Microsoft släpper första stora uppdateringen för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Cortana har redan lanserats för Windows 10 för utvalda språk och regioner. Du kan ställa om din dator till USA som region och engelska som språk för att kunna aktivera Cortana på engelska. När hon finns på svenska är svårt att sia om då Microsoft inte har sagt något officiellt om det och jag har inte heller hört några rykten om saken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cortana_(software)#Region

Lite surt. Har testat henne på engelska och det fungerar över förväntan. Lite synd bara att Microsoft har lite svårt att se sverige som ett stort land för snabba uppdateringar. XBOX One på svenska tog väl över ett år innan dom fixade om jag inte minns fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det där med att man kan använda sin Win7/8/8.1 nyckel vet jag inte om det stämmer, fungerade inte för mig i alla fall med min Windows 8.1 "upgrade från Windows 7 key" kanske beror på att det är en "upgrade key"
Någon annan som testat?

Jag tror att du ska använda den ursprungliga Windows 7 nyckeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Lite surt. Har testat henne på engelska och det fungerar över förväntan. Lite synd bara att Microsoft har lite svårt att se sverige som ett stort land för snabba uppdateringar. XBOX One på svenska tog väl över ett år innan dom fixade om jag inte minns fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är förstås tråkigt. Sverige brukar väl kanske ligga på plats 20-30 ungefär när det gäller att få den här typen av funktioner. Snart har 13 länder stöd för 8 olika språk med Cortana så det är troligtvis en bit kvar. Kan ju hoppas på att vi får henne på svenska 2016 iaf.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att de ej hann med att implementera tillägg i Edge. Så länge det inte finns möjlighet till detta så kommer jag använda andra webbläsare. "Ni-vet-vilket" tillägg som behövs för att det överhuvudtaget ska gå att surfa på på Interwebz idag.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är troligen exakt samma skit som tidigare. Eller möjligen ännu värre.

Men ShutUp10 finns ju:

http://www.oo-software.com/en/shutup10

Varför du tror det är värre har jag ingen aning om, men det går nu att stänga av helt för Enterprise-användare.

"Version 1511 also includes another feature for enterprise customers: the option to disable all telemetry data collection. Microsoft would still prefer that companies not disable this, as it's useful for detecting and diagnosing problems, but enterprises concerned about its impact will be able to turn if all off if they prefer."

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

byta ut bakgrunden på inloggningsskärmen mot en vanlig färg

Glad att någon med designöga till slut kunde inse att loginskärmen såg redigt B ut.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Synd att de ej hann med att implementera tillägg i Edge. Så länge det inte finns möjlighet till detta så kommer jag använda andra webbläsare. "Ni-vet-vilket" tillägg som behövs för att det överhuvudtaget ska gå att surfa på på Interwebz idag.

Kan du länka? Jag hittar inte!

Permalänk

Precis som många andra här undrar jag när uppdateringen kommer till Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Cortana har redan lanserats för Windows 10 för utvalda språk och regioner. Du kan ställa om din dator till USA som region och engelska som språk för att kunna aktivera Cortana på engelska. När hon finns på svenska är svårt att sia om då Microsoft inte har sagt något officiellt om det och jag har inte heller hört några rykten om saken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cortana_(software)#Region

Cortana på svenska

Det kommer inte på många år, om det ens kommer alls d v s.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Lite surt. Har testat henne på engelska och det fungerar över förväntan. Lite synd bara att Microsoft har lite svårt att se sverige som ett stort land för snabba uppdateringar. XBOX One på svenska tog väl över ett år innan dom fixade om jag inte minns fel?

Skickades från m.sweclockers.com

2nd tier market.

Skrivet av Teddis:

Glad att någon med designöga till slut kunde inse att loginskärmen såg redigt B ut.

Tar denna uppdateringen äntligen bort den fula loginskärmen? Såg inte nåt sånt i bloggposten. Annars är det ju bara ett enkelt registerhack bort men någon borde stoppat den där abominationen till default loginskärm tidigt i designstadiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Cortana på svenska

Det kommer inte på många år, om det ens kommer alls d v s.

Siri finns ju på svenska så varför skulle inte Cortana komma? Förr eller senare kommer det garanterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fufuheo:

Jag tror att du ska använda den ursprungliga Windows 7 nyckeln.

Nej det går inte då windows 7 nyckeln var OEM nyckel från Asus (en sån nyckel som är samma för alla)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tar denna uppdateringen äntligen bort den fula loginskärmen? Såg inte nåt sånt i bloggposten. Annars är det ju bara ett enkelt registerhack bort men någon borde stoppat den där abominationen till default loginskärm tidigt i designstadiet.

Den går att stänga av så får du en helfärgad bakgrund med samma färg som du valt i Windows. Tror inte du kan byta och lägga dit vilken bild du vill.

Permalänk
Medlem

Cortana utan Windowskonto verkar väldans trevligt Jag kör hellre Windows XP än tvingas till att ha ett Microsiftkonto, eftersom jag inte gillar det alls.

Har sökt manuellt efter uppdateringar men hittils har inget dykt upp så det dröjer väl..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen i sig vart inte smidig alls, förstör väldigt för MÅNGA inställningar, ska detta ske var tredje månad så kommer jag bli tokig.

Bland annat tyckte den att CPU-Z + en drös äldre spel o.s.v., inte längre var att supportat program så den avinstallerade den samt lite annat bös som jag VET funkar. VARFÖR avinstallerar den PROGRAM???? Jag har inte sagt åt den att göra det.

Alla Default applikations inställningar är borttagna också.

En hel del privacy inställningar är påsatta igen.

Så ja var beredd på att behöva konfa era system ett tag + installera program IGEN.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen låste sig vid omstart nr 2. Startade om och väntade. Sammanlagt 45min väntade jag. Drog ur alla USB kontakter startade om och sen funkade det

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Uppdateringen i sig vart inte smidig alls, förstör väldigt för MÅNGA inställningar, ska detta ske var tredje månad så kommer jag bli tokig.

Bland annat tyckte den att CPU-Z + en drös äldre spel o.s.v., inte längre var att supportat program så den avinstallerade den samt lite annat bös som jag VET funkar. VARFÖR avinstallerar den PROGRAM???? Jag har inte sagt åt den att göra det.

Alla Default applikations inställningar är borttagna också.

En hel del privacy inställningar är påsatta igen.

Så ja var beredd på att behöva konfa era system ett tag + installera program IGEN.

Vojne Vojne! Undrar hur det blir för mig då.. Jag som har UAC hårt avstängt via en speciell registernykel.. Hoppas den inte ställer till med för mycket krångel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När kommer uppdateringen? Min dator hittar inte det.

Windows update hitta inte denna för mig heller får se när den dyker upp.

Nån som lyckats få denna uppdatering ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Windows update hitta inte denna för mig heller får se när den dyker upp.

Nån som lyckats få denna uppdatering ??

Redan uppdaterat här så, se till att du har installerat alla uppdateringar som finns. Starta om och sök igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archaea:

Inte längre en giltlig anledning att stanna på W7. MS har släppt en uppdatering till W7 och W8 som kommer mer samma typ av datainsamling.

Personligen tycker jag hela den här grejen med Windows 10 datainsamling är överdriven. Google och Facebook samlar in betydligt mer data; och av någon anledning tycker folk det är OK.

Vet du vad packet heter KB?

Jag använder inte Facebook pga det dom håller på med men Google använder jag bara gmail. Har ide på att gå över till Rysk mail konto.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Jag har en ny burk som väntar på posten. Jag har en Win7 Home installerad på nuvarande burk. Om jag förstår det rätt blir min nyckel förbrukad om jag uppdaterar till 10 på burken jag har nu precis som med en OEM-licens. Detta betyder att jag inte kan installera 10 på min nya. Men den nya accepterar inte min gamla win7-nyckel vid installation. Alltså. Ska jag tanka http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 som då ska vara uppdaterad och köra clean install på nya - eller ska jag uppdatera min win7 NU och regga den?

Permalänk
Medlem

Hoppas möjligheten kommer någon gång, att man kan göra startmenyn lite mindre/större. Så man slipper det "fula" mellanrummet. Jag gillar att köra med endast 2 tiles i bredd på min laptop.
Eller det kanske redan finns möjlighet till det utan att jag sett det?

Detta:

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Uppdateringen fungerade bra att installera både på min flickväns och min dator, men laptopen hittade ingen ny update alls att alla ner.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

2,2GB stor var patchen för mig!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Precis som sist breakade uppdateringen touchplattan på min laptop, men windows update hade också installerat flera olika drivrutiner automatiskt innan. Jag tog bort alla, avinstallerade plattan i enhetshanteraren två gånger med ikryssad ruta att ta bort drivrutinen från datorn och startade om.
Efter andra omstarten installerades rätt drivrutin automatiskt direkt jag loggade in, så lite impad är jag ändå.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Inte fått någon uppdatering ännu på min PC. Jag installerade om (clean install) win 10 nyss i samband med uppgradering av PC . Undrar om den nu faller in i kategorin enheter som måste vänta en stund på att få uppdateringen?

Saxat fr MS FAQ: If it’s been less than 31 days since you upgraded to Windows 10, you won’t get the November update right away; this will allow you to go back to your previous version of Windows if you choose. After the 31 days have passed, your PC will automatically download the November update.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

En dum fundering, men det beror på att jag ännu inte har uppdaterat från W7 till W10. Jag har enbart tänkt uppgradera och inte oformatera, finns det någon risk att speldata blir förlorat (save-filer från Battlenet, Origion, Steam mm)?

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringen så vägrar Fallout 4 starta. Jävligt bra uppdatering!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

En dum fundering, men det beror på att jag ännu inte har uppdaterat från W7 till W10. Jag har enbart tänkt uppgradera och inte oformatera, finns det någon risk att speldata blir förlorat (save-filer från Battlenet, Origion, Steam mm)?

Går väl att ta en backup på

Testa kör skriv sen %appdata% och se ifall du har all data där isåfall bara kopiera till en annan hdd eller USB minne

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Windows 10 spionerar alltså fortfarande värre än något annat operativsystem. Då fortsätter jag skippa det.