Microsoft släpper första stora uppdateringen för Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte alls hängt med i win 10. Kör win 7.
Sååå... hur är det med spionprogrammen nu? Behövs det stängas av saker för att vara mer privat?

Frågan är ju vad för hemskheter du döljer om du inte skaffar w10 för att du tror att microsoft spionerar på varenda liten sak du har på din dator för att skratta åt dig eller anmäla dig för något. Vore en fet jävla slump att just du är den utvalda isåfall. Nej lägg ner med det där töntiga spioneringssnacket och skaffa windows 10 ist. Blir lika förvånad varje gång någon säger "åååh skaffa inte w10, dom spionerar på dig!" Och? Jag har absolut ingenting att dölja.

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archaea:

Inte längre en giltlig anledning att stanna på W7. MS har släppt en uppdatering till W7 och W8 som kommer mer samma typ av datainsamling.

Personligen tycker jag hela den här grejen med Windows 10 datainsamling är överdriven. Google och Facebook samlar in betydligt mer data; och av någon anledning tycker folk det är OK.

För att folk inte orkar bry sig. Varför avstå från något bra bara för att dom får in lite data från mig? Asså det där är så dumt. Såvida du inte är en pedofil med 2000 bilder och filmer på barn under 12 år är det nog okej. Annars förstår jag inte vad folk gråter så mycket för när det kommer till att dom samlar in data.

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Herrjösses vilken meningslös uppdatering.

1) Aktivera Win 10 med 7, 8-nyckel. Öhh, vi har ju redan Win10, ointressant vem som får uppgradra.
2) Cortana utan att vara iloggad - Använder ej Cortana och har svårt att se att särskilt många andra gör det heller.
3) Förbättringar i Edge, jaha. Vem använder den?
4) Förslag i startmenyn, gäääääsp.
5) 2048 appar i startmenyn - som vi har längtat!
6) Bakgrundsfärg på inloggningsskärmen - pointless.

Ser fram emot den dagen det kommer en riktig uppgradering. Ska vi kalla den Windows 11?

Du glömde:

1. Cortana är förbättrad och kan läsa av flygbiljetter och håller koll på när du ska ut och resa, hon kan läsa handskrivna kladdlappar som du skrivit med Surface-pennan och hon hjälper dig förstå tekniska termer. Hon kan dessutom stänga av sig själv när hon märker att du inte använder datorn.
2. Möjlighet att välja "cast to device" ifrån Microsoft Edge, dvs om du vill spela svt play på din smarttv går det utmärkt att starta från datorn.
3. Enklare snap av fönster till halva eller en fjärdedel av skärmens storlek.
4. Möjlighet att skicka sms från datorn om du har en Windows-telefon.
5. En uppdaterad Xbox-app där det är enkelt att hitta vänner via Facebook som också kör Xbox med mera.
6. Nya temainställningar som gör att du kan modifiera utseendet på Windows i högre utsträckning än tidigare.
7. De har uppdaterat sättet som standardskrivare fungerar på, nu byts det automatiskt till den som du senast skrev ut på (givetvis konfigurerbart)
8. Du kan nu välja på vilken enhet/hårddisk du vill spara dina appar och eller dina offline-kartor
9. Som vanligt en massa optimeringar med nya drivrutiner, förbättrad allmän prestanda, snabbare uppstart, högre säkerhet och högre stabilitet. Faktum är att detta har förbättrats så pass mycket att Microsoft själva nu rekommenderar alla företag att byta till Windows 10 så fort som möjligt, så var det inte innan.
10. GUI förbättringar och nya ikoner.
11. Media creation tool är uppdaterad och kan till exempel rekommendera dig vilken ISO du bör skapa för att det ska passa din dator.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.642507/windows-10
http://www.howtogeek.com/232176/whats-new-in-windows-10s-firs...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@Archaea: Så de kunde inte tvinga folk till Win 10 så nu "uppdateras" Win 7/8 att spionera på oss istället? Helt sjukt. Det verkar som att spionera och samla uppgifter till någon organisation är det absolut viktigaste för dem? (Foliehatt på) kanske hela anledningen till Win 10? Tror nog USA/organisationen tycker spioneriet är värt mer än inkomsten från ett OS...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Körde en clean install med nya uppdateringen installerad och märkte en sak

Förrut var jag tvungen att starta om datorn efter drivrutin installationer med nya uppdateringen var jag tvungen att starta om 1 enda gång och det var Razer synapse som krävde omstart..

Så bra jobbat av MS på den punkten.

Windows 10 känns ännu rappare nu och startar mycket snabbare nu emot tidigare..

Självklart jämfört med en clean install av tidigare windows
Hittills har allt gått som på räls

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rakmakkan:

För att folk inte orkar bry sig. Varför avstå från något bra bara för att dom får in lite data från mig? Asså det där är så dumt. Såvida du inte är en pedofil med 2000 bilder och filmer på barn under 12 år är det nog okej. Annars förstår jag inte vad folk gråter så mycket för när det kommer till att dom samlar in data.

Bara för att du ***bort/mod*** hunnit se hur samhället ser ut när allt övervakas betyder det inte att det är något att längta efter. Dessutom kan du byta plats på ditt försvar och säga eftersom jag inte har något att gömma varför ska MS/NSA/FRA/resten av gänget spionera på mig?

§1 /moderator
Permalänk

någon som vet var man ställer default webläsare in windows 10? det återställs till microsoft edge hela tiden , och firefox frågar varenda gång jag startar, även om det är avkryssat

Permalänk
Medlem

@rakmakkan: Ja du har rätt. Kan jag få lösen till ditt nätverk? För inte är det väl låst och du har väl delat ut allt på dina hårddiskar som sig bör. Du har ju inget att dölja.

Frågan är varför du utgår från dig själv på detta viset? Gör du med allt?
Vad... sympatiskt.

Brukar du du läsa folks dagböcker och kolla deras browser historik? För dom har ju inget att dölja.

Frågan är varför du tror att folk har hemskheter att dölja för att dom inte vill kunna få välja om företag ska få veta allt om dom?

Snowden säger hej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Off topic men. Finns det något program som med enkelt klick stänger av alla "spion" funkioner?

Permalänk
Medlem

Jaha, jag gick in i Windows Update för att dra in de vanliga säkerhetsuppdateringarna och så blir man påtvingad en funktionsuppdatering som tar flera timmar att installera... Microsoft, folk vill faktiskt använda sina datorer.

Skilj på säkerhetsuppdateringar och funktionsuppdateringar för bövelen! De förstnämnda drar jag gärna in automatiskt men de senare kan jag väl få välja när jag vill lägga flera timmar på?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Frågan är ju vad för hemskheter du döljer om du inte skaffar w10 för att du tror att microsoft spionerar på varenda liten sak du har på din dator för att skratta åt dig eller anmäla dig för något. Vore en fet jävla slump att just du är den utvalda isåfall. Nej lägg ner med det där töntiga spioneringssnacket och skaffa windows 10 ist. Blir lika förvånad varje gång någon säger "åååh skaffa inte w10, dom spionerar på dig!" Och? Jag har absolut ingenting att dölja.

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=998565

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

någon som vet var man ställer default webläsare in windows 10? det återställs till microsoft edge hela tiden , och firefox frågar varenda gång jag startar, även om det är avkryssat

Om du inte har lyckats hittat det, så hittar du det genom t.ex: Startmenyn -> Sök -> Skriv i t.ex. "webb" så borde du få upp "Välj standardwebbläsare" och klickar på det. Sedan borde det gå att ändra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Intressant läsning

Tur man kör Pro

with Windows 10 Pro and Enterprise users’ ability to permanently disable automatic updates which are forced upon consumers and shows the growing divide between how Microsoft is treating consumers versus corporations.

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/11/02/microsoft-confirms-unstoppable-windows-10-tracking/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Inget allvarligt men en lite sak jag märkte var att sträcken mellan texten är lite tjockare nu, jag gjorde ett exempel här nedan.

@Stoff3th3m4n
Håller med fullständigt helt vansinne men som vanlig Svensson är det inget man märker av eller lägger märkte till, så då är det okej att "nollställa" massa inställningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att folk är nojiga idag gällande övervakningen med tanke på vad de använder sina datorer till, och lagrar på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag i hela världen som inte fått uppdateringen än?

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Bara jag i hela världen som inte fått uppdateringen än?

Har inte fått uppdateringen ännu och har Windows 10 Pro, inte så sugen på att göra en ny clean install heller just nu.

Via media creation tool

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom uppdateringarna blockar man så dom inte installeras på 7 & 8.
Till skillnad från 10 så har man inte automatiska uppdateringar igång så man blir påtvingad uppdateringar man inte vill ha.

Det där skall vara på. Det är bara folk som har koll som vet att man kan stänga av dem och det är bara de som borde göra det. Resten av folket som inte har nått "datakörkort" skall nog följa rekommendationerna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Om du inte har lyckats hittat det, så hittar du det genom t.ex: Startmenyn -> Sök -> Skriv i t.ex. "webb" så borde du få upp "Välj standardwebbläsare" och klickar på det. Sedan borde det gå att ändra.

Precis så. Det fungerar inte med att bara kryssa i val av läsare när man får frågan (vid start av tex Firefox). Man måste gå in i inställningar och aktivt välja.

/ B

Permalänk
Medlem

Så om man installerar denna uppdateringen så är det en clean install som görs?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

någon som har fått uppdateringen en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Efter uppdateringen så vägrar Fallout 4 starta. Jävligt bra uppdatering!

Är det uppdateringens fel eller är Bethesda kända för shoddy kod? ...

(Rätt svar: kan vara både och, men en sak är säker och det är att Bethesda är bra på att leverera buggig mjukvara)

STORT TACK för varningen dock. Jag spelar det varje kväll nu ju!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Så om man installerar denna uppdateringen så är det en clean install som görs?

Undrar egentligen samma sak? Har sett att flera har skrivit i tråden att man gjorde en Clean install i samband med uppdateringen? Why?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Medlem

@S-amme:
@svalle

Uppdaterade stationär datorn idag, inga program saknas och inget annat konstigt heller vad jag har märkt av.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@S-amme:
@svalle

Uppdaterade stationär datorn idag, inga program saknas och inget annat konstigt heller vad jag har märkt av.

skicka dom ut uppdateringen i vågor eller??

Permalänk
Medlem

Intressant läsning måste jag säga. Belyser verkligen frågan om vad personlig integritet egentligen innefattar! Nyttigt för alla att läsa igenom och begrunda. Tackar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjMollet:

skicka dom ut uppdateringen i vågor eller??

Ja precis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Min uppdatering misslyckades av någon anledning. Men det verkar ju vara mest jobb med den ändå. Längtar tillbaka till Win7 ju mer jag använder 10an. Synd bara att jag gav bort min gamla installationsskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har inte fått uppdateringen ännu och har Windows 10 Pro, inte så sugen på att göra en ny clean install heller just nu.

Via media creation tool

Då är det inte bara jag då, så bara att vänta antar jag.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag kan ju sammanfatta min uppdatering såhär.. Inga spel kör på mer än 10FPS i Windowed mode (tvingas till att köra Full-screen nu), den tog bort några av mina nVidia-drivrutiner samt rörde om i de inställningar jag hade i nVidia kontrollpanel.. den blev inställd på att köra alla spel i 3D.

Nej, denna uppdatering var inget att hänga i granen. Då Fallout 4 endast kunde köras i Windowed mode för mig går det inte att spela spelet före antingen Windows eller Fallout patchas ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM