar. There's no official Chromecast SDK for Windows Phone...

Fungerar inte tubecast?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Avstängd

@NoNamesWayne: Inte på min Lumia 1520. Höll på ett bra tag innan jag tröttnade. Men gör inget då jag kan använda min dyra Android Platta som annars legat och dammat då jag hellst använder min billiga Windows platta. Inget ont om Android men med Windows x86 i plattan kan man göra allt man brukar gör på en datorn, om hårdvaran orkar driva programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Varför använda Chromecast då det finns Miracast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

Varför använda Chromecast då det finns Miracast?

HBO och Netflix med Dolby Plus 5.1 ljud är anledningen.

Permalänk
Medlem

När släpps Windows 10 Mobile för äldre telefoner, tex 925?
Väldigt sugen på 950 men har svårt att motivera ett köp för 5500kr+ då min 925 gör jobbet lika bra..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av dustin.se:

Köp Lumia 950 eller Lumia 950 XL och få en Display Dock på köpet (värde 999 kronor). Erbjudandet gäller till och med den 31 januari, eller så länge lagret räcker.

http://www.mobil.se/nyheter/dockningsstation-p-k-pet-med-nya-...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Äh jag köpte en fin begagnad Lumia 930 nyss, den ska ju få Windows 10. Helt klart billigare än en ny Lumia 950... inte så att jag märker av hårdvaruskillnaderna..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

När släpps Windows 10 Mobile för äldre telefoner, tex 925?
Väldigt sugen på 950 men har svårt att motivera ett köp för 5500kr+ då min 925 gör jobbet lika bra..

Den slutgiltiga versionen ryktas släppas nästa veckan 12 november. Bara att gå med i insider program så får du den där eller så väntar du till den kommer genom din operatör.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Är det Lumia 925 och 930 som gäller om man vill ha en bra Lumia win10 telefon bortsett från 950/XL?
Funderar på att plocka upp en Lumia under black friday ifall det är någon rea på en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Är det Lumia 925 och 930 som gäller om man vill ha en bra Lumia win10 telefon bortsett från 950/XL?
Funderar på att plocka upp en Lumia under black friday ifall det är någon rea på en sådan.

640, 830, 930 (och 1520?) känns som säkra kort, det är väl de "nyaste" utöver 950.

Permalänk
Skrivet av Terrell:

925 är idag långt ifrån någon high-end mobil håller nästan samma klass som 640 skulle jag säga.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

925 är idag långt ifrån någon high-end mobil håller nästan samma klass som 640 skulle jag säga.

640 bör vara betydligt snabbare under huven. Det jag ser till 925s fördel är OLED-skärm och att den är skönare i handen.

735 hör också till den nyare generationen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Tråkiga är att den 2-3 år efter release fortfarande är typ den enda sub 5" Windows-mobilen med OLED-display och glance-screen :/

Permalänk
Medlem

Vi med Lumia 930, icon eller 1520 fick idag slowmotion video Fungerar klockrent! Riktigt häftigt! Vet att det finns på iphone men detta är nytt för oss!

Borde bli ännu bättre på 950xl

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tråkiga är att den 2-3 år efter release fortfarande är typ den enda sub 5" Windows-mobilen med OLED-display och glance-screen :/

Tyvärr använde de en rätt sunkig amoled. Vrider man den åt vänster blir den grön och höger blir den röd. Hoppas att 950 är betydligt bättre än denna, annars kan de lika gärna stoppa in en IPS-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tyvärr använde de en rätt sunkig amoled. Vrider man den åt vänster blir den grön och höger blir den röd. Hoppas att 950 är betydligt bättre än denna, annars kan de lika gärna stoppa in en IPS-skärm.

Personligen tycker jag infinite blacks spelar större roll Både 950 och 950XL är för stora för min smak och självklart stoppade dom en LCD i 550:n. Otur att dom snålade med 735:an och satte in en OLED-skärm som inte klarade glance-screen, annars hade jag köpt en för länge sen.

Permalänk
Medlem

Är Glance så viktigt alltså? Jag tycker den gamla implementationen i deras Symbianlurar var bra men i WP tyckte jag det var rätt "meh" så jag har inte använt den.

Skärmen i 735 har f ö inga konstiga färgskiftningar eller annat för sig så det finns nog hopp om de nya som kostar fem gånger så mycket.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Då har du nog ställt in skärmen fel. Min 925:a är svart från alla håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Då har du nog ställt in skärmen fel. Min 925:a är svart från alla håll.

Haha, ja du, det är inte är en monitor vi pratar om. AMOLED-tekniken som de använder fungerar så.
Det är bara att googla
http://forums.windowscentral.com/nokia-lumia-925/311181-green...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Är Glance så viktigt alltså? Jag tycker den gamla implementationen i deras Symbianlurar var bra men i WP tyckte jag det var rätt "meh" så jag har inte använt den.

Skärmen i 735 har f ö inga konstiga färgskiftningar eller annat för sig så det finns nog hopp om de nya som kostar fem gånger så mycket.

För mig förändrar Glance screen hur jag använder telefonen ganska markant. Behöver aldrig starta tlfn för att kolla efter meddelanden eller tid. Fattar inte varför inte Android kunnat implementera samma sak, dom har bara sin active display som avaktiveras efter ett par sek (dvs lönlös). Jag ser inte hur WP Glance screen är annorlunda från Symbian-telefonernas motsvarighet. Nokia N9 var första mobilen som fick mig inse storheten i Glance-screen och den funkade likadant.

Permalänk

har bestämt mig för att köra på en lumia 950xl, blir spännande det