Vilket märke är ditt nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

När kondensatorerna blir äldre och kretsarna slits i nätagget så blir späningen som levereras "smutsig" och det kan förekomma dippar som understiger minimivärdet som tillåts (±5%). Om komponenter i datorn inte får rätt spänning så slutar dom att fungera som det är tänkt och systemet kan t.ex. låsa sig eller krascha.
Det kan även vara så att det spikar åt andra hållet och då kan komponenterna i datorn ta stryk. Hade ett nätagg från Antec där en transistor exploderade och drog med sig min diskettstation (ja, det var ett tag sedan), hårddisk och moderkort.

Förväntade mig att för lite volt skulle bli som när man kör för lite volt vid OC, alltså krasher nästan enbart. Var nog därför jag inte såg hur för lite spänning skulle ge frysningar. Var för inlåst på att låg spänning -> felberäkningar -> krasher. Kan däremot se hur spännings fel skulle kunna orsaka oändlig loop eller annat spökande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: just nu är de allt mellan 10 sekunder samt att ja måste stänga av datorn. men ska testa o installera om datorn idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Som sagt, det uppfyller mina krav. Det låg inom min budget, det är tyst, det hade tillräckligt med SATA-kontakter och fanns att få tag på här i stan samma dag. Att det inte har guldcertifiering berör mig inte det minsta. Inte heller belastar jag det närmelsevis fullt ut, så vad det än är som får dig att inte vilja belasta det - det enda jag har att gå på är SweC:s test av 500 W-modellen - är irrellevant i mitt fall.

Det jag menar är att du får betydligt bättre agg i kvalité för samma pengar så som G2 och nu även RMx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Fläkten i PSU kan vara förbannat irriterande. Antinge är det som en dieselmotor eller så är det precis tyst nog att kunna höras oavsett. Kör ett 750RM (Corsair) just nu, och har hört för mycket dåligt om det. Byter därför i samband med att nya datorn byggs. Känns som en riktigt bra investering

Fick i mitt Supernova G2 750 i dag.
Nu kan jag spela med min i7 3930K @ 4Ghz och GTX780 utan att fläkten i nätdelen ens startar. Jag uppskattar att mitt AX750 låg runt 1200-1800rpm då det har samma fläkt som AX760 som jag har med och det finns tester på RPM vid olika last och temperaturer på både det och Supernova G2 och AX750 har samma fläkt som AX760 men ännu mer aggressiv fläktprofil i alla fall vad det gäller passiva spannet.

Corsair AX serien är grymma då inte många OEM kommer upp till Seasonic men Superflower är nog en av dom få och dom har gjort ett klart bättre val av fläkt och fläktprofil tycker jag där dom siktar på tyst system före maximal kylning vilket verkar vara valet Corsair gjort.

Så kan fortfarande rekommendera AX760 tex men är det tyst man vill ha så är ju Supernova G2 grymt.

Idle är datorn så tyst nu att jag måste lägga örat mot den och jag har jävligt bra hörsel.
Min dator drar för mycket för att semipassiva läget skulle fungera på mitt AX750 vilket jag tror var 130-140W medans AX760 ligger på 535W dock förutsätter jag att detta är vid 22C temp för det är egentligen inte effektberoende utan går på PSU temperaturen om man kollar det finstilta.

har däremot en annan datorlåda med ett strömsnålt system och där PSU'n kan dra luften utifrån så tror min AX750 kan göra sig fint där semipassivt då nätdelen i den ej är modulär och bara 80+.

Slutsattesen är att man måste välja rätt nätag till rätt dator och då inte enbart kvalite och effekt utan även om nätdelen är byggd för att prioritera kylning eller låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag menar är att du får betydligt bättre agg i kvalité för samma pengar så som G2 och nu även RMx.

Det får man säkert och hade jag inte varit i behov av ett nätagg samma dag med begränsat antal butiker att välja mellan vilka i sin tur har ett begränsat utbud av nätagg i butik, ja då hade jag måhända brytt mig om att göra djupare efterforskning och sett till att få tag på det även om det inte fanns i stan. Men, det här är såvitt jag vet inte en "vad ska jag välja för nätagg-tråd", och inte heller har jag rekommenderat det specifika nätagget i fråga och skulle inte heller göra det då jag inte gjort mitt val utifrån annat än högst situationsberoende variabler, så ditt initiala inlägg är fullkomligt ovidkommande. Tack för att du var med och spelade och bättre lycka nästa gång.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@pa1983
Intressant, verkar som dem gjort annorlunda med AXi serien gentemot AX. Mitt Ax1500i startar inte ens fläkten på under full last med 5930k i OC och 295x2 i OC. Har däremot rätt schysst luftflöde över nätaggregatet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Har två Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@pa1983
Intressant, verkar som dem gjort annorlunda med AXi serien gentemot AX. Mitt Ax1500i startar inte ens fläkten på under full last med 5930k i OC och 295x2 i OC. Har däremot rätt schysst luftflöde över nätaggregatet.

Hehe 1500W då bör det inte starta som sagt då AX760 inte ska starta förens vid 535W men som sagt det är mer temperaturberoende än effektberoende och i mitt fall går systemet lite ljummet pga ljudnivå är priot ett.

Här är Corsair AX760 fläktkurva.

EVGA Supernova G2 750 fläktkurva.

Ganska stor skillnad i hur fläkten rampar upp i varv och värt att notera är att dom testar i hotbox runt 37-46C så har man svalt i lådan så kan man gå upp högre i effekt innan fläkten startar.

Vet som sagt inte exakt hur mitt AX750's fläktkurva ser ut men det har samma fläkt som AX760 men det är bara semipassivt till en 130-150W vill jag minnas inte 535W som AX760 dock så får man ju ta dessa effekter med en nypa salt då det är temperaturen på nätdelen som avgör fläktens varvtal.

Men som jag ser det slår "EVGA SupernovA G2 750" "Corsair AX760" i ljudnivå dock inte i verkningsgrad då AX760 är Platinum certifierat och sjukt effektivt vid låga laster.
Så AX750 som är mycket äldre bör få ganska stor stryk av Supernova G2 i ljudnivå.
Lustiga är dock att AX750 var någon procent vassare i effektivitet när jag kollade tester nu inför köpet och min effektmätare tycks hålla med men som sagt några watt är av liten betydelse.
Men lite lustigt att Corsair valde en så aggressiv fläktkurva i sina nätdelar när behovet inte verkar finnas.
Ser inte att Superflower använder större flänsar tex än Seasonic och hur AX760 som är Platinum certifierat kan behöva mer kylning än Supernova G2 som är Gold certifierat övergår mitt sunda förnuft.
Dock ser man på graferna att AX760 har högre Delta T, skillnad i temperatur mellan luften in och ut än G2 vilket är lite lustigt då AX760 är effektivare så ända jag kan tänka mig som skapar den skillnaden är att luftflödet genom AX760 och troligen AX750 är sämre än G2 och det kan nog förklaras av att AX serien har 120mm fläkt i detta fallet och G2 har 140mm.

Nu drar min rigg med AX760 aldrig så mycket att fläkten startar i den, den köpte pga extremt bra verkningsgrad vid låg last då systemet även sitter på en UPS så viktigt att batteriet varar så länge som möjligt vid avbrott. Sedan har systemet 11st sata enheter så många sata kontakter och modulärt var viktigt.
Systemet är ej kapabelt av att dra 535W och i teorin kanske det kan maxa 200W så fläkten kommer aldrig behövas då det är en väl ventilerad låda. 760W är overkill men var det ända agget som uppfyllde mina krav så effekten är mer än bieffekt.

Så som sagt ljudnivån mellan agg och beroende på system dom placeras i varierar nog rätt stort och något man nog bör tänka mer på i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kör på ett Antec Earthwatts 500W från 2007, hängde med en Sonata 3.

Sitter Bitfenix Fury-kablar ditlödda, konverterad till en semipassiv 120mm-fläkt numera.

vissa gillar att leva farligt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kör Coolermaster och OCZ, båda har rullat på bra men coolermaster agget lider av spoltjut när det belastas hårt, konstigt nog nästan alltid när man liarar GTAV. Kanske drar mer av burken än andra lir..

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Anmärkningsvärt att s.k. teknikentusiaster är så märkeskåta.

Symptomatiskt att Noctua fanns som val från början, medan den största tillverkaren inte var det...

Vilken jag har? Take a guess. S12 380W, köpt 2006 och rullar än.

Tillägg: har dock insett efter att jag läst tråden och kontrollerat noggrant att jag behöver byta upp mig. Mitt system drar hela 150W på 3,3V och 5V tillsammans, och mitt nätagg och inget annat jag sett "ute" kan ge så mycket, så det är dags att leta nytt. Är nog förklaringen till att maskinen inte startar alltid (BIOS-tjut i oändlighet).

Skrivet av BM-Mods:

... samt nått gammalt Codegen 600W

Jäklar! Minns att de var så dåliga att de fick säljförbud från Elsäkerhetsverket

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Köpt ett nytt. Ett EVGA Supernova 750 P2, tror det kommer bli bra!

http://www.inet.se/produkt/6910189/evga-supernova-p2-750w#/sp...

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Corsair HX520, haft sedan 2007 eller 2008... Tänkte byta ut det nästa gång jag byter grafikkort!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Blev lite slumpmässigt en EVGA Supernova 850 G2 då affären inte hade det nätaggregat som jag tittat ut hemma och de hade paketpris på denna PSU och chassit jag ville ha. Googlade förstår i affären för att se om det var bra...

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Två har svarat Ace of sweden. Jag börjar bli rädd

Kusins gamla burk hade fsp nätagget som var märkt med ace of sweden kom med ett chassie de beställde och det nätagget fick ganska bra resultat vad jag minns.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Corsair AX 1200 Gold! Enda rätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kusins gamla burk hade fsp nätagget som var märkt med ace of sweden kom med ett chassie de beställde och det nätagget fick ganska bra resultat vad jag minns.

Grejern var den som jag sa tidigare att det såldes vldigt många av de urkassa aggen som åkte släde på de bra aggens rykte till T.ex. Swec testade de nya aggen. De gamla var hyffsade agg. Men troligen så är det ett skitdåligt agg någon har satt in i någon dator för de hittade ett hemma för de är så vanliga

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Corsair TX 750 inköpt 2008. Det har sedan dess gått i backen en gång så illa att hela agget blev skevt och jag fick hamra det till en form som gick att få in i datorn men det verkar inte ha farit illa av det...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Be-Quiet Dark pro 10 850w väldigt nöjd med det, fick byta in mitt corsair 1200w och fick pengarna tillbaks så det var i samma prisklass typ så valde BQ och inte ångrat mig en dag mot mina fd corsair agg som jag ägt tidigare.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

@infigo: Deras RAW serie menar du antar jag.
Den serien visste jag om när de beställde chassiet och såg till att det inte var just någon variant ur den serien som de skickade med chassiet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

@Broken-arrow:

Bytte PSU och har inte märkt någon mindre skillnad på stabilitet så jag tror amperen räcker för mitt system + så bleb det myyyycke snyggare i lådan, precis som jag ville ha det.
Men skulle jag få problem längre fram vid GFX uppgradering så är det bara att köpa ett till PSU med mer amper.

Tack för infon iaf

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Medlem

Noctua som inte ens gör PSU:er finns med som alternativ, men varken Thermaltake eller Tagan som väl ändå får betraktas som två av de bättre PSU-tillverkarna som finns.. Intressant prioritering från TS..

Permalänk

RM850x som fungerar som en dröm. Kan inte uttala mig om andra märken, men Corsair har givit mig det jag behöver och den service jag förväntar mig. Byggkvalitet, tillgänglighet och en tydlig pondus samt ett utseende som passar bygget i övrigt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Föredetting
Skrivet av AtreX:

Noctua som inte ens gör PSU:er finns med som alternativ, men varken Thermaltake eller Tagan som väl ändå får betraktas som två av de bättre PSU-tillverkarna som finns.. Intressant prioritering från TS..

Tagan? De gick omkull 2009/2010. Känns som ett märke som är än mindre aktuellt att diskutera än Noctua.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tagan? De gick omkull 2009/2010. Känns som ett märke som är än mindre aktuellt att diskutera än Noctua.

Tagan var dynga inte konstigt det gick omkull lika illa som ace hiper. Dock kanske tagan hållde vad det lovade vet inte men dålig kvalite på kondensatorer.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

well, frågeställningen gäller vilken psu man har i sin dator, inte vilken man planerar att införskaffa. En tillverkare som har tillverkat psu:er känns således rätt mycket mer relevant än en som aldrig tillverkat några, men det är ju såklart upp till var och en att avgöra.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av AtreX:

well, frågeställningen gäller vilken psu man har i sin dator, inte vilken man planerar att införskaffa. En tillverkare som har tillverkat psu:er känns således rätt mycket mer relevant än en som aldrig tillverkat några, men det är ju såklart upp till var och en att avgöra.

Fair enough - då motsätter jag mig bara ditt påstående att Tagan tillhör "de bättre". Om du har ett Tagan-agg som överlevt till idag får jag även be att gratulera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Fair enough - då motsätter jag mig bara ditt påstående att Tagan tillhör "de bättre". Om du har ett Tagan-agg som överlevt till idag får jag även be att gratulera.

Åh, man tackar, jag har två (ett ligger iofs som reservagg nånstans i källaren så det vågar jag inte gå i god för till 100%, men det funkade senast det behövdes iaf)! Sen är det ju orimligt att utmärka dem till en "bra tillverkare" bara för att mina har hållit bra, det håller jag med om, men jag hade ärligt talat inte hört nån större kritik mot dem innan heller så det var intressant att få höra en annan sida av myntet också

Permalänk
Medlem

Har Corsair men råkade komma emot Cooler Master
Innan mitt RM hade jag Fractal Design :]]

Permalänk
Medlem

Seasonic, finns det något annat märke?