Microsoft släpper första stora uppdateringen för Windows 10

Permalänk
Medlem

kanske dags att uppgradera till stationära till win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Cortana fungerar fortfarande ej i sverige eller är det min windows som strular??

Har någon fått igång Cortana ?

Inte för mig heller.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Låter som en bra uppdatering. Men man väntar ju fortfarande på mycket.

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att flera personer har rapporterat att deras sekretessinställningar återställts när de uppdaterat, så det kan vara värt att ladda ned shutUp10 igen och kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Frågan är ju vad för hemskheter du döljer om du inte skaffar w10 för att du tror att microsoft spionerar på varenda liten sak du har på din dator för att skratta åt dig eller anmäla dig för något. Vore en fet jävla slump att just du är den utvalda isåfall. Nej lägg ner med det där töntiga spioneringssnacket och skaffa windows 10 ist. Blir lika förvånad varje gång någon säger "åååh skaffa inte w10, dom spionerar på dig!" Och? Jag har absolut ingenting att dölja.

Har du inget att dölja? Kan du inte skicka ett pm med alla dina epost addresser och lösenord då? Eller låt mig få kolla på alla dina sms eller dina bilder i din telefon? Har du inget att dölja så skulle väl inte det vara något problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phero:

kanske dags att uppgradera till stationära till win 10

Helt klart

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jösses, denna uppdatering var ju som en ominstallation av hela windows, en riktigt tung uppdatering med andra ord, nästan i nivå med uppgraderingen från Windows 7. Men det har funkat bra på min laptop HP 2540p verkar det. Inte så att jag direkt kan se någon skillnad efter uppgraderingen men får väl rota runt lite i menyerna och se vad jag hittar. Den har lagt beslag på en hel del hårddiskutrymme för nu tar min relativt tomma installation av windows 10 hela 40 GB på hårddisken.

Testar diskrensning och rensa systemfiler. Där hittade jag "tidigare windowsinstallationer" som tar upp 18,9 GB! Dessutom "temporära installationsfiler för Windows" på 3,34 GB. Så jag markerar allt på diskrensning och rensar. Efteråt tar windows upp 25 GB jämfört med tidigare 40 GB. Diskrensningen frigjorde 15 GB, betydligt mindre än utlovat men ändå så är 25 GB bättre än 40 GB så har ni fått proppfull systemdisk så är ett tips att köra diskrensning och klicka på rensa systemfiler. Kommer upp en varning om att man inte kan återställa tidigare version av Windows.

Jag hade 25gb som skräpade :/

Tack för påminnelsen om att rensa disken

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du inget att dölja? Kan du inte skicka ett pm med alla dina epost addresser och lösenord då? Eller låt mig få kolla på alla dina sms eller dina bilder i din telefon? Har du inget att dölja så skulle väl inte det vara något problem?

Fast nu samlas det ju inte in lösenord får man ju hoppas iallafall ??

Var tror du dina lösenord lagras annars.

Sånt finns ju redan lagrade hos tex google osv..

Bilder samlas ej in så länge du ej har dom på molnet..SMS lagras av operatörerna

Så din poäng var inte så bra direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Uppdaterade både surfplattan och stationära igår.

På stationära gick det smärtfritt. Surfplattan fastnade på 23%. Var tvungen att flytta tillbaks alla mappar (Mina Dokument o.s.v.) från SD-kortet (D:) samt peka tillbaks Tmp och Temp miljövariblerna till C: för att den skulle gå igenom. Klantigt av Microsoft att inte tänka på det.

Ändra färgen på namnlisten: Trevligt. Att ha både namnlisten och menyraden vit är dålig gränssnittsdesign eftersom man kan då inte avgöra var den ena börjar och den andra slutar. Tyvärr finns det inget sätt att behålla aktivitetsfältet svart, utan det blir samma grälla färg som namnlisterna.

Stänga applikationer från Aktivitetsvy: Man kan nu äntligen stänga en app från aktivitetsvyn genom att dra den nedåt i surfplatteläge istället för att försöka pricka det lilla X-et med sina tjocka fingrar. Tyvärr kastas man då ut från aktivitetsvyn och tillbaks till startskärmen,, så ska man stänga många appar måste man fortfarande använda de alldeles för små (för en pekskärm) X:en.

Högerklick-menyerna: De har nu *äntligen* samma färg oavsett var man klickar. Tidigare var de antingen mörkgrå eller vita beroende på om man högerklickade på en tom yta i aktivitetsfältet, en knapp, start-knappen o.s.v. vilket gav hela operativsystemet en väldigt amatörmässig känsla.

Microsoft har ju gjort grafiska användargränssnitt i 30 år, så man tycker de borde ha koll på grunderna vid det här laget...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fast nu samlas det ju inte in lösenord får man ju hoppas iallafall ??

Var tror du dina lösenord lagras annars.

Sånt finns ju redan lagrade hos tex google osv..

Bilder samlas ej in så länge du ej har dom på molnet..SMS lagras av operatörerna

Så din poäng var inte så bra direkt

Orkar inte argumentera med dig om du inte förstår det satt i en sådan enkel kontext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Orkar inte argumentera med dig om du inte förstår det satt i en sådan enkel kontext.

Kanske för att du förstod poängen att allt finns redan insamlat

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fast nu samlas det ju inte in lösenord får man ju hoppas iallafall ??

Var tror du dina lösenord lagras annars.

Sånt finns ju redan lagrade hos tex google osv..

Bilder samlas ej in så länge du ej har dom på molnet..SMS lagras av operatörerna

Så din poäng var inte så bra direkt

Lägg inte ner tid på personer som denna där. Låt han och hans gelikar sitta där med foliehatten på.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Har du inget att dölja? Kan du inte skicka ett pm med alla dina epost addresser och lösenord då? Eller låt mig få kolla på alla dina sms eller dina bilder i din telefon? Har du inget att dölja så skulle väl inte det vara något problem?

Döljer inga hemska bilder på mobilen, heller inte sms. Inte epost heller. Grejen är att dom kan få se så mycket dom vill, inte för att jag tror att dom slumpvalt väljer ut just mina epost att kolla igenom, och skulle dom så göra det. Vad berör det mig? Jag kommer aldrig träffa dig, så hade jag skrivit något pinsamt eller så så hade det inte varit så farligt. DOm kommer inte lägga ut det någonstans heller, så nej. Jag bryr mig inte om dom spionerar. Självklart kan man tycka att det inte är okej, men dom har redan vunnit. Finns absolut ingenting vi kan göra något åt. Bara sluta gråt och ta det som det är. DOm har vunnit
Och nej, dom samlar inte in lösenord för fan.. Ge dig. Snälla. Sätt på dig en foliehatt nästa gång

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem

Visste att jag skulle stannat kvar på Windows 7. Så här mycket strul för en sketen uppdatering orkar jag inte med, SSDn är dessutom full som den är

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Döljer inga hemska bilder på mobilen, heller inte sms. Inte epost heller. Grejen är att dom kan få se så mycket dom vill, inte för att jag tror att dom slumpvalt väljer ut just mina epost att kolla igenom, och skulle dom så göra det. Vad berör det mig? Jag kommer aldrig träffa dig, så hade jag skrivit något pinsamt eller så så hade det inte varit så farligt. DOm kommer inte lägga ut det någonstans heller, så nej. Jag bryr mig inte om dom spionerar. Självklart kan man tycka att det inte är okej, men dom har redan vunnit. Finns absolut ingenting vi kan göra något åt. Bara sluta gråt och ta det som det är. DOm har vunnit
Och nej, dom samlar inte in lösenord för fan.. Ge dig. Snälla. Sätt på dig en foliehatt nästa gång

Det är inte det som är poängen. Poängen är att folk tycker det är okej. Smygövervakning förs in hela tiden och till slut kommer vi till en
point of no return där du inte kan släppa en fis utan att hela världen vet om det. I dagarna klubbades det igenom en ny lag i Frankrike "För att bekämpa terrorism" där operatörerna nu kommer spara <b>all</b> metadata om trafik under en längre tid. http://recode.net/2015/11/14/france-has-a-powerful-and-contro...
Detta kombinerat med data från mobiler och datorer gör att man kan peka ut specifika personer väldigt exakt. Och vad hindrar myndigheter och organisationer från att "plantera" falsk data hos folk? Dessutom kan man gräva fram åsikter och handlingar som inte längre är relevanta eftersom personen har lärt sig att vara bättre, men det är nödvändigtvis inget som tas till hänsyn i en rättegång. Och det är inte enbart Frankrike, även i sverige begär myndigheter ut ca 10 000 loggar om metadata i månaden: http://www.dn.se/ekonomi/skattefuskare-satts-dit-med-hjalp-av...

Herr Snowden säger det rätt bra:

Skrivet av MP-Jan:

Från DNs intervju med Snowden:

Hur förklarar man massövervakning för någon som inte känner sig övervakad? Någon som ”inte har något att dölja”.

– Det handlar inte om att man inte har något att dölja, det handlar om att vi har något att förlora om vi hela tiden är övervakade. Det mänskliga, det som formar oss och gör att vi kan tänka och utvecklas, det som formar oss som individer.

– Att säga att du inte bryr dig om rätten till integritet för att du inte har något att dölja är som att säga att du inte bryr dig om yttrandefriheten för att du inte har något att säga. Det är som att säga att du inte bryr dig om den fria pressen för att du inte är journalist. Eller religionsfriheten för att du inte är kristen. Rättigheter i ett samhälle är både kollektiva och individuella. Du kan inte ge bort minoriteters rättigheter även om du röstar som majoriteten. Rättigheter är inget som ges av regeringar, de ska garanteras av regeringar och skyddas av regeringar.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande en flagga nere i hörnet på min dator som talar om att jag anmält mitt intresse men utan att fått uppmaningen om att min uppgradering är tillgänglig. Ändå ska nästa stora uppdatering komma nu, har jag gjort något fel?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valiant:

Jag har fortfarande en flagga nere i hörnet på min dator som talar om att jag anmält mitt intresse men utan att fått uppmaningen om att min uppgradering är tillgänglig. Ändå ska nästa stora uppdatering komma nu, har jag gjort något fel?

http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Brukar sällan ranta men har tidigare varit väldigt nöjd med både win 8, 8.1 samt win 10.

Tråkigt nog blev jag med denna uppdatering tvungen att ddu:a mina drivare och kalibrera skärmarna för att komma "back to normal", inte ok tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Brukar sällan ranta men har tidigare varit väldigt nöjd med både win 8, 8.1 samt win 10.

Tråkigt nog blev jag med denna uppdatering tvungen att ddu:a mina drivare och kalibrera skärmarna för att komma "back to normal", inte ok tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar väldigt olika hur smärtfritt denna uppdatering går.

Med Windows 10 Pro 64 bits så gick det helt smärtfritt förruttom att antivirus programet var tvungen att installeras om.

Alla inställning fanns kvar från inställningsmenyn av alla slag inklusive sekretess, van annars att nvidia drivers ska ominstalleras när det blir en oldmapp som en gammal version av Windows.

Installerade om Nvidia drivers bara för att känna mig säker men hade säkerts inte behövts.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan jag äntligen ändra färg på alla fönster jag har? Trött på vita färgen.

Visst är det härligt att ett OS 2015 får en funktion som Windows 3.0 (och kanske tom tidigare) hade redan runt 1990... Windows utvecklingen kanske börjar gå framåt efter 25år igen.

Skrivet av Archaea:

Inte längre en giltlig anledning att stanna på W7. MS har släppt en uppdatering till W7 och W8 som kommer mer samma typ av datainsamling.

Personligen tycker jag hela den här grejen med Windows 10 datainsamling är överdriven. Google och Facebook samlar in betydligt mer data; och av någon anledning tycker folk det är OK.

Jo, det är fullgod anledning att stanna då du kan helt enkelt välja att avinstallera dem, något du inte kan i Win 10. Personligen så jobbar jag med att blocka det via brandvägg istället. Men det är lättare att få Win 8.1 som jag vill ha det, än Win 10.

Ang datainsamlingen så är det verkligen inte överdrivet. 2 viktiga saker som skiljer:

1. De kan samla in allt du skriver, alla filnamn mm du ens har, bara genom indexeringen. Det handlar inte mer om att surfa inkognito, utan att den kan kartlägga allt du har på din dator, allt du gör på din dator, och allt du säger oavsett program/plats.

2. Det kostar... Google och Facebook mfl är gratis tjänster som erbjuder allt utan kostnad. Du betalar inte en krona, och får allt från mail, lagring, office program, bild behandling och massor med andra funktioner, mot denna "data insamling". Men du kan välja vad du vill dela med dem också. Windows kostar... samma summa som tidigare, och denna gratis test uppgraderingen är bara tills du byter hårdvara, så permanent gratis är den inte. Och du kan inte välja ett skit förutom att ge dem all info de vill ha, eller kämpa hårt för att blocka ute allt.

Med det sagt, visst, om versionen kommer vara giltig i all framtid så kommer man ju förr eller senare bli tvungen att uppgradera. Men bara en sådan irriterande sak som att Win 10 igår slängde ut mig ur spelet, bara för att jag skulle "planera en uppdatering", gör att jag redan är förbannad på det igen. Förstår inte hur jädra svårt det ska vara att låta mig få använda min dator, utan att någon från MS ska styra och ställa när jag ska göra något. Jag vill uppdatera när och om jag vill göra det, och om jag så ska blocka hela Windows update via register/brandvägg eller vf som helst, så är jag villig att göra det tills jag får kontroll över min dator.

Permalänk

Uppdateringen 1151 build 10586 för Windows 10 kom via Windows update för mig.
Installation gick sen som när du installerar uppdateringar i Windows 10 för att sen boota om. Sen stod det "Uppdaterar Windows" med diverse information om vad som sker under uppdateringen, kopierar filer, installerar drivrutiner och konfigurerar inställningar etc.
Alla programmen, inställningar och filer är kvar för mig så allt gick bra.
I systeminformation står det Version 10.0.10586 build 10586

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo, det är fullgod anledning att stanna då du kan helt enkelt välja att avinstallera dem, något du inte kan i Win 10. Personligen så jobbar jag med att blocka det via brandvägg istället. Men det är lättare att få Win 8.1 som jag vill ha det, än Win 10.

Ang datainsamlingen så är det verkligen inte överdrivet. 2 viktiga saker som skiljer:

1. De kan samla in allt du skriver, alla filnamn mm du ens har, bara genom indexeringen. Det handlar inte mer om att surfa inkognito, utan att den kan kartlägga allt du har på din dator, allt du gör på din dator, och allt du säger oavsett program/plats.

2. Det kostar... Google och Facebook mfl är gratis tjänster som erbjuder allt utan kostnad. Du betalar inte en krona, och får allt från mail, lagring, office program, bild behandling och massor med andra funktioner, mot denna "data insamling". Men du kan välja vad du vill dela med dem också. Windows kostar... samma summa som tidigare, och denna gratis test uppgraderingen är bara tills du byter hårdvara, så permanent gratis är den inte. Och du kan inte välja ett skit förutom att ge dem all info de vill ha, eller kämpa hårt för att blocka ute allt.

Med det sagt, visst, om versionen kommer vara giltig i all framtid så kommer man ju förr eller senare bli tvungen att uppgradera. Men bara en sådan irriterande sak som att Win 10 igår slängde ut mig ur spelet, bara för att jag skulle "planera en uppdatering", gör att jag redan är förbannad på det igen. Förstår inte hur jädra svårt det ska vara att låta mig få använda min dator, utan att någon från MS ska styra och ställa när jag ska göra något. Jag vill uppdatera när och om jag vill göra det, och om jag så ska blocka hela Windows update via register/brandvägg eller vf som helst, så är jag villig att göra det tills jag får kontroll över min dator.

Bra postat. Detta ska fram i ljuset. För det är så det verkligen är och ligger till med W10. Sedan är det upp till var och en att ta ett eget beslut.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Är 10se1ucgo samma sak som shutup10?
10se1ucgo är opensource.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Kan man installera version 1511 av Windows 10 direkt? När jag uppdaterade så såg det ut som att man installerar om hela Windows, med status indikator och omstartar och hela köret. Känns väldigt onödigt om man installerar om datorn att installera om datorn 2 gånger, och det lär ju komma fler sådana här stora uppdateringar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hjälpsam

Uppdaterat två av fyra maskiner, det har gått ganska smärtfritt, förutom ett meddelande, "AMD Quick Stream Error. The License to use this software is not found",, men allt verkar fungera hur som helst.

edit
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDQuickStream...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Är det bara jag som har fått problem med att Windows blir segare och segare tills Windows slutar att svara efter denna uppdatering?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

@Jonas79:

Kan spä på gnället ytterligare:

Det går inte att göra Google Chrome till standardwebläsare heller då den helt enkelt inte finns som ett alternativ i listan över web browsers i default apps under systeminställningarna.

Galen!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Visst är det härligt att ett OS 2015 får en funktion som Windows 3.0 (och kanske tom tidigare) hade redan runt 1990... Windows utvecklingen kanske börjar gå framåt efter 25år igen.

Japp, bara flikar i Explorer-filhanteraren som saknas så har vi ett fulländat tekniskt vidunder på halsen!

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Tog steget att gå från Windows 7 -> Windows 8.1 rätt sent, nu tog jag steget till Windows 10 med Classic Shell, skulle ALDRIG gå tillbaka till något äldre

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ändra färgen på namnlisten: Trevligt. Att ha både namnlisten och menyraden vit är dålig gränssnittsdesign eftersom man kan då inte avgöra var den ena börjar och den andra slutar. Tyvärr finns det inget sätt att behålla aktivitetsfältet svart, utan det blir samma grälla färg som namnlisterna.

Högerklick-menyerna: De har nu *äntligen* samma färg oavsett var man klickar. Tidigare var de antingen mörkgrå eller vita beroende på om man högerklickade på en tom yta i aktivitetsfältet, en knapp, start-knappen o.s.v. vilket gav hela operativsystemet en väldigt amatörmässig känsla.

Microsoft har ju gjort grafiska användargränssnitt i 30 år, så man tycker de borde ha koll på grunderna vid det här laget...

Samma färg på namnlisten och menyraden är snygg design. Varför skulle du behöva färgkoda dessa? Du ser var menyraden börjar eftersom det är en rad med... menyval. Men alltid bra med fler alternativ Som du, tycker jag att det är oförklarligt onödigt att binda alternativet till färg på Startmeny och taskbar.

Ang. Högerklick-menyerna förstår jag inte vad du menar, dom är ju olika färger nu vilket känns lite skumt. Startmeny och taskbar är svarta och resten är vita. Önskar att MS kunde implementera dark/light theme för hela OS:et som i Windows Phone.

Skickades från m.sweclockers.com