Permalänk
Medlem

Religiös extremism

Hur ska man göra för att bli av med den?

Ska man bomba bort den? Funkar det?
Ska man politiskt arbeta bort den med stödkampanjer (kvinnors rättigheter, skolgång etc)?

Hur ska man göra för att bli av med extremism, i synnerhet religiös, då den skördar så många människoliv globalt och dagligen?

Vad tycker du?

Diskussionen ska föras på vettig nivå med välgenomtänkta argument, inga onliners och absolut inget hat/hets mot oliktänkande i tråden.

Permalänk
Medlem

@CSM101:

Förbjud all religion.

§1
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Jag gissar att hur man än gör, går in i deras land och dödar alla, eller tar det sakta och låter dom komma till oss eller något, så kommer väldigt för många oskyldiga att dö.
Allvarligt talat ser jag gärna att Ryssland tar i med hårdhandskarna mot ISIS som jag hörde att dom var på väg att göra, om det var sant vet jag inte, men ser det som den enklaste utvägen.

Permalänk

Sen ser jag så klart problemet där folk använder religion som vapen och det har ju gjorts så i tusentals år tyvärr. Går ju inte vända det på en natt, utan via den längre och svårare vägen som heter utbildning (men löser ju inte alla problem så klart, men hjälper till på vägen).

§1 i citat
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Framför allt måste vi börja våga prata om det. Det är steg ett. Det spelar ingen roll om extremisterna kommer från ultrahögern i USA, IS i syrien osv, ALL extremism skall pratas om och avslöjas som det hyckleri och sanningsförvrängning det är.
Personligen tycker jag att religös borde klassas som en diagnos, men jag förstår att många får tröst av att "veta" att det finns en gudomlig tänkande kraft som styr allas liv. Livet är inte enkelt och det är klart, att ha det att skylla på lättar ju upp.

Så summa sumarum, prata om det!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Religion gör mig så arg.
Förbjud all religion hade varit min första agenda som "president över världen"

§1
Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Extrema yttringar av alla saker kommer alltid finnas. Det just nu med IS må ändock vara välisigt så, krig nog enda vägen där.

Men Syrien problemet börja i torka jordbruket gick ner = massor av arbetslösa = mottagliga för ...ja. Det vi ser nu kommer inte sluta, det är såhär det kommer vara, mycket människor på jorden väst som någon moralisk polis folk kommer säga ifrån.

Lite pessimistisk men ser inte någon fred

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Om det är en person som begår ett terrorbrott så skall man utvisa hela släkten. På så sätt får dom sig en tankeställare att det dom gör drabbar deras familj + släkt också.

§1
Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Om det är en person som begår ett terrorbrott så skall man utvisa hela släkten. På så sätt får dom sig en tankeställare att det dom gör drabbar deras familj + släkt också.

Vi i Sverige kan börja med att sluta ge terroristerna och dess släktingar mat och husrum.

§1 i citat
Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Problemet ligger i att om det nu skulle bli förbud mot religion så kommer där dyka upp något som avlöser det. Det är en ond cirkel Extremister kommer där alltid finns som tror att det dom vet är bäst.

För det är så dom ser det ur deras synvinkel. Men alla ser inte genom samma ögon så där kommer alltid finns någon tycker tvärtom.

Tyvärr finns det inget att göra. Skulle man nu göra som så att man utrotar alla som tror på självmords bombning, så är man i samma sits som Tyskland under andra världskriget.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jag ser snabbt att många förespråkar förbud mot religion, men vad fan, vill ni tillbaka till Orwells 1984?

Inga skyldigheter kommer med rättigheter, men alla rättigheter kommer med skyldigheter. Även om jag inte vill att allt och alla ska uppföra sig helt perfekt i alla lägen, önskar jag verkligen att folk kunde förstå att det aldrig är rättfärdigat att utöva sina rättigheter när det går ut över någon annan.

Jag vet ju inte hur seriösa ni är, men på vilket sätt skulle förbud mot religion stoppa t.ex. IS? Vi har lagar och förbud mot sexuella övergrepp, stöld, mord och olovlig parkering. Varken vanliga svenskar eller högerextremistiska fundamentalister följer alltid detta.

Förbud mot religion skulle bland annat leda till missnöje över kränkning av vissa friheter, förföljelse och minskad befolkning, varav endast det sistnämnda skulle kunna vara positivt ( ).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

En början för att bekämpa is är att sluta rättfärdiga dem genom att kalla dem för Islamska staten då det inte är en stat utan en terrorgrupp.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

För att citera en bild/text på internet.
"Om din religion är värd att döda för. Börja med dig själv."

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Det har gång på gång visat sig att extremism överlag bearbetas med en förhöjd lägre standard. När fattigdom, sjukdom, krig och andra negativa aspekter försvinner ur livet så får individen tid att ordna med sitt och sin närhets liv. Med negativa aspekter försvinner incitament till att bygga, vårda och hjälpa.
Samtidigt så hjälps goda incitament till av t.ex. ökad stabilitet som bättre ekonomi eller fredsförhandlingar. Det är svårt att säga vad som kommer först men tydligt att båda processer gagnas av varandra.

Nord-Irland är väl vårat närmaste exempel i tid och rum. När våldet var som ungefär värst så var även den sociala osäkerheten mycket hög i arbetslöshet, ekonomi och politik räknat. Nu är NI mer på rätt köl, och våldet har samtidigt trappats ned till obefintlighet. Politisk och religiös spänning ligger kvar, men extremism hålls nere.

Så, vad göra med t.ex. IS? Sk aman låta dem ha sitt land och sina förnedrande lagar? Nej.
Så vad gör man åt saken? Man slår tillbaka dem.
Men borde de inte bli än mer extrema då? Jo, om man lämnar landet i lågor.
I runda meningar, man städar upp efter sig och slipper därmed en hel del bekymmer.

Vad kan vi göra här hemma?
För det första så bör vi fortsätta med vad vi redan håller på med, behandla varandra väl och fortsätta det demokratiska samhällets utveckling. Det gagnar oss, världen och våra barn.
För det andra bör vi hålla tillbaka vår egen extremism. Om någon lägger en kommentar som t.ex. "förbjud religion" eller "döda de som dödar" så bör den veta hut, ja kanske t.o.m. få fåtal dagars semester.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det finns många gamla visdomar, en utav dessa är att INTE diskutera religion eller politik i ett sällskap och mellan vänner!!
Denna forum anser jag vara ett sällskap, och hoppas även att alla är vänner...

Blev norskt av någon konstigt anledning...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Det finns många gamla visdomar, en utav dessa är att INTE diskutera religion eller politik i ett sällskap och mellan vänner!!
Denna forum anser jag vara ett sällskap, och hoppas även att alla är vänner...

Och för att citera @KingCobra, det är just detta som är problemet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

I vårt land är problemet vänsterextremism och inte religiös extremism.
Vad jag menar med detta är att religiös extremism är inte helt omöjlig att resonera med, däremot så får man inte säga emot den det minsta för då kommer vänsterextremisterna och skriver sina krönikor i Aftonbladet, Expressen och pratar om att saklig kritik är lika med rasism. Våra politiker tycker sedan det samma. I resten av världen är det dock skillnad och man mer kan ha en saklig debatt.

Jag tror dock att det är omöjligt att lösa IS terror utan att lösa det i Syrien och Irak. Och för att lösa problemet där så är Nato, Ryssland och Iran lösningen om de kunde samarbeta.
Där Iran är en väldigt viktig part om vi inte ska skapa ett religionskrig, dessutom tystar det lite ner alla demonstranter som tycker att väst redan idag tycker att väst har för mycket styrkor i Syrien /Irak. -Usa ut ur Irak som de brukar säga.
Ett försök till lösning skulle självklart kortvarigt leda till mer blodspillan och folk som tvingas fly, jag ser dock inga tendenser på att IS själva tröttnar och bara ger upp för att syssla med annat.

Det finns väldigt många olika terror och problem och man får behandla dem olika, IS är inte så lämpliga att vända andra kinden till, däremot finns det andra grupperingar som kanske stöder IS men som det ändå går resonera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Det finns många gamla visdomar, en utav dessa är att INTE diskutera religion eller politik i ett sällskap och mellan vänner!!
Denna forum anser jag vara ett sällskap, och hoppas även att alla är vänner...

Dock tror jag att alla här är överens om att IS inte är roligt. Samtidigt pågår ständiga fejder med Intel/Nvidia mot AMD .

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Det finns många gamla visdomar, en utav dessa är att INTE diskutera religion eller politik i ett sällskap och mellan vänner!!
Denna forum anser jag vara ett sällskap, och hoppas även att alla är vänner...

Om man inte ska diskutera politik eller religion bland vänner eller sällskap, what's the point?
Normalt funtade personer kan föra diskussioner med olika åsikter och tanker kring ämnet. Kan man inte diskutera med en person som är ens motsats när det kommer till politik eller religion så bör man göra något åt det. I slutändan handlar det om att respektera andras åsikter.

Det är trots allt en rättighet vi har i det här landet att ha vilka åsikter vi än må ha. Absolut att andra kan argumentera emot och försöka ifrågasätta dig och dina åsikter, men det viktiga är att man ändå accepterar och respekterar att andra tycker olika än en själv.

Permalänk
Medlem

Det är ju hemskt och för mig oförståeligt varför de håller på med detta. Kan någon förklara vad deras motiv är? Är dom så hjärntvättade av några så onda ledare som bara vill ta över världen eller finns det en annan form utav desperation över världens alla orättvisor som gör att folk hamnar i någon psykos?

Är religionen själv så i grunden utformad att den i princip säger att döda alla som inte tycker som oss? Det känns ju helt sjukt i sånt fall. Eller är det folk som gör saker i religionens namn fast det egentligen inte alls har med religion att göra?

Finns det någon ledare med lite stake som skulle kunna sätta hårt mothårt på riktigt och fördöma detta beteende med en tydlig signal som säger att om ni inte slutar upp med detta vansinne så kommer ni att dö?

Skiter folk i om dom dör och blir då per automation en livsfarlig mördarmaskin utan samvete? Vad lever dom för i sånt fall? Är det inte bättre att ta självmord och komma till något nästa liv som dom nu då tror är bättre?

Ja jag är då bara glad att dom inte har skadat eller dödat några nära och kära...Jag hoppas att någon stormakt kommer sätta stopp för detta innan det blir mänsklighetens undergång.

Är det något som borde ena stater så är det att få bort detta vansinne.

Ja ja skulle behöva ha en person som förklarar för mig när detta vansinne till handlingar föddes och hur det har lett fram till vad som händer i nutid. Vem kan göra det?

---

Det här med religion är ju en annan diskussion men jag förstår inte hur man kan tro så starkt på några sagor om några personer som aldrig har kunna bevisats.

Som någon sa om just sagor från länge sedan och superhjältar...något som gick ungefär så här:
Att säga att Gud eller Allah absolut har funnits eller finns men samtidigt skratta åt som som säger att dom tror på Thor eller Oden är ju lika befängt som att själv påstå att Stålmannen minsann finns och samtidigt skratta åt dom som påstår att Fantomen minsann finns. Allt är ju bara en vacker saga från någons fantasi. Att det sen blir någon annans religion säger ju mer om just den personen är något annat.

Alla kan få tro på det dom tror på för att må bra och för att känna gemenskap men att påstå att det ena är mer sant än det andra är ju bara sjukt. Man behöver inte religion för att få tro på något och skulle dessa personer verkligen ha skapat oss människor så skulle de absolut inte ha format oss på detta vansinnigt hjärntvättade sätt. Sen att det ska skapa lagar som "står över" allt i alla lägen och därman får förtrycka vissa grupper av människor är ju också helt sjukt.

Jag tror också att dessa problem, som många är inne på, uppstår i delar av världen där det finns problem med grundläggande saker som rent vatten och mat och frihet där man kan skapa sig en dräglig tillvaro där människor blir så desperata så de varken vet ut eller in. Det är dessa svaga människor som blir hjärntvättade i den så höga grad att de sen faller offer för vilken smörja som helst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I vårt land är problemet vänsterextremism och inte religiös extremism.
Vad jag menar med detta är att religiös extremism är inte helt omöjlig att resonera med, däremot så får man inte säga emot den det minsta för då kommer vänsterextremisterna och skriver sina krönikor i Aftonbladet, Expressen och pratar om att saklig kritik är lika med rasism. Våra politiker tycker sedan det samma. I resten av världen är det dock skillnad och man mer kan ha en saklig debatt.

Så hur tänkte du säga emot någon som påstår att deras överherre har ämnat ett särskilt land eller t.o.m. hela världen åt dem ?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

"Where other men blindly follow the truth,
Remember, nothing is true
Where other men are limited by morality or law,
Remember, everything is permitted."

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Religionsfrihet och sekulariserat statsskick har ju visat sig vara en effektiv metod världen över i århundrade mot religiös extremism. Det är en väldigt bra början på ett långsiktig arbete mot extremismen där terrorismen får grogrund.

Kortsiktig metod är helt enkelt att bryta ner terroristcellerna med direkt riktad våld. Strategiska bombningar, underrättelsearbete med punktinsatser med militära förband är i stort sett det enda som fungerar. Att föra en dialog, propaganda, "lägga kinden till", humanism kommer inte hjälpa ett dugg mot terrorister och terrornätverk, de förstår bara ett språk och det är våld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FilosofN:

Så hur tänkte du säga emot någon som påstår att deras överherre har ämnat ett särskilt land eller t.o.m. hela världen åt dem ?

IS och Boko Haram m.fl av de värstra går inte prata med. Men det är samma inom många grupperingar.
De värsta svenska rasisterna går det inte att resonera med, men alla rasister i sverige är inte så extremt grova, får man bort dessa så blir extremisterna svagare.
Samma sak gäller islamsk extremism, en ytterst liten minoritet stöder IS. Och det går att resonera med folk som inte ännu har kommit dit.

Permalänk
Inaktiv

Det enda som fungerar är utbildning. Kollar man på detta globalt och läser studier ser man ett direkt samband mellan utbildning och antalet religiösa. Sedan extremism är "svårare" att bli av med, men ett mer jämställt europa är nog en bra startpunkt. Ofta födds de som senare blir extremister i fattiga förorter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Religion gör mig så arg. Människor låter sig styras av gamla böcker, kan inte finnas någon som allvarligt "har" en religion och har iq över 70.

Förbjud all religion hade varit min första agenda som "president över världen"

Hoppsan, där blev det visst lite tokigt. Flera av världshistoriens största tänkare/vetenskapsmän var/är troende. George Lemaitre, tex, var präst. Ironi i överflöd.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Det är USAs fel. De måste sälja sina vapen, vem köper vapen när det inte finns en marknad? Förr var det sovjet. Nu är det terrorister och religiösa extremister.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med alla som, sammanfattningsvis, säger att fattigdom och missnöje leder till våld. Det är väldigt etablerat vid detta laget.
Religion är inte en orsak till våld. Det är rent utav som så att alla större religioner motsätter sig våld mot alla människor oavsett tro. De religiösa extremisterna kan egentligen inte påstå sig tillhöra sin religion när de dödar i dess namn. Det handlar om samma sak som alltid.
Vi och Dom.
Så fort det görs en uppdelning så är konflikten olöslig om man inte tänker ner på personerna innanför. (Jag menar inte att ni ska krama terrorister. Det krävs att även de inser att det finns personer på andra sidan konflikten.)
Med det i tankarna kan man inse att det är månniskor man dödar och gärna sluta med det. Jag tror att kommunikation är lösningen. Jag känner folk lite var stans i världen och det finns definitivt de som känner folk på fler ställen. Om man genom att prata med dem inser att de också är månniskor så kan man inse att det är personer precis som denna som man dödar om man skickar en bomd till det landet. Att man inte dödar ansiktslösa generella fiender utan människor. Det finns ett uttalande om att "Alla är hjälten i sin egen historia." Det handlar om förståelse och perspektiv. Om att folk ska inse att det aldrig är okej att döda någon och att någon innefattar alla.

Jag kan tillägga att jag inser att detta inte är en direkt lösning utan mer utav ett filosoferande på temat.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Religon: Grunden till allt ont. Plus att det till råga på allt hjärntvättar människor.
It's a feature som Nvidia skulle säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Enkelt, man slutar ge munitioner och sluta sponsra terroristgrupper för att attackera andra grupper som ryssland och usa håller på med. (afghanistan 80 talet, korea krigen syrien idag etc)
och faktiskt fäller dessa regeringar för krigsbrott.

Sen kan vi förbjuda offentlig religion sverige, be kan du göra hemma inga religiösa samlingar eller strukturer.
religiösa uttalanden och åsikter i politik bör straffas med fängelse.
Sen att sverige antingen tycker att vi ska ta den i stjärten och låtsas att allt är bra eller gå full nazi mode i den här frågan är en annan sak.
Sluta slicka röv eller hjälp till, helt enkelt.